Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2020 - zeszyt 10
Społeczna odpowiedzialność biznesu w branży odzieżowej – perspektywa polskiego konsumenta
Corporate Social Responsibility in apparel industry – Polish consumer perspective
10.15199/46.2020.10.2
Ewa MARJAŃSKA
Piotr GRUDOWSKI
Anna WENDT
Mateusz MUCHLADO
nr katalogowy: 128729
10.15199/46.2020.10.2
Streszczenie
Przesunięcie produkcji do krajów dotkniętych ubóstwem towarzyszy podejściu kładącemu nacisk na szybkie i tanie udostępnianie trendów modowych konsumentom oraz systemowi wytwarzania opartemu na popycie w przemyśle odzieżowym. W artykule zwrócono uwagę na: świadomość, postawy, zachowania etyczne oraz sposób postrzegania jakości produktów „fast fashion” w perspektywie społecznej odpowiedzialności. Na podstawie metody CAWI i PAPI przeprowadzono badanie polskich konsumentów deklarujących zachowania nabywcze związane z „fast fashion”. Badania wykazały, że działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu w branży odzieżowej są istotne dla klientów, jednak cena jest najważniejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Ocena świadomości konsumentów w zakresie CSR może posłużyć do ukierunkowania przyszłych działań edukacyjnych w tym obszarze, zwłaszcza w dobie przyspieszonej konsumpcji i celów zrównoważonego rozwoju. Wyniki badań mogą też być przesłanką do określenia kierunku działań związanych z CSR dla sprzedawców „fast fashion”.
Abstract
The shift of production to poverty-stricken countries is accompanied by an approach focusing on making fashion trends available quickly and cheaply to consumers and a demand-driven manufacturing system in the apparel industry. This paper explores Polish consumers’ awareness, attitude, ethical behaviors and the way of perceiving the quality of „fast fashion” products in Social Responsibility perspective. A Polish consumer survey based on CAWI and PAPI methodology was done. Consumers declaring “fast fashion shopping behavior” were considered. Surveyed consumers are willing to consider the CSR activities of “fast fashion” brands, the price is the most important factor when making purchase decision. The assessment of consumer awareness in the field of CSR can be used to guide future public education activities in this area, especially in the era of accelerated consumption and sustainable development goals. Research results can also be a premise to determine the direction of activities related to CSR for “fast fashion” retailers.
Słowa kluczowe
społeczna odpowiedzialność biznesu
zrównoważony rozwój
przemysł odzieżowy
fast fashion
Keywords
Corporate Social Responsibility
Sustainable Development
apparel industry
fast fashion
Bibliografia
[1] Agarwal Gautam. 2013. The Impact of Corporate Social Responsibility on Consumer Behavior. Milan: University of Milan. [2] Anim Patrick Amfo, George Cudjoe Agbemabiese. 2015. „The Influence of CSR Awareness on Consumer Purchase Decision of a Telecommunication Network in Ghana”. International Journal of Scientific & Technology Research 4(2): 8–16. [3] Balcerowicz Leszek. 2015. „Corporate Social Responsibility: Some Clarifications and Questions”. W The True Value of CSR, 15–28. London: Palgrave Macmillan. [4] Bouguettaya Athman, Qi Yu, Xumin Liu, Xiangmin Zhou, Andy Song. 2015. „Efficient agglomerative hierarchical clustering”. Expert Systems with Applications 42(5): 2785–2797. [5] Campbell John L. 2007. „Why Would Corporations Behave in Socially Responsible Ways? An Institutional Theory of Corporate Social Responsibility”. Academy of Management Review 32(3): 194–967. [6] Caro Felipe, Victor Martinez-de-Albeniz. 2015. „Fast Fashion: Business Model Overview and Research Opportunities”. W Retail Supply Chain Management: Quantitative Models and Empirical Studies, Second Edition, 237–264. New York: Springer. [7] Carrigan Marylyn, Ahmad Attalla. 2001. „The myth of the ethical consumer – do ethics matter in purchase behavior?”. Journal of Consumer Marketing 18(7): 560–577. [8] Castelli Cecilia Maria, Alessandro Brun. 2010. „Alingment of retail channels in the fashion supply chain: an empirical study of Italian fashion retailers”. International Journal of Retail & Distribution Management 38(1): 24–44. [9] Creyer Elizabeth H. 1997. „The influence of firm behaviour on purchase intention: do consumers really care about business ethics?”. Journal of Consumer Marketing 14(6): 421–432. [10] Dirnbach Eric. 2008. „Weaving a strong fabric: organizing a global sweat-free apparel production agreement”. The Journal of Labour and Society 11(2): 237–254. [11] European Commission. 2011. A renewed EU strategy 2011-14 for Corporate Social Responsibility, COM, 2011, 681 final, 25.10.2011. EC: Brussels. [12] Freeman Robert Edward. 1984. Strategic Management: A stakeholder Approach. Marshfield: Pitman Publishing Inc. [13] Gupta Megha, Nancy Hodges. 2012. „Corporate social responsibility in the apparel industry. An exploitation of Indian consumers’ perceptions and expectations”. Journal of Fashion Marketing and Management 16(2): 1361–2026. [14] Göbbels M. 2001. The Contemporary Dynamics of Corporate Social Responsibility: Untangling an Emerging Notion. [15] Göbbels M. 2002. „Reframing Corporate Social Responsibility: The Contemporary Conception of a Fuzzy Notion”. W Concepts and Definitions of CSR and Corporate Sustainability: Between Agency and Communion, 95-105. Journal of Business Ethics 44(2). [16] Katz Jeffrey P., Eric Higgins, Marsha Dickson, Molly Eckman. 2009. „The impact of external monitoring and public reporting on business performance in global manufacturing industry”. Business & Society 48(4): 489–510. [17] Kolk Ans. 2016. „The social responsibility of international business: From ethics and the environment to CSR and sustainable development”. Journal of World Business 51: 23–34. [18] Lindfors Lina, Hugo Berg. 2012. The Effect of Perceived CSR on Consumer Loyalty. An empirical study into consumer behavior on the Swedish chocolate market. Sweden: Linaeus University. [19] Maletic Matjaz, Damjan Maletic, Jens J. Dahlgaard, Su Mi Dahlgaard-Park, Bostjan Gomiscek. 2016. „Effect of sustainability-oriented innovation practices on the overall organizational performance: an empirical examination”. Total Quality Management & Business Excellence 27(9): 1171–1190. [20] Mamic Ivanka. 2008. „Managing global supply chain: The sports footwear, apparel and retail sector”. Journal of Business Ethics 59(1-2): 81–100. [21] Marrewijk Marcel. 2003. „Concepts and Definitions of CSR and Corporate Sustainability: Between Agency and Communion”. Journal of Business Ethics 44(2): 95–105. [22] McWilliams Abagail, Donald Siegel. 2000. „Corporate social responsibility and financial performance: Correlation or misspecification?”. Strategic Management Journal 21(5): 603–609. [23] Moon Jeremy. 2007. „The contribution of Corporate Social Responsibility to Sustainable Development”. Sustainable Development 15(5): 296–306. [24] Oliver Richard L. 1999. „Whence Consumer Loyalty?”. Journal of Marketing 63: 33–44. [25] Perry Patsy, Steve Wood. 2019. „Exploring the International Fashion Supply Chain and Corporate Social Responsibility: Cost, Responsiveness and Ethical Implications”. W Logistics and Retail Management, 5th Edition. London: Kogan Page. [26] Powell Benjamin, David Skarbek. 2006. „Sweatshops and third world living standards: are the jobs worth the sweat”. Journal of Labor Research 27(2): 263–274. [27] Quazi Ali M., Dennis O’Brien. 2000. „An Empirical test of a Cross-National Model of a Corporate Social Responsibility”. Journal of Business Ethics 25(1): 33–51. [28] Raskin Robert, Terry Howard. 1988. „A principal-components analysis of the Narcissistic Personality Inventory and further evidence of its construct validity”. Journal of Personality and Social Psychology 54(5): 890–902. [29] Salzmann Olivier, Aileen Ionescu-Somers, Ulrich Steger. 2005. „The business case for corporate sustainability: Literature review and research options”. European Management Journal 23(1): 27–36. [30] Sharma Vinod, Jeanne Poulose, Subhasmita Mohanta, Liza E. Anton. 2018. „Influence of the dimensions of CSR activities on consumer purchase intention”. Innovative Marketing 14(1): 23–32. [31] Shaw Deirdre, Gilian Hogg, Elaine Wilson, Edward Shui, Louise Hassan. 2006. „Fashion victim: The impact of fair trade concerns on clothing choice”. Journal of Strategic Marketing 14(4): 427–440. [32] Solomon Michael R. 2009. Consumer behavior: Buying, Having and Being. Upper Saddle River, New York: Pearson Education [33] Vahdati Hojatollah, Najmedin Mousavi, Zohre M. Tajik. 2015. „The Study of Consumer Perception on Corporate Social Responsibility Towards Consumers Attitude and Purchase Behavior”. Asia Economic and Financial Review 5: 831–845. [34] Weber Manuela. 2008. „The business case for corporate social responsibility: A company-level measurement approach for CSR”. European Management Journal 26(4): 247–261. [35] https://www.comunicarseweb.com/sites/default/files/biblioteca/ pdf/1322060349_2011_cone_echo_global_cr_opportunity_ study.pdf [dostęp: 11.09.2020].
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PROBLEMY JAKOŚCI- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2020-10 , nr katalogowy 128729
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI- e-zeszyt (pdf) 2020-10
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
31.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2020-10
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH