Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
|
Rocznik 2018 - zeszyt 7
Handel detaliczny artykułami żywnościowymi w Polsce
Retail Trade in Food Products in Poland
10.15199/65.2018.7.1
Urszula Kłosiewicz-Górecka
nr katalogowy: 115034
10.15199/65.2018.7.1
Streszczenie
Celem artykułu jest identyfikacja innowacyjnych działań w handlu detalicznym artykułami żywnościowymi. Przedmiotem analizy jest znaczenie innowacji i rodzaj wdrażanych innowacji. Artykuł przygotowano na podstawie literatury z zakresu innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw handlowych, a także wyników badania jakościowego wśród ekspertów rynku usług oraz ilościowego wśród przedsiębiorstw usługowych, w tym 319 firm handlowych, przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowy Instytut Badawczy (IBRKK-PIB) w grudniu 2017 r. W ostatnich latach źródłem nowatorskich rozwiązań w handlu są technologie informacyjno-komunikacyjne, zmiany w preferencjach zakupowych konsumentów oraz silna konkurencja. Przejawem działań innowacyjnych w handlu detalicznym artykułami żywnościowymi są cyfrowe kanały dystrybucji, interaktywne formy komunikacji z klientem, hybrydowe sklepy, inteligentne urządzenia w sklepach oraz marki własne nowej generacji. Artykuł ma charakter badawczy.
Abstract
The aim of the article is to identify innovative measures in retail trade in food products. The subject matter of an analysis comprises the importance of innovations and the type of innovations being implemented. The article was prepared basing on the literature in the area of commercial enterprises' innovativeness and competitiveness as well as the results of the qualitative research among experts of the market for services and the quantitative research among service enterprises, including 319 commercial companies, carried out by the Institute for Market, Consumption and Business Cycles Research, the National Research Institute (In Polish: Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowy Instytut Badawczy) in December 2017. In the recent years, the sources of innovative solutions in trade have included information and communication technologies, changes in consumers' purchasing preferences, and strong competition. A manifestation of innovative measures in retail trade in food products comprises digital distribution channels, interactive forms of communication with the customer, hybrid stores, smart devices in stores, and private labels of the new generation. The article is of the research nature.
Słowa kluczowe
handel detaliczny
artykuły żywnościowe
innowacje
nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne
cyfrowe kanały dystrybucji Kody JEL: D30
D40
L81
M31
O31
Keywords
retail trade
food products
innovations
up-to-date information and communication technologies
digital distribution channels JEL codes: D30
D40
L81
M31
O31
Bibliografia
[1] "Badanie: media społecznościowe to kanał warunkujący sprzedaż". W www.portalspozywczy. pl [dostęp: 12 07 2016]. [2] "Badanie: Tylko 21% e-sklepów spełniała wszystkie kryteria omnichannel". W www. portalspozywczy.pl [dostęp: 24 05 2017]. [3] Bojewska Barbara. 2015. Innowacyjność organizacji sieciowych w gospodarce opartej na wiedzy. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH. [4] Borusiak Barbara (red.) 2011. Innowacje w marketingu i handlu. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. [5] Dąbrowska Anna, Magdalena Jaciow, Urszula Kłosiewicz-Górecka, Lidia Kuczewska, Robert Nowacki, Sławomir Tajer, Katarzyna Wasilik, Robert Wolny. 2016. Działalność innowacyjna i konkurencyjność przedsiębiorstw usługowych w Polsce. Warszawa: Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.[6] "FRSiH: Digitalizacja handlu - e-commerce, omnichannel, mobilność". W www.portalspozywczy. pl [dostęp: 21 10 2016]. [7] Khodziuk Anatolii. 2018. Sklepy przyszłości już istnieją? Potrzeby konsumenta kształtują nowe koncepty handlowe. Prezentacja w PowerPoint podczas Kongresu Rynku FMCG 2018 w Warszawie. [8] Kłosiewicz-Górecka Urszula. 2017. Przejawy cyfryzacji handlu detalicznego. W Handel wewnętrzny w Polsce 2012-2017, 186-211. Warszawa: Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur-PIB. [9] Kozioł Leszek. 2009. Model systemu innowacyjności w przedsiębiorstwie bazującym na wiedzy. W Globalizacja a społeczne aspekty przeobrażeń i zmian organizacyjnych. Warszawa: Difin. [10] Kucharska Barbara. 2014. Innowacje w handlu detalicznym w kreowaniu wartości dla klienta. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. [11] Monitoring przedsiębiorstw usługowych w Polsce. 2017. Warszawa: Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowy Instytut Badawczy. [12] Nowacki Robert (red.) 2010. Innowacyjność w zarządzaniu a konkurencyjność przedsiębiorstwa. Warszawa: Difin. [13] Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. 2005. Paris: 3rd ed. OECD - EUROSTAT. [14] "Petrykowski Marcin, C&P: Polskiemu detalowi na razie nie grozi cyfrowy armagedon". W www.portalspozywczy.pl [dostęp: 07 06 2018]. [15] Reformat Beata. 2015. Innowacje w budowaniu przewagi konkurencyjnej organizacji handlu detalicznego. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. [16] "Sklepy będą zmuszone do wprowadzenia elektronicznych etykiet cenowych". W www.portalspozywczy.pl [dostęp: 15 02 2017]. [17] Sławińska Maria. 2015. Innowacje marketingowe w działalności przedsiębiorstw handlowych. Poznań: Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H, XLIX (1). [18] "Systemy wsparcia sprzedaży umacniają pozycję produktów w punktach handlowych". W www.portalspozywczy.pl [dostęp: 3 01 2018]. [19] Śmigielska Grażyna, Sylwia Wiśniewska. 2016. "Innowacje marketingowe w handlu detalicznym". Problemy Zarządzania vol. 14, nr 1 (57), t. 1. Handel detaliczny w Polsce. Wydział Zarządzania. Uniwersytet Warszawski: 55-70. [20] "Trendy sprzedażowe. Jeśli komunikacja z klientem, to mobilna". 2017. Wiadomości Handlowe 2 : 76.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 115034 "Handel detaliczny artykuł..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - e-zeszyt (pdf) 2018-7
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
27.50 zł
Do koszyka
Prenumerata
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
330.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - papierowa prenumerata roczna
432.00 zł brutto
400.00 zł netto
32.00 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - pakowanie i wysyłka
42.00 zł brutto
34.15 zł netto
7.85 zł VAT
(stawka VAT 23%)
474.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
498.00 zł brutto
461.11 zł netto
36.89 zł VAT
(stawka VAT 8%)
498.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2018-7
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH