Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2018 - zeszyt 6
Jakość marketingu szeptanego uczelni wyższej
Quality of word-of-mouth marketing of a university
10.15199/48.2018.6.4
Aleksander LOTKO
Łukasz WÓJTOWICZ
nr katalogowy: 114113
10.15199/48.2018.6.4
Streszczenie
Za cel artykułu przyjęto: (1) określenie udziału marketingu szeptanego w pozyskiwaniu studentów przez uczelnię oraz (2) kwantyfikację nieformalnego przekazu marketingowego generowanego przez studentów uczelni. Przeprowadzono badanie empiryczne na próbie 152 studentów. Badano, poprzez jakie narzędzia promocyjne studenci dowiedzieli się o ofercie edukacyjnej uczelni, którą wybrali, oraz jakie jest prawdopodobieństwo polecenia tej uczelni znajomym. W rezultacie uzyskano wartość wskaźnika Net Promoter Score (NPS). Uzyskano następujące wyniki: (1) marketing szeptany jest wyraźnie najczęstszym sposobem uzyskiwania przez studentów pierwotnej informacji o ofercie edukacyjnej uczelni (33% dowiedziało się o niej z polecenia znajomego) oraz (2) mierzona wskaźnikiem skłonności polecania NPS motywacyjna lojalność studentów jest niska (NPS = -22), czyli wysyłają oni negatywny nieformalny przekaz marketingowy. Wkładem własnym autorów i elementem innowacyjnym opracowania jest zastosowanie użytych narzędzi do pomiaru marketingu szeptanego uczelni wyższej.
Abstract
The aim of the paper was twofold: (1) determining a participation of word-of-mouth marketing in gaining students by a university and (2) quantifying an informal marketing message generated by the students. An empirical research on a quote of 152 students was carried out. It was examined, with the use of which promotion tools the students learned about the university’s educational offer and how likely they are to recommend the university to a friend. Finally a value of Net Promoter Score (NPS) index was obtained. The following results were discovered: (1) word-of-mouth marketing is clearly the most often way of gaining information on an educational offer of a university (33% learned about it from a friend's recommendation) and (2) students' motivational loyalty is low (NPS = -22), so they are sending a negative informal marketing message. Authors' contribution and novelty of the paper is the use of the mentioned tools in measuring word-of-mouth marketing of a university.
Słowa kluczowe
marketing szeptany
uniwersytet
Net Promoter Score
przekaz marketingowy
lojalność studentów
Keywords
word-of-mouth marketing
university
Net Promoter Score
marketing message
students'
loyalty
Bibliografia
[1] Balter David, John Butman. 2007. Poczta pantoflowa. Sztuka marketingu szeptanego. Warszawa: One Press. [2] Bohdanowicz Beata. 2010. Poradnik WoMM. Warszawa: VFP Communications. [3] Bolton Ruth, P.K. Kannan, Matthew Bramlett. 2000. “Implications of Loyalty Program Membership and Service Experiences on Customer Retention and Value". Academy of Marketing Science Journal 1 (28): 95-108. [4] Brogan Chris, Julien Smith. 2011. Zaufanie 2.0. Jak wywierać wpływ, zdobyć lojalność klientów i kreować markę. Warszawa: OnePress. [5] Burgiel Aleksandra. 2007. "Psychologiczne aspekty kształtowania lojalności i ich praktyczne konsekwencje". Handel Wewnętrzny 6: 55-61. [6] CBOS. 2017. Komunikat nr 62 z badań: Czy warto się kształcić? Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej. [7] Christopher Martin, Adrian Payne, David Ballantyne. 1991. Relationship Marketing. Oxford: Butterworth-Heinemann Ltd. [8] Dejnaka Agnieszka. 2007. Budowanie lojalności klientów. Warszawa: OnePress. [9] Dwornik Bartłomiej. 2010. Szeptanie jest w cenie. Kraków: SmartPR. [10] Dziewanowska Katarzyna. 2007. "Znaczenie zadowolenia i niezadowolenia klienta w budowaniu jego lojalności". Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 12: 365-370. [11] Górniak Jarosław (red.). 2015. Diagnoza szkolnictwa wyższego. Warszawa: FRP. [12] Griffin Jill. 1997. Customer Loyalty: How to Learn It, How to Keep It. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. [13] GUS. 2016. Szkoły wyższe i ich finanse w 2016 r. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. [14] Hayes Bob. 2008. Measuring Customer Satisfaction and Loyalty. Milwaukee: ASQ Quality Press. [15] Jardanowski Piotr. 2010. "Net Promoter Score w badaniach użyteczności". http://symetria.pl (dostęp 03.11.2017). [16] Kelly Kevin. 1998. New Rules for the New Economy: 10 Radical Strategies for a Connected World. New York: Fourth Estate. [17] Kłopocka Aneta. 2006. "Komunikacja nieformalna na rynku detalicznym usług bankowych - studium przypadku". Bank i Kredyt 4: 60-66. [18] Korneta Paweł. 2014. “What makes customers willing to recommend a retailer - the study on roots of positive Net Promoter Score index". Central European Review of Economics and Finance 2 (5): 61-74. [19] Kotler Philip. 1991. Marketing Management. New York: Prentice Hall. [20] Kozielski Robert (red.). 2011. Wskaźniki marketingowe. Kraków: Wolters Kluwer. [21] Krzyżanowska Magdalena. 2004. "Perspektywy rozwoju marketingu usług edukacyjnych szkolnictwa wyższego w Polsce". Acta Universitas Lodziensis - Folia Oeconomica 179: 417-425. [22] Kryniewska Patrycja. 2010. "Budowanie i komunikowanie wizerunku uczelni w Polsce i w Wielkiej Brytanii". http:// edumarketing.pl (dostęp 04.11.2017). [23] Kryniewska Patrycja. 2016. "Wyszukiwarki internetowe numerem 1 w rekrutacji studentów". http://edumarketing.pl (dostęp 04.11.2017). [24] Lotko Aleksander. 2012. "Lojalność klientów telefonii komórkowej". Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa 1: 91-102. [25] Lotko Aleksander. 2013. Marketing wobec ponowoczesności. Warszawa: CeDeWu. [26] Lotko Aleksander. 2015. "Classifying Customers According to NPS Index: Cluster Analysis for Contact Center Services". Central European Review of Economics and Finance 2 (8): 5-30. [27] Lotko Małgorzata, Aleksander Lotko, Paweł Korneta. 2018. Jakość usług obsługi technicznej i naprawy samochodów osobowych. Radom: INW Spatium. [28] MNiSW. 2013. Szkolnictwo wyższe w Polsce. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. [29] Morgan Neil, Lopo Rego. 2006. “The Value of Different Customer Satisfaction and Loyalty Metrics in Predicting Business Performance". Marketing Science 5: 426-439. [30] Mruk Henryk, Bogna Pilarczyk. 2006. Kompendium wiedzy o marketingu. Warszawa: PWN. [31] Nielsen. 2010. Poziom zaufania dla źródeł opinii. Warszawa: Nielsen. [32] Nowaczyk Grażyna, Dariusz Sobolewski (red.). 2011. Marketing w szkole wyższej. Przemiany w orientacji marketingowej. Poznań: Wydawnictwo WSB w Poznaniu. [33] Pabian Arnold. 2002. "Promocja szkoły wyższej". Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2: 138-144. [34] Reichheld Fred. 2003. "The One Number You Need to Grow". Harvard Business Review December: 361-384. [35] Reichheld Fred. 2006. “The microeconomics of customer relationships". MIT Sloan Management Review 2 (47): 73-78. [36] Rosen Emanuel. 2003. Fama. Anatomia marketingu szeptanego. Warszawa: Wydawnictwo Media Rodzina. [37] Sernovitz Andy. 2014. Marketing szeptany. Warszawa: Wolters Kluwer. [38] Siejak Michał. 2017. "Net Promoter Score - filar rekomendacji". http://6ix.pl (dostęp 03.11.2017). [39] Studzińska Elżbieta. 2015. Lojalność klienta - pojęcie, podział. rodzaje i stopnie. W: Borys Tadeusz. Piotr Rogala, Paweł Skowron (red.). Zrównoważony rozwój organizacji - odpowiedzialne zarządzanie. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu: 215-232. [40] Tkaczyk Jolanta. 2007. Word-of-mouth w służbie marketingu. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. [41] Turek Adam. 2015. "W Polsce działa 429 uczelni wyższych". http://innpoland.pl (dostęp 04.11.2017). [42] Wierenko Tomasz. 2015. "Wybrane instrumenty zarządzania promocją szkoły wyższej". Firma i Rynek 1: 105-116. [43] Wolniak Radosław, Bożena Skotnicka-Zasadzień. 2012. "The concept of study of Servqual method’s gaps". Quality and Quantity 4 (46): 1239-1247. [44] Woźniak Michał. 2007. Reklama jako element kształtujący lojalność handlową. W: Makarski Sylwester (red.). Marketingowe mechanizmy kształtowania lojalności. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego: 215-216.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 114113 "Jakość marketingu szeptan..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI - e-zeszyt (pdf) 2018-6
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
31.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2018-6
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH