Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2021 - zeszyt 3
Jak rozumieć jakość – w kierunku Jakości 4.0
Understanding quality – towards Quality 4.0
10.15199/46.2021.3.2
Elżbieta SKRZYPEK
nr katalogowy: 131065
10.15199/46.2021.3.2
Streszczenie
Kompleksowo rozumiana jakość we współczesnym świecie posiada znaczenie strategiczne. Stanowi szansę na sukces organizacji funkcjonujących w warunkach zmian, niepewności, ryzyka, chaosu oraz braku ciągłości działania. Należy nią skutecznie zarządzać z wykorzystaniem coraz bardziej rozwijających się narzędzi i metod w ramach technologii IT. Warunkiem rozwoju i doskonalenia jakości jest dostęp do informacji i wiedzy oraz chęć działania. W centrum problematyki jakości znajduje się troska o klienta i zaspokojenie jego potrzeb. Newralgicznym problemem ze względów ekonomicznych i społecznych jest mierzenie jakości. Dorobek światowych i polskich klasyków jakości stanowi kanwę dla badań naukowych i rozwiązań praktycznych w obszarze jakości. Jednocześnie tempo zmian, jakie narzucają rozwiązania Przemysłu 4.0, zmusza do szerszego spojrzenia na problemy związane z jakością. Rozwiązania powstające w ramach Rewolucji 4.0 wymuszają transformację do Gospodarki 4.0, w tym także obejmują konieczność transformacji do Jakości 4.0 i poszukiwania możliwości jej doskonalenia w czasach cyfryzacji i sztucznej inteligencji. Rozwiązania te posiadają wiele zalet, ale budzą także obawy i lęk. Dlatego badania nad koncepcją Jakości 4.0 stają się koniecznością.
Abstract
Broadly understood quality in the modern world is of strategic significance. It is an opportunity for the success of organizations operating in conditions of change, uncertainty, risk, chaos and discontinuity. Quality should be effectively managed with the use of more advanced and sophisticated tools and methods based on IT technology. For quality development and improvement people need access to information and knowledge and the will to act to improve their products and services. In the center of the quality issue is the concern about the customer and meeting their needs. A critical problem is the measurement of quality. Many seminal works of foreign and Polish provide the basis for scientific research and offer practical solutions in the area of quality. At the same time, the pace of changes imposed by Industry 4.0 solutions forces us to take a broader look at the problems related to quality. Solutions emerging within the 4.0 Revolution force transformation to the 4.0 Economy, including the necessity of transformation to Quality 4.0 and searching for possibilities of quality improvement in times of digitalization and artificial intelligence. These solutions have many advantages, but they also raise concerns and fears. Therefore the research on Quality 4.0 concept becomes a necessity. * Wydział
Słowa kluczowe
jakość
zarządzanie jakością
doskonalenie jakości
jakość 4.0
przemysł 4.0
Keywords
quality
quality management
quality improvement
quality 4.0
industry 4.0
Bibliografia
[1] Borys Tadeusz, Piotr Rogala. 2012. Systemy zarządzania jakością i środowiskiem. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. [2] Bugdol Marek. 2011. Wymiary i problemy zarządzania organizacją opartą na zaufaniu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [3] Cholewicka-Goździk Krystyna. 2008. „Istota zarzadzania jakością”. Problemy Jakości (6): 6–12. [4] Grudowski Piotr. 2020. Perspektywa jakości w szkolnictwie wyższym. O modelu QUALHE. Warszawa: PWE. [5] Hamrol Adam, Władysław Mantura. 2006. Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo PWN. [6] Jedynak Piotr. 2018. Znormalizowane systemy zarządzania a ryzyko działalności organizacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [7] Kłos Zbigniew. 2017. Innowacyjność i innowacje. Poznań: Wydawnictwo Politechnika Poznańska. [8] Kolman Romuald. 2009. Kwalimetia wiedza o różnych dziedzinach jakości. Warszawa: Placet. [9] Lisiecka Krystyna. 2002. Kreowanie jakości. Katowice: Wydawnictwo AE Katowice. [10] Łańcucki Jerzy. 2011. Rola znormalizowanych systemów zarzadzania w zrównoważonym rozwoju. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. [11] Paliszkiewicz Joanna. 2019. Przywództwo, zaufanie i zarządzanie wiedzą w innowacyjnych przedsiębiorstwach. Warszawa: CeDeWu. [12] Sikora Tadeusz, Mariusz Giemza (red.). 2012. Praktyka zarządzania jakością w XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PTTŻ. [13] Skrzypek Adam. 2019. Dojrzałość i doskonalenie organizacji. Toruń: Wydawnictwo TNOIK. [14] Skrzypek Adam. 2020. Zarządzanie wiedzą w społeczeństwie sieciowym. Siedlce: Wydawnictwo UPH Siedlce. [15] Skrzypek Elżbieta (red.). 2020. Jakość szansą na lepszy świat – uwarunkowania i konsekwencje. Lublin: Wydawnictwo Wydziału Ekonomicznego UMCS. [16] Skrzypek Elżbieta (red.). 2013. Dojrzałość jakościowa a wyniki przedsiębiorstw zorientowanych projakościowo. Warszawa: Difin. [17] Skrzypek Elżbieta (red.). 2018. Zarządzanie organizacją w warunkach różnorodności. Lublin: Wydawnictwo Katedra Zarządzania Jakością i Wiedzą UMCS Lublin. [18] Skrzypek Elżbieta. 2020. Jakość 4.0 nadzieją na sukces w warunkach rewolucji przemysłowej. W E. Skrzypek (red.) Jakość szansą na lepszy świat – uwarunkowania i konsekwencje. Lublin: Wydawnictwo Wydział Ekonomiczny UMCS Lublin. [19] Skrzypek Elżbieta (red.). 2020. The dilemmas of Quality of management in the 21st century in the context of change, risk, uncertainty and COVID-19 pandemic. Lublin: Department of Economics Maria Curie-Skłodowska University in Lublin. [20] Skrzypek Elżbieta, Grzegorz Grela, Agnieszka Piasecka. 2019. Uwarunkowania doskonalenia zarządzania jakością. Lublin: Wydawnictwo Katedra Zarządzania Jakością i Wiedzą UMCS Lublin. [21] Skrzypek Elżbieta, Mariusz Hofman. 2010. Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie. Identyfikowanie, pomiar, usprawnianie. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Business. [22] Skrzypek Elżbieta. 2000. Jakość i efektywność. Lublin: Wydawnictwo UMCS Lublin. [23] Szczepańska Katarzyna. 2009. Metody i techniki TQM. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. [24] Tkaczyk Stanisław. 2013. Inżynieria zarządzania w aspekcie strategii jakości. W E. Skrzypek (red.) Jakościowe aspekty integracji zarządzania. Lublin: Wydawnictwo Katedra Zarządzania Jakością i Wiedzą UMCS Lublin. [25] Urbaniak Maciej. 2010. Kierunki doskonalenia systemów zarządzania jakością. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytet Łódzki. [26] Wawak Tadeusz. 2019. Doskonalenie jakości zarządzania w szkołach wyższych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytet Jagielloński. [27] Wiśniewska Małgorzata, Piotr Grudowski. 2019. Kultura jakości, doskonalenia i bezpieczeństwa. Warszawa: CeDeWu. [28] Zymonik Zofia. 2002. Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Wrocław: Wyd. Politechniki Wrocławskiej.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PROBLEMY JAKOŚCI- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2021-3 , nr katalogowy 131065
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI- e-zeszyt (pdf) 2021-3
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
31.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2021-3
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH