Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
|
Rocznik 2024 - zeszyt 5
Czy kampania promocyjno-informacyjna pt. „5 porcji owoców, warzyw lub soku” przyniosła trwałe efekty w zachowaniach polskich konsumentów wobec soków?
Did “5 portions of vegetables, fruits or juice” campaign change Polish consumers behaviors toward juices?
10.15199/64.2024.5.2
Krystyna Gutkowska
Barbara Groele
Ewelina Kowalczyk
nr katalogowy: 151222
10.15199/64.2024.5.2
Streszczenie
W kontekście zaleceń WHO, dotyczących spożywania przynajmniej 400 g warzyw i owoców dziennie, ze względu na ich udokumentowane naukowo właściwości prozdrowotne, podejmowane są różne programy promujące ich konsumpcję, których przykładem w Polsce jest realizowana od 13 lat kampania „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, której efekty, podobnie jak innych tego rodzaju kampanii, podejmujących tematykę zdrowego odżywiania, przynoszą umiarkowane efekty. Celem wyjaśnienia przyczyn niskiego spożycia soków, które mogą być ekwiwalentem jednej z porcji owoców lub warzyw, przeprowadzono na zlecenie Stowarzyszenia KUPS badanie konsumenckie dot. wiedzy o sokach w 2024 r., odnosząc uzyskane wyniki do dwóch poprzednich fal podobnego badania, tj. w 2022 r. oraz 2023 r. Porównując wyniki z poszczególnych etapów badania stwierdzono m.in. spadek deklaracji częstości picia soków, których spożywanie motywowane jest potrzebą uzupełnienia witamin i innych składników odżywczych, co dowodzi świadomości konsumentów odnośnie do walorów odżywczych soków. Inne powody picia soków to ich smak oraz potrzeba zaspokojenia pragnienia. Jako alternatywę dla jednej porcji owoców i warzyw, soki wybierało 28% konsumentów, realizując tym samym ideę kampanii „5 a day”.
Abstract
In the context of WHO recommendations regarding the consumption of at least 400 grams of fruits and vegetables per day due to their scientifically documented health benefits, various programs are being implemented to promote their consumption. An example of such a program in Poland is the “5 portions of vegetables, fruits or juice” campaign, which has been implemented for 13 years. However, the results, similar to other such campaigns, dealing with the topic of healthy eating, do not bring the expected results. To explain the reasons for the low consumption of juices, which can be an equivalent of one of the portions of fruits or vegetables, the KUPS Association commissioned a consumer survey on the knowledge about juices in 2024, comparing the obtained results to the two previous waves of similar surveys conducted in 2022 and 2023. The comparison of results from the different staged of the study indicated a decrease declaration in the frequency of juices consumption was noted, although their consumption is motivated by the need to supplement vitamins and other nutrients, which proves consumers’ awareness of the nutritional benefits of juices. Other reasons for drinking juices include their taste and the need to quench thirst. As an alternative to one portion of fruits and vegetables, 28% of consumers chose juices, thereby realizing the idea of the “5 a day” campaign.
Słowa kluczowe
soki
kampania 5 porcji warzyw
owoców lub soku
„5 a day”
preferencje konsumentów wobec soków
owoce i warzywa
Keywords
juices
consumers preferences towards fruit and vegetables
5 a day
fruit and vegetables
Bibliografia
[1] Groele B., 2023. „Jakość i promocja podstawą rozwoju branży sokowniczej”. Przemysł Fermentacyjny I Owocowo-Warzywny, Warszawa 02; 7-8.[2] Gutkowska K., 2023,Edukacja żywieniowa oraz jej znaczenie w kształtowaniu zachowań żywieniowych dzieci i młodzieży, w: Junior- Edu-Żywienie – wybrane zagadnienia edukacji żywieniowej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa [2] Gutkowska K., 2023. Edukacja żywieniowa oraz jej znaczenie w kształtowaniu zachowań żywieniowych dzieci i młodzieży, w: Junior- Edu – Żywienie – wybrane zagadnienia edukacji żywieniowej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa. [3] He, F.J.; Nowson, C.A.; MacGregor, G.A. 2006. “Fruit and vegetable consumption and stroke: meta-analysis of cohort studies”. Lancet 28;367(9507), 320-326. [4] Li, M.; Fan, Y.; Zhang, X.; Hou, W.; Tang, Z. 2014. “Fruit and vegetable intake and risk of type 2 diabetes mellitus: meta-analysis of prospective cohort studies”. BMJ Open 4, e005497. [5] Liu, X.; Yan, Y.; Li, F.; Zhang, D. 2016. “Fruit and vegetable consumption and the risk of depression: A meta-analysis”. Nutrition 32(3), 296-302. [6] „Nauka obala mit, że cukier z owoców I soków jest tak samo szkodliwy jak ten zawarty w słodyczach”, 2023. Przemysł Fermentacyjny I Owocowo- Warzywny 02; 10-14. [7] OBWIESZCZENIE MINISTRA ROLNICTWA I RO ZWOJU WSI 1) z dnia 26 czerwca 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej soków i nektarów owocowych (DU 5 lipca 2024 r. Poz. 998); https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240000998. [8] Pavia, M.; Pileggi, C.; Nobile, C.G.; Angelillo, I.F. 2006. “Association between fruit and vegetable consumption and oral cancer: a meta-analysis of observational studies”. Am. J. Clin. Nutr. 83(5), 1126-1134. [9] ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR 1333/2008 w sprawie dodatków do żywności z dnia 16 grudnia 2008 r z późn. zm.; https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX: 02008R1333-20240423. [10] Saghafian, F.; Malmir, H.; Saneei, P.; Milajerdi, A.; Larijani, B.; Esmaillzadeh, A. 2018. “Fruit and vegetable consumption and risk of depression: accumulative evidence from an updated systematic review and meta-analysis of epidemiological studies”. Br. J. Nutr. 119(10), 1087-1101. [11] WHO, World Health Organization. Healthy diet. https://www.who.int/news- -room/fact-sheets/detail/healthy-diet, 2018. [12] WHO, World Health Organization. Global Strategy on Diet, Physical Activity and Health, https://www.who.int/dietphysicalactivity/childhood_diet/en. 2019. [13] Wu, L.; Sun, D.; He. Y. 2016. “Fruit and vegetables consumption and incident hypertension: dose-response meta-analysis of prospective cohort studies”. J. Hum. Hypertens. 30(10), 573-580. [14] Zhan, J.; Liu, Y.J.; Cai, L.B.; Xu, F.R.; Xie, T.; He, Q.Q. 2017. “Fruit and vegetable consumption and risk of cardiovascular disease: A meta-analysis of prospective cohort studies”. Crit. Rev. Food Sci. Nutr. 24;57(8), 1650-1663.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2024-5 , nr katalogowy 151222
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY- e-zeszyt (pdf) 2024-5
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
62.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
300.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY - papierowa prenumerata roczna
348.00 zł brutto
322.22 zł netto
25.78 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
369.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
450.00 zł brutto
416.67 zł netto
33.33 zł VAT
(stawka VAT 8%)
450.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2024-5
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH