Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2024 - zeszyt 3
Dzielenie się wiedzą i transfer wiedzy we współczesnej organizacji
Knowledge sharing and knowledge transfer in the contemporary organisation
10.15199/46.2024.3.1
Elżbieta SKRZYPEK
Sylwia SAGAN
nr katalogowy: 149868
10.15199/46.2024.3.1
Streszczenie
Cel: Celem artykułu jest wskazanie rangi oraz znaczenia transferu i dzielenia się wiedzą w organizacji, a także pokazanie wynikających z tego korzyści i barier występujących w tych procesach. Wskazanie uwarunkowań, motywów, barier, korzyści, efektów i czynników wspierających oraz stymulujących zachowania związane z dzieleniem się wiedzą. Ponadto wskazanie na wybrane badania, które podkreślają stan i znaczenie szeroko rozumianego procesu dzielenia się wiedzą w organizacjach oraz pokazanie związków, jakie zachodzą między dzieleniem się wiedzą i transferem wiedzy. Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: Projekt zakłada wskazanie różnic w podejściu do subprocesów zarządzania wiedzą. Badanie obejmuje krytyczną analizę dostępnej literatury oraz analizę wyników opublikowanych badań oraz wnioskowanie. Wyniki/wnioski: Ukazanie istoty, różnorodności w podejściu do definiowania transferu i dzielenia się wiedzą, wskazanie związków, jakie zachodzą między transferem i dzieleniem się wiedzą, ukazanie potrzeby podniesienia rangi tych subprocesów w zarządzaniu wiedzą we współczesnej organizacji, wskazanie na potrzebę kontynuacji badań nad problemami związanymi z transferem i dzieleniem się wiedzą. Ograniczenia: Zarządzanie wiedzą w polskich przedsiębiorstwach wzbudza coraz większe zainteresowanie. Jednocześnie dzielenie się wiedzą i transfer wiedzy jako subprocesy zarządzania wiedzą napotykają na szereg barier. Potwierdzają to liczne badania prowadzone w tym zakresie. Zastosowanie praktyczne: Wskazanie zależności pomiędzy dzieleniem się wiedzą i transferem wiedzy oraz pokazanie korzyści, jakie mogą osiągnąć organi zacje realizujące te subprocesy w ramach procesu zarządzania wiedzą. Oryginalność/wartość poznawcza: Pokazanie znaczenia dzielenia się wiedzą jako najważniejszego aspektu zarządzania wiedzą w celu zachęcenia organizacji do szerszego zainteresowania się zarówno problematyką zarządzania wiedzą, jak i jego subprocesami, jakimi są transfer i dzielenie się wiedzą. Przedsta wione wyniki badań ukazują wybrane elementy zarządzania wiedzą związane z oddziaływaniem subprocesów transfer i dzielenie się wiedzą na organizację i pracownika.
Abstract
Purpose: The purpose of this article is to indicate the purpose of knowledge sharing and transfer in a contemporary organisation. It aims to show the ben efits and barriers occurring in these processes. To achieve the above, we needed to find the determinants, motives, barriers, benefits, effects and factors supporting and stimulating knowledge sharing behaviour. In addition, the authors selected some major works that highlight the status and importance of the broadly understood knowledge sharing process in organisations and strived to show the relationships that occur between knowledge sharing and knowledge transfer. Design/methodology/approach: This work aims to identify differences in approaches to knowledge management sub-processes. The study includes a critical analysis of the available literature and an analysis of the results of published research and logical inference and reasoning. Findings/conclusions: To show the essence, the diversity of approaches to defining knowledge transfer and sharing, to indicate the relationships that oc cur between knowledge transfer and sharing, to show the need to raise the profile of these sub-processes in knowledge management in a contemporary organisation, to indicate the need to continue research on problems related to knowledge transfer and sharing. Research limitations: Knowledge management in Polish enterprises is of growing interest. At the same time, knowledge sharing and knowledge transfer as sub-processes of knowledge management face a number of barriers. This is confirmed by numerous studies conducted in this area. Practical implications: To indicate the relationship between knowledge sharing and knowledge transfer and to show the benefits that can be achieved by organisations implementing these sub-processes as part of the knowledge management process Originality/value: To show the importance of knowledge sharing as the most important aspect of knowledge management in order to encourage organi sations to take a broader interest in both knowledge management and its sub-processes of knowledge transfer and knowledge sharing. The results of the study distil crucial elements of knowledge management related to the impact of the knowledge sharing and transfer sub-processes on the organisation and the employees
Słowa kluczowe
zarządzanie wiedzą
dzielenie się wiedzą
transfer wiedzy
Keywords
knowledge management
knowledge sharing
knowledge transfer
Bibliografia
[1] Abzari Mehdi, Hadi Teimouri. 2008. “The Effective Factors on Knowledge Sharing in Organizations”. The International Journal of Knowledge, Culture and Change Management 8(2): 105–113. 2024 Maj–Czerwiec [2] Bircham-Connolly Heather, James Corner, Stephen Bowde. 2005. “An empirical study of the impact of question structure on recipient attitude during knowledge sharing”. Electronic Journal of Knowledge Management 32(1): 1–10. [3] Bresman Henrik, Julian Birkinshaw, Robert Nobel. 1999. “Knowledge Transfer in International Acquisitions”. Journal of International Business Studies 30(3): 439–462. [4] Bulińska-Stangrecka Helena. 2018. „Wpływ zaufania opar tego na dzieleniu się wiedzą w organizacjach IT”. Zeszyty Naukowe UE w Katowicach 359(18): 104 –119. [5] Christensen Peter Holdt. 2007. “Knowledge sharing moving away from the obsession with best practices”. Journal of Knowledge Management 11(1): 38. [6] Cummings Jeffrey L., Bing-Sheng Teng. 2006. “The Keys to Successful Knowledge-Sharing”. Journal of General Man- agement 31(4): 2–11. [7] Davenport Thomas, Gilbert Probst. 2002. Knowledge Man- agement Case Book. Best Practices, 92 –94. Berlin&Munich: Publicis Corporate Publishing John Wiley&Sons. [8] Davenport Thomas, Lary Prusak. 1998. Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, 97. Harvard Business Scholl Press. [9] Davenport Thomas, Varun Grover. 2001. “Special Issue: Knowledge Management”. Journal of Management Informa tion Systems 18(1): 3–4. [10] de Wit-de Vries Esther, Wilfred A. Dolfsma, Henny J. van der Windt, M. P. Gerkema. 2018. “Knowledge transfer in university–industry research partnership: a review”. Journal of Technology Transfer 44(4): 1236–1255. https://research. rug.nl/files/91458572/Wit_deVries2019_Article_Knowledge TransferInUniversityI.pdf [dostęp: 10.02. 2023]. [11] Evan Christiana. 2005. Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. [12] Fazlagić Jan. 2014. Innowacyjne zarządzanie wiedzą, 110–144. Warszawa: Difin. [13] Fazlagić Jan (red.). 2022. Sztuczna inteligencja AI jako megatrend kształtujący edukację. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/ uploads/Sztuczna-inteligencja-jako-megatrend-ksztaltujacy edukacje.pdf [14] Friedrich Julia, Michael Becker, Frederik Kramer, Markus Wirth, Martin Schneider. 2020. “Incentive design and gamification for knowledge management”. Journal of Busi ness Research 106(C): 341–352. DOI: 10.1016 j.jbusres 2019.02.009. [15] Gierszewska Grażyna. 2003. Budowanie strategii zarządza nia wiedzą w przedsiębiorstwach. W Kisielnicki J. (red.) Zarządzanie wiedzą we współczesnych organizacjach, 80. Monografie i Opracowania nr 4. Warszawa: Oficyna Wydaw nicza Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazar skiego. [16] Gupta Anil, Vijay Govindarajan. 2000. “Knowledge flows within multinational corporations”. Strategic Management Journal 21(4): 475–476. [17] Haspeslagh Philipe C., David B. Jemison.1991. Managing Acquisitions: Creating Value through corporate renewal. New York: The Free Press. [18] Ioannou Ioannis, George Serafeim. 2015. The Consequences of Mandatory Corporate Sustainability Reporting: Evidence from Four Countries, 11–100. Harvard Business School Working Paper. [19] Jastrzębska Ewa. 2016. „Ewolucja społecznej odpowiedzial ności w Polsce”. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Spo łecznego. Studia i Prace 4(4): 85–101. [20] Jemielniak Dariusz, Andrzej Koźmiński. 2008. Zarządzanie wiedzą, 199. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. [21] Käser P. A., Raymond E. Miles. 2001. “Knowledge activ- ists: The cultivation of motivation and trust properties of knowledge sharing relationships”. Academy of Management Proceedings (1): D1–D6. [22] Kluge Jurgen, Wolfram Stein, Thomas Licht. 2002. Know ledge Unplugged: The McKinsey & Company Global Survey on Knowledge Management. Za Mierzejewska Beata. 2007. „Zarządzanie wiedzą”. E-mentor 1(18): 1–9. [23] Kogut Bruce, Udo Zander. 1992. “Knowledge of the firm, combinative capabilities and the replication of technology”. Organization Science (3): 383. [24] Krogh Georg, Ikujiro Nonaka, Manfred Aben. 2001. “Making the Most of Your Company’s Knowledge: A Strategic Frame work”. Long Range Planning 34(4): 425. [25] Lebowitz Jay. 2012. “Cultural resistance to KM persists”. Knowledge Management World (21): 21. [26] Maier Ronald. 2002. Knowledge Management Systems. Information and Communication Technologies for Knowledge Management, 46. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag. [27] Marszałek Anna. 2014. „Transfer wiedzy i technologii w środowi sku innowacyjnym”. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie (3): 21. [28] Mierzejewska Beata. 2005. „Mechanizmy wspierające zarzą dzanie wiedzą w organizacji”. E-mentor 3(10): 55–59. [29] Mikuła Bogusz. 2007. Od strategicznego do operacyjnego zarządzania wiedzą. W K. Leja, A. Szuwarzyński (red.) Zarządzanie wiedzą. Wybrane Problemy, 37–39. Wydział Zarządzania i Ekonomii Katedra Zarządzania Wiedzą i Infor macją. Gdańsk: Wydział Zarządzania i Ekonomii Katedra Zarządzania Wiedzą i Informacją. [30] Miśkiewicz Radosław. 2018. Wiedza w procesach konsolidacji przedsiębiorstw przemysłowych. Toruń: Dom Organizatora TNOIK. [31] Morawski Mieczysław. 2005. Ilościowe zarządzanie wiedzą – podejście zachodnie. W K. Perechuda (red.) Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie. Warszawa: PWN. [32] Muneer Sagib, Syed Muhammad Javed Iqbal, Saif-Ur-Rehman Khan, Choi Sang Long. 2014. “An incorporated structure of perceived organizational support, knowledge-sharing beha vior, organizational trust and organizational commitment: A strategic knowledge management approach”. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences 8(1): 42–57. [33] Paliszkiewicz Joanna. 2019. Przywództwo, zaufanie i zarzą dzanie wiedzą w innowacyjnych przedsiębiorstwach, 84. Warszawa: CeDeWu. [34] Paliszkiewicz Joanna, Anna Sobocińska. 2004. Dzielenie się wiedzą w organizacji. W E. Skrzypek (red.) Uwarunkowania sukcesu przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy, 57. Lublin: UMCS. [35] Probst Gilbert, Steffen Raub, Kai Ramhardt. 2002. Zarządza nie wiedzą w organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. [36] Riege Andreas. 2005. “Three-dozen knowledge-sharing barriers management must consider”. Journal of Knowledge Management 9: 19–32. [37] Rudawska Aleksandra. 2013. „Dzielenie się wiedzą w organizacjach – istota, bariery i efekty”. Organizacja i Kierowanie 4(157): 97. [38] Skrzypek Adam. 2020. Zarządzanie wiedzą w społeczeń stwie sieciowym. Siedlce: Wydawnictwo UPH Siedlce. [39] Skrzypek Elżbieta. 2002. Kapitał intelektualny jako czynnik stymulujący rozwój przedsiębiorstwa. W S. Partycki (red.) Strategia rozwoju społecznej gospodarki rynkowej w Polsce, 34. Lublin: Wyd. UMCS Lublin. [40] Skrzypek Elżbieta. 2003. Zarządzanie wiedzą w warunkach GOW. W A. Szewczyk (red.) Wiedza światłem na drodze do społeczeństwa przyszłości, 321. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. [41] Skrzypek Elżbieta. 2007. Rola wiedzy we współczesnym zarządzaniu. W A. Sitko-Lutek (red.) Polskie firmy wobec globalizacji – luka kompetencyjna, 92–101. Warszawa: PWN. [42] Skrzypek Elżbieta. 2013. Uwarunkowania i konse kwencje transferu wiedzy, 2. IX Kongres Ekonomistów Polskich. [43] Skrzypek Elżbieta (red.). 2013. Pracownicy wiedzy w warun kach GOW. Lublin: Wyd. UMCS Lublin. [44] Szulanski Gabriel. 1997. “Exploring internal stickiness impedimenta to the transfer of best practice within the firm”. Strategic Management Journal 17: 27–43. [45] Tomala Anna. 2022. „Projektowanie efektywnego transferu wiedzy w organizacji – studium przypadku na podstawie projektów migracyjnych realizowanych w dwóch organiza cjach typu SSC”. E-mentor 5(97): 1–14. [46] Tondello Gustavo Fortes, Rina R. Wehbe, Lisa Diamond, Marc Busch, Andrzej Marczewski, Lennart Nacke. 2016. The gamification user types hexad scale, 229–243. The ACM SIGCHI Annual Symposium on Computer--Human Interaction in Play (CHI PLAY 2016). Austin, TX, USA. [47] Tymczyj Joanna. Jak ułatwić przekazywanie najistotniejszej wiedzy w organizacji. https://hcmdeck.com/blog/transfer--wiedzy-w-organizacji/ [dostęp: 10.05.2024]. [48] Weresa Marzenna Anna. 2007. Formy i metody powiązań nauki i biznesu. W M. A. Weresa (red.) Transfer wiedzy z nauki do biznesu, doświadczenia regionu Mazowsze, 34. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH. [49] Wolska Grażyna. 2013. “Corporate social responsibility in Poland theory and practice”. Journal of International Studies 6(2): 45. [50] Żmigrodzki Marcin. 2005. „Zarządzanie wiedzą o produk tach”. E-mentor 5(17): 31. [51] https://hcmdeck.com/blog/knowledge-sharing-dlaczego warto-dzielic-sie-wiedza/ [dostęp: 15.05.2024].
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PROBLEMY JAKOŚCI- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2024-3 , nr katalogowy 149868
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI- e-zeszyt (pdf) 2024-3
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
75.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2024-3
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH