Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2020 - zeszyt 6
Przegląd wybranych metod pomiaru jakości usług
Review of selected methods for measuring the quality of services
10.15199/46.2020.6.2
Wojciech SADKOWSKI
nr katalogowy: 126841
10.15199/46.2020.6.2
Streszczenie
Celem artykułu jest przedstawienie wybranych metod pomiaru jakości usług. Obiektem badań są metody pomiaru jakości dedykowane przedsiębiorstwom usługowym. Do osiągnięcia założonego celu badawczego wykorzystana została krytyczna analiza literatury przedmiotu z zakresu zarządzania jakością, marketingu i geografii usług oraz analiza wybranych czasopism. Artykuł składa się z czterech zasadniczych części. W pierwszej zaprezentowano rozumienie i znaczenie pojęcia „jakość usług”. Druga część zawiera zestawienie wybranych metod pomiaru jakości usług, a trzecia – przedstawia zastosowania tych metod. Czwarta część dotyczy doskonalenia jakości usług. Podsumowanie artykułu stanowią wnioski z przeprowadzonych analiz.
Abstract
The purpose of the article is to present selected methods for measuring the quality of services. The object of research are quality measurement methods dedicated to service companies. To achieve the assumed research goal, critical analysis of the literature on the subject in the field of quality management, marketing, geography of services and selected magazines were used. The article consists of four main parts. The first section concentrates on the understanding and meaning of the term ‘service quality’. The second part contains a review of selected methods for measuring service quality, and the third part presents the use of these methods. The fourth part describes improving the quality of services. Finally, the fifth part concludes the paper.
Słowa kluczowe
jakość usług
metoda
pomiar
zarządzanie jakością
Keywords
service quality
method
measurement
quality management
Bibliografia
[1] Almigheerbi Tareq Salahi, David M. Ramsey, Anna Lamek. 2019. „Using the SERVQUAL Model to Assess Service Quality and Students’ Satisfaction”. Conference Paper 130–133. [2] Balon Urszula, Paweł Nowicki, Piotr Kafel. 2015. „Analiza reklamacji a doskonalenie organizacji – wymiar praktyczny”. Zarządzanie Przedsiębiorstwem 18(1): 2–7. [3] Beck Jeff, Li Miao. 2003. „Mystery Shopping in Lodging Properties as a Measurement of Service Quality”. Journal of Quality Assurance in Hospital & Tourism 4(1): 1–21. [4] Bugdol Marek. 2008. Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej teoria i praktyka. Warszawa: Difin. [5] Czubała Anna, Agata Jonas, Tomasz Smoleń, Jan W. Wiktor. 2012. Marketing usług. Warszawa: Wolter Kluwer. [6] Dąbrowski Karol, Kamil Leksycki. 2018. „Metoda Servqual jako narzędzie do oceny jakości usług kurierskich”. W Inżynieria produkcji: procesy, modele, scenariusze, 75–82. Zielona Góra: Instytut Informatyki i Zarządzania Produkcją Uniwersytetu Zielonogórskiego. [7] Dotchin John A., John S. Oakland. 1994. „Total Quality Management in Services. Part 2: Service Quality”. International Journal of Quality & Reliability Management 11(3): 27–42. [8] Gajewska Paulina. 2019. „The use of the servqual method in the assessment of the quality of rehabilitation services”. Humanitas University’s Research Papers Management 20(2): 193–207. [9] Grönroos Christian. 1984. „A service quality model and its marketing implications”. European Journal of Marketing 18(4): 36–44. [10] Guimin Duan, Weiping Yu, Zhuoying Li, Hongsheng Ma. 2012. „Improving medical service quality based on the Critical Incident Technique”. Conference Paper. [11] Gupta Atul, Jason C. McDaniel, Siriyama Herath. 2005. „Quality management in service firms: sustaining structures of total quality service”. Journal of Service Theory and Practise 15(4): 389–402. [12] Juran Joseph Moses. 1992. Juran on Quality by Design. The New Steps for Planning Quality into Goods and Services. Don Mills: The Free Press. [13] Kowalik Kamila, Magdalena Mazur. 2016. „Badanie jakości procesu obsługi klienta w kinie metodą ’Tajemniczy klient’”. Archiwum Wiedzy Inżynierskiej 1(1): 53:55. [14] Lai Fujun, Joe Hutchinson, Dahui Li, Changhong Bai. 2007. „An empirical assessment and application of SERVQUAL in mainland China’s mobile communications industry”. International Journal of Quality and Reliability Management 24(3): 244–262. [15] Lehtinen Uolevi, Jarmo R. Lehtinen. 1991. „Two Approaches to Service Quality Dimensions”. The Service Industries Journal 11(3): 287–303. 16 2020 C z e r w i e c Koncepcje, metody, narzędzia Przegląd wybranych metod pomiaru jakości usług [16] Malinowska Ewa, Małgorzata Wiśniewska, Piotr Grudowski. 2014. „Pomiar jakości usług edukacyjnych z wykorzystaniem metody Kano”. W Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 235–247. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. [17] Martin Wiliam B. 2006. Zarządzanie jakością obsługi w restauracjach i hotelach. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. [18] McCollin Chris, Irena Ograjensek, Rainer Goeb, Andrea Ahlemeyer-Stubbe. 2011. „SERVQUAL and the process improvement challenge”. Quality and Reliability Engineering 27(5): 705–717. [19] Meder Maciej. 2005. „Zastosowanie metody mystery shopping w bankowości detalicznej”. Marketing i Rynek 5: 14–20. [20] Michalski Eugeniusz. 2012. Marketing. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [21] Mirzapur Fatemeh, Esmaeil Malek Akhlagh, Mohammad Taleghani. 2014. „Impact of Service Quality on Customers Loyalty with Emphasis on Customer Satisfaction Index Model (CSI)”. University Journal of Management and Social Sciences 4(10): 1–9. [22] Mukherjee Shyama Prasad. 2019. Quality. Domains and Dimensions. Singapore: Springer Singapore. [23] Opolski Krzysztof, Grażyna Dykowska, Monika Możdżonek. 2011. Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych. Warszawa: CeDeWu.pl. [24] Parasuraman A Parsu, Valarie A. Zeithaml, Leonard L. Berry. 1985. „A conceptual model of service quality and some implications for future research”. Journal of Marketing 49: 41–50. [25] Parasuraman A Parsu, Valarie A. Zeithaml, Arvind Malhotra. 2005. „SERVQUAL: A multiple-item scale for assessing electronic service quality”. Journal of Service Research 7(3): 213–233. [26] PN-EN ISO 9001:2015-10. Systemy zarządzania jakością. Wymagania. Warszawa: Polski Komitet Normalizacyjny. [27] Rizka Muchtar, Astuti Widji. 2013. „Customer Loyalty the Effects of Service Quality and The Mediating Role of Customer Relationship Marketing Telkom Speedy in Jember Area”. Review of Integrative Business & Economics 2(1): 491–502. [28] Rogoziński Kazimierz. 2012. Zarządzanie wartością z klientem. Warszawa: Wolter Kluwer. [29] Salampessy Haris, Ahmad Tuhelelu, Indra Wahyudi, M. Chairul Basrun Umanailo. 2020. „Banking Servqual Analysis of Customer Satisfaction (Case Study at Ambon Branch BRI Bank in Ambon City)”. Conference Paper, 2575–2582. [30] Samen Amjad Abu, Mamoun N. Akroush, Bayan N. Abu- Lail. 2012. „Mobile SERVQUAL: A comparative analysis of customers and managers percepctions”. International Journal of Quality and Reliability Management 30(4): 403–425. [31] Smith Gerald Frederick. 1993. „The Meaning of Quality”. Total Quality Management 4(3): 235–244. [32] Śmiatacz Krzysztof. 2012. Badanie satysfakcji klientów na przykładzie rynku usług telefonii komórkowej w Polsce. Bydgoszcz: Wydawnictwa Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego w Bydgoszczy. [33] Urban Wiesław. 2013. Jakość usług w perspektywie klienta i organizacji. W kierunku zintegrowanej metody pomiaru. Białystok: Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej. [34] Urban Wiesław. 2018. Zarządzanie jakością usług. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [35] Urbaniak Maciej. 2007. Zarządzanie jakością, środowiskiem oraz bezpieczeństwem w praktyce gospodarczej. Warszawa: Difin. [36] Wilson Alan. 1998. „The Use of Mystery Shopping in the Measurement of Service Delivery”. The Service Industries Journal 18(3): 148–163. [37] Yaoyuneyong Gallayanee, Jeremy E. Whaley, Rochelle Butler, James A. Williams, Kenny L. Jordan, Laura Hunt. 2018. „Resort mystery shopping: A case study of hotel service”. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism 19(3): 358–386. [38] Yildiz Bülent. 2019. „Analysis of Quality of Logistics Service by Servqual Method”. Conference Paper, 573–582. [39] https://www.badania-rynku.com.pl/poradnik-badacza/ mystery-shopping [dostęp: 21.04.2020].
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
PROBLEMY JAKOŚCI- e-publikacja (pdf) z zeszytu 2020-6 , nr katalogowy 126841
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI- e-zeszyt (pdf) 2020-6
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
31.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2020-6
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH