Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2022 - zeszyt 3
Lean Management a jakość zarządzania w uczelni – szanse i zagrożenia
Lean Management versus management quality at the university – opportunities and threats
10.15199/46.2022.3.2
Beata Detyna
nr katalogowy: 138179
10.15199/46.2022.3.2
Streszczenie
Cel: Celem artykułu jest prezentacja przesłanek i rekomendacji wdrożenia LM w szkole wyższej – na rzecz podniesienia efektywności i jakości zarządzania. Na tle przeglądu literaturowego Autorka proponuje rozwiązania (narzędzia) LM, których zastosowanie w różnych obszarach funkcjonalnych uczelni może przynieść korzystne zmiany w postaci usprawnienia działań, oszczędności czasu, a także racjonalizacji i większej efektywności realizowanych procesów. Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: Cel badań zrealizowano na podstawie przeglądu najnowszej światowej literatury. Artykuł stanowi również studium przypadku z propozycją implementacji LM w wybranej szkole wyższej. Wyniki/wnioski: Uczelnie ze względu na funkcjonowanie w niezwykle turbulentnym otoczeniu zmuszone są do poszukiwania sposobów na poprawę efektywności i jakości zarządzania. Zmiany, które są w wielu przypadkach trudne do przewidzenia, dotyczą zarówno otoczenia prawnego, społeczno-kulturowego, ekonomiczno-gospodarczego, jak również (od 2020 roku) sytuacji epidemicznej COVID-19. Do tego dochodzą liczne wyzwania demograficzne i cywilizacyjne, w tym dynamiczny rozwój nowych technologii. Idea koncepcji Lean Management (LM) wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom – jej potencjał może stać się inspiracją i szansą na przyspieszenie działań naprawczych i prorozwojowych. Ograniczenia: Propozycje zawarte w artykule powstały na podstawie studium przypadku tylko jednej uczelni – z uwzględnieniem jej specyfiki (potrzeb i możliwości). Zastosowanie praktyczne: Potrzeba racjonalizacji podejmowanych w uczelniach działań, jak również ciągłego usprawniania i uelastyczniania procesów (w tym zarządczych, administracyjnych, dydaktycznych itp.) wydają się być wystarczającymi rekomendacjami do zastosowania wybranych narzędzi LM. Uzasadnione ekonomicznie są działania na rzecz redukcji występujących w uczelniach marnotrawstw i strat, a także integracja zdywersyfikowanych i często niewspółpracujących ze sobą komórek czy jednostek organizacyjnych. Przy tym LM wymaga odpowiedniego dostosowania do specyfiki danej uczelni – jej rzeczywistych potrzeb i możliwości. Oryginalność/wartość poznawcza: W artykule zaprezentowane zostały wyniki badań empirycznych przeprowadzone w uczelni kształcącej na praktycznych profilach studiów (2021–2022). Autorka rekomenduje wybrane narzędzia LM w procesach biurowych i usługowych, dotyczących czterech obszarów działalności wybranej uczelni.
Abstract
Purpose: The aim of the article is to present the premises and recommendations for the implementation of LM in a university – to increase the efficiency and quality of management. Against the background of the literature review, the author proposes LM solutions (tools), the use of which in various functional areas of the university may bring about beneficial changes in the form of streamlining activities, saving time, as well as rationalization and greater efficiency of the processes implemented. Design/methodology/approach: The aim of the research was carried out on the basis of a review of the latest world literature. This article is also a case study with a proposal for the implementation of LM in a selected university. Findings/conclusions: Universities are forced to look for ways to improve the efficiency and quality of management due to the fact that they function in an extremely turbulent environment. Changes that are in many cases difficult to predict concern both the legal, socio-cultural, economic environment, as well as (from 2020) the epidemic situation of COVID-19. In addition, there are numerous demographic and civilization challenges, including the dynamic development of new technologies. The idea of the Lean Management (LM) concept meets these challenges – its potential may become an inspiration and an opportunity to accelerate remedial and pro-development activities. Research limitations: The proposals contained in the article were based on a case study of only one university – taking into account its specificity (needs and possibilities). Practical implications: The need to rationalize the activities undertaken in universities, as well as to constantly improve and make processes more flexible (including management, administrative, didactic, etc.) seem to be sufficient recommendations for the use of selected LM tools. It is economically justified to act to reduce waste and losses occurring in universities, as well as to integrate diversified and often non-cooperating cells or organizational units. At the same time, the LM requires appropriate adaptation to the specificity of a given university – its real needs and possibilities. Originality/value: The article presents the results of empirical research conducted at a university educating on practical study profiles (2021–2022). The author recommends selected LM tools in office and service processes related to four areas of activity of a selected university.
Słowa kluczowe
Lean Management
uczelnia
jakość zarządzania
doskonalenie organizacji
Keywords
Lean Management
university
management quality
organization improvement
Bibliografia
[1] Adam Martin et al. 2021. „Effectiveness of a lean simulation training: challenges, measures and recommendations”. Production Planning and Control 32(6): 443–453. DOI: 10.1080/09537287.2020.1742375. [2] Adzhienko Vsevolod L. et al. 2021. „A lean university as an innovative model of university management”. New Technologies 17(2): 111–120. DOI: 10.47370/2072-0920-2021-17-2-111-120. [3] Allaoui Ali, Rachid Benmoussa. 2020. „Employees’ attitudes toward change with Lean Higher Education in Moroccan public universities”. Journal of Organizational Change Management 33(2): 253–288. DOI: 10.1108/JOCM-08-2018-0232. [4] Benuyenah Vic. 2021. „Can the concept of ‘lean management’ be applied to academic recruitment? – a quasi-theoretical discourse”. Rajagiri Management Journal 15(2): 105–112. DOI: 10.1108/ramj-07-2020-0039. [5] Detyna Beata. 2018a. Wybrane narzędzia Lean Management dla administracji publicznej – propozycja dla Urzędu Miasta Wałbrzycha. W Administracja publiczna – zagadnienia prawne i koncepcje zarzadzania, 119–136. Wałbrzych: Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa. [6] Detyna Beata. 2016. Analiza i ocena wybranych systemów zarządzania jakością w kontekście ich wykorzystania przez uczelnię wyższą. W Zarządzanie w szkołach wyższych i innowacje w gospodarce, 91–98. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego. [7] Detyna Beata. 2018b. „Implementation of lean management concept at the university”. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas 19(2): 65–81. DOI: 10.5604/01.3001.0012.2039. [8] Detyna Beata. 2019. Lean Management jako koncepcja zarządzania uczelnią – możliwości i bariery implementacji. W Doskonalenie systemów organizacyjnych, 43–60. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [9] Gento Angel M. et al. 2021. „Lean school: an example of industry-university collaboration”. Production Planning and Control 32(6): 1–16. DOI: 10.1080/09537287.2020.1742373. [10] Gómez-Molina Diana-Lucía, José Moyano-Fuentes. 2021. „Lean management in universities: a systematic literature review”. International Journal of Lean Six Sigma, 23–43. DOI: 10.1108/IJLSS-12-2020-0224. [11] Grudowski Piotr. 2020. Perspektywa jakości w szkolnictwie wyższym. O modelu QualHE. Warszawa: PWE. [12] Grudowski Piotr, Małgorzata Z. Wiśniewska. 2019. “Lean management in higher education institutions. How to begin?”. Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization and Management 137: 49–61. DOI: 10.29119/1641-3466.2019.137.4. [13] Grudowski Piotr. 2015. „Wybrane aspekty prawne projakościowej reorientacji w polskim szkolnictwie wyższym a paradygmat zarządzania jakością”. Studia i prace Wydz. Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego 4(39): 57–68. [14] Henry Nicholas. 2016. Public Administration and Public Affairs. London and New York: Routledge Taylor & Francis Group. [15] Imai Masaaki. 2018. Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju. Warszawa: MT Biznes. [16] Imai Masaaki. 2017. „Dlaczego firma musi być szczupła?”. Kaizen (1): 16–19. [17] Klein Leander Luiz et al. 2021. „Management of lean waste in a public higher education institution”. Journal of Cleaner Production 286: 1–12. DOI: 10.1016/j.jclepro.2020.125386. [18] Krdžalić Amina et al. 2020. „Implementation of lean practices in a higher education institution’s student affairs office: A case study from a Bosnian University”. International Journal on Advanced Science, Engineering and Information Technology 10(2): 567–577. DOI: 10.18517/ijaseit. 10.2.10822. [19] Locher Drew. 2012. Lean w biurze i usługach. Warszawa: Wyd. MT Biznes. [20] Maciąg Justyna. 2016a. „Uwarunkowania wdrożenia koncepcji Lean Service w polskich szkołach wyższych”. Zarządzanie Publiczne 33(1): 51–64. DOI: 10.4467/20843968ZP. 16.005.4939. [21] Maciąg Justyna. 2016b. „Zastosowanie podejścia procesowego w zarządzaniu publicznymi szkołami wyższymi – wyzwania teorii i praktyki”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 1(47):163–180. DOI: 10.14746/nsw.2016.1.7. [22] Maciąg Justyna. 2018. „Kultura Lean Management w polskich szkołach wyższych wyniki badań pilotażowych”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 1(51): 69–95. DOI: 10.14746/ nisw.2018.1.3. [23] Osborne Stephen P. et al. 2012. „A New Theory for Public Service Management? Toward a Public Service-Dominant Approach”. American Review of Public Administration 43(2): 135–158. [24] Ribeiro Débora Veber et al. 2019. “University management: The lean production allied to the program quality of life at work”. Gestao e Producao 26(4): 1–9. DOI: 10.1590/0104- 530X2259-19. [25] Skrzypek Elżbieta. 2014. „Zarządzanie wiedzą jako wymóg współczesności”. Problemy Jakości (2): 8–12. [26] Stoller Jacob. 2015. Lean CEO. W drodze do doskonałości. Warszawa: MT Biznes. [27] Tutko Marta. 2016. Wybrane aspekty jakości zarządzania w szkolnictwie wyższym. W Zarządzanie w szkołach wyższych i innowacje w gospodarce, 99–106. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [28] Vasilieva Galina N. et al. 2021. „Application of lean technologies of educational process control under the conditions of epidemiological uncertainty”. Bulletin of Udmurt University. Series Economics and Law 31(2): 196–203. DOI: 10.35634/2412-9593-2021-31-2-196-203. [29] Wawak Tadeusz. 2017. Ekonomia jakości zarządzania. W Jakość zarządzania – refleksje, wymiary, problemy, 64–73. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [30] Wyciślak Sławomir. 2017. Implikacje szczupłych i zwinnych koncepcji i praktyk dla elastyczności organizacji. W Jakość zarządzania – refleksje, wymiary, problemy, 251–260. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [31] Yeh Shea-Tinn et al. 2021. „Propagation of lean thinking in academic libraries”. Journal of Academic Librarianship 47(3): 1–12. DOI: 10.1016/j.acalib.2021.102357. [32] Yorkstone Steve. 2016. Lean Universities. W The Routledge Companion to Lean Management, 1–23. Edinburgh: Edinburgh Napier University.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PROBLEMY JAKOŚCI- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2022-3 , nr katalogowy 138179
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI- e-zeszyt (pdf) 2022-3
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
62.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2022-3
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH