Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
|
Rocznik 2020 - zeszyt 10
Oferta street food w Polsce
Street Food Offer in Poland
Dorota Czerwińska
nr katalogowy: 128542
Streszczenie
Żywnością uliczną, czyli street food nazywamy pożywienie przygotowywane na oczach klientów, sprzedawane na ulicy lub w innych miejscach publicznych (targ, bazar), bądź z food trucków, czyli charakterystycznych, profesjonalnie wyposażonych furgonetek z jedzeniem. Jest to jedzenie gotowe do spożycia, podawane na wynos. Potrawy street food są zaliczane do dań fast food lub finger food. W artykule omówiono przyczyny popularności street food, z uwzględnieniem turystyki kulinarnej, wynikającej z atrakcyjności kulinarnej danego kraju, regionu czy miasta. Scharakteryzowano najpopularniejsze polskie i zagraniczne rodzaje dań zaliczanych do street food. W asortymencie dostępne są typowe potrawy fast food (burgery, hot dogi, frytki, pizza, smażone kurczaki), tradycyjne potrawy kuchni polskiej (pierogi, bigos, flaki, gołąbki, wędliny „na gorąco”, zapiekanki, placki ziemniaczane, naleśniki) oraz potrawy z kuchni całego świata. Jako street food sprzedawane są też soki ze świeżych owoców i warzyw, gotowane lub grillowane warzywa, rozmaite sosy, a także lody, gofry i inne słodkie i słone wypieki. W ofercie street food znajdują się również dania wegetariańskie i wegańskie. Na obserwowany szczególnie w ostatnich miesiącach wzrost popularności street food i food trucków ma wpływ pandemia COVID-19.
Abstract
Street food is prepared in front of customers, sold on the street or in other public places (market, bazaar) or from food trucks, which are characteristic, professionally equipped food vans. It is ready to eat, served to take away. Street food is classified as fast food or finger food. In the article the reasons for the popularity of street food are discussed, including culinary tourism, resulting from the culinary attractiveness of a country, region or city. The most popular Polish and foreign types of street food dishes were characterised. Typical fast food dishes (burgers, hot dogs, French fries, pizza, fried chickens), traditional Polish dishes (dumplings, bigos, tripe, stuffed cabbage, hot cold cuts, gratins, potato pancakes, pancakes) and dishes from cuisines all over the world are available. Fresh fruit and vegetable juices, cooked or grilled vegetables, a variety of sauces, ice cream, waffles and other sweet and savoury pastries are also sold as street food. Street food also offers vegetarian and vegan options. The rise in the popularity of street food and food trucks, particularly in recent months, is caused by the COVID-19 pandemic.
Słowa kluczowe
jedzenie uliczne
food-trucki
turystyka kulinarna
oferta gastronomiczna
dania street food
Keywords
street food
food trucks
culinary tourism
gastronomic offer
street food dishes
Bibliografia
[1] Alfiero Simona, Alessandro Bonadonna, Massimo Cane, Agata Lo Giudice. 2019. „Street Food: A tool for promoting tradition, territory, and tourism”. Tourism Analysis 24 (3): 305-314. [2] Buczkowska-Gołąbek Karolina, Katarzyna Herbik. 2016. „Kuchnie świata jako atrakcja turystyki kulinarnej dla Polaków w Polsce w kontekście trzech czasów podróży”. Turystyka Kulturowa 5, 145-161. [3] Charzyński Przemysław, Zbigniew Podgórski, Anna Dąbkowska, Monika Stawska. 2017. „The assessment of the recognisability and attractiveness of regional kinds of polish cuisine in the context of culinary tourism”. Geography and Tourism 1 (5): 7-18. [4] Czarniecka-Skubina Ewa. 2017. „Innowacje w sektorze turystycznym w zakresie żywienia”. Nauki Inżynierskie i Technologie 2 (25):20-34. [5] Hoffmann Monika, Hanna Jędrzejczyk. 2010. „Nowe analogi mięsa”. Postępy Techniki Spożywczego 1, 82-88. [6] Kowalczyk Andrzej. 2014. „Od street food do food districts – usługi gastronomiczne i turystyka kulinarna w przestrzeni miasta”. Turystyka Kulturowa 9, 136-160. [7] Kowalczyk Andrzej, Marta Derek. 2020. „Gastronomy and urban space: changes and challenges in geographical perspective. Cham: Springer Nature Swizerland. [8] Orłowski Dominik, Woźniczko Magdalena, 2016. „Turystyka kulinarna w Polsce – wstępne badania nad fenomenem zjawiska”. Turystyka Kulturowa 5, 60-100. [9] Shahidi Fereidoon. 2020. „Does COVID-19 affect food safety and security?” Journal of Food Bioactives 9, 1-3. [10] Sobieniak Jerzy. 2016. „Street Food. Głód ulicy”. Warszawa: Wydawnictwo Pascal. [11] „Street food. Żarcie z ulicy”. 2018. Warszawa: Wydawnictwo Ringier Axel Sprin- ger Polska. [12] Tomczyk-Miczka Elżbieta. 2017. „Turystyka kulinarna – strawa dla ducha i ciała. Turystyczne sacrum i profanum”. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula 54 (3): 90-97. [13] Trafiałek Joanna, Eleftherios H. Drosinos, Wojciech Kolanowski. 2017. „Evaluation of street food vendors’ hygienic practices using fast observation questionnaire”. Food Control 80, 350-359. [14] Yoon Borham, Yeasun Chung. 2018. „Consumer attitude and visit intention toward food-trucks: Targeting Millennials". Journal of Foodservice Business Research 21 (2): 187-199. [15] Ziętara Hanna. 2018. „Społeczno-przestrzenne funkcje gastronomii w przestrzeniach miejskich". Przedsiębiorczość i Zarządzanie 19 (11.3): 375-386.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2020-10 , nr katalogowy 128542
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY- e-zeszyt (pdf) 2020-10
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
27.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
162.00 zł
Do koszyka
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY - papierowa prenumerata roczna
192.00 zł brutto
177.78 zł netto
14.22 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
213.00 zł
Do koszyka
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
300.00 zł brutto
277.78 zł netto
22.22 zł VAT
(stawka VAT 8%)
300.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2020-10
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH