Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2023 - zeszyt 4
Od klasyki do jakości 4.0 i 5.0 – uwarunkowania i konsekwencje
From classics to quality 4.0 and 5.0 – determinants and consequences
10.15199/46.2023.4.1
Elżbieta SKRZYPEK
Adam SKRZYPEK
nr katalogowy: 144855
10.15199/46.2023.4.1
Streszczenie
Cel: W warunkach czwartej rewolucji przemysłowej zachodzi wiele zmian, z którymi muszą zmierzyć się organizacje. Powstaje konieczność przystosowania się do funkcjonowania w nowych warunkach przy jednoczesnym akceptowaniu rozwiązań, które sprawdzone zostały w praktycznej działalności. W warunkach przemysłu 4.0 zmiany dotykają także rozwiązań w sferze jakości. Celem artykułu jest pokazanie uwarunkowań powstania jakości 4.0, jej rozumienia i konsekwencji. Ponadto przedstawienie wpływu przemysłu 4.0 na doskonalenie jakości 4.0. Problemy te pokazane zostały w odniesieniu do opublikowanych wyników badań wybranych autorów oraz badań własnych. Ważnym celem jest także odniesienie się do społeczeństwa 5.0 i jakości 5.0. Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: W artykule dokonano przeglądu prac poświęconych problematyce jakości 4.0, przedstawiono wybrane wyniki badań oraz wyniki badań własnych uzyskane na podstawie autorskiej ankiety skierowanej do 300 polskich przedsiębiorstw posiadających wdrożony SZJ. Wyniki/Wnioski: Uzyskane wyniki, wsparte badaniami literaturowymi i ankietowymi, wskazują na rozwój pojęcia jakość 4.0, trudności w jej postrzeganiu i wdrażaniu zarządzania jakością 4.0. Oznacza to konieczność doskonalenia kompetencji, większego nacisku na szkolenia i zmiany świadomości projakościowej. Ponadto konieczne są dalsze badania naukowe i wdrożenia praktycznych rozwiązań służących doskonaleniu zarządzania jakością 4.0 i 5.0. Niezbędna jest kontynuacja konferencji naukowych umożliwiających wymianę wiedzy między nauką i praktyką. Ograniczenia: Badaniami objęto 300 przedsiębiorstw zorientowanych projakościowo w Polsce, jednak wiele z nich nie wzięło udziału w badaniach lub udzieliło niekompletnych informacji. Istnieje zatem potrzeba kontynuowania badań i rozszerzenia ich także na firmy nieposiadające wdrożonego SZJ. Zastosowanie praktyczne: Przedstawione wyniki wskazują na kierunki badań, które powinny być podjęte, by wyjaśniać, zachęcać i wskazywać sposoby wdrażania rozwiązań, jakie niesie ze sobą rewolucja 4.0, oraz pokazywać sposoby przezwyciężania pojawiających się problemów. Konieczna jest w tym względzie wymiana wiedzy i doświadczeń pomiędzy nauką i praktyką. Oryginalność/wartość poznawcza: Wskazano na możliwe podejścia do jakości 4.0, uzasadniono potrzebę wzajemnego oddziaływania przemysłu 4.0 i jakości 4.0, wskazano na możliwości, jakie posiada przemysł 4.0 w procesie doskonalenia zarzadzania jakością 4.0, przedstawiono przesłanki przemawiające za rozwojem jakości 5.0 w warunkach społeczeństwa 5.0
Abstract
Purpose: In the conditions of the fourth industrial revolution, there are many changes that organisations have to face. The need arises to adapt to functioning in new conditions while accepting solutions that have been proven in practical operations. In the conditions of Industry 4.0, changes also affect solutions in the quality sphere. The aim of this article is to show the conditions for the emergence of Quality 4.0, its understanding and consequences. Furthermore, a presentation of the impact of Industry 4.0 on the improvement of Quality 4.0. These problems are shown in relation to the published research results of selected authors and own research. An important objective is also to refer to Society 5.0 and Quality 5.0. Design/methodology/approach: The article reviews the work devoted to the issue of Quality 4.0, presents selected research results, and presents the results of own research obtained on the basis of the author’s questionnaire addressed to 300 Polish enterprises with an implemented QMS. Findings/conclusions: The results obtained based on literature studies and surveys indicate the development of the concept of Quality 4.0, the difficulties in perceiving it and the implementation of quality management 4.0. This implies the need for improved competence, more emphasis on training and a change in pro-quality awareness. In addition, further research and implementation of practical solutions to improve quality management 4.0 and 5.0 are needed. Continuation of scientific conferences that enable the exchange of knowledge between science and practice is essential. Research limitations: 300 quality-oriented companies in Poland were surveyed, many of them did not participate in the research or provided incomplete information, so there is a need to continue the research and extend it also to companies without an implemented QMS. Practical implications: the results presented point to research directions that should be undertaken to clarify, encourage and indicate ways to implement the solutions brought about by the 4.0 revolution and to identify ways to overcome the problems that arise. An exchange of knowledge and experience between science and practice is necessary in this regard. Originality/value: Possible approaches to Quality 4.0 are indicated, the need for the interaction between Industry 4.0 and Quality 4.0 is justified, the possibilities of Industry 4.0 in the process of improving quality management 4.0 are indicated, the rationale for the development of Quality 5.0 in the conditions of Society 5.0 is presented
Słowa kluczowe
jakość 4.0
jakość 5.0
przemysł 4.0
społeczeństwo 4.0 i 5.0
Keywords
Quality 4.0
Quality 5.0
Industry 4.0
Society 4.0 and 5.0
Bibliografia
[1] Anderson Rolph E., Srini. S. Srinivasan. 2003. „E-Satisfaction and E-Loyalty: A Contingency Framework”. Psychology & Marketing 20(2). [2] Armani Camila Garmes, Karina Fernandes de Oliveira, Igor Polezi Munhoz, A. C. Akkari. 2021. Charper 6 — Proposal and application of a framework to measure the degree of maturity in Quality 4.0: a multiple case study. W M. Ram (ed.) Advances in Mathematics for Industry 4.0, 131–163. Academic Press. [3] Beyer Karolina, Barbara Czerniachowicz, Wojciech Leoński, Katarzyna Kozioł-Nadolna, Malwina Szczepkowska, Anna Wieczorek-Szymańska. 2019. Formy działania i modele biznesowe, 22–23. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. [4] Chiarini Andrea. 2020. „Przemysł 4.0, zarządzanie jakością i świat TQM. A systematic literature review and a proposed agenda for further research”. The TQM Journal 32(5): 592–618. [5] Deleryd Mats, Anders Fundin. 2020. „Towards societal satisfaction in a fifth generation of quality – the sustainability model”. Total Quality Management. DOI: 10.1080/14783363.2020.1864214. [6] Elshennawy Ahmat. 2004. „Quality in the New Age and the Body of Knowledge for Quality Engineers”. Total Quality Management & Business Excellence 15(5–6): 603–614. [7] Frank Alejandro German, Lukas Santos Dalenogare, Fabian Auala Nestor. 2019. „Industry 4.0 Technologies: Implementation Patterns in Manufacturing Companies”. International Journal of Production Economics (210): 15–26. [8] Ferriera Carlos Mignel, Sandro Serpa. 2018. „Society 5.0 and Social 5.0 and Social Development: Contributions to a Discussion”. Management and Organization Studies 5(4): 1–6. DOI: 10.5430/mos.v5u4p26. [9] Gunasekaren Angapa, Nachiappan Subramanian, Wai Ting Eric Ngai. 2019. „Quality management in the 21st century enterprises Research pathway towards Industry 4.0”. International Journal of Production Economics 207: 125–129. [10] Hamrol Adam. 2023. Zarządzanie i inżynieria jakości ze spojrzeniem w rzeczywistość 4.0. Warszawa: PWN. [11] Jacob Dan.2017. Quality 4.0 Impact and Strategy Handbook. Cambridge: LNS Research. [12] Jarvis Alka, Luis Morales, Jose Johnson. 2018. Quality Experience Telemetry: How to Effectively use Telemetry for Improved Customer Success. ASQ Quality Press. [13] Johansen Bob. 2012. Leaders Make the Future: Ten New Leadership for an Uncertain. Oakland:Berret-Koehler Publishers. [14] Keidanren. Digital Transformation – Opening up the Future through Co-creation of Values. http://www.keidanren.or.jp./ en/policy/2020/038.html [dostęp: 20.05. 2022]. [15] Kupper Daniel, Kristian Kuhlmann, Sebastian Kocher, Thomas Danuner, Peter Burggraf. 2019. Blockchain in the Factory of the Future. Boston Consulting Group. https:// image-scr.bcg.com/Images/BCG-Blockchain-in-the-Factory of- the-Future-July-2019_tem56-223907.pdf [dostęp: 2.02.2023]. [16] Lagrosen Yvonne, Stefan Lagrosen. 2019. „Creating a culture for sustainability and quality – a lean-inspired way of working”. Total Quality Management & Business Excellence, 1–15. [17] LNS Research. 2017. Quality 4.0 Impact and Strategy Handbook. Getting Digitally Connected to Transform Quality Management. LNS Research. [18] Moeuf Aleksandre, Robert Pellerin, Samir Lamouri, Simon Tamyo-Giraldo. 2018. „The Industrial Management of SMEs in the Era of Industry 4.0”. International Journal of Production Research 56(3): 1118–1136. [19] Moraes Eduardo, Liane Mahimann Kipper, Ana Clara Kellerman, Leonardo Austria, Pedro Leivas, Jorge André Ribas Moraes, Marcus Witczak. 2012. Integration of Industry 4.0 technologies with Education 4.0: advantages for improvements in learning. Interactive Technology and Smart Education. [20] Nakanishi H. Nowoczesne społeczeństwo osiągnęło swoje granice. Społeczeństwo 5.0 nas wyzwoli. https://www.weforum.org/agenda/2019/01/modern-society-has-reached-itslimits-society-5-0-will-liberate-us/ [dostęp: 15.05.2021]. [21] Nenadal Jaroslav, David Vykydal, Petra Halfarova, Eva Tyleckova. 2022. „Quality 4.0 Maturity Assessment in Light of the Czech Republic”. Sustainability 14(12): 7519. DOI: 10.33390/su14127519 7519. [22] Omar Tarek, Nehdi Monceft. 2018. Automated Data Collection for Progress Tracing Purposes: A review of Related Techniques. W Facing the Challenges in Structural Engineering. Sustainable Civil Infrastructures. Springer. [23] Report on the 5th Science and Technology Basic Plan. http:// www.mext.go.jp/en/policy/science_technology/lawandplan/ title01/detailo1/1375311.htm [dostęp: 2.05.2023]. [24] Sader Sami, Istvan Husti, Miklos Daroczi. 2019. „Quality Management, Practices in the Era of Industry 4.0”. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie (35): 117–126. [25] Schonreiter Irene. 2017. Significance of Quality 4.0 in Post Merger Process Harmonization. W Innovations in Enterprise Information Systems Management and Engineering, 123–134. Springer. [26] Shiroiski Yoshihiro, Kunio Uchiyama, Norihiro Suzuki. 2018. „Society 5.0, For Human Security and Well-Being”. Computer 51: (91–95) [crossref]. [27] Skrzypek Adam. 2022. „Kompetencje cyfrowe i ich wpływ na jakość 4.0”. Problemy Jakości (9–10): 11–20. [28] Skrzypek Elżbieta (red.) 2021. Modele organizacyjne w warunkach rewolucji 4.0. Lublin: Wydawnictwo Wydział Ekonomiczny UMCS Lublin. [29] Skrzypek Elżbieta (red.) 2020. Jakość szansą na lepszy świat – uwarunkowania i konsekwencje. Lublin: Wydawnictwo Wydział Ekonomiczny UMCS Lublin. [30] Skrzypek Elżbieta, Adam Skrzypek. 2023. Jakość 4.0 w warunkach przemysłu 4.0 – wyniki badań. W Prakseologia współdziałania podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w sytuacjach kryzysowych, 39–66. Kalisz: Akademia Kaliska. [31] Skrzypek Elżbieta. 2021. „Jak rozumieć jakość – w kierunku jakości 4.0”. Problemy Jakości (3): 2–6. [32] Skrzypek Elżbieta. 2020. Jakość szansą na sukces w warunkach rewolucji przemysłowej. W Jakość szansą na lepszy świat – uwarunkowania i konsekwencje, 70–84 . Wydawnictwo Wydział Ekonomiczny UMCS Lublin. [33] Sony Michael, Jiju Antony, Jacquline Douglas. 2020. „Essential ingredients for the implementation of Quality 4.0: A narrative review of literature and future directions for research”. The TQM Journal 32(4): 779–793. [34] Twaróg Jarosław, Piotr Miecznikowski. 2019. Krótka opowieść o społeczeństwie 5.0, czyli jak żyć i postępować w dobie gospodarki 4.0 i sieci 5G, 24–29. Warszawa: KIGEiT, Fundacja Digital Polska. [35] Wawak Sławomir. 2022. „Korzyści i bariery wdrażania jakości 4.0 w polskich przedsiębiorstwach – badania wstępne”. Problemy Jakości (5): 8–9. [36] Wiśniewska Małgorzata Zofia, Piotr Grudowski. 2019. Kultura jakości, doskonałości i bezpieczeństwa w organizacji, 213–214. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu. [37] What Is Quality 4.0. The Oakland Group 2021. (blog) https:// www.theoaklandgroup.co.uk/what-is-quality-4-0/ [dostęp: 10.10. 2022]. [38] Wolniak Radosław. 2021. Zarządzanie jakością w warunkach przemysłu 3.0 i 4.0 – szanse i zagrożenia. W Stan i perspektywy rozwoju jakości w XXI wieku – rozwiązania i dylematy. Księga jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej profesor Elżbiety Skrzypek, 443. Wyd. UMCS Lublin. [39] Zaidin Nur Hanifa Mohd, Muhammad Nurazri Md Diah, Shahryar Sorooshian. 2014. „Quality Management in Industry 4.0 Era”. Journal Management and Science 4(3): 182–191. [40] Zonnenshain Avigdor, Ron Kenett. 2020. „Quality 4.0 – the challenging future of quality engineering”. Quality Engineering 32(4): 614–626. DOI: 10/ggpzih. [41] https://fitmech.medium.com/quality4-0-sposobem-napopraw-wydajnosci-biznesowej [dostęp: 20.03.2022]. [42] https://polskiprzemysl.com.pl/lean-management-w-produkcji/zarzadzanie-przez-jakosc-40/ [dostęp: 20.09. 2020]. [43] https://qsence.pl/publikacje/jakosc-4-0 [dostęp: 10.03.2022]. [44] https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Ind ustry++Week+w+jako%C5%9Bci+4.0-++%E2%80%9EI nnym++sposobem+opisania+jako%C5%9Bci+4.0+jest+ to%2C+%C5%BCe++zosta%C5%82a+zaprojektowana+- jako+strategia+ca%C5%82ej+firmy%2C+na+czele+kt%C 3%B3rej++stoi+kierownictwo [dostęp: 5.10.2022].
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PROBLEMY JAKOŚCI- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2023-4 , nr katalogowy 144855
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI- e-zeszyt (pdf) 2023-4
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
64.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2023-4
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH