Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2016 - zeszyt 5
Motywowanie pracowników do zachowań proinnowacyjnych
10.15199/47.2016.5.1
Piotr GRUDOWSKI
Piotr WALENTYNOWICZ
Sylwester KANIA
Jarosław SZREDER
nr katalogowy: 98541
10.15199/47.2016.5.1
W niniejszym artykule zaprezentowano wyniki poszerzonych badań pilotażowych oraz oparty na ich wynikach autorski model systemu motywowania pracowników do zachowań proinnowacyjnych w postaci "domu motywowania" pracowników do tej działalności. Szczegółowo omówiono najważniejsze elementy tego systemu. W opracowaniu zawarto również wnioski dotyczące wykorzystania modelu w praktyce.Wprowadzenie W związku z faktem coraz większego zainteresowania w ostatnim okresie problematyką kreatywności pracowników i angażowania ich w działania o charakterze usprawniającym funkcjonowanie firm, skuteczne motywowanie pracowników do zachowań proinnowacyjnych nabiera coraz większego znaczenia [1]. Jednak do tej pory w literaturze przedmiotu zagadnienie to poruszane było rzadko. Spowodowane mogło to być zarezerwowaną w kulturze zachodu aktywnością racjonalizatorską i kompetencjami do podejmowania decyzji przede wszystkim dla kierowników. Mogło to wynikać również z faktu, iż częściowo cechy takich systemów przejawiają rozwiązania motywowania pracowników do uzyskiwania wysokich osiągnięć. Nie zaprzecza to jednak faktom, iż we współczesnej literaturze i praktyce zarządzania występuje luka wiedzy na ten temat. W związku z powyższym, w grudniu 2013 r. zespół pod kierownictwem P. Grudowskiego przeprowadził metodą ankietowania wstępne badania identyfikujące poziom analizowanego zjawiska w wybranych przedsiębiorstwach województwa pomorskiego1. W 72 na 100 badanych przedsiębiorstw próbuje się motywować pracowników do zachowań proinnowacyjnych (odpowiednio w 25 przedsiębiorstwach produkcyjnych i 47 usługowych). Jednak tylko w przypadku 2 przedsiębiorstw produkcyjnych oraz 9 usługowych (łącznie około 15% z 72 motywujących) respondenci zadeklarowali uzyskiwanie wyników tego procesu na wysokim poziomie. Wstępne rozważania na ten temat autorzy przedstawili w artykule Motywowanie pracowników do działań o charakterze proinnowacyjnym w świetle wyników bad[...]
Bibliografia
[1] Amabile T.M. 1996. Assessing the work environment for creativity. Academy of Management Journal, Vol. 39, No. 5. [2] Amabile T.M. 1988. A model of creativity and innovations in organizations [w:] Staw B.M., Cummings L.L. (ed.) Research organizational behavior. JAI Press, nr 10. [3] Armstrong M. 2005. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków. Wyd. Oficyna Ekonomiczna. [4] Arundel A., Lorenz E., Lundvall B., Valeyre A. 2006. Organizacja pracy i wydajności innowacyjnej. DRUID, Aalbor. [5] Baard P.P., Deci E.L., Ryan R.M. 2000. Intristic need satisfaction: a motivation basis of performance and well being in two work settings. Journal of Applied Psychology, Vol. 34. [6] Balle M., Balle F. 2012. Dyrektor firmy jako Lean Menadżer. Powieść o transformacji przedsiębiorstwa. Wrocław.Wyd. LEIP. [7] Bombiak E. 2010. Motywowanie pracowników w świetle badań empirycznych. Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej w Siedlcach, seria: Administracja i Zarządzanie, nr 86. [8] Borkowska S. (red.). 2001. Strategie wynagrodzeń. Kraków. Dom wydawniczy ABC. [9] Czerska M. 2001. Motywowanie [w:] Czermiński A., Czerska M., Nogalski B., Rutka R., Apanowicz J.: Zarządzanie Organizacjami. Wyd. Dom Organizatora. [10] Deci E.L., Ryan R.M. 1985. Intrinsic motivation and self determination in human behavior. New York Plenum. [11] Dekier Ł, Gryciuk A. 2014. Programy sugestii pracowniczych. Doświadczenia polskich przedsiębiorstw. Wrocław. Stowarzyszenie Lean Management Polska. [12] Drozdowski R., Zakrzewska A., Puchalska K., Morchat M., Mroczkowska D. 2010. Wspieranie postaw proinnowacyjnych poprzez wzmacnianie kreatywności jednostki. Warszawa. Seria: Innowacje. [13] Gick A., Tarczyńska M..1999. Motywowanie pracowników. Warszawa. PWE. [14] Grudowki P, Szreder J., Walentynowicz P. 2014. Motywowanie pracowników do zachowań o charakterze proinnowacyjnym [w:] R. Knosala (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji. Opole-Zakopane. PTZP. Piotr Grudowski, Piotr Walentynowicz, Sylwester Kania, Jarosław Szreder KONCEPCJE, METODY, NARZĘDZIA 8 2016 Ma j [15] Grudowski P. 2008. Różne aspekty działalności innowacyjnej w sektorze MSP [w:] TQM Stymulatorem Innowacyjności. Poznań. Wyd. Politechniki Poznańskiej. [16] Gulka S., Nowak I., Kuśnierz J., Ziomek M.2012. Koncepcja zespołu EMS kluczem do ciągłego doskonalenia procesów w fabrykach Elektrolux. [w:] Koch T. (red.). Wrocław. Materiały konferencyjne XII Międzynarodowej Konferencji Lean Management. Lean Enterprise Institute Polska. [17] Jakubik M., Kagan R., Hanusyk K., Koch T.: Motywowanie pracowników w środowisku Lean, http://lean.org.pl/ motywowanie-pracownikow-w-srodowisku-lean/, dostęp: 15.12.2013. [18] Karaś R. Teorie motywacji w zarządzaniu. 2004. Poznań. Wyd. AE w Poznaniu. [19] Kopertyńska M.W. 2009. Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka. Warszawa.Wyd. Placet, [20] Lichtarski J. (red.). 2007. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Wrocław. Wydawnictwo AE we Wrocławiu. [21] Liker J., Hoseus M. 2009. KulturaToyoty. Warszawa. Wyd. MT Biznes. [22] Lipowska J. 2013. Zależność kreatywności pracownika od elementów środowiska pracy. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Nr 1. [23] Maciak J., Rybińska-Gawinowska M., Sekieta M. 2010. Analiza i ocena funkcjonowania Kaizen w przedsiębiorstwach produkcyjnych [w:] Wróbel G. (red.), Flow Management. Zarządzanie przepływem w procesach biznesowych. Rzeszów. Wyd. WSIiZ. [24] Maciak J., Rybińska-Gawinowska M., Sekieta M. 2010. Motywacja jako kluczowy czynnik sukcesu Kaizen [w:] Wróbel G. (red.), Flow Management. Zarządzanie przepływem w procesach biznesowych. Rzeszów.Wydawnictwo WSIiZ. [25] Niemczyk A., Niemczyk A., Mądry J. Motywacja pod lupą. 2009. Praktyczny poradnik dla szefów. Gliwice. Wydawnictwo Helion. [26] Nogalski B., Kreft Z., Walentynowicz P. 2010. Kaizen jako metoda podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw usługowych [w:] R. Borowiecki i A. Jaki (red.), Restrukturyzacja w obliczu nowych wyzwań gospodarczych. Kraków. Wydawnictwo UE w Krakowie. [27] Oakland, J.: Leadership and policy deployment. The backbone of TQM. Total Quality Management & Business Excelence, Vol. 22, Issue 5/2011, http://www.tandfonline. com/doi/full,dost. 15.02.2014. [28] Oldham G.R., Hackman R.J. 1981. Relationships Between Organizational Structure and Employee Reactions: Comparing Alternative Frameworks. Administrative Science Quarterly, Vol. 26, No 1. [29] Piasecka-Głuszak A. 2011. Implementacja Kaizen Management System w polskich przedsiębiorstwach szansą na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Finanse, rynki finansowe, ubezpieczenia. Nr 43. [30] Podlasek J.: Yesterday, Today, and Tomorrow - a Reviev of Henry Ford’s Ideas & the Aplication of Those Ideas at Frohe Sp. z o.o.2008. Wrocław. [w:] Materiały konferencyjne VIII Konferencji Lean Manufacturing. LEIP. [31] Robbins S.P., DeCenzo D.A. 2002. Podstawy zarządzania. Warszawa. PWE. [32] Ryan R.M., Deci E.L. 2000. Self-determination theory and facilitation of intrinstic motivation, social development and well being. American Psychologist, Vol. 55, No. 1. [33] Sajkiewicz B., Woźniakowski A.2009. Proinnowacyjne wynagradzanie - badania IPiSS. Zarządzanie zasobami ludzkimi, Nr 2. [34] Sekuła Z. 2008. Motywowanie do pracy. Teorie i instrumenty. Warszawa.PWE. [35] Shook J., Lean Ledership. Balancing Process and People. 2010. Wrocław. [w:] Materiały konferencyjne X Międzynarodowej Konferencji Lean Manufacturing. LEIP. [36] Springer A.: Wybrane czynniki kształtujące satysfakcję pracownika. 2011. Problemy Zarządzania, vol. 9, nr 4. [37] Swartlig D., Poksińska B.Management Initiation of Continuous Improvement from a Motivational Perspective. 2013. Journal of Applied Economics and Business Research, Vol. 3(2), http://www.aebrjournal.org/uploads/6/6/2/2/6622240/ joaebrjune2013_81_94.pdf, dostęp 19.03.2014. [38] Walentynowicz P., Szreder J. Metoda realizacji projektów Kaizen. 2010. [w:] Wróbel G. (red.), Flow Management. Zarządzanie przepływem w procesach biznesowych. Rzeszów. Wyd. Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania. [39] Walentynowicz P. Angażowanie pracowników w rozwój przedsiębiorstwa z wykorzystaniem założeń koncepcji Kaizen. 2016. [w:] Z. Malara (red.) Innowacje w gospodarce i społeczeństwie (w druku). Wrocław.Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej. [40] Walentynowicz P. Lean culture as an example of a positive organizational culture. 2014. Journal of Positive Management, Vol. 5, No. 1. [41] Walentynowicz P. 2014. Uwarunkowania skuteczności wdrażania Lean Management w przedsiębiorstwach produkcyjnych w Polsce. Gdańsk. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. [42] Woźniak J. Współczesne systemy motywacyjne. Teoria i praktyka. 2013. Warszawa. Wydawnictwa Profesjonalne PWN. [43] Yasuda Y. 40 Years, 20 Million Ideas: The Toyota Suggestion System. 1990, Productivity Press, Cambridge. [44] Zieleniewski J. Organizacja zespołów ludzkich. 1976. Warszawa. PWN.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 98541 "Motywowanie pracowników d..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI - e-zeszyt (pdf) 2016-5
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
31.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2016-5
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH