Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2024 - zeszyt 3
Jakość jako obszar wartości produktu luksusowego
Quality as an area of luxury product value
10.15199/46.2024.3.3
Wioleta DRYL
Piotr JUCHNIEWICZ
nr katalogowy: 149870
10.15199/46.2024.3.3
Streszczenie
Cel: Celem artykułu jest identyfikacja i analiza roli jakości w ocenie wartości produktu luksusowego. Percepcja jakości stanowi w przypadku dóbr luksusowych bardzo złożony koncept, którego istota wykracza poza ramy funkcjonalności, użyteczności i poziomu zaspokojenia podstawowych potrzeb konsumenta. W artykule podjęto także próbę wskazania, jakie czynniki kształtują postrzeganą jakość produktu luksusowego. Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: Posłużono się takimi metodami jak krytyczna analiza literatury przedmiotu oraz wybranych wyników badań zrealizowanych w analizowanym obszarze, a także metodami syntezy i wnioskowania logicznego. Wyniki/wnioski: Jakość dóbr luksusowych nie jest tylko funkcją ceny i rzeczywistej jakości, ale przede wszystkim jakości postrzeganej, która ma decydujący wpływ na decyzje nabywcze konsumentów. Psychologiczna percepcja jakości stanowi jedną z podstaw wizerunku marki luksusowej, a także czynnik racjona lizujący decyzje konsumentów o zakupie. Wskazuje się również na istotne znaczenie jakości w budowaniu relacji z konsumentem dóbr luksusowych. Jakość stanowi również narzędzie wspierające dostosowywanie się marek do współczesnych wymagań rynku, takich jak zrównoważony rozwój czy funkcjonowanie na rynku e-commerce. Ograniczenia: W niniejszym opracowaniu dokonano analizy literatury, a także wyników wybranych badań dotyczących jakości dóbr luksusowych, co stanowi jedynie wstęp dla dalszych pogłębionych badań w tym zakresie. Zastosowanie praktyczne: Zaprezentowane w niniejszym opracowaniu analizy dostarczają informacji ukierunkowujących dalsze procesy badawcze w tym obszarze. Zidentyfikowane obszary, w jakich rozpatrywana jest jakość produktów luksusowych, wskazują na silną potrzebę dalszych pogłębionych badań zarówno jakościowych, jak i ilościowych w tym zakresie. Oryginalność/wartość poznawcza: Dotychczasowe opracowania w tym zakresie skupiają się na szerokim ujęciu ogólnych kwestii odnoszących się do wartości produktu luksusowego, traktując jakość jako jeden z jej wyznaczników. Artykuł koncentruje się na roli jakości w kształtowaniu wartości produktu luksusowego. Identyfikuje czynniki wykraczające poza racjonalne wyznaczniki jakości, poddając analizie zmienne kształtujące jakość postrzeganą, która w przypadku dóbr luksusowych oddaje faktyczny zakres tego zjawiska.
Abstract
Purpose: The aim of the article is to identify and analyze the role of quality in assessing the value of luxury products. The perception of quality constitutes a highly complex concept in the case of luxury goods, the essence of which goes beyond the frameworks of functionality, utility, and the level of satisfying basic consumer needs. The article also attempts to indicate which factors shape the perceived quality of luxury products. Design/methodology/approach: The study employed methods such as critical analysis of the literature and selected research findings conducted in the analyzed area, as well as methods of synthesis and logical inference. Findings/conclusions: The quality of luxury goods is not only a function of price and actual quality but primarily perceived quality, which has a decisive influence on consumers’ purchasing decisions. Psychological perception of quality constitutes one of the foundations of a luxury brand’s image, as well as a factor rationalizing consumers’ purchasing decisions. There is also significant importance of quality in building relationships with consumers of luxury goods. Quality is also a tool to support brands in adapting to contemporary market requirements, such as sustainable development or functioning in the e-commerce market. Research limitations: This study conducted an analysis of the literature and selected research findings regarding the quality of luxury goods, which serves only as an introduction to further in-depth research in this area. Practical implications: The presented analyses provide information guiding further research processes in this area. Identified areas in which the quality of luxury products is considered indicate a strong need for further in-depth qualitative and quantitative research in this area. Originality/value: Previous studies in this area focus on a broad approach to general issues related to the value of luxury products, treating quality as one of its determinants. The article focuses on the role of quality in shaping the value of luxury products. It identifies factors that go beyond rational quality determinants, subjecting to analysis variables shaping perceived quality, which in the case of luxury goods reflects the actual extent of this phenomenon.
Słowa kluczowe
jakość postrzegana
produkt luksusowy
wartość produktu luksusowego
Keywords
perceived quality
luxury product
value of luxury product
Bibliografia
[1] Aaker David A., Susan Fournier, Susan A. Brasel. 2004. „When good brands do bad”. Journal of Consumer Research 31(1): 1–16. [2] Atkinson Lucy, Sonny Rosenthal. 2014. „Signaling the Green Sell: The Influence of Eco-Label Source, Argument Specificity, and Product Involvement on Consumer Trust”. Journal of Advertising 43(1): 33–45. [3] Becker Kip, Helena Nobre, Wan J. Lee. 2018. „The Concept of Luxury Brands and the Relationship between Consumer and Luxury Brands”. Journal of Asian Finance Economics and Business 5(3): 51–63. [4] Berthon Pierre R., Leyland Pitt, Michael Parent, Jean Paul Berthon. 2009. „Aesthetics and ephemerality: observing and preserving the luxury brand”. California Management Review 52(1): 45–66. [5] Beverland Mark B. 2005. „Crafting brand authenticity: the case of luxury wines”. Journal of Management Studies 42(5): 1003–1029. [6] Bilge Hümeyra Aslım. 2015. „Luxury Consumption: Lite rature Review”. Khazar Journal of Humanities and Social Sciences 18(1): 35–55. [7] Brucks Merrie, Valerie Zeithaml, Gillian Naylor. 2000. „Price and Brand Name as Indicators of Quality Dimensions for Consumer Durables”. Journal of the Academy of Marketing Science 28(3): 359–374. [8] Choo Ho Jung, Heekang Moon, Hyunsook Kim, Namhee Yoon. 2012. „ Luxury Customer Value”. Journal of Fashion Marketing and Management” 16(1): 86. [9] De Barnier Virginie, Sandrine Falcy, Pierre Valette-Florence. 2012. „Do consumers perceive three levels of luxury? A comparison of accessible, intermediate and inaccessi ble luxury brands.” Journal of Brand Management 19(7): 623–636. [10] Dryl Wioleta, Luciana Gil. 2016. „Stosunek młodych pol skich konsumentów do produktów luksusowych”. Handel Wewnętrzny 2(361): 101–113. [11] Dubois Bernard, Gilles Laurent, Sandor Czellar. 2001. Con sumer rapport to luxury: Analyzing complex and ambivalent attitudes, 1–56. HEC Research Papers Series. Paris: Chambre de Commerce et d’Industrie de Paris. [12] Eastman Jacqueline K., Kevin L. Eastman. 2011. „Percep tions of status consumption and the economy”. Journal of Business and Economics Research 9(7): 9–20. [13] Eng Teck-Young, Julie Bogaert. 2010. „Psychological and Cultural Insight into Consumption of Luxury Western Brands in India”. Journal of Customer Behaviour 9(1): 55–75. [14] Fuchs Christoph, Emanuela Prandelli, Martin Schreier, Darren W. Dahl. 2013. „All that is users might not be gold: how labeling products as user designed backfires in the context of luxury fashion brands”. Journal of Marketing 77(5): 75–91. [15] Hanzaee Kambiz H., Fereshteh R. Rouhani. 2013. „Investi gation of the effect of luxury brand perception and brand preference on purchase intention of luxury products”. African Journal of Business Management 7(18): 1778–1790. [16] Heine Klaus. 2010. “Identification and motivation of par ticipants for luxury consumer surveys by viral participant acquisition”. The Electronic Journal of Business Research Methods: 8(2): 132–145. [17] Heine Klaus. 2012. The Identity of Luxury Brands, 93–149. Germany: Technical University of Berlin, Department of Marketing, Dissertation. [18] Heine Klaus, Michel Phan. 2011. „Trading-up mass-market goods to luxury products”. Australasian Marketing Journal 19(2): 108–114. [19] Hung Kuang-Peng, Annie Huiling Chen, Norman Peng, Chris Hackley, Rungpaka Amy Tiwsakul, Chun-Lun Chou. 2011. „Antecedents of luxury brand purchase intention”. Journal of Product & Brand Management 20(6): 457–467. [20] Jaegler Anicia, Tobias Goessling. 2020. „Sustainability con cerns in luxury supply chains: European brand strategies and French consumer expectations”. Business Strategy and the Environment 29(6): 2715–2733. [21] Jasper Cynthia, Thitiporn Sanguanpiyapan. 2010. „Consu mer Insights into Luxury Goodes: Why They Shop Where They Do in Jewelry – Shopping Setting”. Journal of Retailing and Consumer Service (17): 158 – 159. [22] Joy Annamma, Wang Jess Jianfeng, Tsan-Sing Chan, Sherry John F., Geng Cui. 2014. „M (Art) worlds: consumer percep tions of how luxury brand stores become art institutions”. Journal of Retailing 90(3): 347–364. [23] Kapferer Jean-Noel. 2012. „Abundant rarity: The key to luxury growth”. Business Horizons 55(5): 453–462. [24] Kapferer Jean-Noel, Vincent Bastien. 2009. The Luxury Stra tegy. Break the Rules of Marketing to Build Luxury Brands. London: Kogan Page. [25] Kapferer Jean-Noel, Anne Michaut-Denizeau. 2019. „Are millennials really more sensitive to sustainable luxury? A cross-generational international comparison of sustaina bility consciousness when buying luxury”. Journal of Brand Management 27(1): 35–47. [26] Kembau Agung, Peggy Adeline Mekel. 2014. „Reference Gro ups, Family, Roles and Status on Young Consumer Behavior towards Purchase Intentions of Luxury Fashion Brands”. Journal EMBA 2(2): 1172–1178. [27] Kirmani Anna, Akshay R. Rao. 2000. „No Pain, No Gain: A Critical Review of the Literature on Signaling Unobse rvable Product Quality”. Journal of Marketing 64(2): 66–79. [28] Kiszkiel Łukasz. 2020. Społeczne “piętno” luksusu. Rywali zacja o pozycję w hierarchii społecznej. Białystok. Wydaw nictwo Uniwersytetu w Białymstoku. [29] Łukasiński Wiesław, Paulina Betlej. 2019. „Postrzeganie marki jako symbolu jakości produktu przez konsumentów w Polsce”. Problemy Jakości (4): 14–21. [30] Nueno Jose Luis, John A. Quelch. 1998. „The Mass Marke ting of Luxury”. Business Horizons 41(6): 61–68. [31] O’Cass Aron, Hmily Frost. 2002. „Status brands: Examining the effect of non-product brand associations on status and conspicuous consumption”. Journal of Product Brand Mana gement 11(2): 7–88. [32] Onknowo Uche. 2009. „Sustaining the luxury brand on the Internet”. Journal of Brand Management 16(5): 302–310. [33] Ostovan Nima, Arash K. Nasr. 2022. „The manifestation of luxury value dimensions in brand engagement in self--concept”. Journal of Retailing Consumer Services 66(C): 102939. [34] Pavione Enrica, Roberta Pezzetti, Matteo Dall’ava. 2016. „Emerging competitive strategies in the global luxury indu stry in the perspective of sustainable development: The case of Kering group”. Management Dynamics in the Knowledge Economy 4(2): 241–261. [35] Phau Ian, Gerard Prendergast. 2000. „Consuming luxury brands: The relevance of the “rarity principle”. Journal of Brand Management 8: 122–138. [36] Quelch John A. 1978. „Marketing the premium product”. Business. Horizon 30: 38–45. [37] Rangel-Perez Celia, Belen Lopez, Mauel Fernandez. 2024. „A strategic sustainability model for global luxury compa nies in the management of CO2 emissions”. International Enterpreneurship and Management Journal. DOI: 10.1007/ s11365-024-00944-y. [38] Ricca Manfredi, Rebecca Robbins. 2012. Meta-Luxury: Brands and the culture of excellence. London: Palgrave Macmillan. [39] Saricam Canan, Ali Aksoy, Ferit Kalaoglu. 2012. „Determina tion of the priorities of customer requirements and quality in apparel retail industry”. International Journal of Business and Social Science 3(16): 242–250. [40] Saying You. 2014. Marketing Strategy of Chinese Domestic Luxury Brand – Case Company: Kweichow Moutai, 16. VAASA University of Applied Sciences, Economics and Tourism. [41] Schmitt Bernd, Josko J. Brakus, Lia Zarantonello. 2015. „From experiential psychology to consumer experience”. Journal of Consumer Psychology 25(1): 166–171. [42] Silverstein Michael, Neil Fiske, John Butman. 2003. Trading Up: The New American Luxury. NY: Portfolio Hardcover. [43] Stępień Beata. 2019. Wartość luksusu. Perspektywa konsu mentów i przedsiębiorstw. Warszawa: PWE. [44] Tynan Caroline, Sally McKechnie, Celine Chhuon. 2010. „Co-creating value for luxury brands”. Journal of Business Research 63(11): 1156–1163. [45] Vickers Jonathan S., Franck Renand. 2003. „The Marketing of Luxury Goodes: An Exploratory Study – Three Conceptu al Dimensions”. The Marketing Review 3: 459–478. [46] Vigneron Franck, Lester W. Johnson. 1999. „A review and conceptual framework of prestige seeking consumer baha vior”. Academic Marketing Science Review 1: 1–15. [47] Vigneron Franck, Lester W. Johnson. 2004. „Measuring perceptions of brand luxury”. The Journal of Brand Manage ment 11: 484–506. [48] Wiedmann Klaus-Peter, Nadine Hennigs, Astrid Siebels. 2007. „Measuring Consumers’ Luxury Value Perception: A Cross-Cultural Framework”. Academy of Marketing Scien ce Review (7): 4–8. [49] Wiedmann Klaus-Peter, Nadine Hennigs, Astrid Siebels. 2009. „Value-Based Segmentation of Luxury Consumption Behavior”. Psychology & Marketing 26(7): 627–644. [50] Wiśniewska Małgorzata. 2021. „Produkt i jego jakość jako symbol”. Problemy Jakości (5): 2–8. [51] Yu Subin, Liselot Hudders, Veroline Cauberghe. 2018. „Selling luxury products online: The effect of a quality label on risk perception, purchase intention and attitude toward the brand”. Journal of Electronic Commerce Research 19(1): 16–35. [52] Zhang Bopeng, Jung-Hwan Kim. 2013. „Luxury fashion con sumption in China: factors affecting attitude and purchase intent”. Journal of Retailing and Consumer Services 20(1): 68–79.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PROBLEMY JAKOŚCI- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2024-3 , nr katalogowy 149870
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI- e-zeszyt (pdf) 2024-3
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
75.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2024-3
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH