Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2018 - zeszyt 7
Znaczenie przestrzegania praw pacjenta w szpitalu w ogólnej ocenie placówki medycznej
The importance of respecting patients’ rights in hospital in the overall assessment of a medical facility
10.15199/48.2018.7.2
Sandra KRYSKA
Anna REJ-KIETLA
nr katalogowy: 114876
10.15199/48.2018.7.2
Streszczenie
Liczba czynników wpływających na jakość systemu ochrony zdrowia oraz realizowanych w jego ramach świadczeń jest coraz większa. Wśród nich znaczenia nabierają prawa pacjenta. Cel pracy: Praca stanowi próbę określenia znaczenia praw pacjenta w kontekście jakości usług zdrowotnych. Materiał i metoda: W tym celu dokonana zostanie analiza informacji zawartych w literaturze przedmiotu z zakresu medycyny, prawa oraz jakości. Przedstawiony zostanie również przykład wpływu niewielkich korekt w zakresie praw pacjenta – zastosowany w wielospecjalistycznym zakładzie leczniczym – na zmianę postrzegania tej placówki przez pacjentów. Wyniki: Wykazano, że prawa pacjenta mają istotne znaczenie w ocenie jakości usług zdrowotnych dokonywanej przez pacjentów. Wynika to z odnoszenia poczucia bezpieczeństwa w zakładzie opieki zdrowotnej oraz skuteczności świadczeń zdrowotnych do wysokiej jakości usług realizowanych w placówce ochrony zdrowia. Wnioski: Już niewielkie korekty oraz zmiany w zakresie praw pacjenta sprzyjają poprawie postrzegania placówki przez pacjentów oraz ich bliskich.
Abstract
The number of factors influencing the quality of the health care system and its services is increasing. Among these are the rights of the patient. Aim: Work is an attempt at defining the importance of patient rights in the context of the quality of health services. Material and methods: For this purpose, the information contained in the literature on the subject of medicine, law and quality will be analyzed. An example of the impact of minor adjustments in the field of patients’ rights applied in a multi-specialist treatment facility to change the perception of this facility by patients will be also presented. Results: Patient rights have been shown to be important in assessing the quality of patient services. This is due to the sense of security in the health care facility and the effectiveness of health care services to the quality of services provided in the health care facility. Conclusion: Small corrections and changes in patient rights are already improving the perception of patients and their relatives
Słowa kluczowe
prawa pacjenta
jakość usług zdrowotnych
jakość w ochronie zdrowia
Keywords
patient rights
quality of health services
quality in health care
Bibliografia
[1] Bembnowska Marta, Jadwiga Jośko-Ochojska. 2015. Zarządzanie jakością w ochronie zdrowia. Hygeia Public Health 50(3): 457-762. [2] Borkowska-Kalwas Teresa, Maria Pą czkowska. 2004. Dostępność świadczeń zdrowotnych w opinii Polaków 1998-2003. Warszawa: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia. [3] Gruca-Wójtowicz Patrycja. 2009. Jakość usług medycznych w kontekście zróżnicowanych oczekiwań stron zainteresowanych. Problemy Jakości 3: 22-26. [4] Hermanowski Tomasz, Jakub Rutkowski. 2015. Zintegrowana opieka zdrowotna. Zarys problematyki. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie 83: 225-233. [5] Jezierska Agnieszka. 2016. Jakość usług medycznych. Gazeta Prawna. [6] Kautsch Marcin. 2010. Zarządzanie w opiece zdrowotnej. Nowe wyzwania. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business. [7] Lewandowski Roman, Marcin Kautsch, Łukasz Sułkowski. 2013. Współczesne problemy zarządzania w ochronie zdrowia z perspektywy systemu i organizacji. Łódź: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk. [8] Maciąg Agnieszka, Izabela Sakowska. 2006. Rola i prawa pacjenta w obszarze jakości usług zdrowotnych, Studia i Materiały - Wydział Zarządzania UW 1: 50-62. [9] Pasowicz Mieczysław. 2012. Zarządzanie podmiotami leczniczymi - bezpieczeństwo pacjentów i sposoby ograniczania ryzyka szpitali. Kraków: Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. [10] Rysiak Edyta, Magdalena Donejko, Elżbieta Galicka, Izabela Prokop, Paweł Drągowski, Eryk Cekała, Grażyna Dawidziuk. 2014. Zarządzanie poprzez jakość w zakładach opieki zdrowotnej, Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu 2(39): 146-148. [11] Skrzypczak Zofia. 2011. Opinie polskiego społeczeństwa o systemie ochrony zdrowia. Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management 38: 219-231. [12] Suchecka Jadwiga. 2010. Ekonomia zdrowia i opieki zdrowotnej. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. [13] Trela Arkadiusz. 2014. Zarządzanie jakością w placówce medycznej. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza i Praktyka. [14] Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2017 poz. 1318). [15] World Health Organization. 1994. Declaration on the Promotion of Patients’ Rights in Europe. WHO: Geneve.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 114876 "Znaczenie przestrzegania ..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI - e-zeszyt (pdf) 2018-7
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
31.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2018-7
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH