Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
|
Rocznik 2019 - zeszyt 7
Wykorzystanie crowdsourcingu w przemyśle spożywczym - doświadczenia i perspektywy
Utilization of Crowdsourcing in The Food Industry - Experiences and Prospects
10.15199/65.2019.7.6
Katarzyna Kosior
nr katalogowy: 121441
10.15199/65.2019.7.6
Streszczenie
Crowdsourcing jest narzędziem umożliwiającym rozwiązywanie zadań, problemów oraz wyzwań społecznych i biznesowych przy pomocy zaangażowanego "tłumu" (społeczności, grupy) współpracujących ze sobą użytkowników Internetu. Działania crowdsourcingowe powiązane są z wieloma obszarami i koncepcjami, w tym m.in. z otwartymi innowacjami, współtworzeniem, outsourcingiem i zbiorową inteligencją. Można je również uznać za element składowy szerszych procesów cyfryzacji przedsiębiorstw. Początkowo crowdsourcing wykorzystywany był głównie przez przedsiębiorstwa sektora wysokich technologii i oprogramowania komputerowego. Obecnie liderem w wykorzystaniu tej technologii społecznej są firmy sektora dóbr szybkozbywalnych, a szczególnie przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją i sprzedażą żywności. Artykuł przedstawia dotychczasowe doświadczenia przedsiębiorstw przemysłu spożywczego związane z realizacją projektów crowdsourcingowych. Omawia również nowe kierunki w rozwoju crowdsourcingu oraz możliwości pełniejszego wykorzystania tego narzędzia w procesie cyfrowej transformacji przedsiębiorstw
Abstract
Crowdsourcing is a tool that allows businesses to solve tasks, problems and social and business challenges with the help of an engaged "crowd" (community, group) of collaborating Internet users. Crowdsourcing activities are associated with many areas and concepts, including i.a. open innovations, co-creation, outsourcing and collective intelligence. They can also be considered a part of broader processes related to the digitalization of enterprises. Initially, crowdsourcing was used mainly by enterprises from the high-technology and software industry. At present, the leaders in using this social technology are enterprises in the FMCG sector, including in particular those involved in the production and sale of food. The article analyzes the up-to- -date experiences of the food industry enterprises in the area of crowdsourcing projects. It also discusses new directions in the development of crowdsourcing and the possibilities for a more comprehensive use of this tool in the digital transformation of enterprises.
Słowa kluczowe
crowdsourcing
otwarte innowacje
przemysł spożywczy
cyfrowa transformacja
Keywords
crowdsourcing
open innovations
food industry
digital transformation
Bibliografia
[1] Brabham D. 2009. "Crowd sourcing the public participation process for planning projects". Planning Theory 8 (3) : 242-262. [2] Brown T.E. 2018. "An Evaluation of Crowdsourcing as a Tool for Marketing Activities", Luleå University of Technology, Graphic Production. [3] Busse M., R. Siebert. 2018. "The role of consumers in food innovation processes". European Journal of Innovation Management 21 (1) : 20-43. [4] Cera J. 2015. "The State of Crowdsourcing: Are the Biggest Brands Really Opening Up to Consumer Creativity". eYeka, Crowdsourcing Week Global. [5] Costa A. 2013. "Collaborative product innovation in the food service industry. Do too many cooks really spoil the broth?" . W Open innovation in the food and beverage industry, 154-173. Cambridge: Woodhead Publishing Limited. [6] Dehoyos M. 2019. "5 Simple Questions to Ask Your Crowdsourcing Platform". https://crowdsourcingweek. com/blog/5-questions-to-ask-crowdsourcing-platforms/ (data dostępu 7 czerwca 2019). [7] Dunford N. 2018. "Crowdsourcing in the Food Industry". Oklahoma Cooperative Extension Service. http://factsheets.okstate.edu/documents/fapc-221-crowdsourcing-in-the-food-industry/ (data dostępu: 6 czerwca 2019). [8] Filieri R. 2013. "Consumer co-creation and new product development: A case study in the food industry". Marketing Intelligence and Planning 31 (1) : 40-53. [9] Hershkovitz S. 2019. "Bold Open Innovation Sparking Both Business and Social Impact". https://crowdsourcingweek. com/blog/bold-open-innovation-sparking-both-business-and-social-impact/ (data dostępu 10 czerwca 2019). [10] Hofstetter R., S. Aryobsei, H. Andreas. 2018. "Should You Really Produce What Consumers Like Online? Empirical Evidence for Reciprocal Voting in Open Innovation Contests". The Journal of Product Innovation Management 35 (2) : 209-229. [11] How enterprises can benefit from crowd engagement, Crowdsourcing week: https://crowdsourcingweek. com/the-hyperloop-innovation/?utm_content=buffer3468f&utm_medium=social&utm_ source=twitter.com&utm_campaign=buffer (data dostępu: 23 maja 2019). [12] Howe J. 2006. "The Rise of Crowdsourcing". Wired 14 (6) : 1-5. [13] Kasprzycki-Rosikoń J. 2015. "Perspektywy rozwoju crowdsourcingu". W Tłum jako źródło wiedzy i kapitału. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. [14] Kemp S. 2013. "Consumers as part of food and beverage industry innovation". W Open innovation in the food and beverage industry, 109-138. Cambridge: Woodhead Publishing Limited. [15] Major confectioners to crowdsource ideas to help families snack responsibly, https://www.newfoodmagazine. com/news/65223/major-chocolate-crowdsource/?platform=hootsuite (data dostępu: 22 maja 2019). [16] Pedersen J., D. Kocsis, A. Tripathi, A. Tarrell, A. Weerakoon, N. Tahmasbi, J. Xiong, W. Deng, O. Oh, G.J. de Vreede. 2013. "Conceptual foundations of crowdsourcing: A review of IS research". 46th Hawaii International Conference on System Sciences, IEEE: 579-588. [17] Przeździecka-Czyżewska N., J. Szlachciuk, I. Ozimek. 2016. "Zaangażowanie konsumentów w rozwój marek poprzez działania crowdsourcingowe na rynku żywności". Studia i Prace WNEiZ US 43 (2) : 219-227. [18] Przykłady projektów zrealizowanych na platformie MillionMożliwości (Millionyou), https://millionmozliwosci. pl (data dostępu: 29 maja 2019). [19] Soon J.M., I.S. Saguy. 2017. "Crowdsourcing: A new conceptual view for food safety and quality". Trends in Food Science and Technology 66 : 63-72. [20] Spigit’s 2018 State of Crowdsourced Innovation Report, http://go.spigit.com/rs/123-ABC-801/images/ 2018_Spigit_State_of_Crowdsourced_Innovation.pdf (data dostępu: 6 czerwca 2019). [21] Watrous M. 2017. "Coca-Cola seeking sweetener innovations with crowdsourcing campaign". https:// www.foodbusinessnews.net/articles/9738-coca-cola-seeking-sweetener-innovations-with-crowdsourcing- campaign (data dostępu: 6 czerwca 2019). [22] Wierżyński W. 2015. "Wady i zalety stosowania crowdsourcingu". W Tłum jako źródło wiedzy i kapitału. Warszawa. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. [23] Yeomans M. 2013. "Why crowdsourcing should become part of a company's DNA". The Guardian, https://www.theguardian.com/sustainable-business/blog/crowdsourcing-company-dna-sustainability (data dostępu: 10 czerwca 2019).
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 121441 "Wykorzystanie crowdsourci..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - e-zeszyt (pdf) 2019-7
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
27.50 zł
Do koszyka
Prenumerata
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
330.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - papierowa prenumerata roczna
432.00 zł brutto
400.00 zł netto
32.00 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - pakowanie i wysyłka
42.00 zł brutto
34.15 zł netto
7.85 zł VAT
(stawka VAT 23%)
474.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
498.00 zł brutto
461.11 zł netto
36.89 zł VAT
(stawka VAT 8%)
498.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2019-7
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH