Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2023 - zeszyt 1
Ocena skuteczności procesu audytów wewnętrznych z wykorzystaniem metody ABCD Suzuki
Assessing the effectiveness of the internal audit process using ABCD Suzuki method
10.15199/46.2023.1.2
Agata Szkiel
nr katalogowy: 142012
10.15199/46.2023.1.2
Streszczenie
Cel: Celem badania jest ocena postrzegania przez audytorów wewnętrznych oraz pełnomocników ds. systemu zarządzania jakością Uniwersytetu Morskiego w Gdyni czynników wpływających na skuteczność procesu audytu wewnętrznego systemu zarządzania jakością. Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: Do realizacji celu pracy zastosowano analizę piśmiennictwa poświęconego skuteczności audytu wewnętrznego systemu zarządzania jakością oraz metodę ABCD Suzuki. Wyniki/wnioski: Zdaniem ankietowanych skuteczność audytu wewnętrznego w największym stopniu determinują: komunikacja między zespołem audytującym i audytowanymi pracownikami, przygotowanie audytora do audytu, zaangażowanie kierowników audytowanych komórek w proces audytu, zaangażowanie audytorów w realizację działań audytowych oraz kompetencje audytorów w zakresie systemu zarządzania jakością wdrożonego w organizacji. Doskonaląc proces audytu wewnętrznego, organizacja powinna ukierunkować działania na poprawę tych właśnie czynników. Ograniczenia: Przedmiotem badania był tylko audyt wewnętrzny systemu zarządzania jakością, badanie zostało przeprowadzone na grupie audytorów wewnętrznych oraz pełnomocników ds. systemu zarządzania jakością tylko jednej organizacji. Uzyskane wyniki nie mogą być więc uogólnione na całą populację organizacji posiadających wdrożony system zarządzania jakością zgodny z normą ISO 9001:2015 i odniesione do wszystkich rodzajów audytów. Badania przeprowadzone w organizacjach innego typu, np. produkcyjnych, o różnym stopniu dojrzałości systemu zarządzania, a także poświęcone innym rodzajom audytów (np. zewnętrznym – drugiej i trzeciej strony), mogłyby dostarczyć inne wyniki. Ponadto badaniem nie objęto opinii innych stron zaangażowanych w proces audytu, np. kierownictwa Uczelni, pracowników oraz kierowników audytowanych komórek, którzy mogą inaczej postrzegać czynniki wpływające na skuteczność audytu. Zastosowania praktyczne: Wyniki mogą być wykorzystane przez Uniwersytet Morski w Gdyni podczas określania i wdrażania działań mających na celu zwiększanie skuteczności procesu audytu wewnętrznego oraz jego zdolności do tworzenia wartości dodanej dla Uczelni. Mogą być także inspiracją dla innych organizacji posiadających wdrożony system zarządzania jakością do analizy czynników wpływających na skuteczność audytów wewnętrznych prowadzonych w ramach ich systemów zarządzania. Oryginalność/wartość poznawcza: Badania poświęcone ocenie skuteczności audytów wewnętrznych z wykorzystaniem metody ABCD Suzuki dotychczas nie były prowadzone. Umożliwiły wskazanie czynników w największym i najmniejszym stopniu determinujących jakość audytów.
Abstract
Purpose: The aim of the study is to assess the perception by internal auditors and quality management system representatives of Gdynia Maritime University of factors affecting the effectiveness of the internal audit process of the quality management system. Design/methodology/approach: To achieve the objective of the work, an analysis of literature on the effectiveness of the internal audit of the quality management system and the ABCD Suzuki method were used. Findings/conclusions: According to the respondents, the effectiveness of the internal audit is determined to the greatest extent by communication between the auditing team and the audited employees, the preparation of the auditor for the audit, the involvement of the managers of the audited units in the audit process, the involvement of auditors in the implementation of audit activities and the auditors’ competence in the field of quality management system implemented in the organization. When improving the internal audit process, an organization should focus its efforts on improving these factors. Research limitations: The subject of the study was only the internal audit of the quality management system, the study was conducted on a group of internal auditors and quality management system representatives of only one organization. Therefore, the obtained results cannot be generalized to the entire population of organizations that have implemented a quality management system compliant with ISO 9001:2015 and referred to all types of audits. Studies conducted in other types of organizations, e.g. production organizations, with different levels of maturity of the management system, as well as other types of audits (e.g. external – second and third party), could provide different results. In addition, the survey did not include the views of other par- ties involved in the audit process, e.g. the university authorities, personnel and heads of audited units, who may have a different perception of the factors affecting audit effectiveness. Practical implications: The results can be used by the Gdynia Maritime University when defining and implementing actions aimed at increasing the effi- ciency of the internal audit process and its ability to create added value for the university. They can also inspire other organisations with a quality manage- ment system in place to analyse the factors affecting the effectiveness of internal audits conducted as part of their management systems. Originality/value: Research on the assessment of the effectiveness of internal audits using the ABCD Suzuki method has not been conducted so far. They made it possible to indicate the factors that determine the quality of audits to the greatest and least degree.
Słowa kluczowe
audyt wewnętrzny
system zarządzania jakością
ISO 9001:2015
metoda ABCD Suzuki
Keywords
internal audit
quality management system
ISO 9001
ABCD Suzuki method
Bibliografia
[1] Auditing Practices Group. 2020. „Guidance on internal audits”. The International Organization for Standardization. https://committee.iso.org/home/tc176/iso9001auditing practicesgroup.html [dostęp: 5.12.2022]. [2] Bednarek Piotr. 2016. „Wpływ kierownictwa wyższego szczebla i komitetu audytu na wartość dodaną audytu wewnętrznego”. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 268: 34–42. [3] Chiarini Andrea, Paola Castellani, Chiara Rossato, Nicola Cobelli. 2021. „Quality management internal auditing in small and mediumsized companies: an exploratory study on factors for significantly improving quality performance”. Total Quality Management & Business Excellence 32(16): 1829–1849. [4] CholewaWójcik Agnieszka, Agnieszka Kawecka, Carlo Ingrao, Valentina Siracusa. 2019. „SocioEconomic Requirements as a Fundament of Innovation in Food Packaging”. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation 1(15): 231–256. [5] CholewaWójcik Agnieszka. 2014. Usefulness verification of the ABCDSuzuki method in order to analyse the consumer’s needs and requirements concerning cosmetics product packaging. W Lewandowski Jerzy, Walaszczyk Anna, Jałmużna Irena (eds.) Product and Packaging. Contemporary Challenges, 35–48. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej. [6] Dzwolak Waldemar. 2009. „Audity w zarządzaniu jakością i bezpieczeństwem żywności”. Przemysł Spożywczy 2(63): 32–35. [7] Dzwolak Waldemar. 2018. „Developing a hazard analysis worksheet in a small food business with the application of a Tshaped matrix diagram”. Food Control 87: 180–191. [8] Dzwolak Waldemar. 2019. „Assessment of HACCP plans in standardized food safety management systems – The case of smallsized Polish food businesses”. Food Control 106(2): 106716. [9] Golińska Ewa. 2019. „Skuteczna komunikacja w procesie auditu wewnętrznego”. Marketing i Rynek/Journal of Market ing and Market Studies XXVI(11): 55–62. [10] Habelman Joanna. 2015. „Audyt zintegrowanego systemu zarządzania w świetle wymagań norm ISO w przedsiębiorstwie X”. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 864. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia 76: 61–73. [11] Jedynak Piotr. 2007. Ocena znormalizowanych systemów zarządzania jakością. Instrumenty i uwarunkowania wartości. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego. [12] Kaziliûnas Adolfas. 2008. „Problems of auditing using quality management systems for sustainable development of organizations”. Technological and Economic Development Of Economy. Baltic Journal On Sustainability 14(1): 64–75. [13] Kleniewski Antoni. 2016. „Nowe wyzwania dla auditorów systemów zarządzania jakością zgodnych z wymaganiami normy IO 9001:2015”. Problemy Jakości (7–8): 50–54. [14] Klochkov Yury, Elena Klochkova, Natalia Solopova, Vladi mir Kuzmin, Kseniya Kikkas. 2017. „Development of the internal audit procedure”. International Conference on Infocom Technologies and Unmanned Systems (Trends and Future Directions), Amity University Dubai: 738–744. [15] Knop Krzysztof. 2016. „Using a QFD method and CTQ tree to identify the areas needing improvement in the product – farm truck trailer”. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie 87: 219–236. [16] Kromer Bożenna, Anna RychłyLipińska. 2009. „Audit wewnętrzny w ujęciu procesowym”. Problemy Jakości (8): 42–46. [17] Kromer Bożenna, Anna RychłyLipińska. 2010. „Etyczne aspekty pracy auditora wewnętrznego”. Problemy Jakości (5): 26–31. [18] Lisiecka Krystyna, Mira LisieckaBiełanowicz. 2016. „Kryteria oceny jakości audytu w organizacjach”. Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce – teoria i praktyka 17(2): 39–53. [19] Łańcucki Jerzy (red.). 1997. Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego. [20] Łuczak Jacek, Alina MatuszakFlejszman. 2007. Metody i techniki zarządzania jakością. Kompendium wiedzy. Poznań: Quality Progress. [21] Łuczak Jacek. 2006. Metody i techniki zarządzania jakością. W Łańcucki Jerzy (red.) Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM, 267–314. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. [22] Michalak Agnieszka. 2008. „Audity wewnętrzne”. Problemy Jakości (10):16–22. [23] Michalak Agnieszka. 2010. „Zarządzanie programem auditów”. Problemy Jakości (12): 31–36. [24] Miller Piotr. 2011. Systemowe zarządzanie jakością. Koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji. Warszawa: Difin. [25] Miśniakiewicz Małgorzata, Jacek Łuczak. 2016. Triathlon Events. W Cantino Valter, De Vincentiis Paola, Racca Gabri ela (ed.) Risk management: perspectives and open issues. A multidisciplinary approach, 580–592. London: McGraw Hill Education. [26] Molenda Michał, Patrycja Hąbek, Witold Biały. 2015. Audyt wewnętrzny jako skuteczna metoda diagnozowania systemu zarządzania jakością kształcenia na uczelni wyższej. W Biały Witold, Fries Jirčí (red.) Edukacja oraz wykorzystanie inżynierów w technice XXI wieku, 81–92. Gliwice: Wydawnictwo PA Nova. [27] Molenda Michał. 2014. „Wybrane problemy planowania i realizowania wewnętrznych audytów systemu zarządzania jakością”. Przegląd Organizacji 11: 16–22. [28] Orlik Małgorzata, Krzysztof Knop. 2019. „Wykorzystanie metody ABCDSuzuki do rangowania potrzeb i wymagań klientów w odniesieniu do wybranego wyrobu elektronicznego”. Archiwum Wiedzy Inżynierskiej 4(1): 22–25. [29] Pacana Andrzej, Karolina Czerwińska. 2021. „Improving the quality of the friction welding process of steel components”. System Safety: Human – Technical Facility – Environment 3(1): 47–54. [30] PNEN ISO 19011:2018 Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania. Warszawa: Polski Komitet Normalizacyjny. [31] Rogala Piotr, Wioletta Wereda. 2015. „Factors Affecting the Effectiveness of Internal Audits of Quality Management System”. Hyperion International Journal of Econophysics and New Economy 8(2): 401–408. [32] Rogala Piotr. 2015. „Why do internal audits fail? The internal auditors’ perspective”. 9th International Quality Conference, University of Kragujevac: 367–373. [33] Rogala Piotr. 2017. „Etyka zawodowa audytorów wewnętrznych – studium przypadków”. Problemy Jakości (3): 17–20. [34] Sadulak Michał, Krzysztof Knop. 2021. „Analiza niezgodności spawalniczych w konstrukcjach stalowych”. Archiwum Wiedzy Inżynierskiej 6(1): 3–8. [35] Skowron Paweł. 2012. „Audity, działania korygujące i zapobiegawcze jako mechanizmy doskonalenia systemów zarządzania – doświadczenia badanych organizacji”. Nauki o Zarządzaniu. Management Sciences 3(12): 103–116. [36] Stadnicka Dorota. 2008. „Audity wewnętrzne a system zarządzania jakością”. Problemy Jakości (8): 45–48. [37] Szczęśniak Bartosz. 2020. „A spreadsheet to support the Suzuki ABCD method”. Scientific Papers Of Silesian University of Technology. Organization and Management Series 142: 205–216. [38] The International Organization for Standardization. 2021. „The ISO Survey”. https://www.iso.org/theisosurvey.html [dostęp: 12.12.2022]. [39] Wiśniewska Małgorzata, Ewa Malinowska. 2011. Zarządzanie jakością żywności. Systemy, koncepcje, instrumenty. Warszawa: Difin. [40] Zając Romana. 2017. „Audit wewnętrzny w doskonaleniu systemu zarządzania – wyniki badań ankietowych”. Problemy Jakości (6): 32–37.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PROBLEMY JAKOŚCI- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2023-1 , nr katalogowy 142012
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI- e-zeszyt (pdf) 2023-1
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
64.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2023-1
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH