Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2022 - zeszyt 5
Kompetencje cyfrowe i ich wpływ na jakość 4.0
Digital competences and their impact on quality 4.0
10.15199/46.2022.5.2
Adam Skrzypek
nr katalogowy: 140131
10.15199/46.2022.5.2
Streszczenie
Cel: Dokonanie przeglądu i charakterystyki kompetencji cyfrowych wymaganych w warunkach Przemysłu 4.0 oraz wskazanie tych kompetencji, które będą poszukiwane, by wprowadzić i rozwijać zarządzanie jakością 4.0. Wskazanie na proces dyfuzji kompetencji I4.0 oraz Q4.0. Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: W pracy wykorzystano następujące metody badawcze: przegląd i analizę krytyczną literatury przedmiotu, metodę pracy koncepcyjnej, metodę analizy, metodę analizy danych wtórnych, syntezy oraz wnioskowania logicznego. Wyniki/wnioski: Wykazano, że w warunkach rewolucji cyfrowej wzrasta zapotrzebowanie na kompetencje cyfrowe, które muszą być rozwijane. Dokonano ich przeglądu i wskazano najbardziej poszukiwane kompetencje. Na podstawie wyników badań wtórnych stwierdzono, że wiele ośrodków badawczych i naukowych w różnych krajach wskazuje na podobne kompetencje poszukiwane w XXI wieku. Zmiany polegające na budowaniu podstaw dla wdrażania rozwiązań jakości 4.0 musza być oparte na kompleksowym podejściu do jakości 4.0, uwzględniającym zmiany o charakterze technicznym, strategicznym, operacyjnym, taktycznym i kulturowym. Ograniczenia: Ograniczenia wynikają ze stosunkowo małej liczby badań i publikacji dotyczących rozwiązań w sferze jakości 4.0. Zastosowanie praktyczne: Zawarte wskazówki odnoszące się do potrzeby rozwijania kompetencji cyfrowych, wskazane przez renomowane instytucje, w tym wykazy tych kompetencji, mogą wyznaczać kierunek szkoleń i pozyskiwania najbardziej potrzebnych kompetencji w organizacjach, w tym skierowanych na jakość 4.0. Oryginalność/wartość poznawcza: Wskazano na potrzebę i możliwości dostosowania istniejących kompetencji do wymagań rewolucji cyfrowej zachodzącej w świecie, pokazano nieodzowność pozyskiwania stosownych kompetencji umożliwiających zarządzanie jakością 4.0.
Abstract
Purpose: To review and characterise the digital competences required in the conditions of Industry 4.0 and to identify those competences which will be sought to introduce and develop Quality Management 4.0. Indication of the process of diffusion of competences I4.0 and Q4.0. Design/methodology/approach: Literature review and critical analysis, conceptual work method, analysis method, secondary data analysis, synthesis method and logical inference. Findings/conclusions: In the digital revolution there is an increasing demand for digital competences that need to be developed. Digital competences were reviewed, and the most sought-after competences were identified. Based on the results of secondary research, it was found that many research and academic centers in different countries indicate similar competences in demand in the 21st century. The foundations for the implementation of quality 4.0 solutions must be based on a comprehensive approach to quality 4.0 considering changes of a technical, strategic, operational, tactical, and cultural nature. Research limitations: Limitations are due to the small number of studies and publications on quality 4.0 solutions. Practical implications: Guidelines relating to the need to develop digital competences, indicated by renowned institutions, including lists of these competences, may point the way towards training and acquiring the most needed competences in organisations, including those directed towards quality 4.0. Originality/value: The need for and possibility of adapting existing competences to the requirements of the digital revolution taking place in the world, the indispensability of acquiring relevant competences enabling quality 4.0 management.
Słowa kluczowe
kompetencje cyfrowe
rewolucja cyfrowa
jakość 4.0
dyfuzja kompetencji I4.0 i Q4.0
Keywords
digital competences
digital revolution
quality 4.0
diffusion competences I4.0 and Q4.0
Bibliografia
[1] Armani Camila Garmes, Karina Fernandes de Oliveira, Igor Polezi Munhoz, A. Akkari. 2021. Proposal and application of a framework to measure the degree of maturity in Quality 4.0: a multiple case study. W M. Ram (ed.) Advances in Mathematics for Industry 4.0, 131–163. Akademic Press. [2] Armstrong Katie, Michele Parmelee, Stasha Santifort, Jamira Burley, Justin W. van Fleet. 2018. Preparing Tomorrow’s Workforce for the Fourth Industrial revolution for Business: A Framework for Action, 8. Deloitte &The Global Business Coalition for Education. [3] Balouei Jamkhaneh Hadi, Arash Shahin, Sahar Valipour Parkouhi, Reza Shahin. 2022. „The new concept of quality in the digital era: a humana resource empowerment perspective”. The TQM Journal 34(1): 125–144. [4] Chiarini Andrea. 2020. „Industry 4.0, quality management and TQM world. A systematic literature review and a proposed agenda for further research”. The TQM Journal 32(5): 592–618. [5] Core Skills for Work Development Framework, 13. 2013. Commonwealth of Australia. [6] Cyfert Szymon. 2013. „Rola kadry kierowniczej w inicjowaniu procesów zmian granic organizacji”. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej nr 1144 – Organizacja i Zarządzanie (49): 25–34. [7] Epstein Robert. 2000. The Big Book of Creativity Games. New York: McGraw-Hill. [8] Filipowicz Grzegorz. 2014. Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista. Warszawa: Wolters Kluwer. [9] Głomb Krzysztof. 2020. Kompetencje 4.0 – Raport, 19. Warszawa: Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. [10] Gorustowicz Mariusz. 2019. „Kompetencje miękkie a wyzwania przedsiębiorstw 4.0”. Akademia Zarządzania 3(3): 72. [11] Hagerty John. 2017. Planning Guide for Data and Analytics. Published: 13 October 2016. Quality 4.0: Enhancing organisations’ quality management practices to the next level. Gartner. [12] Hyun Park Sung, Wan Seon Shin, Young Hyun Park, Youngjo Lee. 2017. „Building a New Culture for Quality Management in the Era of the Fourth Industrial Revolution”. Total Quality Management and Business Excellence 28(9–10): 934–945. [13] Jacob Dan. 2017. Quality 4.0 Impact and Strategy Handbook. Cambridge: LNS Research. [14] Jankowska Anna Aneta, Małgorzata Skrzek-Lubasińska. 2019. „Kompetencje przyszłości w warunkach ekspansji gospodarki 4.0”. Studia Ekonomiczne 379: 67. [15] Johnson Stu. 2019. „Quality 4.0: A Trend within a Trend”, Quality Magazine 58(2): 21–23. [16] Kacprzak Sylwia. Kompetencje menedżerów – trendy na 2022 rok. https://www.academyofbusiness.pl/articles/kompetencje- manadzerow-trendy-na-2022-rok/ [dostęp: 20.04.2022]. [17] Kerr Howhard. Odporność organizacji, ‘Organizational Resilience’. Korzystanie z doświadczeń, wykorzystywanie szans. www. bsigroup.pl. [18] Kispeter Erika. 2018. Digital Skills and Inclusion Research Working Group Evidence Brief. What digital skills do adults need to succeed in the workplace now and in the next 10 years? Warwick University: Warwick Institute for Employment Research. [19] Kontrola jakości a jakość 4.0. http://www.vix.com.pl/kiola-jakosci-a-kontrola -4-0 [dostęp: 20.05.2021]. [20] Kossowska Małgorzata, Iwona Sołtysińska. 2006. Szkolenia pracowników a rozwój organizacji, 9–10. Kraków: Wolters Kluwer. [21] Kravchenko Alla, Iryna Kyzymenko. 2019. „The Forth Industrial Revolution: New Paradigm of Society”. Philosophy and Cosmology 22: 120–128. [22] Kurt Resul. 2019. „Industry 4.0 in terms of industrial relations and its impacts on labour life”. Procedia Computer Science 158: 590–601. [23] Marzec Izabela. 2015. Uwarunkowania rozwoju zatrudnialności pracowników w organizacji, 17. Prace Naukowe UE w Katowicach. [24] McKinsey & Company. 2016. Industry 4.0 after the initial hype. Where manufacturers are finding value and how they can best capture it. https://www.mckinsey.com. [dostęp: 28.05.2021]. [25] OECD. 2016. Skills for a Digital World. Working Party on Measurement and Analysis of the Digital Economy. [26] Pauceanu Alexandrina Maria, Nada Rabie, Ayman Moustafa. 2020. „Employability under the fourth industrial revolution”. Economics & Sociology 13(3): 269–283. [27] Pedersen B. 2017. The Quality Leader’s Guide to Quality 4.0. Retrieved from GxP Lifeline website: https://www. mastercontrol.com/gxp-lifeline/the-quality-leaders-guide-to-quality-4.0/. [28] Proposal for a Council recommendation on key competences for lifelong learning, 40. 2018. Brussels: European Commission. htpps://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/ PDF?uri=CELEX:52018sc001/ijim.v11i5.7072. [29] Rakowska Anna. 2011. „Kryzysowe przywództwo, czyli kompetencje menedżerskie niezbędne w trudnych czasach”. Organizacja i Zarządzanie 2(14): 5–18. [30] Robinson Jacquelyn P. 2000. „What are employability skills”. The workplace 1(3): 2. [31] Skrzypek Adam. 2022. Miejsce komunikacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi – aspekty jakościowe. W E. Skrzypek, R. Mącik (red.) Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji XXI wieku, 226–246. Wydawnictwo Wydział Ekonomiczny UMCS Lublin. [32] Skrzypek Elżbieta. 2021. „Jak rozumieć jakość – w kierunku jakości 4.0”. Problemy Jakości (3): 2–6. [33] Sopińska Agnieszka. 2013. „Otwarte innowacje bazujące na mądrości ‘tłumu’ – podstawa sukcesu współczesnego przedsiębiorstwa”. Zarządzanie i Finanse 4(1): 287–302. [34] Stock T., G. Seliger. 2016. „Opportunities of Sustainable Manufacturing in Industry 4.0”. Procedia CIRP 40: 536–541. [35] Su Wenping, Miao Zhang. 2015. „An Integrative Model for Measuring Graduates Employability Skills – A study in China”. Cogent Business & Management 2(1): 1060729. [36] Szczepańska-Woszczyna Katarzyna. 2016. Kompetencje menedżerskie w kontekście innowacyjności przedsiębiorstwa, 7. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [37] The Future of Jobs. Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. Report Global Challenge Insight. World Economic Forum, January 2016. http:// www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf [dostęp: 20.05.2020]. [38] Turek Dariusz. 2019. „Kompetencje poszukiwane przez pracodawców – wyniki badań jakościowych”. Zeszyty Naukowe UE w Krakowie 982(4): 59–73. [39] Tymon Alex. 2013. „The student perspective on employ-ability”. Studies in Higher Education 38(6): 842. [40] www.edulider.pl [dostęp: 20.05.2021].
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PROBLEMY JAKOŚCI- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2022-5 , nr katalogowy 140131
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI- e-zeszyt (pdf) 2022-5
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
62.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2022-5
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH