Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2023 - zeszyt 3
Cechy jakości i motywy podróżowania po szlakach kulinarnych w Polsce
Quality features and motives of traveling on culinary routes in Poland
10.15199/46.2023.3.2
Małgorzata Z. Wiśniewska
Justyna Kozłowska
nr katalogowy: 143990
10.15199/46.2023.3.2
Streszczenie
Cel: Celem teoriopoznawczym pracy jest zidentyfikowanie cech jakościowych szlaków kulinarnych, zaś empirycznym rozpoznanie znajomości i motywów, które towarzyszą ich wyborowi. Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: W pracy zastosowano krytyczną analizę literatury, sondaż diagnostyczny oraz metodę syntezy i wnioskowania logicznego. Wyniki/wnioski: Rozpoznawalność badanych szlaków kulinarnych nie jest satysfakcjonująca. Najwłaściwszą formą ich promocji powinny być media społecznościowe oraz portale internetowe. Do najczęstszych motywów skorzystania ze szlaku turystycznego należą m.in. poznanie nowych smaków oraz chęć odwiedzenia nieznanych i ciekawych miejsc. Atrakcyjne krajobrazy o walorach historycznych, gościnność miejsca oraz możliwość kupna regionalnych produktów to najczęściej wskazywane cechy jakościowe szlaku kulinarnego. Ograniczenia: Ze względu na nielosowość próby wyniki powinny być traktowane z ostrożnością i jako wstępne do dalszych badań pogłębionych. Z uwagi na rosnącą liczbę seniorów należy zadbać o ich reprezentatywność w przyszłej próbie badawczej. Zastosowanie praktyczne: Wyniki mogą pozwolić decydentom właściwie zaplanować i uatrakcyjnić istniejący szlak oraz dobrać środki jego promocji. Oryginalność/wartość poznawcza: Wyniki oraz wnioski poszerzają i uzupełniają wiedzę oraz istniejące w kraju badania na temat znajomości i świadomości istnienia szlaków kulinarnych w Polsce.
Abstract
Purpose: The theoretical-cognitive purpose of the study is to identify the qualitative characteristics of culinary routes, while the empirical purpose is to identify the familiarity and motives that accompany their selection. Design/methodology/approach: The study used a critical analysis of the literature, a diagnostic survey, and the method of synthesis and logical inference. Findings/conclusions: Recognition of the studied culinary routes is not satisfactory. The most appropriate form of their promotion should be social media and online portals. The most common motives for using a tourist trail include, among others, learning about new flavors and the desire to visit unknown and interesting places. Attractive landscapes with historical value, the hospitality of the place, and the opportunity to buy regional products are the most frequently indicated qualitative features of a culinary trail. Research limitations: Due to the non-random nature of the sample, the results should be treated with caution and as preliminary to further in-depth research. Given the growing number of seniors, care should be taken to ensure their representativeness in the future research sample. Practical implications: The results may allow decision-makers to properly plan and enhance an existing trail and select means of promoting it. Originality/value: The results and conclusions expand and complement the knowledge and existing research in the country on the knowledge and awareness of culinary routes in Poland.
Słowa kluczowe
turystyka
szlak kulinarny
jakość
motywy
Keywords
tourism
culinary route
quality
motives
Bibliografia
[1] Alejziak Wiesław. 1999. Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku. Kraków: Albis. [2] Andrashchuk Nadiia, Karolina Buczkowska-Gołąbek. 2020. „Culinary tourism in the Hutsulshchyna region – analysis of the current offer”. Geography and Tourism 1(8): 7–17. [3] Balinska Agata, Jan Zawadka. 2019. „Culinary tourism as a way to use the potential of rural areas: The case of Swietokrzyskie province”. Proceedings of the 2019 International Conference „ECONOMIC SCIENCE FOR RURAL DEVELOP- MENT” 50: 14–20. [4] Balinska Agata. 2017. „Culinary tourism is a form of rural tourism aimed at seniors”. Intercathedra 2(33): 7–13. [5] Borowska Agnieszka. 2014. „Zróżnicowanie terytorialne regionalnego produktu turystycznego na przykładzie szlaków kulinarnych w Polsce”. Turystyka i Rozwój Regionalny 1: 19–32. [6] Chhabra Deepak, Robert Healy, Erin Sills. 2003. „Staged authenticity and heritage tourism”. Annals of Tourism Research 29: 702–719. [7] Culinary Tourism Market: Global Industry Trends, Share, Size, Growth, Opportunity and Forecast 2023-2028. https://www.imarcgroup.com/culinary-tourism-market [dostęp: 22.06.2023]. [8] Dhyani Ashish, Vikas Gairola, Rajat Praveen Dimri. 2020. „Promoting culinary tourism: soft skill-sets required with reference to food outlets en route to Yamunotri”. International Journal of Management 11(7): 1691–1700. [9] Dominik Piotr. 2016. „Edukacyjna rola szlaków kulinarnych”. Przedsiębiorczość – Edukacja 12: 283–297. [10] Esichaikul Ranee, Rochaporn Chansawang. 2022. „Community participation in heritage tourism management of Sukhothai historical park”. International Journal of Tourism Cities 8(4): 897–911. [11] Gaworecki Władysław. 2010. Turystyka. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. [12] Gil Natan. 2022. Przewodnik po mediach społecznościowych 2022 – analiza trendów w Polsce. https://emedia.pl/blog/ przewodnik-po-mediach-spolecznosciowych-2022-analiza- trendow-w-polsce [dostęp: 22.06.2023]. [13] Hall C. Michael, Richard Mitchell. 2000. „We Are what We Eat: Food, Tourism and Globalization”. Tourism Culture and Communication 2(1): 29–37. [14] Jaciow Magdalena, Robert Wolny. 2018. „Telewizyjne programy kulinarne a zachowania konsumentów na rynku usług gastronomicznych – model koncepcyjny”. Handel Wewnętrz- ny 1(372): 35–45. [15] Kowalczyk Andrzej. 2005. „Turystyka kulinarna – ujęcie geograficzne”. Turyzm 15(1–2): 163–186. [16] Krzyżanowska Krystyna, Sławomir Wawrzyniak. 2021. „Motywy wyboru szlaków kulinarnych zrzeszonych w konsorcjum „Polskie Szlaki Kulinarne” i ich rozpoznawalność wśród turystów”. Turystyka i Rozwój Regionalny 15: 81–91. [17] Long Lucy M. 1998. „Culinary Tourism: A Folkloristic Perspective on Eating and Otherness”. Southern Folklore 55(3): 181–204. [18] Maciąg Justyna. 2015. „Modele biznesowe oparte na standardach jakości na przykładzie regionalnych szlaków turystyki kulinarnej”. Studia Ekonomiczne 251: 45–64. [19] Makowski Jerzy, Joanna Miętkiewska-Brynda. 2015. „Turystyka winiarska w Polsce”. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja 1(15): 163–172. [20] Mazurek-Kusiak Anna. 2016. „Ocena jakości zagospodarowania Centralnego szlaku rowerowego Roztocza”. Europa Regionum XVIII: 189–198. [21] McCabe Scott, Guanghui Qiao. 2022. „A review of research into social tourism: Launching the Annals of Tourism Research Curated Collection on Social Tourism”. Annals of Tourism Research 85(4): 103103. [22] Montano Luigina Jessica, Manuel Alector Ribeiro, Kyle Maurice Woosnam. 2022. Tourism and enogastronomy experiences: a phenomenological study. W Agapito Dora, Manuel Ribeiro, Kyle Woosnam (eds.) Woosnam Handbook on the Tourist Experience, 294–314. Cheltenham: Edward Elgar Publishing. [23] Orłowski Dominik, Magdalena Woźniczko. 2015. „Turystyka kulinarna na wiejskim rynku turystycznym”. Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN 163: 121–143. [24] Ozimek Irena, Julita Szlachciuk, Agata Dobkowska, Natalia Przeździecka-Czyżewska. 2017. „Promocja szlaków kulinarnych w Polsce w świetle badań ankietowych”. Ekonomiczne Problemy Turystyki 3(39): 65–75. [25] Purnomo Agus, Nevy Farista Aristin. 2022. „Tourism From the Perspective of Geography”. KnE Social Sciences 10: 154–163. [26] Rogowski Mateusz. 2016. „Turystyka piwna w Polsce – aktualne uwarunkowania rozwoju oraz sylwetka i zainteresowania biroturysty”. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja 1(17): 207-226. [27] Sien Leong Liew, Siti Rahayu Hussin, Nawal Hanim Abdullah. 2023. „Why not travel to Malaysia? Perspectives of future senior tourists toward senior-friendly destination attributes”. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism 24(1): 75–100. [28] Social Media w Polsce 2023 – raport Digital Poland. https://empemedia.pl/social-media-w-polsce-2023-raport- digital-poland/ [dostęp: 22.06.2023]. [29] Stone Matthew, Steven Migacz, Erose Sthapit. 2022. „Connections between culinary tourism experiences and memory”. Journal of Hospitality & Tourism Research 46(4): 797–807. [30] Sun Jiuxia, Yilin Luo. 2022. „Anthropology of tourism: practical and theoretical development in China”. International Journal of Sociology and Anthropology 6: 10. [31] Tomczak Joanna. 2013. „Szlak kulinarny jako przykład szlaku tematycznego”. Prace i Studia Geograficzne 52: 47–62. [32] von Rohrscheidt Mikos. 2008. Turystyka kulturowa. Fenomen, potencja. Perspektywy. Gniezno: Wydawnictwo Gnieźnieńskiej Wyższej Szkoły Humanistyczno-Menedżerskiej Milenium. [33] Wall-Reinius Sandra, Dimitri Ioannides, Kristina Zampoukos. 2019. „Does geography matter in all-inclusive resort tourism? Marketing approaches of Scandinavian tour operators”. Tourism Geographies 21(5): 766–784. [34] Wojcieszak Monika, Michał Gazdecki. 2018. „Culinary trails as an example of innovative tourist products”. European Journal of Service Management 3(1): 357–363. [35] Woźniak Małgorzata, Iwona Batyk. 2017. „Szlaki kulinarne jako forma konkurencyjności oferty turystycznej”. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula 54(3): 98–111. [36] Wysokińska Beata. 2004. „Elementy historyczne w tworzeniu i rozwoju szlaków kulinarnych Mazowsza”. W Dominik Piotr (red.) Szlaki kulinarne jako element turystycznej atrakcyjności regionu Mazowsze, 53–54. Warszawa: Wydawnictwo Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie. [37] https://stronakuchni.pl/ranking-najlepszych-polskich- kanalow-kulinarnych-na-youtube-przoduje-tomasz- strzelczyk-oddaszfartucha-kto-jeszcze/ar/c17-16040985; https://prostepesto.pl/programy-kulinarne/ [dostęp: 22.06.2023]. [38] https://www.unwto.org/sustainable-development [dostęp: 22.06.2023]. [39] https://zarabiajnaturystyce.pl/segmenty-rynku/konsorcja-pot/ polskie-szlaki-kulinarne/ [dostęp: 22.06.2023].
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PROBLEMY JAKOŚCI- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2023-3 , nr katalogowy 143990
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI- e-zeszyt (pdf) 2023-3
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
64.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2023-3
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH