Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
CHŁODNICTWO
|
Rocznik 2023 - zeszyt 4
Gdyńskie chłodnie portowe
10.1599/8.2023.1.1
Anna Orchowska
nr katalogowy: 144655
10.1599/8.2023.1.1
Streszczenie
Chłodnie składowe, to specyficzne budowle architektury przemysłowej, wznoszone specjalnie w celu zapewnienia przechowywanym w nich towarom temperatury niższej od otoczenia. Wznoszono je od połowy XIX wieku w dużych miastach i ośrodkach obrotu produktami spożywczymi
Abstract
Introduction Cold stores are specific buildings of industrial architecture, erected specifically to ensure that the goods stored in them are kept at temperatures lower than the ambient temperature. They were erected from the mid- -nineteenth century in large cities and centers of trade in food products[ 1]
Słowa kluczowe
architektura
chłodnie
budowle przemysłowe
Keywords
architecture
cold stores
industrial buildings
Bibliografia
1. Przechowywanie produktów rolnych w chłodniach dawało możliwości stabilizacji cen rynkowych oraz dystrybucji towarów na lepszych warunkach i w odpowiednim czasie. 2. Zmierzała ona do przystosowaniach ich zaplecza portowego do przyjęcia statków przynajmniej dziesięciokrotnie większych niż miało to miejsce jeszcze na przełomie XVIII i XIX w. By sprostać wymaganiom ówczesnej nowoczesności „stare”, mające już ugruntowaną pozycje, porty musiały przejść proces gwałtownych przekształceń, nazywanych też „rewolucją w budowie”. Było to między innymi konsekwencją zwiększenia wielkości statków które ówcześnie zaczęto budować, a co za tym poszło, także ich pojemności. W: Orchowska-Smolińska Anna, Architektura i układ przestrzenny portu gdyńskiego lat międzywojennych jako dziedzictwo kulturowe, praca doktorska na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej, (mps), Gdańsk 2013, s. 27; za: Hilchen Feliks, Porty morskie. Urządzenia przeładunkowe, organizacja i eksploatacja, Warszawa 1936, s. 20-21. 3 W książce Bryssona Cunninghama o ładunkach portowych opublikowanej w Polsce 1928 r., czytamy, że pierwszy transport chłodzonego za pomocą lodu i soli mięsa odbył się prawdopodobnie w1874 r. i miał miejsce między Stanami Zjednoczonymi i Anglią. Nowoczesnej techniki chłodzenia za pomocą schłodzonego mechanicznie powietrza użyto w 1879 r., kredy to przetransportowano ładunek baraniny zNowej Zelandii do Anglii, [w:] Cunningham Brysson, Ładunki portowe, Warszawa 1928, s. 117; por. także Hilchen F., op. cit., s. 78. 4. W połowie XIX w. Louis Pasteur stworzył podwaliny dla mikrobiologii. Wykazał znaczenie mikroorganizmów. Pasteur pierwszy dowiódł, że drobnoustroje wywołują fermentacje. To on pierwszy opracował metodę zwalczania mikroflory za pomocą wysokiej temperatury i nazwał to pasteryzacją. 5. Między innymi pionier w dziedzinie mechaniki urządzeń chłodniczych, urodzony w Szkocji, życie zawodowe spędził w Australii. 6. Profesor inżynierii mechanicznej na Uniwersytecie Technicznym w Monachium. 7. Von Linde opublikował: Ekstrahowanie ciepła w niskich temperaturach metodami mechanicznymi (1870) i Ulepszone urządzenia chłodnicze i do produkcji lodu (1871); por. Addis Bill, Building: 3000 Years of Design, London-New York 2015, s. 408. 8. W uzupełnieniu, Wielka Wystawa Przemysłowa Wszystkich Narodów w Londynie uznawana jest za pierwsza wystawę światową. 9. Franklin Pierce Burnham odegrał czołową rolę w opracowaniu planów rozwoju takich miast jak Chicago, Manila, Baguio, czy śródmieścia Waszyngtonu, był również projektantem Fuller Building (Flatiron Building) w Nowym Jorku, Union Station w Waszyngtonie, Continental Trust Building w Baltimore i wielu innych istotnych wysokościowców w Chicago. 10. Wykonanie sztucznej tafli ślizgawki wymagało zastosowania chłodzonej instalacji rurowej z solanką. Zob. Chicago 1893. The Cold Storage Palace at the Columbian Fair and its Destruction by Fire, „Scientific American”, July 22, 1893, s. 51-53. 11. Hermann Muthesius, Sztuka stosowana i architektura, Kraków 1909 s. 34-35. Dzieło w tłumaczeniu Jerzego Warchałowskiego na podstawie oryginału (Hermann Muthesius, Kunstgewerbe und Architekur, Jena 1907). 12. Biegański Piotr, U źródeł architektury współczesnej, Warszawa 1972 13. Giedion Sigfried, Przestrzeń, czas, architektura. Narodziny nowej tradycji, Warszawa 1968 s. 509 14. Szwankowski Stanisław, Budowa i wyposażenie magazynów portowych, Warszawa 1954, s. 30. 15. Budowa gdyńskiego portu miała rangę inwestycji krajowej, co przypieczętowała podpisana 23 września 1922 r. Ustawa o budowie portu w Gdyni. 16. Eugeniusz Kwiatkowski piastował stanowisko wicepremiera, ministra przemysłu i handlu (1926-1930) oraz ministra skarbu (1935-1939). Odpowiedzialny był za intensyfikację budowy portu w 1926 r. i miasta Gdyni. 17. Główne prace realizacyjne przebiegające w latach 1922-1935 objęły wszystkie elementy nowoczesnego portu, od zadań hydrotechnicznych związanych z wykonaniem nabrzeży i basenów portowych, przez budowę infrastruktury lądowej, po ostateczne wyposażenie terenu w obiekty budowlane – magazyny specjalistyczne. 18. Drobnica, to będące w postaci niewielkich pakunków towary przeznaczone do transportu, opakowane zazwyczaj w skrzyniach, kartonach, paczkach, workach, belach itp. 19. Prace budowlane przeprowadziła firma związana z portem od początku jego istnienia, TRI Towarzystwo Robót Inżynierskich w Poznaniu, pod kierownictwem inż. Jana Śmidowicza. Pracami z ramienia Banku Rolnictwa Krajowego kierował doświadczony w chłodnictwie ekspert – inż. Stanisław Rostkowski, który w późniejszym okresie objął też stanowisko dyrektora gdyńskiej Chłodni Portowej. 20. Pojemność docelową chłodni portowej określono na 15.000 mkw., z czego 9.700 przewidziano do przechowywania jaj, 1.000 na mięso, 500 na masło, a pozostałe 3.800 na dodatkowe przestrzenie pomocnicze, w tym komunikację. 21. Tego typu ekonomiczne rozłożenie kosztów na kilka lat budżetowych, z możliwością jednoczesnego odzyskiwania funduszy w trakcie eksploatacji, było posunięciem praktykowanym kilkakrotnie w czasie budowy gdyńskiego portu. 22. Całkowita powierzchnia użytkowa Chłodni Portowej po rozbudowie wynosiła 96.200 m kw. 23. Na tym poziomie zaplanowano też komory chłodnicze dla mięsa z kolejką do przesuwania tusz mięsnych i komory na jaja, a także pomieszczenia do kontroli, mrożenia drobiu, wagi towarowe oraz oddzielne kantorki dla pracowników, celników i ekspertów. 24. Huta „Zgoda” zaprojektowała i wykonała specjalnie dla gdyńskiej chłodni dwa dźwigi portalowe z obrotową konstrukcją górnego żurawia o ponadprzeciętnej wysokości. w: Budka Ludwik, Urządzenia przeładunkowe portu w Gdyni, „Życie Techniczne” 1938, nr 7-8, 300-301. 25. W południowym jej skrzydle znalazło się zaplecze techniczne chłodni oraz hala główna maszyn chłodniczych i podstacja transformatorowa Pomorskiej Krajowej Elektrowni Gródek, natomiast po przeciwległej stronie placu przewidziano pomieszczenia dla administracji chłodni wraz z mieszkalnymi oraz fabryką lodu i laboratoria. 26. Por. Sołtysik Maria, Gdynia miasto dwudziestolecia międzywojennego. Urbanistyka i architektura, Warszawa 1993, s. 112-113. 27. Po zrealizowaniu pierwszego etapu budowy Gdyńskiej Chłodni portowej (1930), jej powierzchnia była zaledwie 10 proc. mniejsza niż hamburska chłodnia Kühlhaus Union. Orchowska-Smolińska A., op. cit., s. 81, [za:] Zakrzewski Władysław, Koselnik Bolesław, Port Gdyński. Jego urządzenia i handel zamorski, Gdynia 1937, s. 78, 80. 28. Inwestorem była firma Weddel & Co., będąca niemieckim przedstawicielstwem angielskiej firmy chłodniczej Cold Storage Company Ltd., która podpisała umowę na wykorzystanie budynku jako chłodni przez następne 100 lat. Obiekt był eksploatowany zgodnie ze swoim przeznaczeniem do lat 70. XX w. W 1991 r. zaadaptowano go na mieszkania dla seniorów. 29. Altona – osada rybacka (1535), od 1664 ośrodek handlu pod zarządem duńskim, od 1867 część Królestwa Prus, od 1938 r. Włączona do miasta Hamburg jako jedna z jego zachodnich dzielnic. 30. W roku 1930 położono kamień węgielny pod budowę parterowej Chłodni Rybnej wraz z Hala Rybną. Montaż maszyn ukończono w tym obiekcie z początkiem 1932 r., a pierwszy transport ryb przyjęto do przechowywania 25 stycznia 1932 roku. Por.: Skibiński Jerzy, Stella Jerzy, Świat, o którym nie można zapomnieć. Cześć 1, „Technika Chłodnicza i Klimatyzacja” 2009, nr 4-5, s. 166. 31. Technologiczną dokumentację wykonawczą instalacji i urządzeń chłodniczych dla obiektów gdyńskiej Chłodni Rybnej sporządził inż. Józef Latkowski, natomiast całość aparatury wraz z mechanizmami wykonała krajowa Spółka Akcyjna Górniczo-Hutnicza Górnośląskie Zjednoczone Huty Królewska i Laura oraz Zakłady Urządzeń Technicznych „Zgoda”. Obiekt, o powierzchni użytkowej wszystkich 16 komór – 570 mkw. dla 500 ton ryby, zbudowało Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno-Budowlanych. 32. W usytuowanej od strony nabrzeża, parterowej Hali Rybnej (1), doświetlonej dachowymi świetlikami, przeprowadzano licytacje publiczne towaru pochodzącego z połowów. Rybę ze statków transportowano do wnętrza hali poprzez 7 rozsuwanych bram, a po sprzedaży przygotowywano do transportu, a następnie ładowano z położonej po przeciwległej stronie budynku rampy kolejowej bezpośrednio do wagonów. Część środkowa – chłodnia właściwa, mieściła 9 komór chłodniczych i połączona była izolowanym korytarzem z halą rybną. W ostatniej, trzeciej części, najbliżej nabrzeża zlokalizowano skład lodu o pojemności 240 t wraz „fabryką lodu”. Najwyższa – o wysokości 18,3 m – centralna sekcja tego obiektu miała 4 kondygnacje użytkowe, z których 2 pośrednie zajmowane były przez mieszkania dla personelu chłodni. 33. Pozostała część wybudowanego na początku lat trzydziestych XX wieku kompleksu Chłodni Rybnej, która uległa mniejszym uszkodzeniom, poddana została odbudowie i modernizacji technologicznej 34. Realizację rozłożono na dwa etapy: 1935-1936 rok. Wtedy wybudowano 4 kondygnacje, w latach 1960– 1965 dwie oraz attykę (rozbudowę tę wykonano zgodnie z planami pochodzącymi z połowy lat 30. XX w.). Fundament Chłodni Śledziowej stanowią żelbetowe pale Franki. 35. Podobne rozwiązanie występuje w rozwiązaniu architektonicznym innego gdyńskiego obiektu przemysłowego – Magazynu Długoterminowego Nr 5, wg projektu inż. Konstantego Jaskulskiego 36. „Dalmor”, to założona w 1946 r. spółka akcyjna Skarbu Państwa specjalizująca się w połowach dalekomorskich, zajmująca tereny i nieruchomości powstałego w dwudziestoleciu międzywojennym portu rybackiego w Gdyni, obecnie Dalmor S.A. – Polski Holding Nieruchomości.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
CHŁODNICTWO- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2023-4 , nr katalogowy 144655
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
CHŁODNICTWO- e-zeszyt (pdf) 2023-4
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
39.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
CHŁODNICTWO - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
252.00 zł
Do koszyka
CHŁODNICTWO - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
CHŁODNICTWO - papierowa prenumerata roczna
360.00 zł brutto
333.33 zł netto
26.67 zł VAT
(stawka VAT 8%)
CHŁODNICTWO - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
381.00 zł
Do koszyka
CHŁODNICTWO - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
CHŁODNICTWO - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
432.00 zł brutto
400.00 zł netto
32.00 zł VAT
(stawka VAT 8%)
432.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2023-4
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH