Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
|
Rocznik 2021 - zeszyt 9
Kolor ma znaczenie
Colour Matters
Ewa Czarniecka-Skubina
Anna Kosowska
nr katalogowy: 133978
Streszczenie
Potrzeba wprowadzania nowych produktów na rynek usług gastronomicznych skutkuje koniecznością poznania motywacji przy ich wyborze oraz określenia potrzeb i oczekiwań konsumenta. Podczas doboru odpowiedniego produktu lub dania klient kieruje się pewnymi kryteriami. Poza kosztem wyrobu, ocenia: opakowanie, zapach, smak, konsystencję oraz wygląd, który zależy przede wszystkim od barwy. Czynniki te mogą wpłynąć na pozytywną lub negatywną decyzję o zakupie żywności, również w zakładach gastronomicznych.
Abstract
Introduction of new products to the catering services market results in the need to learn about the motivation behind their selection and to define the consumer's needs and expectations. When selecting product or dish, the customer follows certain criteria. Apart from the cost of the product, consumers also take into consideration: packaging, smell, taste, texture and appearance, which depends primarily on the colour. These factors can influence a positive or negative decision to buy food, also in catering establishments.
Słowa kluczowe
gastronomia
barwa potraw
zachowanie konsumentów
Keywords
gastronomy
food colour
consumer behavior
Bibliografia
[1] Bajaj C. 2019. „Consumer Perception on Branding: A study on Processed food”. Adalya Journal, 8(12), s.446-464. [2] Barthes R. 2008. „Towards a Psychosociology of Contemporary Food Consumption”,[w:] C. Counihan, P. VanEsterik. „Food and Culture: A Reader, Routledge”, London, New York, s.30. [3] Casales-Garcia V., Museros L., Sanz I., Falomir Z., Gonzalez-Abril L. 2020. „Extracting Feeling From Food Colour. In Advances in Tourism, Technology and Smart Systems”, Singapore, s.15-24. [4] Ciastoń A. 2014. „Kucharz na szklanym ekranie, czyli o różnorodnych obliczach programów kulinarnych”, [w:] A. Drzał-Sierocka (red.), „W garnku kultury: rozważania nad jedzeniem w przestrzeni społecznej”. Gdańsk: Wyd. SWPS, s.171. [5] Delwiche J. F. 2012. „You eat with your eyes first”. Physiology & Behavior, 107(4), s.502–504. [6] Dias N. A. A., Lara S. B., Soares M. L., Pires I. S. C., Pires C. V., Halboth N. V. 2012. „Influence of color on acceptance and identification of flavor of foods by adults. Ciência e Tecnologia de Alimentos, 2012, s.296-301. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid =S0101-20612012000200014. [7] Farina M., Bastos D., Perez C. 2006. „Psicodinâmica Das Cores Em Comincâo”. Săo Paulo: Edgar Biücher Ltda, 1, s.1-25. [8] Featherstone M. 1991. „Consumer Culture and Postmodernism”. Sage Publications, s. 95. [9] Foroni F., Pergola G., Rumiati R. I. 2016. „Food color is in the eye of the beholder: the role of human trichromatic vision in food evaluation”. Scientific Reports, s.1-6. [10] Gliniecka M. 2018.„Psychologia koloru w reklamie”. Wrocław: Uniwersytet SWPS, s.1-51. [11] Goryńska-Goldmann E., Ratajczak P. 2010. „Świadomość żywieniowa a zachowania żywieniowe konsumentów”. Journal of Agribusiness and Rural Development, 4(18), s.41-48. [12] Johann M. 2011. „Marketing sensoryczny”. Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego, 2, s.137-140. [13] Kilijańska B. 2017. „Wpływ koloru przekazu na jego percepcję”.[w:]Wrocław: Dziennikarstwo i Media, 8, s.172-182. [14] Koszowska A., Dittfeld A., Zubelewicz-Szkodzińska B. 2013. „Psychologiczny aspekt odżywiania oraz wpływ wybranych substancji na zachowania i procesy”. Hygeia Public Health, 48(3), s.279-284. [15] Kowalewicz M., Narwojsz A., Gilewicz K., Danowska-Oziewicz M. 2016. „Wpływ sposobu obróbki cieplnej na barwę i cechy organoleptyczne wybranych warzyw”. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 461, s.98-99. [16] Krzyśko-Łupicka T., Kręcidło M., Kręcidło Ł. 2016. „Barwniki w żywności a zdrowie konsumentów”. Kosmos, 65(4), s.543-552. [17] Kumar S.D. 2017. „The Psychology of Colour Influences Consumers’ Buying Behaviour – A Diagnostic Study Ushus”. Journal of Business Management, 16(4), s. 1-13. [18] Lebrecque L. I., Patrick V. M., Milne G. R. 2013. „The Marketers’ Prismatic Palette: A Review of Color Research and Future Directions”. Psychology & Marketing. Wiley Periodicals, 30(2), s. 187-202. NAUKA [19] Lindgreen A., Hingley M. K., Vanhamme J. 2009. „The Crisis of Food-Brands Sustaining Safe, Innovative and Competitive Food Supply”. Gower Publishing Ltd, s.255-266. [20] MacDougall D. B. 2002. „Colour in food. Improving quality”. Woodhead Publishing Limited. CRC Press LLC, 1-3, s. 13-74. [21] Maj A. 2020. „Zarys socjologii żywności”. Warszawa: Wydawnictwo SGGW, s. 3 i 7, 61, 131. [22] Michel C., Velasco C., Gatti E., Spence C. 2014. „A taste of Kandinsky: assessing the influence of the artistic visual presentation of food on the dining experience”. BioMed Central, 3(7), s.1-10. http://www.flavourjournal.com/content/3/1/7. [23] Piekut M. 2020. „Czysta etykieta: wolne od...”. Forum Mleczarskie – Handel, 1-2(98). [24] Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie dozwolonych substancji dodatkowych (DzU 2011, Nr 91, poz. 525). [25] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (wersja skonsolidowana maj 2016). [26] Sidel J. L., Stone H. 1993. „The role of sensory evaluation in the food industry”. Food Quality and Preference, 4, s.63–73. [27] Socha D., Tabor A., Żwirska J., Schlegel-Zawadzka M. 2009. „ Neofobia żywieniowa wśród nauczycielek jako czynnik wpływający na postawy prozdrowotne ich wychowanków”. Zakład Żywienia Człowieka, Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, s.93-100. http://www. sztukaleczenia.pl/pub/2009/1_2/7_ DSocha_ATabor_JZwirska_MSchle- gel_Neofobia.pdf. [28] SpenceC.2019a.„Onthechangingcolouroffood&drink”.International Journal of Gastronomy and Food Science, s.17. [29] SpenceC.2019b.„Ontherelationship(s)betweencolorandtaste/flavor”. Experimental Psychology, 66(2), s.99-111. [30] Spence C. 2018. „Background colour & its impact on food perception & behavior”. Food Quality and Preference, 68, s.156-166. [31] Spence C., Wan X., Woods A., Velasco C., Deng J., Youssef J., Deroy O. 2015. „On tasty colours and colourful tastes. Assessing, explaining and utilizing crossmodal correspondences between colours and basic tastes”. Flavour, 4, s. 23. [32] Spence C., Piqueras-Fiszman B. 2014. „The perfect meal, The multisensory science of food and dining”. Wiley Blackwell, UK, Netherlands, s.8-12. [33] Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (DzU 2006, Nr 171, poz.1225 z późn. zm.). [34] Vanderbilt T. 2015. „The colors we eat”. Nautilus. http://nautil.us/issue/26/ color/the-colors-we-eat (dostęp: 15.01.2020). [35] Velasco C., Michel C., Youssef J., Gamez X., Cheok A. D., Spence C. 2016b „Colour – taste correspondences: Designing food experiences to meet expectations or to surprise”. International Journal of Food De- sign,1, s.83-102. [36] Zalewski S. 2003. „Podstawy technologii gastronomicznej”, rozdz. 5. Czarniecka-Skubina E., Sałek M. „Zmiany barwy produktów żywnościowych podczas przygotowania potraw”. Warszawa: Wyd. Nauko- wo-Techniczne, s. 96-123. [37] Zhao H., An J., Spence C. Wan X. 2018. „Influence of the color and size of the plate on the subjective ratings of, taste expectations concerning, and willingnesstopay for, Asian noodles”. Journal of Sensory Studies, 33(5).
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2021-9 , nr katalogowy 133978
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY- e-zeszyt (pdf) 2021-9
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
29.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
162.00 zł
Do koszyka
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY - papierowa prenumerata roczna
192.00 zł brutto
177.78 zł netto
14.22 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
213.00 zł
Do koszyka
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
300.00 zł brutto
277.78 zł netto
22.22 zł VAT
(stawka VAT 8%)
300.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2021-9
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH