Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
|
Rocznik 2016 - zeszyt 6
Rynek napojów energetyzujących
Beata Marchand
nr katalogowy: 99229
Napoje energetyzujące to zaledwie 1% światowego rynku napojów bezalkoholowych. Napoje energetyzujące wykazują stały wzrost produkcji, przede wszystkim kosztem napojów gazowanych, stanowiąc, w opinii konsumentów, "lepszy" ich substytut. Głównym czynnikiem hamującym rozwój rynku napojów energetyzujących jest zawartość składników określanych jako potencjalnie niebezpieczne dla zdrowia przy nadmiernym ich spożyciu, do których należy przede wszystkim kofeina. Artykuł zawiera dane dotyczące produkcji i spożycia napojów energetyzujących w USA i w UE oraz zwraca uwagę na działania podejmowane przez producentów w celu uatrakcyjnienia produktu w oczach konsumenta ukierunkowanego na spożycie produktów prozdrowotnych oraz przez władze w celu ograniczenia spożycia kofeiny zwłaszcza przez osoby nieletnie.14 sierpnia 2012 r., hasło "energy drink" (napój energetyzujący) zostało po raz pierwszy wymienione w Merriam-Webster Collegiate Dictionary [13]. Napoje energetyzujące to zaledwie 1% światowego rynku napojów bezalkoholowych. Mimo stałego corocznego wzrostu produkcji wciąż jeszcze stanowią niszę na rynku napojów bezalkoholowych [7], jednak mówi się o nich dużo i wywołują wiele emocji. Jednym z głównych czynników, który, mimo wzrostu produkcji, powstrzymuje rozwój rynku napojów energetyzujących jest fakt, że zawierają one składniki potencjalnie szkodliwe dla dzieci [12]. Kofeina jest najpopularniejszym składnikiem napojów energetyzujących i choć nie jest składnikiem niebezpiecznym, łatwo można przekroczyć zalecaną dawkę jej spożycia przy podwyższonej konsumpcji napojów energetyzujących. W 2015 r. EFSA wydała opinię w sprawie bezpiecznego spożywania kofeiny. Kobiety w ciąży nie powinny przekraczać dawki 200 mg dziennie [7]. Za dzienne bezpieczne spożycie przez osobę dorosłą uznano 400 mg, jednak jednorazowo w ciągu 2 h, dawka ta nie powinna przekroczyć 200 mg [7]. Podobną opinię wydała amerykańska Mayo Clinic. 400 mg kofeiny odpo[...]
Bibliografia
[1] Aanensen Kristian, Lorentz Berg. 2009. NRK. www.nrk.no/norge/red-bull-blir-tillatt-inorge- 1.6576631. [2] "Australia New Zealand Food Standards Code - Standard 2.6.4 - Formulated Caffeinated Beverages - F2009C00814". 2009. Department of Health and Ageing (Australia). www. legislation.gov.au/Details/F2009C00814. [3] Bailey Sharon. 2015. "Mintel Forecasts Strong Growth in the US Energy Drink Market". Market Realist. marketrealist.com/2015/06/mintel-forecasts-strong-growth-us-energydrink- market. [4] Bailey Sharon. 2015. "Why Are Millennials a Key Demographic for Monster Beverage?". Market Realist. marketrealist.com/2015/06/millennials-key-demographic-monster-beverage. [5] Bailey Sharon. 2015. "Are Parents Driving Energy Drink Sales in the US?". Market Realist. marketrealist.com/2015/06/parents-driving-energy-drink-sales-us. [6] Bailey Sharon. 2015. "Energy Drinks Continue to Thrive despite Controversies". Market Realist. marketrealist.com/2015/06/energy-drinks-continue-thrive-despite-controversies. [7] Bogacz Adam. 2016. "Napoje energetyzujące". AKB consulting. [8] EFSA. 2013. "Rapport sur les boissons «énergisantes»". EFSA. http://www.efsa.europa.eu/ fr/press/news/130306. [9] EFSA NDA Panel (EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies). 2015. "Scientific Opinion on the safety of caffeine". EFSA Journal. 13 (5) : 4102, 120 pp. doi:10.2903/j. efsa.2015.4102. www.efsa.europa.eu/de/efsajournal/pub/4102. [10] "Energy Drink Trends". 2013. ReportLinker. www.reportlinker.com/p01095494/Energy- Drinks-and-Shots-U-S-Market-Trends.html. [11] Ferdman Roberto A. 2014. "The American energy drink craze in two highly caffeinated charts". qz.com/192038/the-american-energy-drink-craze-in-two-highly-caffeinatedcharts/#/ h/56821,2. [12] "Global Energy Drinks Market 2015-2021: Insights, Market Size, Share, Growth, Trends Analysis and Forecasts for the $61 Billion Industry". 2015. Dublin. PRNewswire. www. prnewswire.com/news-releases/global-energy-drinks-market-2015-2021-insightsmarket- size-share-growth-trends-analysis-and-forecasts-for-the-61-billion-industry- 300137637.html. [13] Italie Leanne. 2012. "F-bomb makes it into mainstream dictionary". The Washington Times. www.washingtontimes.com/news/2012/aug/13/f-bomb-makes-it-mainstreamdictionary. [14] "Kadyrov Vows to Ban Energy Drinks". 2012. The Moscow Times. www.themoscowtimes. com/news/article/kadyrov-vows-to-ban-energy-drinks/471749.html. [15] "Market share of sports/energy drinks worldwide as of 2015". 2015. Statista. www.statista. com/statistics/387428/market-share-of-leading-sports-energy-drinks-companiesworldwide. [16] Nordqvist Christian. 2004. "French ban on Red Bull (drink) upheld by European Court". Medicalnewstoday.com. Retrieved 2009-05-07. http://www.medicalnewstoday.com/ articles/5753.php. [17] Bogacz Adam. 2016. "Nowe kierunki w napojach energetyzujących". AKB consulting. [18] Olson Samantha. 2015. "Energy Drink Companies Target Youth In Marketing, Senators Demand Regulations". www.medicaldaily.com/energy-drink-companies-target-youthmarketing- senators-demand-regulations-317262. [19] "Plenary agenda of the Latvian parliament, June 7, 2012". 2012. titania.saeima.lv/LIVS11/ saeimalivs11.nsf/webSasaiste?OpenView&restricttocategory=248/Lp11. [20] Pogson Jenny. 2012. "Energy drinks pack more punch than you might expect". ABC. http:// www.abc.net.au/health/thepulse/stories/2012/05/09/3471672.htm. [21] "Por la cual se establece el reglamento técnico sobre los requisitos que deben cumplir las bebidas energizantes para consumo humano". 2009. Resolution 4150 DE 2009 Diario Oficial No. 47.522 de 3 de noviembre de 2009. Ministerio de la Protección social. www.invima. gov.co/images/Resolucion%204150%20de%202009%20Bebidas%20energizantes.pdf. [22] Preszler Buss. 2014. "How much is too much?". Mayo Clinic. www.mayoclinic.org/healthyliving/ nutrition-and-healthy-eating/in-depth/caffeine/art-20045678. [23] Smith Leesa. 2014. "My heart just hit the floor": A mother’s pain after her son died from drinking four energy drinks daily... as a doctor warns no more than two caffeinated beverages per day". Daily Mail Australia. www.dailymail.co.uk/news/article-2741591/Myheart- just-hit-floor-A-mother-s-pain-son-died-drinking-FOUR-energy-drinks-dailydoctor- warns-no-caffeinated-beverages-day.html. [24] Zucconi Silvia, Chiara Volpato, Felice Adinolfi, Evita Gandini, Enrica Gentile, Alberico Loi, Linda Fioriti. 2013. "Gathering consumption data on specific consumer groups of energy drinks". Supporting Publications EN-394. [190 pp.]. www.efsa.europa.eu/fr/supporting/ pub/394e. [25] www.energydrinkseurope.org/energy-drink-market. [26] Wrzesień Witold. 2007. "Czy pokoleniowość nam się nie przydarzy? Kilka uwag o współczesnej polskiej młodzieży". Nauka 3: 131-151. http://www.pan.poznan.pl/nauki- /N_307_09_Wrzesien.pdf.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 99229 "Rynek napojów energetyzuj..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - e-zeszyt (pdf) 2016-6
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
27.50 zł
Do koszyka
Prenumerata
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
330.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - papierowa prenumerata roczna
432.00 zł brutto
400.00 zł netto
32.00 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - pakowanie i wysyłka
42.00 zł brutto
34.15 zł netto
7.85 zł VAT
(stawka VAT 23%)
474.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
498.00 zł brutto
461.11 zł netto
36.89 zł VAT
(stawka VAT 8%)
498.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2016-6
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH