Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2024 - zeszyt 2
Model Pomorskiej Nagrody Jakości w świetle wyników badań opinii stron zainteresowanych
Model of the Pomeranian Quality Award in the light of the results of stakeholder opinion surveys
10.15199/46.2024.2.1
Anna WENDT
Piotr GRUDOWSKI
nr katalogowy: 148455
10.15199/46.2024.2.1
Streszczenie
Cel: Prezentacja oryginalnego modelu wykorzystywanego do oceny/samooceny organizacji w regionalnym konkursie o Pomorską Nagrodę Jakości na podstawie oceny dotychczasowych doświadczeń oraz badania opinii i potrzeb głównych interesariuszy tej inicjatywy. Podstawowym założeniem przy opracowaniu tego modelu jest jego dostosowanie do współczesnych trendów dotyczących doskonałości organizacyjnej oraz upowszechnienie jego stosowania jako obiektywnej podstawy ewaluacji skuteczności i efektywności organizacji prywatnych i publicznych. Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: Na podstawie integracyjnego przeglądu literatury określono cel opracowania. Dla osiągnięcia tego celu przeprowadzono badania empiryczne, które wykorzystują studium przypadku (case study) konkursów o Pomorską Nagrodę Jakości. W tym kontekście zastosowano metody badań jakościowych, takie jak: ustrukturyzowane wywiady bezpośrednie, analizę materiałów źródłowych oraz obserwacje uczestniczące. Wyniki/wnioski: Uczestnicy konkursów pozytywnie ocenili proces organizacji konkursu. Dostrzegali jednak problemy związane z wykorzystaniem arkusza samooceny. Były to m.in. zbyt duża pracochłonność związana z wypełnianiem arkusza przez uczestników konkursu oraz niezrozumienie zawartych w nim stwierdzeń i pojęć. Uwagi te potwierdzili także organizatorzy konkursu. W związku z aktualizacją Modelu EFQM, na którego założeniach i zasadach opierały się stosowane dotąd kryteria konkursowe, postanowiono uaktualnić Model Pomorskiej Nagrody Jakości. W tym celu wykorzystano Model EFQM w wersji z roku 2020, aktualną wersję modelu CAF oraz wnioski z przeprowadzonych przez autorów badań jakościowych. Opracowano nową wersję kwestionariusza samooceny oraz dostosowano skalę ocen i punktację stanowiącą podstawę określenia wyników w konkursach. Ograniczenia: W opracowaniu odniesiono się do wyników badań dotyczących wybranej celowo, jednej inicjatywy konkursowej w Polsce. Ocenę stanu rozpatrywanego zagadnienia ogranicza mała liczba publikacji naukowych dotyczących regionalnych konkursów opartych na modelach doskonałości organizacyjnej. Zastosowanie praktyczne: Opracowany w roku 2023 model oceny w ramach Pomorskiej Nagrody Jakości może być stosowany jako podstawa rozwoju systemu zarządzania organizacją. Ankieta samooceny jest narzędziem doskonalenia obejmującym wiele obszarów działalności organizacji. Sam udział w konkursie jest poświadczeniem wysokiego poziomu świadomości projakościowej organizacji oraz sprzyjać może wymianie dobrych praktyk na szczeblu regionalnym oraz krajowym i międzynarodowym. Oryginalność/ wartość poznawcza: Zaproponowano oryginalny model oceny/samooceny możliwy do wykorzystania w ramach konkursu o Pomorską Nagrodę Jakości. Model ten może znaleźć potencjalne zastosowanie w innych konkursach o nagrody dla organizacji stosujących zasady doskonałości organizacyjnej, zarówno w kraju, jak i za granicą. Warto zwrócić uwagę na potrzebę upowszechnienia holistycznej idei doskonałości organizacyjnej na szczeblu regionalnym, co sprzyjać będzie rosnącej świadomości dotyczącej koncepcji zrównoważonego rozwoju. Zagadnienie to praktycznie nie występuje jako przedmiot badań w literaturze światowej.
Abstract
Purpose: Presentation of the original model used for the assessment/self-assessment of organizations in the regional contest for the Pomeranian Quality Award based on the assessment of previous experience and research on the opinions and needs of the main stakeholders of this initiative. The basic assumption in developing this model is to adapt it to contemporary trends in organizational excellence and to popularize its use as an objective basis for evaluating the effectiveness and efficiency of private and public organizations. Design/methodology/approach: Based on an integrative literature review, the purpose of the study was determined. To achieve this goal, empirical research was carried out using a case study of competitions for the Pomeranian Quality Award. In this context, qualitative research methods were used, such as structured interviews, analysis of source materials and participative observations. Findings/conclusions: Participants positively assessed the process of organizing the competition. However, they noticed problems related to the use of the self-assessment sheet. These included: too much work required by the competition participants in completing the form and misunderstanding of the statements and concepts contained therein. These comments were also confirmed by the competition organizers. Due to the update of the EFQM Model, on whose assumptions and principles the competition criteria used so far were based, it was decided to update the Pomeranian Quality Award Model. For this purpose, the EFQM Model in the 2020 version, the current version of the CAF model and conclusions from the qualitative research conducted by the authors were used. A new version of the self-assessment questionnaire was developed and the grading scale and scoring used to determine the results in competitions were adjusted. Research limitations: The study refers to the results of research on one purposefully selected competition initiative in Poland. The assessment of the status of the issue under consideration is limited by the small number of scientific publications on regional competitions based on models of organizational excellence. Practical implications: The assessment model developed in 2023 as part of the Pomeranian Quality Award can be used as the basis for the development of the organization’s management system. The self-assessment survey is an improvement tool covering many areas of the organization’s activities. Participation in the competition itself is a confirmation of the organization’s high level of pro-quality awareness and may facilitate the exchange of good practices at the regional, national and international levels. Originality/value: An original assessment/self-assessment model was proposed that could be used in the contest for the Pomeranian Quality Award. This model may find potential application in other contests for awards for organizations applying the principles of organizational excellence, both in Poland and abroad. It is worth paying attention to the need to disseminate the holistic idea of organizational excellence at the regional level, which will support the growing awareness of the concept of sustainable development. This issue practically does not appear as a subject of research in world literature.
Słowa kluczowe
doskonałość organizacyjna
Model Doskonałości Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością (EFQM)
Pomorska Nagroda Jakości
konkursy jakości
samoocena
Keywords
organizational excellence
European Foundation for Quality Management (EFQM) Excellence Model
Pomeranian Quality Award
quality competitions
self-assessment
Bibliografia
[1] Belvedere Valeria, Alberto Grando, Hervé Legenvre. 2018. „Testing the EFQM model as a framework to measure a company’s procurement performance”. Total Quality Management & Business Excellence 29(5–6): 633–651. [2] Biuletyn Informacyjny Pomorskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo – Technicznych NOT w Gdańsku. 2023. Wydanie specjalne, czerwiec. [3] Borys Tadeusz. 2012. Kluczowe wymiary orientacji na wyniki. W Orientacja na wyniki, modele, metody i dobre praktyki. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 33–43. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. [4] Dahlgaard Jens J., Chi-Kuang Chen, Jiun-Yi Jang, Leonardo A. Banegas, Su Mi Dahlgaard-Park. 2013. „Business excellence models: Limitations, reflections and further development”. Total Quality Management & Business Excellence 24(5–6): 519–538. [5] Giménez Espín Juan Antonio, Daniel Jiménez-Jiménez, Micaela Martínez-Costa. 2023. „Effects of the organizational culture and knowledge exploration and exploitation on results in the EFQM model framework”. Journal of Knowledge Management 27(6): 1607–1636. [6] Grigoroudis Evangelos, Yannis Siskos. 2010. Customer Satisfaction Evaluation. Methods for Measuring and Implementing Service Quality. International Series in Operations Research & Management Science. Nowy Jork: Springer Science + Business Media. [7] Grudowski Piotr. 2020. Perspektywa jakości w szkolnictwie wyższym. O modelu QualHE. Warszawa: PWE. [8] Grudowski Piotr, Anna Wendt. 2017. System polskich regionalnych nagród jakości opartych na modelach doskonałości. Diagnoza i ocena porównawcza. W Nowe aspekty zarządzania organizacjami, 175–181. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. [9] Lisiecka Krystyna, Aleksandra Kostka-Bochenek. 2009. „Case study research jako metoda badań naukowych”. Przegląd Organizacji 10(837): 25–29. [10] Martusewicz Joanna, Witold Szumowski. 2018. „Modele dojrzałości a modele doskonałości. Niezależność czy współzależność na drodze do rozwoju organizacji”. Organizacja i Kierowanie 180: 63–78. [11] Materiały Fundacji Rozwoju Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. 2013. Bezpłatna broszura dotycząca Modelu EFQM 2013. [12] Materiały Fundacji EFQM. 2020. Bezpłatna broszura dotycząca Modelu EFQM 2020. [13] Mielcarek Paweł. 2014. „Metoda case study w rozwoju teorii naukowych”. Organizacja i Kierowanie 161: 105–117. [14] „Nowy Model EFQM – zmiany komentuje dr hab. Arkadiusz Wierzbic, Wiceprezes Fundacji Rozwoju Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Krajowej Organizacji Partnerskiej EFQM”. 2019. Problemy Jakości (12): 11–13. [15] QMAG – magazyn dla praktyków. 2023. „Nowe Rozdanie w 26. Polskiej Nagrody Jakości”. QMAG (14): 8–9. [16] QMAG – magazyn dla praktyków. 2023. „Polska Nagroda Jakości kreuje wizerunek. Rozmowa z dr. hab. inż. Markiem Roszakiem, prof. PŚ, przewodniczącym Kapituły Polskiej Nagrody Jakości”. QMAG (14): 10. [17] Regulamin 23 edycji Konkursu o Pomorską Nagrodę Jakości. [18] Regulamin 26 edycji Konkursu o Pomorską Nagrodę Jakości. [19] Ulewicz Robert, Joanna Rosak-Szyrocka. 2017. „Rola Modelu EFQM w postrzeganiu jakości w polskich przedsiębiorstwach”. Przegląd Organizacji 5: 10–16. [20] Wiśniewska Małgorzata Z., Piotr Grudowski. 2019. Kultura jakości, doskonałości i bezpieczeństwa w organizacji. Warszawa: CeDeWu. [21] Wiśniewska Małgorzata Z., Piotr Grudowski. 2014. Zarządzanie jakością i innowacyjność w świetle doświadczeń organizacji Pomorza. Gdańsk: InnoBaltica Sp. z o.o. [22] Wiśniewska Małgorzata Z. 2016. Jakość usług medycznych, Instrumenty i modele. Gdańsk: CeDeWu. [23] https://efqm.org/case-studies/ [dostęp: 23.09.2023]. [24] https://gdansk.enot.pl/pomorska-nagroda-jakosci?page=1 [dostęp: 23.09.2023]. [25] https://kig.pl/polska-nagroda-jakosci-startuje-nowe-otwarcie/ [dostęp: 23.09.2023]. [26] https://www.gov.pl/web/sluzbacywilna/CAF2020-w-polskiej- -wersji-jezykowej, Podręcznik CAF 2020, [dostęp: 23.09.2023].
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PROBLEMY JAKOŚCI- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2024-2 , nr katalogowy 148455
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI- e-zeszyt (pdf) 2024-2
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
75.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2024-2
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH