Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2019 - zeszyt 11
Determinanty zachowań konsumentów indywidualnych i cechy rynku suplementów diety w Polsce
Determinants of individual consumer behaviours and features of the Polish dietary supplements market
10.15199/46.2019.11.1
Katarzyna HYS
nr katalogowy: 123578
10.15199/46.2019.11.1
Streszczenie
Cel artykułu: Identyfikacja cech rynku suplementów diety w Polsce na podstawie czynników determinujących zachowania konsumentów indywidualnych na tym rynku. Metody: Analiza tematycznego piśmiennictwa – licencjonowane bazy naukowe, raporty oraz analizy opublikowane przez instytucje komercyjne i państwowe. Wyniki z badań: Do czynników wpływających na intensywny rozwój rynku suplementów diety w Polsce należą między innymi czynniki ekonomiczne, społeczno-kulturowe, demograficzne oraz psychologiczne. W odniesieniu do tych czynników zidentyfikowano determinanty zachowań konsumentów indywidualnych, do których przyporządkowano cechy rynku suplementów diety w Polsce. Wnioski: Stosowana powszechnie, intensywnie i wielopłaszczyznowo aktywność (zwłaszcza marketingowa) producentów oraz sprzedawców suplementów diety w Polsce spowodowała dynamiczny rozwój tej branży na rynku. Analiza cech rynku suplementów diety w Polsce dostarcza informacji na temat cech tego rynku w odniesieniu do determinant wpływających na zachowania klientów indywidualnych na tym rynku.
Abstract
Purpose: Identification of the features of the Polish dietary supplements market based on factors determining individual consumer behaviours in this market. Methodology: Analysis of related literature – licensed science databases, reports and analyses published by commercial and state institutions. Results: The factors affecting the rapid Polish dietary supplements market growth include, among others, economic, social and cultural, demographic and psychological factors. In relation to these factors, determinants of individual consumer behaviours were identified and assigned with features of the Polish dietary supplements market. Conclusions: The common, intensive and multi-dimensional activity (especially marketing activity) of dietary supplements manufacturers and vendors in Poland resulted in the dynamic growth of this discipline in the market. The analysis of the features of the Polish dietary supplements market provides information concerning the market’s features in relation to the determinants affecting individual consumer behaviour in the market.
Słowa kluczowe
suplementy diety
zachowania konsumentów
cechy rynku
Keywords
dietary supplements
consumer behaviours
features of the Polish dietary supplements market
Bibliografia
[1] Antonides Gerrit. 2011. "The division of household tasks and household financial management". Zeitschrift für Psychologie/ Journal of Psychology (219): 198-208. [2] Bailey Regan L., Jaime J. Gahche, Cindy V. Lentino, Johanna T. Dwyer, Jody S. Engel, Paul R. Thomas, et al. 2011. "Dietary supplement use in the United States, 2003-2006". J Nutr. (141): 261-266. [3] Bailey Regan L., Victor L. Fulgoni, III, Debra R. Keast, Johanna T. Dwyer. 2011. "Dietary supplement use is associated with higher intakes of minerals from food sources". Am J Clin Nutr. (94): 1376-1381. [4] Bailey Regan L., Jaime J. Gahche, Paige E. Miller, Paul R. Thomas, Johanna T. Dwyer. 2013. "Why US adults use dietary supplements". JAMA Int Med. (173): 355-361. [5] Baruk Agnieszka I. 2018. "Aktywność prosumpcyjna nabywców finalnych w kontekście ich postaw życiowych". Problemy Jakości (04): 11-17. DOI: 10.15199/48.2018.4.2. [6] Block Gladys, Christopher D. Jensen, Edward P. Norkus, Tapashi B. Dalvi, Les G. Wong, Jamie F. McManus, et al. 2007. "Usage patterns, health, and nutritional status of longterm multiple dietary supplement users: a cross-sectional study". Nutr J. (6): 30. [7] Czakon Wojciech. 2013. Metodyka systematycznego przeglądu literatury. W Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Business. [8] de Hon Olivier, Bart Coumans. 2007. "The continuing story of nutritional supplements and doping infractions". Br J Sports Med. (41): 800-805. [9] Dyrektywa 2002/46/WE, art. 2. [10] Engel James F., Roger D. Blackwell, Paul W. Miniard. 1993. Consumer Behaviour. Chicago: The Dryden Press. [11] Gajewski Stanisław. 1997. Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego. [12] Gärling Tommy, Erich Kirchler, Alan Lewis, Fred van Raaij. 2010. "Psychology, financial decision making, and financial crises". Psychological Science in the Public Interest (10): 1-47. [13] Harrison Roger A., David Holt, Dorothy J. Pattison, Peter Elton. 2004. "Are those in need taking dietary supplements? A survey of 21 923 adults". Br J Nutr. (91): 617-24. [14] Harvey Ken J., Viola S. Korczak, Loretta J. Marron, David B. Newgreen. 2008. "Commercialism, choice and consumer protection: regulation of complementary medicines in Australia". Med J. (188): 21. [15] Hodoly Andrzej. 1975. Zarys ekonomiki spożycia. Katowice: Akademia Ekonomiczna w Katowicach. [16] Hys Katarzyna. 2017. "Wpływ przekazu handlowego na sprzedaż produktów leczniczych i suplementów diety w Polsce". Zarządzanie. Teoria i Praktyka 22(4): 27-33. [17] Hys Katarzyna. 2017. Performance marketing as a factor in range of designing of modern business models. In Strategic Performance Management: New Concepts and Contemporary Trends, 95-102. USA: Nova Science Publishers, Inc., Series: Management Science - Theory and Applications. [18] Kamleitner Bernadette, Erich Kirchler. 2007. "Consumer credit use: A process model and literature review". Revue Europeenne de Psychologie Appliquee/European Review of Applied Psychology (57): 267-283. [19] Kirchler Erich, Erik Hoelzl. 2011. "Economic and Psychological Determinants of Consumer Behavior". Zeitschrift für Psychologie/Journal of Psychology 219(4): 195-197. DOI: 10.1027/2151-2604/a000072. [20] Kotler Philip, Gary Armstrong. 2010. Principles of Marketing. Pearson International Edition. [21] Kwan Della, Joseph Beyene, Prakesh S Shah. 2009. "Adverse consequences of internet purchase of pharmacologic agents or dietary supplements". Journal of Pharmacy Technology (25): 355-360. [22] Mason Pamela. 2007. "One is okay, more is better? Pharmacological aspects and safe limits of nutritional supplements". Proc Nutr Soc. (66): 493-507. [23] Maughan Ronald John, Paul L. Greenhaff, Peter Hespel. 2011. "Dietary supplements for athletes: emerging trends and recurring themes". J Sports Sci. (29, suppl 1): 57-66. 8 2019 L i s t o p a d W świetle wyników badań… Determinanty zachowań konsumentów indywidualnych i cechy rynku suplementów diety w Polsce [24] Muehlbacher Stephan, Erich Kirchler, Angelika Kunz. 2011. "The impact of transaction utility on consumer decisions: The role of loss aversion and of acquisition utility". Zeitschrift für Psychologie/Journal of Psychology (219): 217-223. [25] Pollai Maria, Erik Hoelzl, Luise Hahn, Alexandra Hahn. 2011. "The influence of anticipated emotions on consumer decisions: Examining the role of product type and belief in adaptation". Zeitschrift für Psychologie/Journal of Psychology (219): 238-245. [26] Ranyard Rob, Fabio Del Missier, Nicolao Bonini, Darren Duxbury, Barbara Summers. 2008. "Perceptions and expectations of price changes and inflation: A review and conceptual framework". Journal of Economic Psychology (29): 378-400. [27] Report: Dietary Supplements Market by Ingredients (Botanicals, Vitamins, Minerals, Amino Acids, Enzymes) for Additional Supplements, Medicinal Supplements, and Sports Nutrition Applications - Global Industry Perspective, Comprehensive Analysis and Forecast, 2016 - 2022, Zion Market Research. [28] Rudnicki Leszek. 2000. Zachowanie konsumentów na rynku, 54. Warszawa: Wydawnictwo PWE. [29] Strack Fritz, Lioba Werth, Roland Deutsch. 2006. "Reflective and Impulsive Determinants of Consumer Behavior". Journal of Consumer Psychology 16(3): 205-216. [30] Szczepański Jan. 2000. Wydajność pracy a konsumpcja, Nowe Drogi, nr 11/1976 za: Rudnicki L. 2000. Zachowanie konsumentów na rynku. Warszawa: Wydawnictwo PWE. [31] Timbo B.B., M.P. Ross, P.V. McCarthy, C.T. Lin. 2006. "Dietary supplements in a national survey: prevalence of use and reports of adverse events". J Am Diet Assoc. (106): 1966-1974. [32] Traut-Mattausch Eva, Dieter Frey, Claudia Peus. 2008. "The psychology of homo economicus". Zeitschrift für Psychologie/ Journal of Psychology (216): 195-197. [33] Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Dz. U. z 2016 r. Nr 171, poz. 1225. [34] Wiśniewska Małgorzata Z. 2016. "System HARPC - nowy oręż w służbie bezpieczeństwa żywności". Problemy Jakości (09):13-27. DOI: 10.15199/47.2016.9.2. [35] https://izba-lekarska.pl/numer/numer-42017/goniecmedyczny- 2/ [dostęp: 20.03.2019]. [36] https://strefabiznesu.pl/suplementy-diety-juz-codrugi- polak-spozywa-je-codziennie-czy-to-ma-sens/ar/ c3-13578744 [dostęp: 22.04.2019].
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 123578 "Determinanty zachowań kon..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI - e-zeszyt (pdf) 2019-11
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
31.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2019-11
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH