Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2018 - zeszyt 3
Lean jako wyraz orientacji proklientowskiej podmiotu wykonującego działalność leczniczą
Lean as an expression of a customer-oriented entity performing healing activity
10.15199/48.2018.3.1
Agnieszka BUKOWSKA-PIESTRZYŃSKA
nr katalogowy: 112639
10.15199/48.2018.3.1
Streszczenie
Zmiany zachodzące w funkcjonowaniu systemu opieki zdrowotnej generowane przez ustawodawcę oraz pacjentów wpływają na działanie podmiotów leczniczych. Powinny one dążyć nie tylko do efektywności ekonomicznej, ale również społecznej oraz zwiększania dostępności i szybkości dostarczania świadczeń zdrowotnych, a także zapewniania relatywnie wysokiej ich jakości. Sposobem na maksymalizowanie wartości dostarczanej pacjentom może być praktyczna realizacja koncepcji lean management – szczupłego myślenia i ciągłego doskonalenia. Celem artykułu jest przedstawienie możliwości, jakie daje wdrożenie koncepcji lean w podmiocie medycznym. Artykuł ma charakter teoretyczny. Przegląd literatury przedmiotu pozwolił na pokazanie istoty orientacji rynkowej w usługach zdrowotnych, istoty i wybranych narzędzi lean wraz z korzyściami wynikającymi z ich stosowania przez podmiot leczniczy.
Abstract
Changes occurring in the functioning of health care system generated by a legislator and patients, affect activity of therapeutic entities. They should strive not only to achieve economic efficiency but also to social well-being and to increase availability and to amend time of delivery of health services, as well as to provide relatively high quality of care. The way to maximize the value delivered to patients can be the concept of lean management - lean thinking and continuous improvement. The article presents the essence of market orientation, next the essence of lean management, tools and benefits of their use by the therapist. This paper represents a theoretical approach.
Słowa kluczowe
lean management
opieka zdrowotna
orientacja proklienowska
Keywords
lean management
healthcare
customer orientation
Bibliografia
[1] Appleby Julie. 2001. Care Providers Slam Health System. USA Today, 9.05.2001, p. A01. W Graban Mark. 2011. Lean Hospitals. Doskonalenie szpitali. Poprawa jakości, bezpieczeństwo pacjentów i satysfakcja personelu. Wrocław: ProdPublishing. [2] Borys Tadeusz. 2011. Klient jako "początek" i "koniec" prowadzonej działalności. W Orientacja na klienta jako kryterium doskonałości. Wrocław, Prace Naukowe UE we Wrocławiu, nr 151. [3] Dobska Monika, Kazimierz Rogoziński. 2008. Podstawy zarządzania zakładem opieki zdrowotnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [4] Escher Iwona. 2010. "Możliwe sposoby kształtowania oraz utrwalania pozytywnego kierunku marketingowej postawy pracowników". Marketing i Rynek, nr 2. [5] Golinowska Stanisława. 1997. Polityka społeczna państwa w gospodarce rynkowej: studium ekonomiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [6] Graban Mark. 2011. Lean Hospitals. Doskonalenie szpitali. Poprawa jakości, bezpieczeństwo pacjentów i satysfakcja personelu. Wrocław: ProdPublishing. [7] Grzesiak Sławomir. 1996. Efektywność funkcjonowania przedsiębiorstwa - aspekty prakseologiczne i ekonomiczne. W Przedsiębiorstwo na rynku. Gospodarka polska w procesie transformacji systemowej. Szczecin, materiały konferencyjne Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 17. [8] Kotler Philip. 2005. Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS. [9] Kotler Philip, Joel Shalowitz, Robert J. Stevens. 2013. Marketing strategiczny w opiece zdrowotnej. Warszawa: Wolters Kluwer Polska S.A. [10] Locher Drew. 2012. Lean w biurze i usługach. Przewodnik po zasadach szczupłego zarządzania w środowisku pozaprodukcyjnym. Warszawa: MT Biznes Sp. z o.o. [11] Nieżurawski Lech, Bożena Pawłowska, Justyna Witkowska. 2010. Satysfakcja klienta: strategia - pomiar - zarządzanie. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. M. Kopernika. [12] O’Reilly Charles A., Michael L.Tushman. 2004. Oburęczna firma. Harvard Business Review Polska, nr 7. [13] Osbert-Pociecha Grażyna. 2007. Relacja między efektywnością a elastycznością organizacji. Wrocław, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej nr 1183. [14] Penc Józef. 2003. Zarządzanie w warunkach globalizacji. Warszawa: Difin. [15] Perechuda Kazimierz. 2006. "Dyfuzja wiedzy jawnej i niejawnej jako instrument sieciowego zarządzania gminą". Współczesne Zarządzanie, nr 2. [16] Stach Przemysław. 2009. "Problemy konceptualizacji i operacjonalizacji wartości dla klienta". Przegląd Organizacji, nr 9. [17] Taiichi Ohno. 2008. System produkcyjny Toyoty: więcej niż produkcja na dużą salę. Wrocław: ProdPress.com. [18] Touissant John. 2007. Prezentacja, First Global Lean Healthcare Summit, 25.06.2007, za: Graban Mark. 2011. Lean Hospitals. Doskonalenie szpitali. Poprawa jakości, bezpieczeństwo pacjentów i satysfakcja personelu. Wrocław: ProdPublishing. [19] Treacy Michael, Fred Weirsem. 1995. The Discipline of Market Leaders. Nowy Jork: Perseus Books. [20] Wągrodzka Anna. 2005. "Analiza wartości produktu dla nabywcy usługi medycznej szpitala". Marketing i Rynek, nr 1. [21] Womack James P., Daniel T. Jones. 2008. Lean thinking - szczupłe myślenie. Wrocław: ProdPublishing.com. [22] Ustawa o działalności leczniczej z 15 kwietnia 2011 r. (Dz.U. nr 112 poz. 654 z 2013 r. z późn. zm.) [23] Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2008r. nr 164, poz. 1027 z póżn.zm. [24] Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 12 września 2000 r., w sprawie T ribunale di Cagliari - Włochy. C-180/98.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 112639 "Lean jako wyraz orientacj..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI - e-zeszyt (pdf) 2018-3
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
31.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2018-3
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH