Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2019 - zeszyt 12
Doskonalenie jako szansa na sukces rynkowy organizacji
Continuous improvement as a chance for market success of an organization
10.15199/46.2019.12.1
Adam SKRZYPEK*
nr katalogowy: 124115
10.15199/46.2019.12.1
Streszczenie
Zmienne otoczenie organizacji zmusza je do poszukiwania sposobów gwarantujących trwanie na rynku i rozwój. Nasilające się procesy walki o klienta oznaczają wzrost troski o poziom jakości oferty rynkowej. Dlatego musi wzrastać jakość zarządzania, która silnie powiązana jest z procesami doskonalenia. Doskonalenie prowadzi do poprawy wartości, wzrostu efektywności i sprawności działania. Obejmować powinno wszystkie obszary i procesy organizacji. Od prawidłowego doboru metod i technik doskonalenia zależą efekty i koszty doskonalenia zarządzania. W warunkach rosnącego znaczenia zasobów niematerialnych w coraz szerszym zakresie w procesie doskonalenia będzie wykorzystywana wiedza oraz technologie ICT. Konieczne zatem jest doskonalenie zarządzania danymi, informacjami i wiedzą. Doskonalenie musi być celem kadry zarządzającej, rośnie zatem rola przywództwa w procesie doskonalenia organizacji. Doskonalenie to ważny obszar badań naukowych i aplikacji praktycznych. Jest to niekończący się proces, wymagający zaangażowania, kompetencji, chęci działania i determinacji. Systemy zarządzania, technologie informacyjne, umiejętne wykorzystywanie zasobów materialnych i niematerialnych wpływają na sukces organizacji prowadzącej działalność w warunkach zmian, ryzyka i niepewności. W artykule wskazano na istotę i znaczenie doskonalenia zarządzania w organizacji. Wskazano na związki, jakie zachodzą pomiędzy doskonałością a doskonaleniem, pokazano miejsce przywództwa w procesie doskonalenia współczesną organizacją.
Abstract
The changing environment of the organisations forces them to look for ways to guarantee market success and continuous development. The level of customer care means continuous effort for the level of quality of the market offer. Therefore, the quality of management process must increase, which is strongly connected with the processes of improvement. Improvement leads to improved value, increased effectiveness and efficiency. It should cover all areas and processes of the organisation. The results and costs of management improvement depend on the proper selection of methods and techniques of improvement. In the conditions of growing importance of intangible resources, knowledge and ICT technologies will be increasingly used in the improvement process. Therefore, it is necessary to improve data, information and knowledge management processes. Improvement must be the goal of the management, therefore the role of leadership in the process of improving the organisation is growing. Improvement is an important area of research and practical applications. It is a continuous process, requiring committment, competence, willingness to act and determination. Management systems, information technologies, skilful use of material and nonmaterial resources influence the success of an organization conducting business in the conditions of change, risk and uncertainty. The article points out the essence and importance of improving management in the organization. The relations between excellence and improvement are indicated, the place of leadership in the process of improvement in the contemporary organization is shown
Słowa kluczowe
doskonalenie
doskonałość
metody doskonalenia
przywództwo
Keywords
improvement
excellence
methods of improvement
leadership
Bibliografia
[1] Deming Walter Edwards. 2012. Wyjście z kryzysu. Out of the crisis, 38-39. Wrocław: Opex Books. [2] Drucker Peter. 2001. "The next society. A survey of the near future". The Economist (Nov. 3rd): 4. [3] Duraj Jan. 2004. Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, 28. Warszawa: PWE. [4] Famielec Józefa, Stanisław Famielec. 2019. "Znaczenie informacji w ekonomii. Kilka kontrowersji". Nierówności Społeczne a wzrost gospodarczy (58): 7-9. [5] Folan Paul, Jim Browne 2005. "A review of performance measurement: Towards performance management". Computers in Industry 56(7): 666. [6] Foley Kevin J., Philippe Hermel. 2008. The Theories and Practices of Organizational Excellence: New perspectives. Sydney: SAI Global. [7] Gartner EXP Report. January 2008. http://www.onsitelasermedic. com/images/2008_CIO_Agenda.pdf [dostęp: 01.2018], Gartner CIO Leadership Forum. March 2012. http://imagesrv.gartner.com/summits/docs/na/cio/CIO- -Forum2012-brochure.pdf [dostęp: 01.2018]. [8] Gołębiowski Marian. 2008. "Teoretyczne aspekty doskonalenia jakości w organizacji". Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania (1): 157-164. [9] Gomółka Zdzisław. 2009. Doskonalenie funkcjonowania organizacji, 9. Warszawa: Difin. [10] Gordon George. 2006. "Uniform Marker Saws up Success with Scorecard". Quality progress (October): 37-42. [11] Hamel Gary, Coimbatore Krishna Rao Prahalad. 1999. Przewaga konkurencyjna jutra, 38-39. Warszawa: Businessman Book. [12] Hys Katarzyna. 2015. Dyfuzja systemu zarządzania jakością i koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu. Opole: Wydawnictwo Politechniki Opolskiej. [13] Juchniewicz Małgorzata. 2017. "Koncepcje doskonalenia organizacji - ewolucja, krytyka, perspektywy rozwoju". Prace Naukowe Uniwersytetu Wrocławskiego (463): 35-36. [14] Juchniewicz Mateusz. 2019. Doskonalenie działalności projektowej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH. [15] Kaplan Robert, David Norton. 2004. Strategy Maps: Conversing Intangible Assets into Tangible Outcomes. Boston: HBS Press. [16] Kłos Zbigniew. 2005. TQM podstawa rozwoju i doskonalenia przedsiębiorstw. W Wielkopolska jakość w perspektywie europejskiej. [17] Krztoń Waldemar. 2015. "XXI wiek - wiekiem społeczeństwa informacyjnego". Odern Management Review XX 22(3): 101-108. [18] Kuc Bolesław. 2008. Strategiczne wymiary doskonałości w zarządzaniu. W Współczesne paradygmaty nauk o zarządzaniu, 88-106. [19] Kucińska-Landwójtowicz Aneta. 2015. Uwarunkowania rozwoju koncepcji ciągłego doskonalenia w przedsiębiorstwie produkcyjnym, 298-299. Zakopane: IZIP. [20] Kwiatkowski Stefan. 2003. Znakomitość (być lepszym, by przetrwać). W Praca zbiorowa poświęcona 50-leciu pracy naukowej W.M. Grudzewskiego, 81-84. Warszawa: ORGMASZ. [21] Lisiecka Krystyna. 2012. Doskonalenie zarządzania jakością produktów subsystemem jakości zarządzania organizacją. W Praktyka zarządzania jakością w XXI wieku, 136. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. [22] Lisiński Marek. (red.) 2011. Audyt wewnętrzny w doskonaleniu instytucji, 116. Warszawa: PWE. [23] Lulewicz-Sas Agata. 2013. "Ewaluacja jako narzędzie doskonalenia organizacji". Optimum. Studia Ekonomiczne 3(63): 101-111. [24] Maruszewski Tomasz. 2003. Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata, 332. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. [25] Masłyk-Musiał Ewa. 2002. Zarządzanie zmianami, 27. Warszawa: PWE. [26] Mikołajczyk Zofia. 2002. Techniki organizatorskie w rozwiązywaniu problemów zarządzania, 17. Warszawa: PWN. [27] Nduati L.N., K. Ombui, A. Kangiri. 2015. "Factors Affecting ICT Adoption in Small and Medium Enterprises in Thika Town, Kenya". European Journals of Business Management 2(3): 395-414. [28] Nieckarz Zdzisław. 2011. Psychologia motywacji organizacji, 66-68. Warszawa: Difin. [29] Nonaka Ikujiro. 1998. The knowledge-creating company, 21. Harvard Business Review on Knowledge Management. Harvard Business School Press. [30] Nowacki Robert. 2015. "Diagnoza poziomu konkurencyjności przedsiębiorstw w Polsce na podstawie oceny ich menedżerów". Handel Wewnętrzny 5(358): 447. [31] Oakland John S. 2004. Oakland on Quality Management, 17-18. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann. [32] Oleński Józef. 2018. "Strategie rozwoju e-państwa w perspektywie 2030 roku". Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych (48): 90. [33] Peters Tom. 2010. Małe, wielkie sprawy. 163 sposoby osiągania doskonałości w biznesie, 35. Warszawa: MT Biznes. [34] PN EN ISO 9000. 2015. Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia. Warszawa: PKN. [35] Rogala Piotr. 2011. Doskonalenie w koncepcji zarządzania jakością. W Doskonalenie sformalizowanych systemów zarządzania, 16. Warszawa: Difin. [36] Skalik Jan. 2014. "Problem doskonałości zarządzania projektami organizacyjnymi". Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu (363): 30. [37] Stabryła Adam. 2008. Proces zarządzania zmianami organizacyjnymi w kontekście ryzyka. W Doskonalenie procesu zarządzania przedsiębiorstwem w obliczu globalizacji. Z teorii i praktyki, 258. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny. [38] Stankiewicz Marek. 2000. "Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa". Gospodarka Narodowa (7-8): 96-97. [39] Skrzypek Adam. 2019. Dojrzałość i doskonalenie. Toruń: Wyd. TNOIK. [40] Trenkner Małgorzata, Bartosz Truszkiewicz. 2015. "Zaangażowanie pracowników w ciągłe doskonalenie - studium przypadku". Nauki o Zarządzaniu. Management Sciences 3(24): 150-164. [41] Urbaniak Maciej. 2010. Kierunki doskonalenia systemów zarządzania jakością, 273. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. [42] Womack James P., Daniel. T. Jones. 2012. Lean thinking - Szczupłe myślenie, 27-40. Wrocław: ProdPublishing.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 124115 "Doskonalenie jako szansa ..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI - e-zeszyt (pdf) 2019-12
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
31.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2019-12
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH