Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2019 - zeszyt 10
Błędy ludzkie i just culture
Human errors and a just culture approach
10.15199/46.2019.10.2
Małgorzata Z. WIŚNIEWSKA
nr katalogowy: 123124
10.15199/46.2019.10.2
Streszczenie
Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie ogólnej istoty zjawiska just culture w świetle innego, powszechnego problemu, jakim jest popełnianie błędów, reakcja na nie, w tym uczenie się na błędach. W pracy wykorzystano metodę krytycznej analizy literatury przedmiotu, metodę syntezy oraz wnioskowania logicznego. W pierwszej części artykułu autorka zdefiniowała błąd oraz zaprezentowała wybrane rodzaje klasyfikacji błędów. W drugiej części odniosła się do zjawiska just culture, podając jego wybrane definicje i wskazując na relacje ze zjawiskiem błędów i raportowania błędów. W artykule zaprezentowano model just culture, jak również omówiono istotę "modelu sera szwajcarskiego" J. Reasona.
Abstract
The aim of the article is to present the general essence of the phenomenon of just culture in the light of the common problem that is making mistakes, reaction to them, including learning from mistakes. The work uses a method of critical analysis of the literature, a method of synthesis and of logical reasoning. In the first part of the article, the author defines the error and presents selected types of error classification. In the second part she referred to the phenomenon of just culture, giving its selected definitions and indicating the relationship between the phenomenon of error and error reporting. The paper presents the just culture model as well as the essence of "Swiss cheese model" by J. Reason.
Słowa kluczowe
błąd
just culture
jakość
bezpieczeństwo
Keywords
error
just culture
quality
safety
Bibliografia
[1] Ahmed Munir, Lukman Sharif, Muhamma Kabir, Maha Al- Maimani. 2012. "Human Errors in Information Security". International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering 1(3): 82-87. [2] Arnstein Francis. 1997. "Catalogue of human error". British Journal of Anaesthesia 79: 645-656. [3] Chomątowska Barbara. 2013. "Bezpieczeństwo i zdrowie pracowników w kulturze opartej na poszukiwaniu winnych". Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica 288: 101-109. [4] Czarnecki Krzysztof M. 2009. "Błędy i pomyłki w badaniach naukowych (Opracowanie autorefleksyjne)". Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, Seria: Pedagogika 4: 21-30. [5] Fone Dan. Behavior based food safety training helps processors create a culture of food safety, http://www.nsf.org/media/ enews/documents/Behavior_Based_Food_Safety_Assessment_ wp.pdf. [dostęp: 14.10.2019]. [6] Jaworski Michał, Janusz Raglewski. 2016. "Polityka Just Culture w lotnictwie cywilnym z perspektywy podstaw odpowiedzialności karnej". Kwartalnik Krajowej Szkoły Sądownictw i Prokuratury 4(24): 5-16. [7] Kotarbiński Tadeusz. 2019. Traktat o dobrej robocie. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. [8] Kotarbiński Tadeusz. 1960. Sprawność i błąd. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych. [9] Łaskarzewska Katarzyna. 2013. "Ewolucja bezpieczeństwa lotów w XX w.". Doctrina. Studia Społeczno-Polityczne 10: 123-139. [10] Marx David. Just culture in nursing regulation. Complaint evaluation tool (CET) Instruction booklet. Raleigh: North Carolina Board of Nursing, http://www.ncbon.com/dcp/i/ discipline-compliance-employer-complaints-just-cultureresources [dostęp: 14.10.2019]. [11] Marx David. 2001. Patient safety and the “just culture". A primer for healthcare executives. New York: Columbia University. [12] Marx David. 2009. Whack-a-Mole: The Price We Pay for Expecting Perfection. Plano: McGraw-Hill. [13] Petersen Dan. 1996. Human error reduction and safety management. New York: Van Nostrand Reinhold. [14] Petschonek Sarah, Jonathan Burlison, Carl Cross, Kathy Martin, Joseph Laver, Ronald S. Landis, James M. Hoffman. 2013. “Development of the Just Culture Assessment Tool (JCAT): Measuring the Perceptions of HealthCare Professionals in Hospitals". Journal of Patient Safety. December 9(4): 190-197. [15] Ratajczak Zofia. 1988. Niezawodność człowieka w pracy. Studium psychologiczne. Warszawa: PWN. [16] Reason James. 1998. “Achieving a safe culture: theory and practice". Work & Stress 12(3): 768-770. [17] Skrzypek Elżbieta. 2010. "Etyka w biznesie a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw". Problemy Jakości (4): 3-7. [18] Wiśniewska Małgorzata Z., Piotr Grudowski. 2019. Kultura jakości, doskonałości i bezpieczeństwa w organizacji. Warszawa: CeDeWu. [19] https://dictionary.cambridge.org/pl/dictionary/english/error [dostęp: 14.10.2019]. [20] https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa. gov/20070022530.pdf [dostęp: 14.10.2019]. [21] https://nursing2015.files.wordpress.com/2010/02/what-is-a- -just-culture4.pdf [dostęp: 14.10.2019]. [22] https://sjp.pwn.pl/ [dostęp: 14.10.2019].
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 123124 "Błędy ludzkie i just cult..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI - e-zeszyt (pdf) 2019-10
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
31.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2019-10
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH