Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2023 - zeszyt 1
Jakość jako kryterium oceny pracowników – wyniki badań jakościowych
Quality as a criterion for evaluating employees – results of qualitative research
10.15199/46.2023.1.1
Marek Bugdol
nr katalogowy: 142011
10.15199/46.2023.1.1
Streszczenie
Cel: Celem niniejszego artykułu jest identyfikacja aktualnie stosowanych kryteriów oceny pracowników (w tym szczególnie kryteriów jakościowych) oraz przedstawienie opinii pracowników dotyczących przydatności dokonywanych ocen. Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: W celu zapoznania się ze stanem dotychczasowych badań wykorzystano przegląd literatury. Zastosowana procedura była zgodna także z zasadami badań prowadzonych w obszarach zarządzania i biznesu [5]. W badaniu empirycznym wykorzystano ujęcie jakościowe. Główną technikę badawczą stanowiły częściowo ustrukturyzowane wywiady. Wyniki/wnioski: W badanych organizacjach wykorzystuje się różne kryteria ilościowe i jakościowe, przy czym w firmach produkcyjnych istnieje większa możliwość wykorzystania danych jakościowych z przebiegu procesu. W przypadku organizacji usługowych dominują zarówno takie kryteria, jak czas i terminowość, dokładność wykonania (które mogą wpływać na jakość świadczonych usług), jak i kryteria subiektywne odnoszące się raczej do pracowników, np. sumienność, sprawność, inicjatywa. Pracownicy postrzegają proces oceny pracy jako niesprawiedliwy, jeśli nie uwzględnia on obiektywnych kryteriów, jest związany z lekceważącą oceną przełożonych i nie uwzględnia odchyleń od przyjętych kryteriów oceny. Ograniczenia: Przegląd literatury nie jest doskonałym sposobem pozyskiwania informacji. Należy też pamiętać o ograniczeniach towarzyszących badaniom jakościowym. Interpretacja danych uzyskanych za pomocą wywiadów zależy od wiedzy i umiejętności badaczy, struktury wywiadów i umiejętności unikania uprzedzeń. Zastosowanie praktyczne: Wyniki badań mogą być przydatne do doskonalenia istniejących systemów ocen pracowniczych. Oryginalność/wartość poznawcza: Problematyka badań nie jest nowatorska, ale prezentowane wyniki pozwalają praktykom zarządzania na zastanowienie się nad sensownością procedur oceny pracowników. W praktyce zarządzania można, a nawet należy oceniać procesy i ich wyniki, ale nie samych pracowników.
Abstract
Purpose: The purpose of this article is to identify the currently used employee evaluation criteria (including qualitative criteria) and to present employees’ opinions on the usefulness of these assessments. Design/methodology/approach: To get acquainted with the current state of research, a literature review was used. The applied procedure was also consistent with the principles of research conducted in the areas of management and business [5]. The qualitative approach was used in the empirical study. The main research technique was semi-structured interviews. Findings/conclusions: Various qualitative and quantitative criteria are used. In manufacturing companies, there is a greater possibility of using qualitative data from the implemented processes. In the case of service organizations, criteria such as time and punctuality, accuracy of performance (which may affect the quality of services provided) and subjective criteria relating rather to employees, such as conscientiousness, efficiency, initiative, dominate. Employees perceive the job evaluation process as unfair if it does not consider objective criteria, is associated with a disrespectful assessment of superiors and does not take into account deviations from the adopted evaluation criteria. Research limitations: A literature review is not a perfect way to obtain information. One should also remember about the limitations accompanying qualitative research. The interpretation of data obtained through interviews depends on the knowledge and skills of the researchers, the structure of the interviews, and the ability to avoid bias. Practical implications: The results of the research may be useful for improving the existing employee appraisal systems. Originality/value: The problem of research is not new, but the presented results allow management practitioners to consider the reasonableness of employee evaluation procedures. In management practice, processes and their results can and should be assessed, but not the employees themselves.
Słowa kluczowe
oceny pracownicze
jakość
kryteria oceny
Keywords
employee appraisals
quality
evaluation criteria
Bibliografia
[1] Bugdol Marek, Tadeusz Oleksyn. 2007. „Ocena pracowników samorządowych – wielkie rozczarowanie”. Samorząd Terytorialny 7–8: 29–35. [2] Chowdhury Arup Roy, et al. 2021. „SCORE Model: A Hybrid Approach towards Performance Appraisal of Blue Collar Employees”. Indian Journal of Industrial Relations 56(4): 688–701. [3] Creswell John W. 2013. Projektowanie badań naukowych. Kraków: Wyd. UJ. [4] Demeré Will, Karen Sedatole, Alexander Woods. 2020. „EMPLOYEE APPRAISALS AND THE CALIBRATION PROCESS: Involving higherlevel managers in employees’ annual performance appraisals can help avoid bias and favoritism while improving consistency and increasing employee satisfaction”. Strategic Finance 21–22. [5] EasterbySmith Mark, Richard Thorpe, Paul Jackson. 2015. Management and business research. Los Angeles–Singapore: Sage. [6] Gabris Gerald T., Douglas M. Ihrke. 2001. „Does performance appraisal contribute to heightened levels of employee burnout? The results of one study”. Public Personnel Management 30(2): 157–172. [7] Gupta Vishal, Sushil Kumar. 2013. „Impact of performance appraisal justice on employee engagement: a study of Indian professionals”. Employee Relations 35(1): 61–78. [8] Ishaque Amir, Shams Ur Rehman, Muhammad Tufail, Qasim Khan, Mukharif Shah, Yasir Khan. 2017. „Impact of Employee’s Satisfaction with Performance Appraisal System on Employee Work Performance: Mediating role of Intrinsic Motivation”. Journal of Managerial Sciences 11: 153–166. [9] Łucewicz J. 2002. Oceny pracownicze. W T. Listwan (red.) Zarządzanie kadrami. Warszawa: Wyd. Beck. [10] NaNan Khahan, Jamnean Joungtrakul, Ian David Smith, Ekkasit Sanamthong. 2022. „Reliability and validation of an instrument for measuring problems with performance appraisal of automotive parts manufacturing employees”. International Journal of Quality & Reliability Management 39(1): 53–76. DOI: 10.1108/IJQRM0520200171. [11] Oleksyn Tadeusz. 2008. Zarządzanie zasobami ludzkimi, kanony, realia, kontrowersje. Warszawa: Kluver business. [12] Šalková Andrea. 2013. „Theoretical Approaches to Employ ee Appraisal”. Scientific Papers of the University of Pardubice. Series D, Faculty of Economics & Administration 20(28): 91–101. [13] Sárga Norbert Zétény, Richard Kása. 2021. „The Role of the Employee in Hungarian Hospital Performance Appraisal Systems”. European Journal of Mental Health 16(2): 210–225. DOI: 10.5708/EJMH.16.2021.2.11. [14] Sumayya Ume, Abdul Raziq. 2019. „Fair performance appraisal system and employee satisfaction: the mediating role of trust in supervisor and perceived organizational politics”. Polish Journal of Management Studies 19(1): 404–420. [15] Tkáč Michal, Jana Vrlíková. 2014. „Proposal of Motivator System for Multicriteria Appraisal of Performance of Car Repair Shop Employees”. Transport & Logistics 14(30–33): 1–12. [16] Varma Arma, Ivana Zilic, Anastasia Katou, Branimir Blajic, Nenad Jukic. 2021. „Supervisor–subordinate relationships and employee performance appraisals: a multisource investigation in Croatia”. Employee Relations 43(1): 45–62. DOI: 10.1108/ER0620190248. [17] Wilsted William D., Robert L. Talyor. 1978. „Identifying Criteria for Performance Appraisal Decisions”. Journal of Management Studies (WileyBlackwell) 15(3): 255–264. DOI: 10.1111/j.14676486.1978.tb00923.x. [18] https://www.randstad.pl/strefapracownika/rozwojzawodowy/ kryteriaocenypracownikanacozwrocicuwageopisujac podwladnych/ [dostęp: 14.01.2023].
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PROBLEMY JAKOŚCI- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2023-1 , nr katalogowy 142011
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI- e-zeszyt (pdf) 2023-1
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
64.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2023-1
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH