Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
MATERIAŁY BUDOWLANE
|
Rocznik 2023 - zeszyt 10
Wybrane rozwiązania zwiększające trwałość podsypki tłuczniowej eksploatowanej nawierzchni kolejowej
Selected solutions increasing durability of breakstone ballast in operated railway track structure
10.15199/33.2023.10.09
Włodzimierz Bednarek
nr katalogowy: 145652
10.15199/33.2023.10.09
Streszczenie
Główną rolą współpracujących ze sobą warstw ziarnistych w nawierzchni kolejowej, tzn. podsypki, warstwy ochronnej i podtorza jest zapewnienie przekazywania obciążeń oraz odpowiednie podparcie rusztu torowego. Podsypka jest jednak najsłabszym elementem nawierzchni kolejowej, dlatego wymaga odpowiedniego doboru materiału, uziarnienia, wzmocnienia czy zagęszczenia. W artykule opisano stosowane rozwiązania w materiale ziarnistym podsypki tłuczniowej zwiększające trwałość zarówno samej podsypki, jak i eksploatowanej nawierzchni kolejowej. Zastosowanie elementów sprężystych wg ich sztywności rekomendowano w celu zwiększenia trwałości podsypki kolejowej na etapie projektowania, budowy i utrzymania eksploatowanych nawierzchni kolejowych. Wskazano również zalecane rozwiązania do stosowania w praktyce inżynierskiej, które można dostosować do aktualnego cyklu życia nawierzchni kolejowej.
Abstract
The main role of the cooperating layers in railway track structure: ballast, protective layer and subgrade is to provide load transfer and proper support of the railway track. However, the ballast is the weakest element in the ballasted railway track structure, therefore it requires the appropriate selection of material, grain size, strengthening or compaction. The used solutions in the granular material of the breakstone ballast increasing the durability of both the ballast itself and the operated railway track structure are described. The use of elastic elements according to their stiffness are recommended to increase the durability of the railway ballast at the stage of design, construction and maintenance of operated railway track structures. The recommended solutions for use in engineering practice, which can be adapted to the current cycle life of the railway track structure, are also shown.
Słowa kluczowe
podsypka
innowacyjne rozwiązania w podsypce
elementy sprężyste
trwałość podsypki
Keywords
ballast
innovative solutions in ballast
elastic elements
durability of the ballast
Bibliografia
[1] Bahrekazemi M. Train-induced ground vibration and its prediction. PhD thesis, Royal Institute of Technology, Stockholm, 2004. [2] Sol-Sánchez M., Moreno-Navarro F., Rubio- -Gámez M. C.: The use of elastic elements in railway tracks: A state of the art review. Construction and Building Materials. 2015; DOI: 10.1016/j. conbuildmat. 2014.11.027. [3] Selig ET, WatersJM. Track geotechnology and substructure management. London: Thomas Telford; 1994. https://doi. org/10.1680/tgasm. 20139. [4] Prud’ Homme A. Ligne a Grande Vitesse Paris-Sud-Est. Annnales de l’Institut Technique du Batiment et des Travaux Publics. 1978; 366: 70 – 96. [5] Shenton MJ. Deformation of railway ballast under repeated loading conditions. In: Press P, editor, Railroad track mechanics and technology. Oxford; 1978. https://doi.org/10.1016/B978-0- 08-021923-3.50025-5. [6] Kraśkiewicz C, Anysz H, Zbiciak A, Płudowska-Zagrajek M, Al Sabouni-Zawadzka A. Artificial neural networks as a tool for selecting the parameters of prototypical under sleeper pads produced from recycled rubber granulate.Journal of Cleaner Production. 2023. https://doi. org/10.1016/j.jclepro.2023.136975. [7] Kraśkiewicz C, Zbiciak A, Al Sabouni-Zawadzka A, Piotrowski A. Resistance to severe environmental conditions of prototypical recycling-based under ballast mats (UBMs) used as vibration isolators in the ballasted track systems. Construction and Building Materials,. 2022. https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat. 2021.126075. [8] Morgan JGD, Markland E. The effect of vibration on ballast beds. Géotechnique. 1981; https://doi. org/10.1680/geot. 1981.31.3.367. [9] UIC (International Union of Railways) High Speed Department. Design of New Linesfor Speeds of 300–350 km/h, S, First Report; 2001. [10] Bednarek Wł. A. An influence of a generated track intentional irregularity on a static work of a railway track. Archives of Civil Engineering. 2021, DOI: 10.24425/ace. 2021.136462. [11] Bednarek Wł. Full-Scale Field Experimental Investigation on the Intended Irregularity of CWR Track in Vertical Plane. Energies, 2021, DOI: 10.3390/en14227477. [12] Ishida M. The progress mechanism of track geometrical irregularity focusing on hanging sleepers. International Journal of Railway Research. 2015, Vol. 2, No. 1, 15 – 23. [13] Bednarek Wł, Pawłowski M. Recykling staroużytecznej podsypkitłuczniowej nawarstwy ochronne zapewniające trwałość podtorza podczas postępującej degradacji nawierzchni kolejowej. Materiały Budowlane. 2022; DOI: 10.15199/33.2022.10.25. [14] PN-EN 13450:2004. Kruszywa na podsypke kolejową (EN 13450:2002) z późn. zmianą. [15] Warunki techniczne wykonania i odbioru podsypki tłuczniowej naturalnej i z recyklingu stosowanej w nawierzchni kolejowej Id 110. Warszawa 2016. [16] Esveld C. Modern Railway Track. TU Delft, 2001. [17] Grulkowski S, Kędra Z, Koc Wł, Nowakowski MJ. Drogi szynowe. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2013. [18] Chudyba Ł. Trwałość podstawowych elementów nawierzchni kolejowej. Materiały Budowlane. 2017, DOI: 10.15199/33.2017.11.56. [19] Bałuch M. Ustalanie dopuszczalnych nacisków osi i maksymalnych prędkości na liniach PKP. Prace Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa, z. 139, Warszawa 2003. [20] Sołkowski J. Problemy obliczania wytrzymałości toru w świetle technicznych specyfikacji interoperacyjności 1299/2014. Zeszyty Naukowo-Techniczne SITK RP, Oddział w Krakowie, Nr 1 (112), 2017. [21] Instrukcja Id-3: Warunki techniczne utrzymania podtorza kolejowego. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa, 2009. [22] Basiewicz T, Towpik K, GołaszewskiA, Kukulski J. Odkształcenia nawierzchni kolejowej z kompozytem tłuczniowym. Problemy Kolejnictwa. 2015, 166: 25 – 35. [23] Krużyński M, Gisterek I. Stabilizacja chemiczna podsypki na liniach kolejowych. Przegląd Komunikacyjny. 2009; 9/10: 36 – 39. [24] Bedini-Jacobini F, Tutumluer E, Saat MR. Identification of High-Speed Rail Ballast Flight Risk Factors and Risk Mitigation Strategies. Rail Transportation and Engineering Center (RailTEC), University of Illinois at Urbana-Champaign, Department of Civil and Environmental Engineering, 10th World Congress on Railway Research, Sydney, Australia, 25 – 28 November 2013. [25] Górak P, Postawa P.: Lekkie kruszywo ultrakompozytowe – ekologiczne i użyteczne wykorzystanie odpadówmineralnych isztucznych. MateriałyBudowlane. 2022. DOI: 10.15199/33.2022.06.08. [26] Lenart S, Bizjak KF, Noren-Cosgriff K, Kaynia AM, Kramar M,Vajdić M,Chen K,Clarke J. Guidelines on the Use of Novel Construction and Maintenance Techniques within the Operational Railway Environment D4.1, DESTination RAIL – Decision Support Tool for Rail Infrastructure Managers, 2018 [27] Antolik Ł. Wpływ przekładki podszynowej na pracę systemu przytwierdzenia typu SB. Problemy Kolejnictwa – Zeszyt 177 (grudzień 2017). DOI: 10.36137/1771p. [28] Kraśkiewicz C, Zbiciak A, Oleksiewicz W, Karwowski W. Static and dynamic parameters of railway tracksretrofitted with undersleeper pads. Archives of Civil Engineering. 2018, DOI: 10.2478/ace-2018-0070. [29] PN-EN 16730:2016. Kolejnictwo – Tor – Podkłady o podrozjazdnice betonowe z podkładkami podpodkładowymi. [30] PN-EN 17282:2021. Kolejnictwo – Infrastruktura – Maty podpodsypkowe. [31] Kraśkiewicz C, Zbiciak A, Wasilewski K, Al Sabouni-Zawadzka A. Laboratory Tests and Analyses of the Level of Vibration Suppression of Prototype under Ballast Mats (UBM) in the Ballasted Track Systems. Materials. 2021, https://doi.org/10.3390/ma14020313. [32] Guerrieri M, Parla G. A new high-efficiency procedure for aggregate gradation determination of the railway ballast by means image recognition method. Archives of Civil Engineering. 2013, DOI: 10.2478/ace-2013-0025. [33] Krużyński M, PiotrowskiA. Badania zagęszczalności materiałów podsypkowych. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 41, Poznań, 1995, 241-252. [34] Czyczuła Wł. Możliwości przyspieszenia stabilizacji podsypki. Drogi Kolejowe. 1989; nr 8: 158 – 162. [35] Zand J. van ‘t, Moraal J.: Ballast Resistance under Three Dimensional Loading. Report 7–97–103–4, Roads and Railways Research Laboratory, TU Delft, April 1997, s. 1–9. [36] Yin H, Gao L. Experimental and Numerical Investigation on Ballast Flight from Perspective of Individual Particles. Applied Sciences. 2020, DOI:: 10.3390/app10010286. [37] https://www. geomatpolska. pl/produkty-katalog/geokraty-geokomorki/; (20.12.2022). [38] www.getzner.com (Loy H.: Under Sleeper Pads: improving track quality while reducing operational costs. Reprinted from European Railway Review, Issue 4, 2008); (20.12.2022).
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
MATERIAŁY BUDOWLANE- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2023-10 , nr katalogowy 145652
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
MATERIAŁY BUDOWLANE- e-zeszyt (pdf) 2023-10
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
28.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
MATERIAŁY BUDOWLANE - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
300.00 zł
Do koszyka
MATERIAŁY BUDOWLANE - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
MATERIAŁY BUDOWLANE - papierowa prenumerata roczna
300.00 zł brutto
277.78 zł netto
22.22 zł VAT
(stawka VAT 8%)
MATERIAŁY BUDOWLANE - pakowanie i wysyłka
42.00 zł brutto
34.15 zł netto
7.85 zł VAT
(stawka VAT 23%)
342.00 zł
Do koszyka
MATERIAŁY BUDOWLANE - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
MATERIAŁY BUDOWLANE - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
456.00 zł brutto
422.22 zł netto
33.78 zł VAT
(stawka VAT 8%)
456.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2023-10
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH