Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
|
Rocznik 2023 - zeszyt 1
Wybrane czynniki i uwarunkowania wpływające na działalność franczyzową w czasie pandemii Covid-19
Selected Factors and Conditions Affecting Franchise Operations During the Covid-19 Pandemic
10.15199/65.2023.1.2
Łukasz Jędrzejczyk
Andrzej Fetliński
nr katalogowy: 141626
10.15199/65.2023.1.2
Streszczenie
Omówiono franczyzę jako jeden z kluczowych formatów prowadzenia i rozwoju biznesu podczas pandemii Covid-19. Zebrano dane na temat rozwoju rynku franczyzy na świecie i w Polsce po 2019 roku oraz przeanalizowano źródła szans i zagrożeń dla rozwoju działalności gospodarczej w formie franczyzy w trakcie pandemii Covid-19. Zastosowano metody badawcze takie jak: analiza danych zastanych (desk research) i analizę piśmiennictwa naukowego z zakresu współczesnej ekonomii oraz zarządzania. Stwierdzono, że franczyza stanowiła kluczowy sposób zapewnienia przetrwania, zaś dla wielu przedsiębiorstw myślenia o długoterminowym rozwoju podczas pandemii Covid-19. Rynek franczyzy cechował się wzrostem mimo niekorzystnych trendów pandemicznych w gospodarce światowej, co dotyczyło również trwałej pozycji tego rynku na przykładzie Polski. Franczyza gwarantowała pewną stabilność podmiotom gospodarczym, a zróżnicowanie sektorów, w których można z powodzeniem prowadzić działalność w tej formie, to dodatkowy czynnik przesądzający o rozwoju opisywanego rynku.
Abstract
In the article franchise was discussed as one of the key formats for running and developing a business during the Covid-19 pandemic. Data on the development of the franchise market in the world and in Poland after 2019 was collected and analyzed with parallel sources of opportunities and threatened for the development of business in the form of a franchise during Covid-19. Research methods were used, such as: desk research and the analysis of scientific literature in the field of economics and management. It found that franchise was a key possibility to survive and for many companies to think about long-term development during the Covid-19 pandemic. The franchise market was characterized by further growth despite unfavorable pandemic trends in the global economy, which also concerned the permanent position of this market on the example of Poland. Franchising guaranteed a certain stability for business entities. The additional factor determining the growth of this market is the diversity of sectors in which it possible to operate a franchise basis.
Słowa kluczowe
franczyza
rynek
pandemia Covid-19
Keywords
franchise
market
covid-19 pandemic
Bibliografia
[1] Antoszak, P., E. Fladrowska, A. Hulisz. 2016.„Funkcjonowanie franczyzy na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa”. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki. Ekonomia 28 (8) : 11. [2] Aziz N.A.A., M. Hizam-Hanafiah, H.r. Hasbollah, z.a. Aziz, n.s.n. Hussin. 2022. „Understanding the survival ability of Franchise Industries during the COVID-19 crisis in Malaysia”. Sustainability 14 (6) : 1-2. DoI: 10.3390/su14063212. [3] Bui t.t.H., M. Jambulingam, M. Amin, N.T. Hung. 2021. „Impact of COVID-19 pandemic on franchise performance from franchisee perspectives. The role of entrepreneurial orientation, market orientation and franchisor support”. Journal of Sustainable Finance & Investment 13 (1) : 264-282. DoI: 10.1080/20430795.2021.1891787. [4] Braksator A. 2022.„This weeks mega Franchise Fair”, https://franchising.eu/article/212/this-weeks-me- ga-franchise-fair/ [dostęp: 07.11.2022]. [5] Bretas V.P.G., I. Alon. 2020. „the impact of COVID-19 on franchising in emerging markets. An example from Brazil”. Global Business and Organizational Excellence 39 (6) : 8-14. DoI: 10.1002/joe.22053. [6] Fasa. 2020. Franchising’s massive contribution to global economic output, https://www.fasa.co.za/fran- chisings-massive-contribution-to-global-economic-output/ [dostęp: 07.11.2022]. [7] Fortuna F., M. Risso, F. Musso. 2021.„Omnichannelling and the Predominance of Big retailers in the post- covid era”. Symphonya. Emerging Issues in Management 2 : 142-145. DoI: 10.4468/2021.2.11fortuna. risso.musso. [8] Franchising.pl. „Biznes musi być elastyczny”, https://franchising.pl/artykul/12302/ biznes-musi-byc-e- lastyczny/ [dostęp: 10.01.2023]. [9] Franchising.pl. „Raport: Rynek franczyzy 2022. Więcej franczyzobiorców, choć przybywa ich wolniej”, https://franczyza.org.pl/raport-rynek-franczyzy-2022-wiecej-franczyzobiorcow-choc-przybywa-ich -wolniej/ [dostęp: 10.01.2023]. [10] Jabłońska Ż. 2020. Franczyza w procesie tworzenia wartości przedsiębiorstwa franczyzodawcy na przykładzie branży gastronomicznej. Łódź : Wydawnictwo uniwersytetu Łódzkiego. [11] Keane M., t. Neal. 2021. „Consumer panic in the COVID-19 pandemic”. Journal of Econometrics 220 (1) : 86-105. DoI: 10.1016/j.jeconom.2020.07.045. [12] Kępka A., N. Pająk. 2021. „Wpływ pandemii na działalność franczyzową branży modowej i finansowej w Polsce”. Studia Ekonomiczne, Prawne i Administracyjne 1 : 47-49. [13] Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy, https://kodeksfranczyzy.org.pl/wp-content/ uploads/2021/07/kodeks_franczyzy_2.pdf [dostęp: 10.01.2023]. [14] Niu ch. „2022 Franchising economic outlook”, https://www.franchise.org/sites/ default/ files/2022-02/2022%20Franchising%20economic%20outlook.pdf [dostęp: 10.01.2023]. [15] Ostrowska B. 2020.„Franczyza komercyjna, franczyza społeczna”. Zeszyty Naukowe WSG. Edukacja - Rodzina - Społeczeństwo 36 (5) : 320. [16] Ostrowska M. 2012.„Franchising w Polsce”. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa 8 : 41-48. [17] Poradnik Handlowca. Franczyza rozwiązaniem na trudne czasy? https://poradnik handlowca.com.pl/ artykuly/franczyza-rozwiazaniem-na-trudne-czasy/ [dostęp: 10.01.2023]. [18] Ptaszyński M. 2020.„Franczyza – główny czynnik rozwoju przedsiębiorczości?”. Edukator Przedsiębiorcy 12 : 6. [19] Sas A. 2021.„Number of franchise points on the market in Poland from 2002 to 2021”, https://www. statista.com/statistics/1202390/poland-number-of-franchise-points-on-the-market/ [dostęp: 07.11.2022]. [20] Sharma P., T.Y. Leung, R.P.J. Kingshott, N.S. Davcik, S. Cardinali. 2020. „Managing uncertainty during a global pandemic. An international business perspective”. Journal of Business Research 116 : 188-194. DoI: 10.1016/j.jbusres.2020.05.026. [21] Ziółkowska M. 2011.„Franczyza jako strategia wzrostu wartości przedsiębiorstwa”. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia 46 : 305-316. [22] Ziółkowska M. 2021. Franczyza nowoczesny model rozwoju biznesu. Warszawa: CeDeWu.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2023-1 , nr katalogowy 141626
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY- e-zeszyt (pdf) 2023-1
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
32.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY- e-zeszyt (pdf) 2023-10
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
32.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY- e-zeszyt (pdf) 2023-11
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
32.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY- e-zeszyt (pdf) 2023-12
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
32.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
330.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - papierowa prenumerata roczna
432.00 zł brutto
400.00 zł netto
32.00 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - pakowanie i wysyłka
42.00 zł brutto
34.15 zł netto
7.85 zł VAT
(stawka VAT 23%)
474.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
498.00 zł brutto
461.11 zł netto
36.89 zł VAT
(stawka VAT 8%)
498.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2023-1
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH