Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2022 - zeszyt 1
Ocena jakości i premia za jakość w małych firmach usługowych. Wyniki badań jakościowych
Evaluation of the quality and bonus systems in small service companies. The results of qualitative research
10.15199/46.2022.1.2
Marek BUGDOL
nr katalogowy: 136443
10.15199/46.2022.1.2
Streszczenie
Cel: Celem artykułu jest identyfikacja kryteriów oceny jakości, sposobów dokonywania ocen oraz ustalenie, na ile małe organizacje usługowe wykorzystują system premiowy. Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: W badaniach empirycznych zastosowano bezpośrednie wywiady. Uznano, że dostarczają one możliwości wzajemnego poznawania się, lepszego zrozumienia określonego zagadnienia. Uwzględniają one refleksję i odkrywanie nowych problemów. W badaniach uczestniczyli pracownicy różnych firm (w sumie w badaniach uczestniczyło 201 pracowników-studentów studiów zaocznych). Metoda jakościowa została wybrana, bo uznano, że na tym etapie trudno wyodrębnić jest zmienne. W analizie uwzględniono małe firmy usługowe (70 firm – w tym 2 sprzątające, 6 małych urzędów, 6 gastronomicznych, 2 szpitale, 1 turystyczna). Wyniki/wnioski: W badanych organizacjach, jeśli już wykorzystywane są obiektywne kryteria oceny, to uwzględnia się z góry ustalone normy, plany działania, instrukcje i procedury. W znacznej części przypadków tzw. ocena jakości sprowadzana jest do kontrolowania pracy pracowników. Premia jest przyznawana według uznania, za wyniki finansowe. W przydziale premii uwzględniana jest również ilość (pracy, godzin, nadgodzin, zrealizowanych tematów, projektów, realizowanych usług). Ograniczenia: Ograniczenia wynikają z zastosowanej metody – wywiadów, które mogą być subiektywne, nacechowane osobistymi ocenami osób udzielających informacji. Zastosowanie praktyczne: Na podstawie uzyskanych wyników osoby zarządzające małymi firmami usługowymi mogą doskonalić istniejące metody premiowania, tak aby w większym zakresie uwzględniały one kryteria jakościowe. Oryginalność/wartość poznawcza: Wartość badania polega na identyfikacji kryteriów oceny jakości w małych firmach usługowych. Wyniki badań wskazują na potrzebę wprowadzania do procesów zarządzania kryteriów jakościowych.
Abstract
Purpose: The purpose of this article is to identify the quality assessment criteria, assessment methods and to determine to what extent small service organizations use the bonus system. Design/methodology/approach: Interviews were used in empirical research. It was found that they provide opportunities for getting to know each other and better understanding a specific issue. They involve reflection and discovering new problems. Employees of various companies participated in the research (in total 201 employees-students of extramural studies participated in the research). The qualitative method was chosen because it was found that at this stage it is difficult to identify the variables. The analysis included small service companies (70 companies – including 2 cleaners, 6 small offices, 6 catering companies, 2 hospitals, 1 tourist). Findings/conclusions: In the surveyed organizations, if objective evaluation criteria are already used, predetermined standards, action plans, instructions and procedures are taken into account. In the vast majority of cases, the so-called quality assessment is reduced to controlling the work of employees. The bonus is given at your discretion based on your financial performance. The amount of work (work, hours, overtime, completed topics, projects, number of services provided) is also taken into account in the bonus allocation. Research limitations: The limitations result from the method used – interviews, which may be subjective, characterized by personal judgments of the people providing the information. Practical implications: Based on the results obtained, managers of small service firms can improve the existing bonus methods so that they take into account the qualitative criteria to a greater extent. Originality/value: The value of the study lies in the identification of quality assessment criteria in small service companies. The research results indicate the need to introduce qualitative criteria to the management processes.
Słowa kluczowe
jakość
ocena
usługi
premia
Keywords
quality
rating
service
bonus system
Bibliografia
[1] Angeli Marilena, Shahzad Gitay. 2015. „Bonus regulation: aligning reward with risk in the banking sector”. Bank of England Quarterly Bulletin Q4 55(4): 322–333. [2] Bakó Barna, András Kálecz-Simon. 2017. „Quota bonuses as localized sales bonuses”. Managerial and Decision Economics 38(7): 964–970. [3] Bareket-Bojmel Liad, Guy Hochman, Dan Ariely. 2017. „It’s (not) all about the Jacksons: Testing different types of short-term bonuses in the field”. Journal of Management 43(2): 534–554. [4] Benson Alan M., Sima Sajjadiani. 2018. „Are bonus pools driven by their incentive effects? Evidence from fluctuations in gainsharing incentives”. ILR Review 71(3): 567–599. [5] Bubalo Tomislav, Marijan Rajsman, Pero Škorput. 2021. „Analytic Hierarchy Process in the Function of Evaluation of Transport Service Quality in Bus Company”. International Journal for Traffic & Transport Engineering 11(1): 1–16. [6] Bugdol Marek. 2018. „Problemy z wynagradzaniem za jakość”. Problemy Jakości (8): 12–17. [7] Bun Maurice J.G., Leo C.E. Huberts. 2018. „The impact of higher fixed pay and lower bonuses on productivity”. Journal of Labor Research 39(1): 1–21. [8] Butt Rehan Sohail, Irfan Mir Chohan, Babar Ashraf Sheikh, Muhammad Babar Iqbal. 2019. „Assessing the Impact of Leadership and Quality of Work Life on Employees Job Satisfaction: Evidence from Jiangsu University”. International Journal of Management, Accounting & Economics 6(9): 655–671. [9] Ciborski Piotr, Grzegorz Klimaszewski. 1999. Wynagrodzenie za pracę i inne świadczenia pieniężne ze stosunku pracy. Gdańsk: Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr. [10] Creswell John W. 2013. Projektowanie badań naukowych, 66. Kraków: Wyd. UJ. [11] Deming W. Edwards. 2012. Nowa ekonomia dla przemysłu, rządu, edukacji. Wrocław: Opexbooks. [12] Easterby-Smith Mark, Richard Thorpe, Paul Jackson. 2015. Management and business research, 133–134. Los Angeles– Singapore: Sage. [13] Kim Sunyoung, Jeff Ng. 2018. „Executive bonus contract characteristics and share repurchases”. The Accounting Review 93(1): 289–316. [14] Kroos Peter, Mario Schabus, Frank Verbeeten. 2018. „Voluntary clawback adoption and the use of financial measures in CFO bonus plans”. The Accounting Review 93(3): 213–235. [15] Li Ching-Wen. 1998. „Quality evaluation of domestic airline industry using modified Taguchi loss function with different weights and target values”. Total Quality Management 9(7): 645–653. [16] Park Sanghee, Michael C. Sturman. 2016. „Evaluating form and functionality of pay-for-performance plans: The relative incentive and sorting effects of merit pay, bonuses, and long-term incentives”. Human Resource Management 55(4): 697–719. [17] Singh Madhusreem, David B. Nash. 2006. „Pay for performance – a bonus for quality”. Journal of Financial Service Professionals 60(2): 10–12. [18] von Ehrlich Maximilian, Doina Radulescu. 2017. „The taxation of bonuses and its effect on executive compensation and risk-taking: Evidence from the UK experience”. Journal of Economics & Management Strategy 26(3): 712–731.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PROBLEMY JAKOŚCI- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2022-1 , nr katalogowy 136443
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI- e-zeszyt (pdf) 2022-1
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
62.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2022-1
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH