Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
|
Rocznik 2024 - zeszyt 11
Trendy konsumenckie – czy przemysł spożywczy spełnia oczekiwania konsumentów
Consumer trends – is the food industry meeting consumer expectations
10.15199/65.2024.11.2
Joanna Markowska
nr katalogowy: 151416
10.15199/65.2024.11.2
Streszczenie
Przemysł spożywczy pomaga konsumentom równoważyć ich potrzeby w zakresie przyjemności, zdrowia oraz wprowadza nowe technologie pozwalające zaspokoić ich oczekiwania. Identyfikacja potrzeb, upodobań klientów i zdolności elastycznego reagowania na nie, przy jasnej komunikacji, są niezbędne, aby pomóc im w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych. Różnorodne potrzeby w zakresie dostępności do nowych produktów i składników, sposobów odżywiania, zachowania zdrowia fizycznego, psychicznego i emocjonalnego sprzyjają produkcji szerokiego spektrum żywności, tj. minimalnie przetworzonej, funkcjonalnej, spersonalizowanej, z wykorzystaniem innowacyjnych surowców, opakowań czy technologii. Przemysł spożywczy to także działania w zakresie przeciwdziałania marnotrawieniu żywności, zagospodarowania odpadów i dbałości o środowisko naturalne. Preferencje konsumentów i ich zachowanie podczas dokonywania zakupu jest procesem wieloaspektowym. Istotne jest nie tylko poznanie potrzeb i oczekiwań konsumentów, ale również ich wyprzedzanie. W artykule przedstawiono wybrane preferencje konsumentów w odniesieniu do globalnych trendów żywieniowych odpowiedzi przemysłu na nie.
Abstract
The food industry helps consumers balance their needs for pleasure, health and introduces new technologies to meet their expectations. Identifying customers’ needs, preferences and the ability to respond flexibly to them with clear communication are essential to help them make informed purchasing decisions. Diverse needs in terms of accessibility to new products and ingredients, ways of eating, maintaining physical, mental and emotional health encourage the production of a wide spectrum of foods, i.e. minimally processed, functional, personalised, using innovative raw materials, packaging or technologies. The food industry is also working to prevent food waste, manage waste and care for the environment. Consumer preferences and purchasing behaviour is a multi-faceted process. It is important not only to know consumers’ needs and expectations, but also to anticipate them. This article presents selected consumer preferences in relation to global food trends the industry’s response to them.
Słowa kluczowe
trendy w przemyśle spożywczym
innowacje
bezpieczeństwo żywności
preferencje konsumentów
Keywords
food industry trends
innovation
food safety
consumer preferences
Bibliografia
[1] Alizadeh-Sani M., E. Mohammadian, J.W. Rhim, S.M. Jafari. 2020. pH-sensitive (halochromic) smart packaging flms based on natural food colorants for the monitoring of food quality and safety. Trends Food Sci Technol. 105, 93-144. [2] Asgar M., A. Fazilah, N. Huda, R. Bhat, A. Karim. 2010. Nonmeat Protein Alternatives as Meat Extenders and Meat Analogues. Compr. Rev. Food Sci. Food Saf. 9, 513-529. [3] Balcerowicz-Szkutnik M. 2018. Zmiany modelu konsumpcji jako efekt procesów globalizacyjnych – próba oceny istniejących związków, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, ISSN 2083-8611, Nr 373. [4] Bhagya Raj G.V.S., K.K. Dash. 2020. Comprehensive study on applications of artifcial neural network in food process modeling. Crit Rev Food Sci Nutr. 1, 28. [5] Blake C.E. i in. 2021. Elaborating the science of food choice for rapidly changing food systems in low-and middleincome countries. Global Food Security, 28,100503. [6] Brzeska M. WorldFood Poland: popularność roślinnych zamienników mięsa i nabiału w Polsce rośnie https://agronomist.pl/artykuly/worldfood-poland-popularnosc-roslinnych-zamiennikow-miesa-inabialu- w-polsce-rosnie. [7] Chen C., T. Tang, Q. Shi, Z. Zhou, J. Fan. 2022. The potential and challenge of microalgae as promising future food sources. Trends in Food Science & Technology,126, 99-112. [8] Coleman B. i in. 2022. Potential of microalgae as flavoring agents for plant-based seafood alternatives. Future Foods, 5,100139. [9] Constantinides S.V. i in. 2021. Using a global food environment framework to understand relationships with food choice in diverse low- and middle-income countries. Global Food Security, 29,100511. [10] Devine C.M. 2005. A life course perspective: understanding food choices in time, social location, and history. J Nutr Educ Behav. 37,121–8. [11] D öhler: 6 mega trendów konsumenckich kształtuje dzisiaj rynek żywności i napojów. https://www. portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/ [dostęp 17.07.2017]. [12] Edwards D., J. Cummings. 2010. The Protein Quality of Mycoprotein. Proc. Nutr. Soc. 69, 331. [13] EFSA NDA Panel (EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies), 2016. Scientific opinion on the safety of UV-treated milk as a novel food pursuant to Regulation (EC) No 258/97. EFSA Journal, 14(1), 4370. [14] Elhassan M., K. Wendin, V. Olsson, M.Langto. 2019. Quality Aspects of Insects as Food-Nutritional, Sensory, and Related Concepts. Foods, 8, 95. [15] Falkowski A., T. Tyszka. 2001. Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. [16] Gigant wege mięsa wchodzi do Polski. Co powiecie na roślinne burgery i sznycle bez drobiu?. https:// www.msn.com. [17] Greenwashing: czym jest i co na to prawo UE i prawo polskie? https://www.lex.pl/greenwashing-coto- jest-ekosciema-rodzaje-i-przyklady-dyrektywa-ue-a-prawo-polskie,37855.html [18] Halonen N. i in. 2020. Bio-based smart materials for food packaging and sensors – a review. Frontiers in Materials. 7, 1-14. [19] Hanus G. 2018. The influence of the trends in consumers’ food behavior contributing to the formulation of marketing strategies for food companies, World Scientific News 112, 85-95. [20] Hashempour-Baltork F., S.M. Hosseini, M.A. Assarehzadegan, K. Khosravi-Darani, H. Hosseini. 2020. Safety assays and nutritional values of mycoprotein produced by Fusarium venenatum IR372C from date waste as substrate. J. Sci. Food Agric., 100, 4433–4441. [21] https://agronomist.pl/artykuly/czym-jest-upcykling-zywnosci. [22] https://earth.org/greenwashing-products. [23] https://explodingtopics.com/blog/latest-food-trends. [24] https://foodfakty.pl/jakie-beda-globalne-trendy-zywieniowe-w-2025-roku. [25] https://foodprint.org/blog/upcycled-food-trends. [26] https://forsal.pl/gospodarka/aktualnosci/artykuly/9634530,marnowanie-zywnosci-w-polscenajnowsze- dane.html. [27] https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/349086/WHO-EURO-2021-4007-43766-61591-eng. pdf?sequence=1. [28] https://knowhow.distrelec.com/pl/zywnosc-i-napoje/ekologiczne-opakowania-jak-jadalne-ibiodegradowalne- materialy-zmieniaja-przemysl-opakowaniowy. [29] https://kukbuk.pl/artykuly/czym-jest-novel-food. [30] https://prokurent.com/greenclaims-i-greenwashing. [31] https://przemyslkosmetyczny.pl/artykul/zielone-deklaracje-w-obliczu-nowych-regulacji-nowywymiar- deklaracji-srodowiskowych. [32] https://thesustainabilitycooperative.net/2017/02/09/greenwashing-the-secret-of-the-food-industry. [33] https://www.bonappetit.com/story/upcycled-snacks. [34] https://www.britannica.com/science/algae. [35] https://www.crresearch.com/blog/clean-labels-consumer-concerns#common-ingredients. [36] https://www.eapn.org.pl/poverty-watch. [37] https://www.farmer.pl/produkcja-zwierzeca/bydlo-i-mleko/raport-who-roslinne-zamienniki-miesato- zywnosc-wysokoprzetworzona,123458.html. [38] https://www.farmer.pl/technika-rolnicza/maszyny-rolnicze/jestescie-gotowi-na-zmiany-czym-jestrolnictwo- 5-0,150157.html. [39] https://www.gourmetpro.co/blog/15-essential-food-and-beverage-innovation-trends-for-2024. [40] https://www.greenqueen.com.hk/earth-island-sues-coca-cola-over-greenwashing-claims-falseadvertising. [41] https://www.livekindly.com/everything-you-need-to-know-about-greenwashing. [42] https://www.portalspozywczy.pl/zywnosc-roslinna/wiadomosci/najnowszy-raport-pzpzr-jaka-jestwartosc- rynku-roslinnego-w-polsce,269621.html. [43] https://www.pwc.pl/pl/publikacje/nowy-obraz-polskiego-konsumenta.html [44] https://www.rmfmaxxx.pl/news/Niesprzedane-owoce-i-warzywa-beda-do-kupienia-w-nizszejcenie- Lidl-chce-walczyc-z-marnowaniem-zywnosci,41905.html. [45] https://www.statista.com/statistics/877369/global-meat-substitutes-market-value. [46] https://www.worldfood.pl/trendy-zywieniowe-ksztaltujace-przemysl-spozywczy-w-2024-roku. [47] Kieżel E. (red.) 2004. Racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów, PWE, Warszawa. [48] Koerber K. von, M. Eisinger, B. Watzl: Vollwert – Ernährung, Konzeption einer zeitgemaβenErnährungsweise, Haug, Heidelberg 1993, za: K. Gutkowska, I. Ozimek: Badania marketingowe na rynku żywności, Wyd. SGGW, Warszawa 2002, 20. [49] Komor M. 2011. Segmentacja europejskich konsumentów według teorii stylu życia, Marketing i Rynek, 7, 14-19. [50] Kouřimská L., A. Adámková. 2016. Nutritional and sensory quality of edible insects. NFS J. 4, 22-26. [51] L iu F. I in. 2022. Future foods: Alternative proteins, food architecture, sustainable packaging, and precision nutrition. Crit. Rev. Food Sci. Nutr. 63, 6423-6444. [52] L onchamp J. i in. 2022. Mycoprotein as novel functional ingredient: Mapping of functionality, composition and structure throughout the Quorn fermentation process. Food Chem. 396, 133736. [53] L onchamp J., M. Akintoye, P.S. Clegg, S.R. Euston. 2020. Sonicated extracts from the Quorn fermentation co-product as oil-lowering emulsifiers and foaming agents. Eur. Food Res. Technol. 246, 767-780. [54] M acArtain P., C.I.R. Gill, M. Brooks, R. Campbell, I.R. Rowland. 2007. Nutritional Value of Edible Seaweeds. Nutr. Rev. 65, 535-543. [55] M arkowska J., A. Tyfa, A. Drabent. 2024. Jakość i bezpieczeństwo zdrowotne novel food – wiodący trend ostatnich lat. Przemysł Spożywczy, 9, 34-42. [56] M atel A. 2016. Przesłanki ekologizacji konsumpcji z perspektywy zachowań konsumenckich, Zarządzanie. Teoria i Praktyka, 16 (2), 111. [57] M iśniakiewicz M. 2017. „Identyfikacja i analiza trendów rozwojowych w przemyśle spożywczym w P olsce”. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 3, 51, 385-397. [58] M onterrosa E.C. i in. 2020. Sociocultural influences on food choices and implications for sustainable healthy diets. Food Nutr Bull. 41, 59-73. [59] Nałęcz D. 2024. Właściwości funkcjonalne białek owadów jadalnych i ich wykorzystanie w przemyśle spożywczym. Przemysł Spożywczy, 78, 48-54. [60] P olski Komitet Europejskiej Sieci Przeciwdziałania Ubóstwu (EAPN Polska) 2024. Raport „Poverty Watch 2024”, https://www.eapn.org.pl/poverty-watch. [61] P oyatos-Racionero E., J.V. Ros-Lis, J.L. Vivancos, R. Martínez-Máñez. 2018. Recent advances on intelligent packaging as tools to reduce food waste. J Clean Prod. 172, 3398-3409. [62] P rzytuła G., O. Bury. 2023. Co kształtuje wybory polskich konsumentów? Retail Performance Ranking https://www.ey.com/pl_pl/strategy/retail-performance-ranking-2023. [63] P urschke B., P. Meinlschmidt, C. Horn, O. Rieder, H. Jäger. 2018. Improvement of Techno-Functional Properties of Edible Insect Protein from Migratory Locust by Enzymatic Hydrolysis. Eur. Food Res. Technol. 244, 999-1013. [64] Regulation (EU) 2015/2283 of the European Parliament and of the Council of 25 November 2015 on novel foods, amending Regulation (EU) No 1169/2011 of the European Parliament and of the Council and repealing Regulation (EC) 258/97 of the European Parliament and of the Council and Commission Regulation (EC) No 1852/2001. [65] Siuba-Strzelińska M. Świadomość konsumenta w świetle raportu EFSA. https://www.zywnosc.com.pl. [66] S obal J., C.A. Bisogni. 2009. Constructing food choice decisions. Ann Behav Med. 38 Suppl 1, 37-46. [67] S un Q., M. Zhang, A.S. Mujumdar. 2019. Recent developments of artifcial intelligence in drying of fresh food: a review. Crit Rev Food Sci Nutr. 59(14), 2258-2275. [68] The top 10 food trends of 2023. http://www.ift.org/news-and-publications/food-technologymagazine/ issues/2023/april/features/the-top-10-food-trends-of-2023. [69] Veldkamp T., L. Dong, A. Paul, C.C.F.M. Govers. 2022. Bioactive properties of insect products for monogastric animals – A review. J. Insects Food Feed. 8, 1027-1040. [70] Vigani M., Parisi C., E. Rodríguez-Cerezo, M.J. J.Barbosa, L. Sijtsma, M. Ploeg, C. Enzing 2015. Food and feed products from micro-algae: Market opportunities and challenges for the EU, Trends in Food Science & Technology, 42, 81-92. [71] Waszkiewicz-Robak B. 2014. Co to jest „czysta etykieta” – CLEAN LABEL?, Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, 5, 28-29. [72] Whittaker J.A., R.I. Johnson, T.J.A. Finnigan, S.V. Avery, P.S. Dyer. 2020. The Biotechnology of Quorn Mycoprotein: Past, Present and Future Challenges. In Grand Challenges in Fungal Biotechnology; Nevalainen, H., Ed.; Springer: Cham, Switzerland, Chapter 3, 59–79. [73] Why recycling is not the answer for fighting the plastic pollution problem https://www.euronews. com/2018/04/19/why-recycling-is-not-the-answer-for-fighting-the-plastic-pollution-problem.
Zeszyt
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY- e-zeszyt (pdf) 2024-11
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
38.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
330.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - papierowa prenumerata roczna
432.00 zł brutto
400.00 zł netto
32.00 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - pakowanie i wysyłka
42.00 zł brutto
34.15 zł netto
7.85 zł VAT
(stawka VAT 23%)
474.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
498.00 zł brutto
461.11 zł netto
36.89 zł VAT
(stawka VAT 8%)
498.00 zł
Do koszyka
Open Access
Zeszyt
2024-11
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH