Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2022 - zeszyt 6
Zadania najwyższego kierownictwa wynikające z funkcjonowania systemu zarządzania jakością a problem zaangażowania
Tasks of top management resulting from the operation of a quality management system and the issue of employee commitment
10.15199/46.2022.6.1
Marek Bugdol
nr katalogowy: 141039
10.15199/46.2022.6.1
Streszczenie
Cel: Celem artykułu jest identyfikacja tych zadań, jakie mogą realizować osoby zarządzające, aby utrzymywać zaangażowanie pracowników. Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: Podstawową metodą był przegląd literatury. Został on przeprowadzony zgodnie z metodologią badawczą zaproponowaną przez J. W. Creswella. W procesie analizy wniosków z badań przyjęto koncepcję przyczynowo-skutkową. Wyniki/wnioski: Kierownictwo powinno: zabiegać o jak najwyższy poziom innych wartości organizacyjnych, które sprzyjają zaangażowaniu (w tym głównie o zaufanie i sprawiedliwość), wyznaczać ambitne (przekraczające nieco posiadane możliwości) i atrakcyjne cele jakości, udzielać wsparcia wszystkim pracownikom w wykonywaniu ich zadań oraz w innych sytuacjach, które tego wymagają, określić zasoby potrzebne dla procesów i zapewnić ich dostępność oraz pamiętać o właściwej alokacji zasobów (zarówno społecznych, technicznych, jak i ekonomicznych). Na dalsze badania zasługuje zaangażowanie demonstracyjne i wyprzedzające. Ograniczenia: Ograniczenia wynikają z przyjętego zakresu badań. Opracowane założenia są związane bezpośrednio ze strukturą normy ISO 9001, a szczególnie kryterium, jakim jest przywództwo i zaangażowanie. Przyjęta metoda, przegląd literatury, nie jest doskonałym sposobem pozyskiwania informacji. Dotychczasowe badania były przeprowadzone w różnych organizacjach i w różnych kulturach. Zastosowanie praktyczne: Wnioski z przeglądu doczasowych badań mogą mieć praktyczne zastosowania w procesie kształtowania i podtrzymywania zaangażowania pracowników. Oryginalność/wartość poznawcza: Dokonany przegląd artykułów wykazał, że brakuje opracowania ukazującego, w jaki sposób – realizując szczegółowe wymagania systemu zarządzania jakością – można kształtować zaangażowanie.
Abstract
Purpose: The purpose of this paper is to identify the tasks that managers can carry out in order to maintain employee engagement. Design/methodology/approach: The primary method was a literature review. It was conducted in accordance with the research methodology proposed by J. W. Creswell. In the process of analysing the findings of the research, the cause-and-effect concept was adopted. Findings/conclusions: Top management should strive for the highest possible level of the organisational values that foster commitment (primarily trust and fairness), set ambitious (exceeding slightly the available capacities) and attractive quality objectives, provide support to all employees in the performance of their tasks and in other situations that require it, identify the resources needed for processes and ensure their availability, and be mindful of the proper allocation of social, technical and economic resources. Further research should focus on demonstrative and anticipatory commitment. Research limitations: A limitation arises from the adopted scope of the research. The research assumptions are directly related to the structure of the ISO 9001 standard, and especially the criteria of leadership and commitment. The adopted method of literature review is not a perfect way to obtain information. Previous research has been conducted in different organisations and in different cultures. Practical implications: The findings of the review of the previous research on the subject may have practical applications in the process of shaping and sustaining employee commitment. Originality/value: The conducted review shows that there is a lack of publications showing how employee engagement can be shaped by implementing the specific requirements of a quality management system.
Słowa kluczowe
zaangażowanie
kierownictwo
system zarządzania
wartości
Keywords
commitment
management
management system
values
Bibliografia
[1] Allen Myria W., Robert M. Brady. 1997. „Total Quality Man agement, Organizational Commitment, Perceived Organiza tional Support, and Interorganizational Communications”. Management Communication Quarterly 10(3): 316–341. [2] Bayrakdaroglu Yesim, Hakan Hekim. 2020. „Examination of PreService Teachers’ Stress Levels towards Academic Expectations and Goal Commitment in Terms of Various Variables”. Asian Journal of Education and Training 6(3): 461–467. [3] Bou J. Carlos, Inmaculada Beltrán. 2005. „Total Quality Management, Highcommitment Human Resource Strategy and Firm Performance: An Empirical Study”. Total Quality Management & Business Excellence 16(1): 71–86. [4] Bragg Terry. 2002. „Improve Employee Commitment”. Industrial Management 44(4): 18–21. [5] Brooks Andrea, Gerald Zeitz. 1999. „The effects of total quality management and perceived justice on organizational commitment of hospital nursing staff”. Journal of Quality Management 4(1): 69. DOI: 10.1016/S10848568(99)800960. [6] Creswell John W. 2013. Projektowanie badań naukowych. Kraków: Wyd. UJ. [7] Crosby Philip B. 1984. Quality without tears: The art of Hasslefree management. New York: McGrawHill. [8] Dale Barrie G. 1999. Managing Quality. Oxford: Blackwell Business. [9] DeConinck James B., Julie T. Johnson. 2009. „The Effects of Perceived Supervisor Support, Perceived Organizational Support, and Organizational Justice on Turnover Among Salespeople”. Journal of Personal Selling & Sales Management 29(4): 333–350. [10] Dubey Rameshwar, Angappa Gunasekaran, Stephen J. Childe, Thanos Papadopoulos, Benjamin T. Hazen, David Roubaud. 2018. „Examining top management commitment to TQM diffusion using institutional and upper echelon theories”. International Journal of Production Research 56(8): 2988–3006. [11] EasterbySmith Mark, Richard Thorpe, Paul Jackson. 2015. Management and business research. Los Angeles Singapore: Sage. [12] Eisenberger Robert, Florence Stinglhamer, Christian Van denberghe, Ivan L. Sucharski, Linda Rhoades. 2002. „Per ceived Supervisor Support: Contributions to Perceived Organizational Support and Employee Retention”. Journal of Applied Psychology 87(3): 565–573. [13] Foster J. J. 2003. Motywacja w miejscu pracy. W Nik Chmiel (red.) Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP. [14] Gilliland Stephen W., Ronald S. Landis. 1992. „Quality and quantity goals in a complex decision task: Strategies and outcomes”. Journal of Applied Psychology 77(5): 672–681. [15] Goh Ah Bee. 2015. „ROFO principle generates ownership, commitment and team learning – mindset change before implementing total quality management”. Total Quality Management & Business Excellence 26(7/8): 854–874. DOI:10.1080/14783363.2014.901800. [16] Jun Minjoon, Shaohan Cai, Hojung Shin. 2006. „TQM Practice in Maquiladora: Antecedents of Employee Satisfac tion and Loyalty”. Journal of Operations Management 24(6): 791–812. [17] Kachwala Tohid, Dinesh Panchal, Pradeep Pai. 2021. „The Critical Dimensions of Tqm in Hospitality Services”. Journal of Hospitality Application & Research 16(2): 63–82. [18] Kanji Gopal K. and M. Asher. 1993. „Gaining and sustain ing commitment”. Total Quality Management 4(4): 35–41. DOI: 10.1080/09544129300000052. [19] Kulenović Mirza, Martin Folta, Ljiljan Veselinović. 2021. „The Analysis of Total Quality Management Critical Suc cess Factors”. Quality Innovation Prosperity/Kvalita Inovácia Prosperita 25(1): 88–102. DOI: 10.12776/QIP.V25I1.1514. [20] Lakshman C. 2006. „A Theory of Leadership for Quality: Lessons from TQM for Leadership Theory”. Total Quality Management & Business Excellence 17(1): 41–60. [21] Lambert Lisa Schurer, John B. Bingham, Anna Zabinski. 2020. „Affective commitment, trust, and the psychologi cal contract: contributions matter, too!”. European Journal of Work & Organizational Psychology 29(2): 294–314. DOI: 10.1080/1359432X.2019.1697743. [22] Locke Edwin A., Gary P. Latham. 1990. A theory of goal setting and task performance. Englewood Cliffs, NJ: PrenticeHall. [23] Luft Joan L. 2004. „Discussion of Managers’ Commitment to the Goals Contained in a Strategic Performance Measurement System”. Contemporary Accounting Research 21(4): 959–64. [24] MartinezCosta Micaela, Daniel JimenezJimenez. 2008. „Are Companies That Implement TQM Better Learning Organisations? An Empirical Study”. Total Quality Management & Business Excellence 9(11): 1101–1115. [25] Mayer Roger C., F. David Schoorman. 1998. „Differentiat ing Antecedents of Organizational Commitment: A Test of March and Simon’s Model”. Journal of Organizational Behavior 19(1): 15. [26] Mills Maura J., Satoris S. Culbertson. 2009. „HighInvolve ment Work Practices: Are They Really Worth It?”. Academy of Management Perspectives 23(3): 93–95. [27] Molenda Michał. 2015. „Quality Policy in the Intelligent Quality Management System”. Management Systems in Production Engineering 20(4): 219–224. DOI: 10.12914/MSPE05042015. [28] Ndlovu Tatiana, Emmanuel S. Quaye, Yvonne K. Saini. 2021. „Predicting organisational commitment: The role of line manager communication, employee trust and job satisfaction”. South African Journal of Business Management 52(1): 1–11. DOI: 10.4102/sajbm. v52i1.2355. [29] Niven Daniel. 1993. „When Times Get Tough, What Hap pens to TQM?”. Harvard Business Review 71(3): 20–34. [30] Oakland John S. 1995. Total Quality Management. Text with Cases. Oxford, Oakland: Butterworth Heinemann. [31] Oakland John. 2011. „Leadership and policy deployment: the backbone of TQM”. Total Quality Management & Business Excellence 22(5): 517–534. DOI: 10.1080/14783363.2011.579407. [32] Patrick, Harold Andrew. 2012. „Commitment of Information Technology Employees in Relation to Perceived Organizational Justice”. IUP Journal of Organizational Behavior 11(3): 23–40. [33] PN-EN ISO 9000:2015. Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia, p. 3.7.11. Warszawa: Polski Komitet Normalizacyjny 3.7.11. [34] PN-EN ISO 9000:2015. Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia, p. 5.1. Warszawa: Polski Komitet Normalizacyjny. [35] PN-EN ISO 9001:2015-10. Systemy zarządzania jakością – Wymagania, p. 5.1.1. Warszawa: Polski Komitet Normalizacyjny. [36] Pradhan Sudeep Kumar, Ravi Shrikrishna Reosekar, Srikan ta Routroy. 2021. „Enhancing supplier capability through Six Sigma enablers”. TQM Journal 33(8): 1683–1704. DOI: 10.1108/TQM0620200141. [37] Prajogo Daniel, Amrik Sohal. 2004. „The Sustainability and Evolution of Quality Improvement Programmes – an Austra lian Case Study”. Total Quality Management & Business Excellence 15(2): 205–220. DOI: 10.1080/1478336032000149036. [38] Quddus S. M. Abdul, Nisar Uddi Ahmed. 2019. „Policy and Strategies for Quality Improvement: A Study on Chittagong City Corporation, Bangladesh”. Intellectual Discourse 27: 799–824. [39] Sasmita Palo, Nayantara Padhi. 2005. „How HR profession als drive TQM: a case study in an Indian organization”. TQM Magazine 17(5): 467–485. DOI: 10.1108/09544780510615960. [40] Shackleton Viv, Peter Wale. 2003. Przywództwo i zarządza nie. W Nik Chmiel (red.) Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP. [41] Sila Ismail, Maling Ebrahimpour. 2003. „Examination and comparison of the critical factors of total quality management (TQM) across countries”. International Journal of Production Research 41(2): 235–268. DOI: 10.1080/0020754021000022212. [42] Singh Jagdeep, Harwinder Singh, Surjit Kumar Gandhi. 2018. „Assessment of TQM Practices in Automobile Indus try: An Empirical Investigation”. IUP Journal of Operations Management 17(3): 53–70. [43] Soboroff Shane D., Christopher P. Kelley, Michael J. Lova glia. 2020. „Group Size, Commitment, Trust, and Mutual Awareness in Task Groups”. Sociological Quarterly 61(2): 334–346. DOI: 10.1080/00380253.2019.1625735. [44] Soltani Ebrahim, Peichun Lai, Naser Shams Gharneh. 2005. „Breaking through Barriers to TQM Effectiveness: Lack of Commitment of Upperlevel Management”. Total Quality Management & Business Excellence 16(8/9): 1009–1021. [45] Steensma Herman, Ellen Visser. 2007. „Procedural Jus tice and Supervisors’ Personal Power Bases: Effects on Employees’ Perceptions of Performance Appraisal Sessions, Commitment, and Motivation”. Journal of Collective Negotiations 31(2): 101–118. [46] Suebsakul Tonjang, Natcha Thawesaengskulthai. 2020. „A systematic literature review of TQM and innovation in healthcare”. Proceedings of ISPIM Conferences, 1–17. [47] Thompson Jeffery A., J. Stuart Bunderson. 2001. „Violations of principle? Ideological currency in the pyschological contract”. Academy of Management Proceedings & Membership Directory: I1–I6. [48] Ueno Akiko. 2010. „What are the Fundamental Features Supporting Service Quality?”. Journal of Services Marketing 24(1): 74–86. [49] Witt L. A., K. Michele Kacmar, Martha C. Andrews. 2001. „The Interactive Effects of Procedural Justice and Exchange Ideology on Superiorrated Commitment”. Journal of Organizational Behavior 22(5): 505–516. [50] Zarbo Richard J. 2022. „Management Systems to Structure Continuous Quality Improvement”. American Journal of Clinical Pathology 157(2): 159–170. DOI: 10.1093/ajcp/aqab109. [51] Zhang Chen, Maria R. A. Moreira, Paulo S. A. Sousa. 2021. „A bibliometric view on the use of total quality management in services”. Total Quality Management & Business Excellence 32(13/14): 1466–1493. DOI: 10.1080/14783363.2020.1732811. [52] Zink Klaus J. 1995. Total Quality Management as a Holistic Management Concept. Berlin: Springer, SpringerVerlag. [53] Zutshi Ambika, Amrik S. Sohal. 2004. „Adoption and maintenance of environmental management systems: Critical success factors”. Management of Environmental Quality 15(4): 399–419.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PROBLEMY JAKOŚCI- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2022-6 , nr katalogowy 141039
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI- e-zeszyt (pdf) 2022-6
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
62.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2022-6
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH