Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
GOSPODARKA WODNA
|
Rocznik 2024 - zeszyt 8
Functioning of inland navigation on the lower Vistula in the light of water levels
Funkcjonowanie żeglugi śródlądowej na dolnej Wiśle w świetle stanów wody
10.15199/22.2024.8.2
KATARZYNA KUBIAK-WÓJCICKA
VALENTINA-MARIANA MANOIU
nr katalogowy: 149834
10.15199/22.2024.8.2
Streszczenie
The article presents the functioning of inland navigation on the lower Vistula River in light of water levels. Based on data on the number of vessels passing through the lock on the lower Vistula River in Włocławek, a significant decrease in the number of vessels using this lock was observed between 1993 and 2022. At the Włocławek lock, the share of freight transport decreased in favor of tourist transport. This shift was the result of many factors, with the most important being the low water levels of the Vistula, especially in the section from Włocławek to Fordon. At the remaining locks located along the lower Vistula River waterway, with the exception of the lock in Czersko Polskie, tourist transport dominates over freight transport.
Abstract
W artykule omówiono funkcjonowanie żeglugi śródlądowej na dolnej Wiśle w kontekście stanów wody. Na podstawie analizy jednostek pływających poko nujących śluzę na dolnej Wiśle we Włocławku, stwierdzono znaczny spadek ko rzystających z niej jednostek w latach 1993-2022. W szczególności, na śluzie we Włocławku zauważono zmniejszenie udziału przewozów towarowych na rzecz przewozów turystycznych. Przyczyną tego trendu jest kilka czynników, wśród których najważniejszym jest zbyt niski poziom wód Wisły, zwłaszcza na odcinku od Włocławka do Fordonu. Na pozostałych śluzach położonych w pobliżu drogi wodnej dolnej Wisły, z wyjątkiem śluzy w Czersku Polskim, transport turystyczny również dominuje nad towarowym.
Słowa kluczowe
water levels
inland navigation
locks
freight traffic
tourist traffic
Vistula River
Keywords
stany wody
żegluga śródlądowa
śluzy
ruch towarowy
ruch turystyczny
Wisła
Bibliografia
[1] Anton C., Gasparotti C., Rusu E. 2018. A challenge for the inland navigation – a connection between the Baltic and the Black Seas. In Proceedings of the International Conferences on Traffic and Transport Engineering (ICTTE), Bel grade, Serbia, 27–28 September 2018, 175–186. Belgrade, Serbia: City Net Scientific Research Center Ltd. Belgrade. [2] Babiński Z., Habel M. 2013. “Hydromorphological conditions of the Lower Vistula in the development of navigation and hydropower”. Acta Energetica 2(15): 83–90. [3] Bačkalov I., Vidić M., Rudaković S. 2023. “Lessons learned from accidents on some major European inland waterways”. Ocean Engineering 273(2023): 113918. DOI: 10.1016/j.oceaneng.2023.113918. [4] Bolt A., Jerzyło P. 2013. “Determinants of inland navigation on the Vistula from Warsaw to Gdańsk”. Acta Energetica 2(15): 56–63. [5] Caris A., Limbourg S., Macharis C., van Lier T., Cools M. 2014. “Integration of inland waterway transport in the intermodal supply chain: a taxonomy of research challenges”. J. Transport Geogr. 41(2014): 126–136. DOI: 10.1016/j. jtrangeo.2014.08.022. [6] Cyberski J. 1982. Charakterystyka hydrologiczna. In B. Augustowski (Ed.) Dolina Dolnej Wisły, 103–153. Wrocław: Zakład Narodowy Ossolińskich. [7] Dávid A., Madudová E. 2019. “The Danube river and its importance on the Danube countries in cargo transport”. Transportation Research Procedia 40(3): 1010–1016. DOI: 10.1016/j.trpro.2019.07.141. [8] De Barros B. R. C., de Carvalho E. B., Brasil A. C. P. Jr. 2022. “Inland water way transport and the 2030 agenda: Taxonomy of sustainability issues”. Cleaner Engineering and Technology 8(2022): 100462. DOI: 10.1016/j.clet. 2022.100462. [9] Eurostat. 2024. https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ttr00007/ default/table?lang=en [access: June 2024]. [10] Gorączko M., Kubiak-Wójcicka K. 2021. Waterways in Poland: the history, present state and future. In Zeleňáková M., Kubiak-Wójcicka K., Negm A. M. (Eds.). 2021. Management of water resources in Poland, 357–378 (series: Springer Water). Springer Cham. ISBN 978-3-030-61964-0. DOI: 10.1007/978-3-030-61965-7_18. [11] Grzelakowski A. S. 2014. “Rozwój rynku przewozów intermodalnych w Polsce i jego wpływ na portowy rynek kontenerowy”. Logistyka 2(2014): 14–22. [12] Informator nawigacyjny śródlądowej drogi wodnej Dolnej Wisły. 2014. Gdańsk: Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej. http://waterways.cz/documents/2014-325. pdf [access: June 2024]. [13] Inland Waterway Transport in Europe. No significant improvements in modal share and navigability conditions since 2001. Special Report 15. 2015. Luxem burg. https://www.eca.europa.eu/lists/ecadocuments/sr15_01/sr15_01_en.pdf [access: June 2024]. [14] Kubiak-Wójcicka K. 2014. “Stopień wykorzystania infrastruktury liniowej w że gludze śródlądowej na przykładzie bydgoskiego odcinka międzynarodowej drogi wodnej E-70”. Logistyka 6(2014): 12820–12832. [15] Kubiak-Wójcicka K. 2016. “Hydrologiczne uwarunkowania budowy i funkcjonowa nia intermodalnego portu rzecznego w Solcu Kujawskim”. Logistyka 3(2016): 129–136. [16] Kubiak-Wójcicka K., Chodkowska-Miszczuk J., Rogatka K. 2017. “Integration or Disintegration of the Ecological and Urban Functions of the River in the City? A Polish perspective”. Transylvanian Review of Administrative Sciences 52 E/2017: 59–76. DOI: 10.24193/tras.52E.4. [17] Kubiak-Wójcicka K., Pokropski T. 2019. “Natężenie ruchu żeglugowego na dolnej Wiśle na podstawie analizy śluzowań we Włocławku w latach 1997–2016”. Prace Geograficzne 156: 79–99. DOI: 10.4467/20833113PG.19.004.10308. [18] Kulczyk J., Winter J. 2003. Śródlądowy transport wodny. Wrocław: Oficyna Wydaw. PWroc. [19] Lacy S.N., Di Gimininani P., Mao L. 2018. “What defines a river? Modelling the interplay between physical and social driving factors in characterising the waterways in Chile”. The Geographical Journal 184(4): 342–356. DOI: 10.1111/ geoj.12262. [20] Maciejewski M., Ostojski M. S., Walczykiewicz T. 2011. Dorzecze Wisły monografia powodzi maj czerwiec 2010. Warszawa: IMGW-PIB. [21] Majchrzak A., Mokwa M., Winter J. 2022. “Przystosowanie śluz żeglugowych na Odrzańskiej Drodze Wodnej do klasy międzynarodowej (Adaptation of navigation locks on the Oder Waterway to international standards)”. Gospodarka Wodna (7): 4–9. DOI: 10.15199/22.2022.7.1. [22] Mako P., Galieriková A. 2021. “Inland navigation on the Danube and the Rhine waterways. 14th International scientific conference on sustainable, modern and safe transport”. Transportation Research Procedia 55: 10–17. DOI: 10.1016/j. trpro.2021.06.002. [23] Manoiu V.-M., Craciun A.-I., Kubiak-Wójcicka K., Antonescu M., Olariu B. 2022. “An Eco-Study for a Feasible Project: ‘Torun and Its Vistula Stretch – An Impor tant Green Navigation Spot on a Blue Inland Waterway’”. Water 14: 3034. DOI: 10.3390/w14193034. [24] Márquez L., Cantillo V. 2013. “Evaluating strategic freight transport corridors in cluding external costs”. Transportation Planning and Technology 36(6): 529–546. DOI: 10.1080/03081060.2013.830892. [25] Mihic S., Golusin M., Mihajlovic M. 2011. “Policy and promotion of sustainable inland waterway transport in Europe – Danube River”. Renewable and Sustain able Energy Reviews 15(4): 1801–1809. DOI: 10.1016/j.rser.2010.11.033. [26] Montwiłł A. 2012. “Rola węzłów transportowych w łańcuchach i sieciach dostaw”. Logistyka 6(2012): 889–899. [27] Pieron Ł., Woś K., Wrzosek K. 2022. “Water Reservoirs in Plans to Improve Nav igability of the Lower Section of the Vistula”. Water 14: 4042. DOI: 10.3390/ w14244042. [28] Program zagospodarowania Dolnej Wisły przyjęty przez Radę Ministrów. 2024. Ministerstwo Infrastruktury. https://www.gov.pl/web/infrastruktura/program- zagospodarowania-dolnej-wisly-przyjety-przez-rade-ministrow [access: June 2024]. [29] Rohács J., Simongáti G. 2007. “The role of inland waterway navigation in a sustain able transport system”. Transport 22: 148–153. DOI: 10.1080/16484142.2007.9638117. [30] Rolbiecki R., Wojewódzka-Król K., Gus-Puszczewicz A. 2020. „Transport wodny śródlądowy w zrównoważonym rozwoju”. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskieg. ISBN 978-83-8206-032-4. [31] Rolbiecki R., Wojewódzka-Król K. 2019. “Changes in the transport capacity of Polish inland waterways against the background of European waterway use for transport”. Transport Economics and Logistics 81: 154–164. DOI: 10.26881. etil.2019.81.13. [32] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 Maja 2002, r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych [Regulation of the Council of Ministers of May 7, 2002 on the Classification of Inland Waterways]. https://isap.sejm.gov.pl/isap. nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20020770695 [access: June 2024]. [33] Słownik dla mediów. Najważniejsze pojęcia i zwroty w hydrologii. 2024. Warszawa: IMGW. https://imgw.pl/sites/default/files/inline-files/slownik-dla-mediow_chok. pdf [access: June 2024]. [34] Tolliver D., Lu P., Benson D. 2013. “Comparing rail fuel efficiency with truck and waterway”. Transportation Research Part D: Transport and Environment 24: 69–75. DOI: 10.1016/j. trd.2013.06.002. [35] Transport wodny śródlądowy w Polsce w 2022 roku. Informacje sygnalne. 2023. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. [36] Wang Y., Chen X., Borthwick A. G. L., Li T., Liu H., Yang S., Zheng C., Xu J., Ni J. 2020. “Sustainability of global Golden Inland Waterways”. Nat Commun 11: 1553. DOI: 10.1038/s41467-020-15354-1. [37] Wiegmans B., Konings R. 2017. Inland waterway transport. Challenges and pros pect. New York: Routledge. [38] Wojewódzka-Król K., Rolbiecki R., Rydzkowski W. 2007. Transport wodny śródlądowy. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. [39] World Topographic Map. https://cdn.arcgis.com/sharing/rest/content/ items/7dc6cea0b1764a1f9af2e679f642f0f5/resources/styles/root.json. [40] Woś K. 2017. “Plany rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych”. Problemy Transportu i Logistyki 1(37): 297–310. [41] Woś K., Wrzosek K., Kolerski T. 2022. “The Energy Potential of the Lower Vistula River in the Context of the Adaptation of Polish Inland Waterways to the Stand ards of Routes of International Importance”. Energies 15: 1711. DOI: 10.3390/ en15051711.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
GOSPODARKA WODNA- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2024-8 , nr katalogowy 149834
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
GOSPODARKA WODNA- e-zeszyt (pdf) 2024-8
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
38.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
GOSPODARKA WODNA - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
384.00 zł
Do koszyka
GOSPODARKA WODNA - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
GOSPODARKA WODNA - papierowa prenumerata roczna
432.00 zł brutto
400.00 zł netto
32.00 zł VAT
(stawka VAT 8%)
GOSPODARKA WODNA - pakowanie i wysyłka
42.00 zł brutto
34.15 zł netto
7.85 zł VAT
(stawka VAT 23%)
474.00 zł
Do koszyka
GOSPODARKA WODNA - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
GOSPODARKA WODNA - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
582.00 zł brutto
538.89 zł netto
43.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
582.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2024-8
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH