Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
|
Rocznik 2022 - zeszyt 7
Udział franczyzy i wybrane aspekty funkcjonowania sieci franczyzowych na polskim rynku spożywczym po 2010 roku
Share Of the Franchise and Selected Aspects of The Operation of Franchise Networks on The Polish Food Market After 2010
10.15199/65.2022.7.3
Łukasz Jędrzejczyk
nr katalogowy: 138573
10.15199/65.2022.7.3
Streszczenie
Przedmiotem artykułu jest franczyza jako system sprzedaży towarów na polskim rynku spożywczym po 2010 roku. Przedział czasowy uzasadniono dynamicznymi zmianami, jakie zaszły na opisywanym rynku w ostatniej dekadzie. W dotychczasowym piśmiennictwie i opracowaniach branżowych uwzględniano rozmaite fakty, dane statystyczne i tendencje celem lepszego zrozumienia roli franczyzy w determinowaniu zmian na polskim rynku spożywczym po 2010 roku. Pozwala to sądzić, iż analizowane zjawisko jest złożone, niosąc za sobą istotne skutki dla praktyki gospodarczej. W artykule wskazano jedynie wybrane charakterystyki tego rynku, ze względu na złożoność zagadnień obejmujących rozwój franczyzy w Polsce w XXI wieku. Podjęto się ustalenia danych na temat franczyzy na polskim rynku spożywczym oraz wybranych aspektów funkcjonowania największych sieci franczyzowych na tym rynku po 2010 roku.
Abstract
The subject of the article is franchise as a system for selling goods on the Polish food market after 2010. The adopted time limit was justified by the dynamic changes that took place on the described market in the last decade. The current literature and industry studies have taken into account various facts, statistical data and trends in order to better understand the role of franchise in determining changes on the Polish food market after 2010. This allows to believe that the analyzed phenomenon is complex, with significant effects on economic practice. The article presents only selected characteristics of this market, due to the complexity of issues related to the development of franchise in Poland in the 21st century. It was undertaken to establish franchise data on the Polish food market and selected aspects of the functioning of the largest franchise networks on this market after 2010.
Słowa kluczowe
franczyza
sieci franczyzowe
polski rynek spożywczy
Keywords
franchise
franchise networks
polish food market
Bibliografia
[1] Bachmacz M., M. Jakubów, P. Malik, K. Gruda. 2016. Polski rynek handlu spożywczego 2010-2020. Warszawa : Roland Berger, . [2] Cichosz M., Ł. Marzantowicz, K. Nowicka, A. Pluta-Zaremba. 2020. Zmiany w kanałach dystrybucji dóbr konsumpcyjnych wynikające z pandemii COVID-19. Perspektywa krótko- i średnioterminowa. Ekspertyza nr 8 dla Open Eyes Economy Summit, Warszawa. [3] Firlej K. 2013. „Uwarunkowania funkcjonowania systemów franczyzowych w handlu żywnością w Polsce”. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu 15 (6): 76-82. [4] Hadyński J., K. Józefowicz. 2019. „Szanse i bariery systemów franczyzowych branży spożywczej na obszarach wiejskich”. Intercathedra 41 (4) : 329-336. [5] Jabłońska Ż., P. Jabłoński. 2014. „Franczyza w małych i średnich sklepach spożywczych działających w Polsce”. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 347 :184-193. [6] Kieran M. „Franchising in Europe. The ultimate guide”. https://www.global-franchise.com/insight/europe-franchise-guide (z dnia: 10.05.2022). [7] Korczyńska K. 2021.„Akty prawne regulujące umowę franczyzową”. https://franchising.pl/abc-franczyzy/278/akty-prawne-regulujace-umowe-franczyzowa/ (z dnia: 10.05.2022). [8] Kubacka D. 2006. „Charakterystyka sklepów typu convenience – Polska na tle rynku amerykańskiego”. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie 694 :| 147-161. [9] Momot R. 2016. Rynek detalicznego handlu spożywczego w Polsce. Warszawa : Fundacja Republikańska. [10] Nartowski W. 2020.„Przewodnik po franczyzie 2020”. Hurt & Detal 3 (169). [11] Orzeł K. 2014. „Korzyści z przynależności do systemu franczyzowego w branży FMCG - wyniki badań w województwie małopolskim”. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 34 : 149-159. [12] Orzeł K. 2013.„Społeczna odpowiedzialność systemów franczyzowych branży FMCG - zarys problemu”. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 31 : 341-349. [13] Pierzchała K. 2015. „Bo do tanga trzeba dwojga”. https://handelextra.pl/artykuly/183456,bo-do-tanga -trzeba-dwojga (z dnia: 10.05.2022). [14] Pierzchała K. 2016. „Top 30 największych sieci”. https://handelextra.pl/artykuly/187415,ranking-handlu-top-30-najwiekszych-sieci (z dnia: 10.05.2022). [15] Pierzchała K. 2021.„Top 30 sieci franczyzowych w Polsce”. https://handelextra.pl/artykuly/248164,top- 30-sieci-franczyzowych-w-polsce-ranking (z dnia: 10.05.2022). [16] Sas A. 2022.„Number of franchised brands on the market in Poland 2002-2020”. https://www.statista. com/statistics/1202347/poland-number-of-franchise-chains-on-the-market/ (z dnia: 10.05.2022). [17] Wiadomości Handlowe. 2017.„Rynek handlu FMCG w Polsce - przegląd kanałów dystrybucji”. https:// www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/rynek-handlu-fmcg-w-polsce-przeglad-kanalow-dystrybucji (z dnia: 10.05.2022). [18] Wrzesińska-Kowal J. 2016.„Rozwój handlu detalicznego w systemie franczyzowym w Polsce”. Handel Wewnętrzny 5 (365) : 335-345. [19] Żabka. „Zacznij biznes z Żabką”. https://www.zabka.pl/franczyza (z dnia: 10.05.2022).
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2022-7 , nr katalogowy 138573
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY- e-zeszyt (pdf) 2022-7
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
30.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
330.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - papierowa prenumerata roczna
432.00 zł brutto
400.00 zł netto
32.00 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - pakowanie i wysyłka
42.00 zł brutto
34.15 zł netto
7.85 zł VAT
(stawka VAT 23%)
474.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
498.00 zł brutto
461.11 zł netto
36.89 zł VAT
(stawka VAT 8%)
498.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2022-7
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH