Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2023 - zeszyt 1
Program innowacji pracowniczych na przykładzie Grupy AZOTY S.A.
Employee innovation program – based on the example of Grupa AZOTY S.A.
10.15199/46.2023.1.3
Grzegorz Kądzielawski
Marek Bugdol
nr katalogowy: 142013
10.15199/46.2023.1.3
Streszczenie
Cel: Celem artykułu jest przedstawienie głównych zasad wspierania działalności innowacyjnej na przykładzie Grupy Azoty. Autorzy zamierzają ukazać, jak można łączyć program innowacji pracowniczych z dotychczasowymi wynikami badań nad zaletami i barierami procesów innowacyjnych. Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: Podstawową metodą – w części teoretycznej – był przegląd literatury. Dodatkowo dokonano analizy istniejącej dokumentacji dotyczącej innowacji (regulaminy, programy, polityki, dane dotyczące efektywności). Korzystano również z zapisków z obserwacji bezpośrednich dokonywanych podczas unifikacji procedur innowacyjnych. Wyniki/wnioski: W przypadku grupy kapitałowej złożonej z zależnych od siebie podmiotów muszą istnieć ujednolicone procedury zarządzania innowacjami. Ich brak może być przyczyną odczuwalnej niesprawiedliwości wśród pracowników. Wynika ona m.in. ze zróżnicowanych sposobów wynagradzania za najlepsze pomysły. Ograniczenia: Przyjęta metoda (przegląd literatury) nie jest doskonałym sposobem pozyskiwania informacji. Pamiętać też należy, że programy innowacyjne muszą być dostosowane do specyfiki działalności firmy (jej modelu biznesowego, struktury własności, kultury etc.). I dlatego nawet najlepszy przykład nie może stanowić wzorca do naśladowania przez inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Zastosowanie praktyczne: Ukazano, jak założenia teoretyczne można, a nawet należy, powiązać z praktyką zarządzania. W tym sensie zaprezentowane wywody mogą być wykorzystywane w innych firmach, które starają się doskonalić procesy innowacyjne. Oryginalność/wartość poznawcza: Treści artykułu wskazują na przydatność wiedzy teoretycznej w procesie tworzenia procedur innowacji pracowniczej. Wykorzystanie teorii w procesach tworzenia programów wspierających innowacje jest podejściem rzadko obecnym w praktyce zarządzania grupami kapitałowymi.
Abstract
Purpose: The aim of the article is to present the main principles of supporting innovative activities on the example of Grupa Azoty. The authors intend to show how the employee innovation program can be combined with the current results of research on the advantages and barriers of innovative processes. Design/methodology/approach: The main method – in the theoretical part – was a literature review. Additionally, an analysis of the existing innovation documentation (regulations, programs, policies, data on effectiveness) was performed. Notes from direct observations were also used (one of the authors supervises the innovative processes and the other author participated in the development of the program). Findings/conclusions: In the case of a capital group composed of dependent entities, there must be standardized innovation management procedures. Their lack may be the cause of perceived injustice among employees. It is due to the various ways of rewarding for the best ideas. Research limitations: The adopted method (a literature review) is not a perfect method of obtaining information. It should also be remembered that innovative programs must be adapted to the specificity of the company’s operations (its business model, ownership structure, culture, etc.). And that is why even the best example cannot be a model to be followed by other entities conducting business activity. Practical implications: It has been shown how theoretical assumptions can and even should be linked with management practice. In this sense, the presented arguments can be used in other companies that try to improve their innovation processes. Originality/value: The content of the article indicates the usefulness of theoretical knowledge in the process of creating employee innovation procedures. The use of theory in the processes of creating programs supporting innovation is an approach rarely present in the practice of capital group management.
Słowa kluczowe
pracownicy
innowacje
grupa kapitałowa
Keywords
employees
innovations
capital group
Bibliografia
[1] Abdallah Ayman Bahjat, Rasha Zuhair Alkhaldi, Majed M. Aljuaid. 2021. „Impact of social and technical lean management on operational performance in manufacturing SMEs: the roles of process and management innovations”. Business Process Management Journal 27(5): 1418–1444. DOI: 10.1108/BPMJ0620200252. [2] Anthony S.D., M.W. Johnson, J.V. Sinfield, E.J. Altman. 2010. Przez innowację do wzrostu: jak wprowadzić innowację przełomową. Warszawa: Wolters Kluwer. [3] Atitumpong Aungkhana, Yuosre F. Badir. 2018. „Leader Member Exchange, Learning Orientation and Innovative Work Behavior”. Journal of Workplace Learning 30(1): 32–47. DOI: 10.1108/JWL0120170005. [4] Beaver Matthew G., Seb Caille, Elçin Içten, Sharon E. Michalak, Gabrielle StPierre, Oliver R. Thiel. 2021. „Green Chemistry as a Driver for Innovation in the Pharmaceutical Industry”. Israel Journal of Chemistry 61(7): 369–379. DOI: 10.1002/ijch.202100006. [5] Butt Hassan Daud, Urooj Aijaz, Sofia Bano, Asif Shamim, Anum Hayat, Marium Mazhar. 2021. „The Role of CEO Leadership and Project Management for Innovation Success in IT Sector of Pakistan: A Moderating Effect of Human Capi tal”. Journal of Contemporary Issues in Business & Government 27(5): 329–348. DOI: 10.47750/cibg.2021.27.05.022. [6] CampbellAllen Nicky, Don Houston, Robin Mann. 2008. „Best practices in New Zealand organizations for rewarding and recognizing employee innovations and achievements”. Total Quality Management & Business Excellence 19(1/2): 125–139. DOI: 10.1080/14783360701602031. [7] Choi Se Yeon, Goo Hyeok Chung, Jin Nam Choi. 2019. „Why are we having this innovation? Employee attribu tions of innovation and implementation behavior”. Social Behavior & Personality: an international journal 47(7): 1–13. DOI: 10.2224/sbp.8124. [8] Day George S., Gregory Shea. 2020. „Changing the Work of Innovation: A Systems Approach”. California Management Review 63(1): 41–60. DOI: 10.1177/0008125620962123. [9] Deganello Francesca, JanWillem G. Bos. 2022. „Innovations in Energy Engineering and Cleaner Production: A Sustainable Chemistry Perspective”. Sustainable Chemistry 3(1): 112–113. DOI: 10.3390/suschem3010008. [10] Engelen Andreas, Lea Weinekötter, Saadat Saeed, Susanne Enke. 2017. „The Effect of Corporate Support Programs on Employees’ Innovative Behavior: A CrossCultural Study”. Journal of Product Innovation Management 35(5): 230–253. DOI: 10.1111/jpim.12386. [11] GarcíaPiqueres Gema, Ana Ma SerranoBedia, Ma Con cepción LópezFernández, Marta PérezPérez. 2020. „Relatedness in the adoption of different innovation types: pro duct, process, organisational and commercial innovations”. Technology Analysis & Strategic Management32(1): 44–57. DOI: 10.1080/09537325.2019.1632822. [12] Halvarsson Lundkvist Agneta, Maria Gustavsson. 2018. „Conditions for Employee Learning and Innovation–Inter weaving Competence Development Activities Provided by
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PROBLEMY JAKOŚCI- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2023-1 , nr katalogowy 142013
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI- e-zeszyt (pdf) 2023-1
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
64.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2023-1
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH