Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PACKAGING REVIEW
|
Rocznik 2023 - zeszyt 3
ACTIVE AND INTELLIGENT PACKAGING. PERSPECTIVES FOR DEVELOPMENT
OPAKOWANIA AKTYWNE I INTELIGENTNE. PERSPEKTYWY ROZWOJU
10.15199/42.2023.3.1
RYSZARD CIERPISZEWSKI
nr katalogowy: 145490
10.15199/42.2023.3.1
Streszczenie
during the recent years, we may observe a quick development of packaging sector. One of the promising directions of development includes the so-called active and intelligent packaging. It is commonly considered that the demand on the packaging of such type results from the new preferences of the consumers who more and more frequently seek for the products of a higher quality but less processed and containing the smaller number of additives which improve their properties. At the same time, the consumers expect longer storage period (shelf-life) and easier preparation of food for consumption. Somewhat different functions are played by the intelligent packaging which facilitates monitoring of possible changes by the consumer. The important task of the active and intelligent packaging is to limit food losses. In the present paper, the definitions, used in literature concerning active and intelligent packaging and legal acts enabling their introduction to the market, have been analysed. On the grounds of it, the classification of active and intelligent packaging was carried out. Their characteristics were performed and then, the analysis of publishing and patent activity concerning the discussed solutions was conducted. There were also presented the data illustrating the degree of the knowledge of active and intelligent packaging among the consumers and also, their inclination to buy food products in the discussed packaging. based on the conducted analyses, it was found that active and intelligent packaging has a considerable potential for further development but their attractiveness in not univocal.
Abstract
W ostatnich latach obserwuje się szybki rozwój branży opakowaniowej, a jednym z obiecujących kierunków rozwoju są tzw. opakowania aktywne i inteligentne. Uważa się, że zapotrzebowanie na takie rodzaje opakowań wynika z nowych preferencji konsumentów, którzy coraz częściej poszukują produktów o wyższej jakości, ale mniej przetworzonych i zawierających mniejszą liczbę dodatków poprawiających ich właściwości. Jednocześnie, konsumenci oczekują dłuższego okresu przechowywania oraz łatwego przygotowania żywności do spożycia. Ważnym zadaniem, które stawia się przed opakowaniami aktywnymi i inteligentnymi jest ograniczenie strat żywności. W pracy podano definicje dotyczące opakowań aktywnych i inteligentnych oraz akty prawne umożliwiające ich wprowadzanie na rynek. Na tej podstawie dokonano podziału opakowań aktywnych i inteligentnych oraz krótko je scharakteryzowano, a następnie dokonano analizy aktywności publikacyjnej i patentowej dotyczącej tych rozwiązań. Przedstawiono również wyniki badań znajomości opakowań aktywnych i inteligentnych wśród konsumentów oraz ich skłonność do zakupu produktów żywnościowych w takich opakowaniach. Podano także wartość sprzedaży tych opakowań oraz jej prognozy na przyszłość.
Słowa kluczowe
packaging
active and intelligent packaging
packaging market
smart packaging
Keywords
opakowania
opakowania aktywne i inteligentne
rynek opakowań
opakowania smart
Bibliografia
1. Aday m.s., yener u., Assessing consumers’ adoption of active and intelligent packaging, British food Journal, 2015, Vol. 117: 1, s.157-177. 2. Armstrong m., fazio f., herrmann d., hetland c., capturing Brand value from the smart packaging revolution, BXp smart packaging , 2019, Vol 3 no. 4, s. A5-A12. 3. Barska J., Wyrwa A., consumer perception of active and intelligent food packaging, problems of Agricultural economics, 2016, 4(349) s. 138-159. 4. Bibi f., guillaume c., gontard n., sorli B., A review: rfid technology having sensing aptitudes for food industry and their contribution to tracking and monitoring of food products. trends in food science & technology, 2017, 62, s. 91-103. 5. cierpiszewski r., Opakowania aktywne i inteligentne, Wydawnictwo uep, poznań 2016. 6. cierpiszewski r., korzeniowski A., niemczyk A., decomposition in analysis of factors influencing interest of companies in code systems for multiple packages in poland, Logforum 2019, 15 (1), 85-92. 7. european commission final report – preparatory study on food Waste October 2010. 8. fortin, c., goodwin, h.L., Valuation of temp-time’s fresh-check® indicator on perishable food products in Belgium, southern Agricultural economics Association Annual meeting dallas, texas february 2-5, hajkowicz, s., moody, J., 2010, Our future World. An Analysis of global trends, shocks and scenarios, csirO, canberra. 9. fortin, c., goodwin, h.L., thomsen, m.r., consumer Attitudes toward freshness indicators on perishable food products, Journal of food distribution research, 2009, 40(3), 1-15. 10. fuertes g., soto i., carrasco r., Vargas m., sabattin J., Lagos c., intelligent packaging systems: sensors and nanosensors to monitor food Quality and safety, Journal of sensor, 2016, s. 1-8. 11. haręza p., cierpiszewski r., W internecie rzeczy, przemysł farmaceutyczny, 2019, 3, 19-22. 12. herbon A., Levner e., cheng e., perishable inventory management and dynamic pricing using tti technologies, international Journal of innovation, management and technology, 2012, Vol. 3, no. 3. 13. hong, s.-i., park, W.-s., development of color indicators for kmchi packaging, Journal of food science, 1999, 64, 255-257. 14. http://www.portalrfid.pl/ (data dostępu: 7.04.2015). 15. https://viki.com.pl/przyszlosc-globalnego-rynku-opakowan-do-roku-2020/ „przyszłość globalnego rynku opakowań do roku 2020 (data dostępu: 10.04.2020). 16. h t t p s : / / w w w . a l l 4 p a c k . c o m / m e d i a / A l l - 4 - p a c k - medias/files/fichemarche_emballage_monde (data dostępu: 10.04.2020). 17. https://www.portalspozywczy.pl/technologie/wiadomosci/swiatowy-rynekopakowan-powinien-rosnac-w-tempie-ok-6-proc-rocznie,150936.html (data dostępu: 7.04.2015). 18. mikkola, V., Lähteenmäki, L., eero, h., heiniö, r.L., Järvi-kääriäinen, t. and Ahvenainen, r, consumer Attitudes towards Oxygen Absorbers in food packages, technical research centre of finland, espoo. 1997. 19. mills, A., Oxygen indicators and intelligent inks for packaging food, chemical society reviews, 2005, 34, s. 1003–1011. 20. O’callaghan k. A.m., kerry J.p., consumer attitudes towards the application of smart packaging technologies to cheese products, food packaging and shelf Life, 2016, 9, s. 1–9. 21. O'connor c. m., 2006, pfizer using rfid to fight fake Viagra, http://www.rfidjournal.com. (data dostępu: 28.01.2017). 22. pałkowska A, steinka i., Opakowania aktywne i inteligentne w świadomości konsumentów, ZesZyty nAukOWe AkAdemii mOrskieJ W gdyni, nr 80, listopad 2013. 23. pareek V., khunteta A., pharmaceutical packaging current trends, international Journal of pharmacy and pharmaceutical science, 2014, 6(6), 480-485. 24. pennanen, k., focas c., kumpusalo-sanna V., keskitalo-Vuokko k., matullat i., ellouze m., pentikäinen s., smolander m., korhonen V., Ollila m., humAnpAckAging interActiOn european consumers’ perceptions of time– temperature indicators in food packaging, packag. technol. sci. 2015, 28, s. 303–323. 25. popowicz r., Lesiów t., innowacyjne opakowania aktywne w przemyśle żywnościowym, nAuki inŻynierskie i technOLOgie engineering sciences And technOLOgies, 2014, 2(13). 26. restuccia, d., spizzirri, u.g., parisi, O.i., cirillo, g., curcio, m., iemma, f., puoci f., Vinci g., picci, n., 2010, new eu regulation Aspects and global market of Active and intelligent packaging for food industry Applications, food control 21, s. 1425–1435. 27. robertson, g.L., food packaging: principles and practice, second edition, crc press taylor & francis group. 2006. 28. rozporządzenie komisji (We) nr 450/2009 z dnia 29 maja 2009 r. w sprawie aktywnych i inteligentnych materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością dz.urz. L 135 z 30.5.2009, s. 3 —11. 29. schaefer, d., cheung, W.m., smart packaging: Opportunities and challenges, 51 st cirp conference on manufacturing systems, 2018, procedia cirp 72, s. 1022-1027. 30. smithers pira, the future of Active and intelligent packaging to 2023, 2018. 31. taoukis, p.s., 2001, modelling the use of time temperature indicators in distribution and stock rotation, w: tijskens, L., hertog, m., nicolai, B., (ed.), food process modelling, Woodhead publishing Ltd, cambridge, uk, 200, 1 s. 402-431. 32. tichoniuk m., the potential of intelligent packaging in the reduction of food Waste, in: salerno-kochan r. towaroznawstwo w badaniach i praktyce – nauki o zarządzaniu i jakości wobec wyzwań zrównoważonego rozwoju, sieć Badawcza Łukasiewicz – instytut technologii eksploatacji, radom, poland, 2019, s. 121-130. 33. tichoniuk m., radomska n., cierpiszewski r., 2017, Application of food freshness indicators in intelligent packaging. in Śmigielska, h. (ed.), current trends in commodity science: food safety and analysis of bioactive substances, pueB, poznań, s. 189-202. 34. ucherek m., Opakowania inteligentne i ich postrzeganie przez konsumentów, marketing i rynek 2011, 1, s. 12-17.
Open Access
Zeszyt
2023-3
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH