Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2019 - zeszyt 1
Wykorzystanie metod i narzędzi zarządzania jakością usług w podmiotach leczniczych. Analiza przypadków
Using the methods and tools of quality management services in the health care organisations
10.15199/46.2019.1.5
Mira LISIECKA-BIEŁANOWICZ
Tomasz PAPAJ
Ewa CZYŻ-GWIAZDA
nr katalogowy: 118175
10.15199/46.2019.1.5
Streszczenie
Zmiany zachodzące w organizacjach sektora ochrony zdrowia i w jego otoczeniu zwiększają zapotrzebowanie na wiedzę dotyczącą zarządzania tymi organizacjami oraz zarządzania w tych organizacjach. To pociąga za sobą konieczność stosowania odpowiednich metod i narzędzi zarządzania, a tym samym bycia organizacją uczącą się. W niniejszym opracowaniu – w wyniku przeprowadzonych badań terenowych – dokonano oceny stopnia stosowania metod i narzędzi zarządzania jakością usług zdrowotnych w wybranych podmiotach leczniczych mających siedzibę w województwie śląskim. Zastosowano case study. Wyniki badań wskazują, że stopień znajomości i stosowania metod i narzędzi zarządzania jakością w badanych szpitalach nie jest wysoki
Abstract
Changes occurring in organizations in the healthcare sector and in its environment increase the need for knowledge regarding the management of these organizations and management in those organisations. This entails the need to apply appropriate methods and management tools, and thus to be a learning organization. In this study – as a result of field research – an assessment was made of the degree of application of methods and tools for quality management of health services in selected medical entities located in the Silesia Province. Case study was applied. The results indicate that there is not a high level of knowledge and use of methods and tools of quality management in researched hospitals.
Słowa kluczowe
system ochrony zdrowia
metody i narzędzia
zarządzanie jakością
szpitale
Keywords
healthcare system
quality methods and tools
quality management
hospitals
Bibliografia
[1] Ahmed Selim, Kazi Md. Tarique, Ishtiaque Arif. 2017. “Service quality, patient satisfaction and loyalty in the Bangladesh healthcare sector". International Journal of Health Care Quality Assurance 30 (5): 477-488. [2] Balicki Marek. 2016. Ryzykowny model chaosu, Służba Zdrowia, Warszawa, 3 listopada, 2016. [3] Barson Stuart, Fiona Doolan-Noble, Jonathon Gray, Robin Gauld. 2017. “Healthcare leaders’ views on successful quality improvement initiatives and context". Journal of Health Organization and Management 31 (1): 54-63. [4] Bromber Piotr, Joanna Hady, Halina Lachowska, Małgorzata Leśsniowska-Gontarz, Dorota Szaban, Bogusław Ślusarczyk, Joanna Zdanowska. 2015. System Ochrony Zdrowia w Polsce, wyd. I. Warszawa: CeDeWu.Pl. [5] Cavallone Mauro, Francesca Magno, Alberto Zucchi. 2017. “Improving service quality in healthcare organisations through geomarketing statistical tools". The TQM Journal 29 (5): 690-704. [6] Ćwiklicki Marek, Hubert Obora. 2011. Wprowadzenie do metod TQM. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. [7] Freeman Tim. 2011. Pomiar wyników i wdrażanie ulepszeń. W Zarządzanie w opiece zdrowotnej pod red. Walshe Kieren, Judith Smith. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business. [8] Gadolin Christian, Thomas Andersson. 2017. “Healthcare quality improvement work: a professional employee perspective". International Journal of Health Care Quality Assurance 30 (5): 410-423. [9] Gambarov Vusal, Debora Sarno, Xhimi Hysa, Mario Calabrese, Alberto Bilotta. 2017. “The role of loyalty programs in healthcare service ecosystems". The TQM Journal 29 (6): 899-919. [10] Hamrol Adam. 2013. Zarządzanie jakością z przykładami. Warszawa: PWN. [11] https://asq.org/ [12] Kiran D. R. 2017. “Total Quality Management - Key concepts and case studies". BS Publications BH. [13] Lisiecka Krystyna, Ewa E. Czyż-Gwiazda, Mira Lisiecka- -Biełanowicz. 2017. Projakościowe zarządzanie w ochronie zdrowia. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. [14] Lisiecka Krystyna, Iwona Burka. 2016. Lean Service w teorii i praktyce. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. [15] Lisiecka-Biełanowicz Mira. 2016. Zarządzanie jakością relacji w organizacjach ochrony zdrowia. Warszawa: Difin. [16] Nayak Tanaya, Chandan Kumar Sahoo, Prabodh Kumar Mohanty, Bijaya Kumar Sundaray. 2016. “HR interventions and quality of work life of healthcare employees: an investigation". Industrial and Commercial Training 48 (5): 234-240. [17] Oakland John S. 2014. “Total Quality Management and operational excellence. Text with cases". New York: Routledge. [18] Okpala Paulchris. 2018. "Assessment of the influence of technology on the cost of healthcare service and patient’s satisfaction". International Journal Of Healthcare Management 11(4): 351-355. [19] PN-EN ISO 14001:2015-09. 2015. Systemy zarządzania środowiskowego. Wymagania i wytyczne stosowania. Warszawa: PKN. [20] PN-EN ISO 9001:2015-10. 2015. Systemy zarządzania jakością. Wymagania. Warszawa: PKN. 39 2019 S t y c z e ń M. Lisiecka-Biełanowicz, T. Papaj, E. Czyż-Gwiazda JAKOŚĆ W PRAKTYCE [21] Reszka Paweł. 2017. "Mali Bogowie. O znieczulicy polskich lekarzy". Warszawa: Czerwone i Czarne Sp. z o.o. [22] Silva Sónia Duarte, Ana Fonseca. 2017. “Portuguese primary healthcare - sustainability through quality management". International Journal of Quality & Reliability Management 34 (2): 251-264. [23] Sośnierz Andrzej. 2016. "Nasze kompleksy". Służba Zdrowia, Warszawa, 3 listopada, 2016. [24] Strömgren Marcus, Andrea Eriksson, Linda Ahlstrom, David Kristofer Bergman, Lotta Dellve. 2017. “Leadership quality: a factor important for social capital in healthcare organizations". Journal of Health Organization and Management 31 (2): 175-191. [25] Szczepańska Katarzyna. 2009. Metody i techniki TQM. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. [26] Tague Nancy R. 2005. The Quality Toolbox, Second Edition ASQ Quality Press. [27] Ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, Dz. U. 1997 r. Nr 28 z późn. zm. Dz. U. 1998 r. nr 117. [28] Ustawa o zakładach opieki zdrowotnej, Dz. U. 1991, nr 91, poz. 408 z późn. zm. [29] Ustawa z dnia 23.01.2003 o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia. Dz. U. nr 45, poz. 391. [30] Założenia do projektu ustawy o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjentów, Minister Zdrowia, Warszawa, 13.01.2017.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 99882 "Wyższy komfort - redukcja..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PRZEGLĄD MECHANICZNY - e-zeszyt (pdf) 2016-7
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
28.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2019-1
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH