Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
|
Rocznik 2020 - zeszyt 4
Analiza właściwości połączeń zakładkowych blach ze stopu aluminium 7075-T6 Alclad zgrzewanych metodą RFSSW w warunkach obciążeń statycznych oraz dynamicznych
ANALYSIS OF THE PROPERTIES OF RFSSW LAP JOINTS OF ALCLAD 7075-T6 ALUMINUM ALLOY SHEETS UNDER STATIC AND DYNAMIC LOADS
10.15199/160.2020.4.1
Andrzej KUBIT
Koen FAES
Wojciech JURCZAK
Magdalena BUCIOR
Rafał KLUZ
nr katalogowy: 129770
10.15199/160.2020.4.1
Streszczenie
Praca przedstawia badania połączenia zakładkowego RFSSW blach ze stopu aluminium EN AW-7075-T6 Alclad pod wpływem obciążeń statycznych oraz dynamicznych. Jednopunktowe połączenie zakładkowe blach o różnej grubości co odpowiada połączeniom stosowanym w konstrukcjach kadłubów lotniczych tj. górna blacha o grubości 1.6 mm oraz dolna blacha o grubości 0.8 mm, poddano analizie mechanizmu zniszczenia w próbie statycznego ścinania. Wykazano, że poprawnie wykonane połączenie ulega zniszczeniu na skutek rozciągania dolnej blachy. Dolna blacha przy krawędzi zgrzeiny jest osłabiona strukturalnie przez strefę wpływu ciepła, ale także geometrycznie poprzez deformację plastyczną powstałą podczas procesu zgrzewania, co wykazano na podstawie badań metalograficznych jak również przy użyciu modelu numerycznego MES. Jednorzędowe połączenia zakładkowe poddano badaniom udarności. Badano połączenia zgrzewane RFSSW o różnym rozstawie zgrzein oraz połączenie nitowane. Wykazano, że połączenia zgrzewane charakteryzują się większą sztywnością, która jest tym większa im mniejszy rozstaw zgrzein.
Abstract
This paper presents research regarding refill friction stir spot welding (RFSSW) of EN AW-7075-T6 Alclad aluminium alloy sheets, and the joint behaviour under static and dynamic loads. Single-point lap joint of sheets with different thicknesses, which corresponds to those used in aircraft fuselage structures, i.e. upper sheets with a thickness of 1.6 mm and lower sheets with a thickness of 0.8 mm, were analysed regarding the failure mechanism in static shear testing. It has been shown that a properly made joint is destroyed as a result of tension in the lower plate. The lower plate at the edge of the weld is structurally weakened by the HAZ, but also geometrically due to plastic deformation during the welding process, which has been demonstrated by metallographic investigations as well as by the FEM numerical model. Single-row RFSSW welded joints with different spacing of the welds and a riveted joint were impact tested. It has been shown that welded joints are characterized by a greater stiffness, which is higher when the spacing of the welds is smaller.
Słowa kluczowe
zgrzewanie RFSSW
pokrycia kadłubów lotniczych
badania dynamiczne z użyciem młota opadowego
MES
odporność na uderzenia
Keywords
RFSSW
aircraft fuselage skin
aluminium alloy
drop-weight impact test
FEM
impact resistance
Bibliografia
[1] Bryan H. 1999. Engineering Composite Materials. London: The Institute of Materials. [2] Cantwell W.J., Morton J. 1991. “The impact resistance of composite materials – a review”. Composites 22(5): 347-362. [3] Chen Z.M., Kim H., DeFrancisci G.K. Experimental and Modeling Investigation of Blunt Impact to Stringer Reinforced Composite Panels. COVER SHEET. [4] DeFrancisci G.K., Chen Z.M., Kim H.: Blunt impact damage formation in frame and Stringer stiffened composite panels. 18th International Conference on Composite Materials. [5] Elber W., Shivakumar K.N., Illg W. 1985. “Prediction of low velocity impact damage in thin circular laminates”. American Institute of Aeronautics and Astronautics Journal 23(3): 442-449. [6] International Air Transportation Association. 2005. Ground Damage Prevention Programme Targets 10% Cost Reduction. Industry Times, Article 4. [7] ISO 6892-1:2016. 2016. Metallic materials — Tensile testing — Part 1: Method of test at room temperature. Switzerland, Geneva: International Organization for Standardization. [8] Kim H., Kedward K.T. 2000. “Modeling Hail Ice Impacts and Predicting Impact Damage Initiation in Composite Structures”. AIAA Journal 38(7): 1278- 1288. [9] Kim H., Kedward K.T., Welch D.A. 2003. “Experimental Investigation of High Velocity Ice Impacts on Woven Carbon/Epoxy Composite Panels”. Composites Part A 34(1): 25-41. [10] Kubit A., Bucior M., Wydrzyński D., Trzepieciński T., Pytel M. 2018. “Failure mechanisms of refill friction stir spot welded 7075 – T6 aluminium alloy single – lap joints”. International Journal of Advanced Manufacturing Technology 94(9-12): 4479-4491. [11] Kubit A., Kluz R., Trzepieciński T., Wydrzyński D., Bochnowski W. 2018. “Analysis of the mechanical properties and of micrographs of refill friction stir spot welded 7075 – T6 aluminium sheets”. Archives of Civil and Mechanical Engineering 18(1): 235-244. [12] Kubit A., Kluz R., Trzepieciński T. 2020. “A fully coupled thermo-mechanical numerical modelling of the refill friction stir spot welding process in Alclad 7075-T6 aluminium alloy sheets”. Archives of Civil and Mechanical Engineering 20(117): 1-14. [13] Mendez P.F., Eagar T.W. 2001. “Welding process for aeronautics”. Advanced Materials and Processes 159: 39-43. [14] Niewerth D., Stefaniak D., Hühne C. 2014. The response of hybrid composite structures to low-velocity impact. 16th International Conference on Experimental Mechanics. [15] Richardson M.O.W., Wisheart M.J. 1996. “Review of low-velocity impact properties of composite materials”. Composites Part A: Applied Science and Manufacturing 27(12): 1123-1131. [16] Safri S.N.A., Sultan M.T.H., Yidris N., Mustapha F. 2014. “Low Velocity and High Velocity Impact Test on Composite Materials – A review”. The International Journal of Engineering and Science 3(9): 50-60. [17] Schoeppner G., Abrate S. 2000. “Delamination Threshold Loads for Low Velocity Impact on Composite Laminates”. Composites: Part A 31(9): 903-915. [18] Simufact Forming - Theory manual. 2016. Champaign: Computational Applications and System Integration Inc. [19] Zbrowski A. 2012. „Bezpieczeństwo samolotów w aspekcie zagrożenia kolizją z ptakami”. Problemy Eksploatacji 2: 215-227.
Open Access
Zeszyt
2020-4
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH