Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2023 - zeszyt 4
Aspekty zrównoważonego rozwoju w oznakowaniu produktów spożywczych
Sustainable development aspects in labeling of food products
10.15199/46.2023.4.2
Mariusz CHMIELEWSKI
Ewa MALINOWSKA
Renata PŁOSKA
Małgorzata SZYMAŃSKA-BRAŁKOWSKA
nr katalogowy: 144856
10.15199/46.2023.4.2
Streszczenie
Cel: Celem głównym artykułu była próba określenia, w jakim zakresie dostawcy wybranych grup produktów spożywczych, dostępnych w sieciach handlowych Biedronka i Lidl, wykorzystują nieobligatoryjne etykiety związane ze zrównoważonym rozwojem. Celem dodatkowym była próba ustalenia, czy dobór tego rodzaju oznakowania jest różny w przypadku różnych grup produktów spożywczych. Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: Badanie polegało na analizie oznakowania dotyczącego zrównoważonego rozwoju na opakowaniach wybranych produktów spożywczych, dostępnych w wybranych placówkach sieci handlowych Lidl i Biedronka, zlokalizowanych w Trójmieście. Przeprowadzone badanie miało charakter jakościowy, wykorzystano w nim metodę obserwacji nieuczestniczącej, ukrytej, metodę analizy komparatywnej, a także metodę syntezy i wnioskowania logicznego. Badanie ma charakter pilotażowy i będzie podstawą do dalszych badań uszczegóławiających. Wyniki/wnioski: Oferenci produktów spożywczych z poddanych badaniu kategorii w niewystarczającym zakresie wykorzystują oznakowanie z zakresu zrównoważonego rozwoju. W przypadku etykiet związanych z ekologią dominują te odnoszące się do możliwości recyklingu opakowań, zidentyfikowano też relatywnie dużo oznaczeń dotyczących aspektów jakościowych i miejsca pochodzenia produktów, natomiast na badanych opakowaniach prawie nie występują etykiety społeczne. Zaobserwowano dużą różnorodność nieobligatoryjnych oznaczeń na opakowaniach, co przyczyniło się do swobodnej ich klasyfikacji, która jest jedynie propozycją autorów. Marki własne badanych sieci handlowych przodują w wyraźnym informowaniu klienta o pochodzeniu produktu, sposobie segregacji zużytych opakowań i gwarantowanej, przez własne standardy, jakości. Największa różnorodność oznaczeń charakteryzowała opakowania produktów mleczarskich. Ograniczenia: Do badania wybrano jedynie cztery grupy produktów spożywczych, w ich ramach natomiast – wybrane kategorie produktów. W ramach tych grup dokonano obserwacji opakowań produktów, które w trakcie badań (28-29 czerwca 2023 roku) były dostępne w miejscach obserwacji. Badanie przeprowadzone zostało w placówkach należących do dwóch najpopularniejszych w Polsce dyskontów spożywczych, zlokalizowanych w Trójmieście. Zastosowanie praktyczne: Wyniki badania mogą stanowić punkt wyjścia do głębszej oceny stopnia wykorzystania etykietowania zrównoważonego w procesie komunikacji między producentami i dystrybutorami produktów spożywczych a konsumentami. Wykorzystując wyniki badań, dostawcy mogą zaplanować swoje przyszłe działania, których celem byłoby lepsze zrozumienie przez klientów działalności związanej ze zrównoważonym rozwojem. Oryginalność/wartość poznawcza: Wyniki badań, zaprezentowane w opracowaniu, pozwalają na wstępne określenie zakresu wykorzystania oznakowania związanego ze zrównoważonym rozwojem na opakowaniach wybranych produktów spożywczych, dostępnych w dwóch dyskontowych sieciach handlowych.
Abstract
Purpose: The main aim of this article was an attempt to assess to what extent suppliers of selected groups of food products, available in discount stores such as Lidl and Biedronka, use non-compulsory sustainability labeling. The additional aim was an attempt to check if the selection of that kind of labeling varies from one group to another. Design/methodology/approach: The study consisted of an analysis of sustainability-related labeling on the packaging of selected food products available in selected shops of the Lidl and Biedronka retail chains, located in the Tri-City. The research was qualitative and was based on following methods: the method of non-participant, covert observation, the method of comparative analysis, the method of synthesis and logical inference. The study has a pilot character is the basis for further detailed research. Findings/conclusions: The results show that food suppliers do not sufficiently use sustainability-related labeling. In case of ecolabels, they usually relate to recycling. Relatively many labels are identified as quality-related, and many referred to the origin of products. As study shows there is hardly any social labeling on food products. A large variety of non-compulsory labels were observed that contributed to their free classification that is only authors’ proposal. Own brands of discount stores mostly inform customers about the origin of products, on how to recycle packaging, guaranteed by own quality standards. The largest variety of labels characterized the packaging of dairy products. Research limitations: Only four groups of food products were selected for this research, and within these, selected product categories. The packaging of products were observed, which during 28-29th of June 2023, were available at observation sites. The study was conducted in shops belonging to the two most popular discount retail chains in Poland, located in Tri-City. Practical implications: The results may start a deeper assessment of the use of sustainable labeling in the process of communication between producers, distributors of food products and customers. The results may help suppliers in identifying future activities and understanding customers’ attitude toward sustainable development. This may contribute to a positive perception of producers and distributors and provide a form of advertising for them. Originality/value: The results of the research present the preliminary determination of the use of sustainable labeling on the packaging of selected food products available in two discount retail chains.
Słowa kluczowe
oznakowanie produktu
etykiety ekologiczne
etykiety społeczne
etykiety jakościowe
etykiety zrównoważone
produkty spożywcze
zrównoważony rozwó
Keywords
product labeling
ecological labeling
social labeling
quality labeling
sustainable labeling
food products
sustainable development
Bibliografia
[1] Acquaye Adolf, Fred Yamoah, Kuishuang Feng. 2015. „An integrated environmental and fairtrade labelling scheme for product supply chains”. International Journal Production Economics 164: 472–483. [2] Adamczyk Wacław. 2004. Ekologia wyrobów. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. [3] Baran Małgorzata. 2021. Struktura procesu badawczego. W Sułkowski Łukasz, Lenart-Gansiniec Regina, Kolasińska- -Morawska, Katarzyna (red.) Metody badań ilościowych w zarządzaniu. Łódź: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk. http://monografie.san.edu.pl/wp-content/uploads/ 2021/12/Metody-badan-ilosciowych.pdf. [dostęp: 28.06.2023]. [4] Belz Frank-Martin, Kenneth John Peattie. 2012. Sustainability Marketing: A Global Perspective. Chichester: Wiley & Sons Ltd. [5] Bratt Cecilia, Sophie Hallstedt, K.-H. Robèrt, Göran Broman, Jonas Oldmark. 2011. „Assessment of ecolabelling criteria development from a strategic sustainability perspective”. Journal of Cleaner Production 19: 1631–1638. [6] Bryła Paweł. 2015. Marketing regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. [7] Buckley Ralph. 2002. „Tourism ecolabels”. Annals of Tourism Research 29: 183–208. [8] Cybulska Daria. 2013. „Wykorzystanie metody obserwacji w naukach społecznych”. Obronność – Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej 2(6): 20–31. [9] Dąbrowska Anna. 2015. „Postawy polskich konsumentów– od konsumpcjonizmu do zrównoważonej konsumpcji”. Handel Wewnętrzny (2)355: 88–100. [10] Dąbrowska Anna. 2018. „Zachowania konsumentów na rynku żywnościowych produktów tradycyjnych i regionalnych. Wyzwania dla marketingu”. Handel Wewnętrzny (3)374: 106–117. [11] Gossling Stefan, Ralf Buckley. 2016. „Carbon labels in tourism: persuasive communication?”. Journal of Cleaner Production 111(Part B): 358–369. [12] Hales Collin. 1999. Opakowanie jako instrument marketingu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. [13] Halicka Ewa. 2016. „Postawy i zachowania nabywcze kobiet wobec znakowania żywności symbolami dobrowolnych certyfikatów jakości”. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej 115: 141–149. [14] Hartlieb Susane, Bryn Jones. 2009. „Humanising Business Through Ethical Labelling: Progress and Paradoxes in the UK”. Journal of Business Ethics 88: 583–600. [15] Haska Aleksandra, Elżbieta Martyniuk. 2019. „Wybrane metody wyróżniania produktów spożywczych na rynku”. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość 26, 2(119): 18–31. [16] Kaczorowska Joanna, Krystyna Rejman, Julita Nosarzewska. 2018. „Postrzeganie produktów żywnościowych oznaczonych certyfikatami spełniającymi ideę zrównoważonej konsumpcji”. Handel Wewnętrzny 2(373): 222–234. [17] Korab Izabela, Patryk Jacejko, Isabella Kardynał, Lucjan Olchawa, Anna Mazur-Pączka. 2018. „Wybory konsumenckie a gospodarowanie odpadami”. Polish Journal for Sustainable Development 22(2): 59–64. [18] Koszewska Małgorzata. 2011. „Social and Eco-labelling of Textile and Clothing Goods as Means of Communication and Product Differentiation”. FIBRES & TEXTILES in Eastern Europe 19(4/87): 20–26. [19] Krasnowska Grażyna, Anna M. Salejda. 2011. „Ocena wiedzy konsumentów na temat znakowania żywności”. Żywność Nauka Technologia Jakość 18(1): 173–189. [20] Mazurowska Monika, Renata Płoska. 2022. Sprawozdawcza i pozasprawozdawcza komunikacja zewnętrzna w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Sopot: CMS. [21] Meyerding Stephan, Anna-Lena Schaffmann, Mira Lehberger. 2019. „Consumer Preferences for Different Designs of Carbon Footprint Labelling on Tomatoes in Germany — Does Design Matter?” Sustainability 11: 1587. [22] Mieczkowska Małgorzata, Helena Panfil-Kuncewicz. 2011. „Informacje żywieniowe na opakowaniach produktów spożywczych i ich wpływ na decyzje zakupowe konsumentów”. Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych 566: 347–357. [23] Nakonieczna Justyna. 2008. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw międzynarodowych. Warszawa: Difin. [24] Nestorowicz Renata. 2015. „Oznakowanie produktów żywnościowych a zrównoważona konsumpcja”. Journal of Agribusiness and Rural Development 3(37): 487–493. [25] Nosecka Bożena. 2015. „Rola informacji na etykiecie w procesie zakupu produktu żywnościowego”. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu 17(3): 290–296. [26] Nowacki Robert, Katarzyna Wasilik. 2017. „Znajomość i zaufanie wobec certyfikatów zrównoważonej konsumpcji a idea społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w perspektywie młodych konsumentów”. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej 118: 95–109. [27] Płoska Renata. 2011. Zaangażowanie społeczne przedsiębiorstwa jako źródło przewagi konkurencyjnej. W Elżbieta Urbanowska-Sojkin (red.) Wybory strategiczne w przedsiębiorstwach. Rezultaty ekonomiczne, organizacyjne i społeczne, 218–227. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. [28] Rakuła Michalina, Agata Kiciak. 2022. „Wiedza konsumentów na temat znakowania żywności”. Journal of Education, Health and Sport 12(8): 270–282. [29] Rybak Małgorzata. 2004. Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN. [30] Salejda Anna, Grażyna Krasnowska, Katarzyna Buska. 2016. Konsument na rynku żywności – jego wiedza i zachowania. W Krzysztof Melski, Dorota Walkowiak-Tomczak (red.) Żywność dla świadomego konsumenta, 15–24. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. [31] Szuchalska Anna. 2020. „Obserwacja uczestnicząca na lekcjach językowych – korzyści i ograniczenia”. Linguodidactica 24: 265–277. [32] Thøgersen John, Pernille Haugaard, Anja Olesen. 2010. „Consumer responses to ecolabels”. European Journal of Marketing 44: 1787–1810. [33] Ynte K. Van Dam, Janneke De Jonge, 2014. „The Positive Side of Negative Labelling”. Journal of Consumer Policy 38: 19–38. [34] WCED. 1997. Our Common Future. World Commission on Environment and Development. [35] Wiśniewska Małgorzata. 2022. „Ewolucja trendów i zagrożeń w konsumpcji żywności w świetle celów zrównoważonego rozwoju”. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 1(998): 63–79. [36] Wiśniewska Małgorzata, Ewa Malinowska. 2011. Zarządzania jakością żywności. Systemy. Koncepcje. Instrumenty, 221–224, 227–231. Warszawa: Difin. [37] Zimon Dominik, Łucja Gawron-Zimon, Karolina Szczygieł. 2014. „Wpływ jakości produktów na zachowania konsumentów”. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie 492140: 55–61. [38] https://www.ecolabelindex.com [dostęp: 28.06.2023]. [39] https://www.sprawiedliwyhandel.pl/cele-zrownowazonegorozwoju-a-sprawiedliwy-handel/ [dostęp: 28.06.2023]. [40] https://csr.biedronka.pl/releases/jakosc-w-biedronce [dostęp: 28.06.2023]. [41] https://kimjestesmy.lidl.pl/zrownowazony-rozwoj [dostęp: 28.06.2023]. [42] https://kimjestesmy.lidl.pl/zrownowazony-rozwoj/redukcjaplastiku [dostęp: 28.06.2023]. [43] https://www.biedronka.pl/pl/segreguj-swiadomie [dostęp: 28.06.2023]. [44] https://www.gov.pl/web/gis/podstawowe-wymagania-dotyczaceznakowania-zywnosci [dostęp: 28.06.2023]. [45] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/10884/lidlbiedronka-eurocash-gknbspspecja-sieci-handlowe-w-liscie500-najwiekszych-polskich-firm/ [dostęp: 28.06.2023]. [46] https://ads.listonic.com/raport/ranking-sieci-handlowych-2023 [dostęp: 28.06.2023]. [47] https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/ defaultaktualnosci/5486/3/21/1/sytuacja_gospodarstw_ domowych_w_2021_r._w_swietle_wynikow_badania_ budzetow_gospodarstw_domowych.pdf [dostęp: 28.06.2023]. [48] https://sdgs.un.org/goals/goal12 [dostęp: 28.06.2023]. [49] https://sdgs.un.org/goals/goal3 [dostęp: 28.06.2023]. [50] https://sdgs.un.org/goals [dostęp: 28.06.2023].
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PROBLEMY JAKOŚCI- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2023-4 , nr katalogowy 144856
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI- e-zeszyt (pdf) 2023-4
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
64.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2023-4
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH