W ramach międzynarodowego Programu Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP pracownicy z Politechniki Gdańskiej we współpracy z ekspertami z Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej opracowali nową mapę ryzyka na drogach krajowych w Polsce w latach 2008 - 2010. Pomimo widocznej poprawy w stosunku do poprzednio badanego okresu (2005 – 2007) stan bezpieczeństwa polskich dróg wypada na tle innych europejskich państw bardzo źle. Pod względem udziału odcinków dróg bardzo małego i małego ryzyka zajmujemy ostatnie miejsce w Europie po Słowacji i Chorwacji. 76 % długości dróg krajowych to "czarne i czerwone odcinki" o najwyższym poziomie ryzyka. Dla porównania można podać, że w Szwecji, Austrii czy Holandii stanowią one poniżej 10 % wszystkich dróg krajowych. Trzeba jednak podkreślić, że w badanym trzyletnim okresie nastąpiła tutaj poprawa o 10% w stosunku do okresu 2005-2007. Według podanych przez autorów badań danych 55% wszystkich wypadków ciężkich (z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi) na drogach krajowych miało miejsce na "czarnych odcinkach", chociaż mamy tu do czynienia z poprawą, gdyż jest to 16% mniej niż w latach 2005-2007. Stan dróg przekłada się na poziom bezpieczeństwa na drogach. W badanym okresie zdarzyło się 10,6 tys. ciężkich wypadków, w których zginęło 4,7 tys. osób, a 9,3 tys. odniosło ciężkie obrażenia. Eksperci szacują koszty materialne i społeczne tych wypadków na kwotę ponad 9,5 mld zł. Liczba wypadków ciężkich na drogach krajowych zmalała o 18 % w stosunku do okresu 2005-2007. Zmniejszyła się także ilość odcinków krytycznych (o najwyższym ryzyku) z 44 do 13. Najwięcej dróg o najwyższym poziomie ryzyka znajduje się w województwach: lubelskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i podkarpackim a najmniej w województwie wielkopolskim. Najbardziej niebezpieczne są odcinki na drogach krajowych nr 02, 12, 19 i 35. Najbezpieczniejsze są autostrady A2 i A1. Pełna treść raportu na www.eurorap.pl
Pełna treść raportu na www.eurorap.pl