Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2019 - zeszyt 4
Postrzeganie marki jako symbolu jakości produktu przez konsumentów w Polsce
The brand perception as a symbol of product quality among the consumers in Poland
10.15199/46.2019.4.3
Wiesław ŁUKASIŃSKI
Paulina BETLEJ
nr katalogowy: 119884
10.15199/46.2019.4.3
Streszczenie
Celem publikacji jest przybliżenie znaczenia marki i postrzegania jej przez konsumentów w Polsce. Jego realizacja była możliwa dzięki dokonaniu przeglądu literatury i przeprowadzeniu badania ankietowego pozwalającego na poznanie opinii konsumentów na ten temat. Z przeprowadzonych badań wynika, iż marka, a także proces zarządzania nią, wpływa na postrzeganie produktów przez konsumentów. Za celowe należy uznać nadanie jej określonej tożsamości, budowanie pozytywnego wizerunki i wzmacnianie siły, gdyż ma to istotny wpływ na korzyści odnoszone przez organizację i konsumenta. Z przeprowadzonego badania ankietowego wynika, iż: 90% badanych, robiąc zakupy, zwraca uwagę na to, jakiej dany produkt jest marki, co oznacza, że zjawisko jej rozpoznawalności ma znaczenie, konsumenci podczas zakupów decydują się na produkty markowe, ponieważ mają do nich większe zaufanie, co wiąże się z przekonaniem o wyższej ich jakości, z punktu widzenia konsumentów najbardziej istotne są te cechy marki i czynniki wpływające na jej wartość, które mają bezpośrednie oddziaływanie na nich, mogą doświadczyć ich efektów, za kluczowy instrument w procesie kształtowania wartości marki uznano reklamę (przyciąganie uwagi konsumenta do marki) i logo (skojarzenie z marką, produktem), które w znacznym stopniu przyczyniają się do kształtowania jej wizerunku. Uzyskane wyniki badań można postrzegać jako przesłankę do podejmowania działań popularyzujących marki w społeczeństwie, gdyż zwiększa to szansę na rozwój organizacji i korzyści odnoszone przez konsumentów.
Abstract
The aim of the publication is to show the brand’s importance and perception of it by Polish consumers. Its implementation was possible thanks to reviewing the literature and conducting a questionnaire survey allowing to get to know consumers’ opinions on this subject. The research shows that the brand as well as the process of its management influence the perception of products by consumers. Apart from this, it should be advisable to give it a specific identity, to build it positive images and to enhance its strength, because it has a significant impact on benefits of the organization and the consumer. The survey results show that: 90% of respondents making purchases pay attention to the product brand, which means that the phenomenon of brand recognition is important, consumers decide on branded products when shopping, because they have more confidence in them, which is associated with a higher conviction product quality, from the consumers’ point of view, the most important are those brand features and factors affecting its value which directly affect consumers, they can experience their effects, advertising (attracting the consumer's attention to the brand) and the logo (association with the brand, product) were considered as the key instrument in the process of shaping the brand's value. The obtained test results can be seen as the ground for undertaking activities that popularize the brand in society, because this increases the chance for organizational development as well as consumer benefits.
Słowa kluczowe
marka
polski konsument
postrzeganie znaczenia marki
Keywords
brand
Polish consumer
perception of the brand’
s importance
Bibliografia
[1] Aaker David. 1991. Managing Brand Equity. New York: The Free Press. [2] Altkorn Jerzy. 1999. Strategia marki. Warszawa: PWE. [3] Badzińska Ewa. 2011. Konkurowanie przedsiębiorstw w segmencie młodych konsumentów. Warszawa: PWE. [4] Bretyn Agnieszka. 2015. "Analiza i ocena wybranych aspektów świadomości konsumenckiej na przykładzie młodych konsumentów". Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego (10): 59-68. [5] Czeczotko Maksymilian, Anna Kudlińska-Chylak, Paulina Danielak, Hanna Górska-Warsewicz. 2017. "Postrzeganie marki a sytuacja ekonomiczna nabywców". Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie 2(34): 47-58. [6] Chernatony de Leslie, Francesca Dall’Ormo Riely. 1997. “Brand Consultants Perspectives on the Concept of “the Brand". Marketing and Research Today 25(1): 45-52. [7] Engel James, Roger D. Blackwell, Paul W. Miniard. 1993. Consumer Behavior. Chicago: The Dryden Press. [8] Grębowiec Mariusz. 2016. "Rola marki w procesie podejmowania decyzji zakupu produktów mleczarskich na przykładzie rynku jogurtów". Polityki Europejskie, Finanse i Marketing 15(64): 55-67. [9] Hansen Flemming. 1972. Consumer choice behavior. A. cognitive theory. New York: The Free Press. [10] ISO 10668:2010 - Brand valuation - Requirements for monetary brand valuation. International Standard Organization, September. [11] Jaciow Magdalena, Robert Wolny. 2011. Polski e-konsument - typologia, zachowania. Kraków: Onepress. [12] Janoś-Kresło Mirosława, Bogdan Mróz (red.). 2006. Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH. [13] Kall Jacek. 2001. Silna marka. Warszawa: PWE. [14] Kall Jacek. 2002. "13 zasad zarządzania marką". Marketing w Praktyce (2): 4-8. [15] Kall Jacek, Ryszard Kłeczek, Adam Sagan. 2013. Zarządzanie marką. Warszawa: Wolters Kluwer. [16] Kotler Philip. 1991. Marketing Management. Prentice Hall, New York: Englewood Cliffs. [17] Kotler Philip, Gary Armstrong. 1994. Principles of Marketing. Englewood Cliffs, N.J. : Prentice-Hall. [18] Liczmańska Katarzyna. 2015. "Kluczowe czynniki determinujące zachowania konsumenckie na przykładzie mieszkańców województwa Kujawsko-Pomorskiego". Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 2(41): 107-118. [19] Małysa-Kaleta Agata. 2017. "Źródła wiedzy ekonomicznej konsumentów w procesach decyzyjnych na współczesnym rynku". Handel Wewnętrzny 6 (371): 193-202. [20] Mazurek-Łopacińska Krystyna. 2003. Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe. Warszawa: PWE. [21] Patkowski Paweł. 2010. Potencjał konkurencyjny marki - jak zdobyć przewagę na rynku. Warszawa: Poltext. [22] Roberts Sophie. 2011. “Brand Valuation: the methodologies". Intellectual Property Magazine (2): 47-49. [23] Robertson Thomas, Scott Ward. 1973. Consumer behavior research: promise and prospects. W Consumer behavior. Theoretical Sources. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall. [24] Schivinski Bruno, Przemysław Łukasik. 2017. "Wymiary kapitału marki jako moderatory związku pomiędzy kapitałem marki bazującym na konsumencie i skłonnością konsumenta do angażowania się w treści związane z marką w mediach społecznościowych". Handel Wewnętrzny 1(366): 80-90. [25] Skrzypek Elżbieta. 2009. Kapitał relacji jako element kapitału intelektualnego. W Kapitał relacyjny w nowoczesnej gospodarce. Warszawa: Studio Emka. [26] Skrzypek Elżbieta, Florina Pinzaru. 2017. "Marka jako ważny element marketingu". Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach (114): 197-210. [27] Sowa Izabela. 2017. "Zachowania prosumenckie wśród konsumentów pokolenia X i Y". Handel Wewnętrzny 6(371): 310-320. [28] Szulce Halina, Karolina Janiszewska. 2006. Zarządzanie marką. Poznań: Wyd. AE w Poznaniu. [29] Wolanin-Jarosz Elżbieta. 2015. "Analiza świadomości marek ‘produktów Krajów Karpackich’- wyniki badań bezpośrednich". Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu (1)41: 199-210.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 119884 "Postrzeganie marki jako s..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI - e-zeszyt (pdf) 2019-4
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
31.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2019-4
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH