Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
AURA
|
Rocznik 2018 - zeszyt 5
Nauka szkolna w ogrodzie- lekcja przyjazna dla przyrody i umysłu ucznia
Natalia DEMESHKANT
Dobrosława EGNER
nr katalogowy: 113759
Tradycyjna lekcja najczęściej kojarzy się z salą szkolną, pracą z podręcznikami, monologiem nauczyciela i nieco bierną postawą uczniów. Ograniczenie się do takich form nauczania sprawia, że lekcje zazwyczaj są nudne, a uczeń rozumie i zapamiętuje znacznie mniej niż wtedy, gdy ma możliwość badać zjawiska i procesy poza klasą w środowisku naturalnym. Pokazywanie roślin i zwierząt na rysunkach, zdjęciach lub prezentacjach nie jest wystarczające. Znacznie większe walory edukacyjne i wychowawcze mają zajęcia w terenie, w pobliskim parku lub ogrodzie, a tym bardziej, jeżeli to ogród szkolny, stworzony i pielęgnowany przez uczniów. Wtedy uczniowie przestają być odbiorcami wyłącznie teoretycznej wiedzy, czasami nawet na bardzo dobrym poziomie, ale niestety bez praktycznych umiejętności wykorzystania jej w praktyce, w życiu codziennym. Znają, na przykład, budowę i funkcje poszczególnych części drzewa, ale nigdy nie dotykali kory, nie wiedzą, jak pachnie, nie potrafią wyjaśnić, dlaczego drzewa z wypróchniałym pniem nadal są żywe. Wiedza przekazywana z nabyciem praktycznego doświadczenia jest wreszcie zrozumiała i lepiej zapamiętana, jasne stają się przyczyny i skutki. Można spojrzeć na to zjawisko także od drugiej strony. Wrodzona ciekawość dzieci właśnie podczas zajęć terenowych ma szansę się rozwinąć. W czasie obserwacji w naturze pojawiają się setki pytań, na które odpowiedź można znaleźć choćby w podręczniku [16]. Dla większego przekonania o potrzebie zmiany podejścia do tradycyjnej szkolnej nauki na rzecz połączenia z naturą warto przytoczyć kilka dobrych praktyk, tak zwanych "Agricultural and Garden-Based Learning", szeroko wykorzystanych w całym świecie. Znaczenie obcowania z naturą dla psychicznego zdrowia oraz wyników szkolnych jest mocno poparte badaniami naukowymi. Między innymi stwierdzono pozytywny wpływ uczenia się w ogrodzie (Garden- -Based Learning, GBL) na zaangażowanie uczniów i wyniki w nauce ze ws[...]
Bibliografia
[1] Acar, I. H., Torquati, J., 2015, The power of nature: developing prosocial behavior toward nature and peers through nature-based activities, Young Children, 70(5), P. 62-71. [2] Blair, D., 2009, The child in the garden: An evaluative review of the benefits of school gardening, The Journal of Environmental Education, 40(2), P.15-38. [3] Clark, J.C., 2017, Primary school gardens as mediators of pre-service teachers’ environmental activism, Abstract book of the 9th world environmental education congress, September 9-15 2017 Vancouver - Canada, P. 7. [4] Cutter-Mackenzie, A., 2009, Multicultural school gardens: Creating engaging garden spaces in learning about language, culture, and environment. Canadian Journal of Environmental Education, 14(1), 122-135. [5] Eathink2015: Eat local, think global / http://eathink2015. org/pl/ [6] Lochner, J., 2017, Global Learning in local school gardens through virtual school garden exchanges, Abstract book of the 9th world environmental education congress, September 9-15 2017 Vancouver - Canada, P. 9. [7] Metoda projektu: Kontrakt! czym jest i dlaczego warto go spisać? / https://poczytajmy.ceo.org.pl/ metoda-projektu/kontrakt-czym-jest-i-dlaczego- -warto-go-spisac [8] Miller, D., 2007, The seeds of learning: Young children develop important skills through their gardening activities at a midwestern early education program, Applied Environmental Education & Communication, 6(1), P. 49-66. [9] Murakami, C. D., Su-Russell, C. & Manfra, L., 2018, Analyzing teacher narratives in early childhood garden- based education, The Journal of Environmental Education, 49 (1), P. 18-29. [10] Ozer, E. J., 2007, The effects of school gardens on students and schools: Conceptualization and considerations for maximizing healthy development, Health Education & Behavior, 34(6), P. 846-863. [11] Pontikakis, F., 2017, Garden based learning in Environmental Education Centers and Networks in Greece, Abstract book of the 9th world environmental education congress, September 9-15 2017 Vancouver - Canada, P. 10. [12] Ryan, R. M., Deci, E. L., 2000, Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55(1), P. 68-78. [13] Sharma, S. V., Hedberg, A. M., Skala, K. A., Chuang, R.-J., & Lewis, T., 2015, Feasibility and acceptability of a gardening based nutrition education program in preschoolers from low-income, minority populations, Journal of Early Childhood Research, 13(1), P. 93-110. [14] Skinner, E. A., Chi, U., & The Learning-Gardens Educational Assessment Group, 2012, Intrinsic motivation and engagement as “active ingredients" in gardenbased education: Examining models and measures derived from selfdetermination theory, The Journal of Environmental Education, 43(1), P. 16-36. [15] Stapleton, S., 2017, School Garden Learning Collaborative: the joining of formal and informal gardenbased educators, Abstract book of the 9th world environmental education congress, September 9-15 2017 Vancouver - Canada, P. 8. [16] Szkolne ogrody - zielone pracownie / http://www. ogrody.edu.pl [17] Truong, S., 2017, Collaborative research to enhance wellbeing through school and community gardens, Abstract book of the 9th world environmental education congress, September 9-15 2017 Vancouver - Canada, P. 7. [18] Wansink, B., Hanks, A. S., Just, D. R., 2015, A plan to plate pilot: A cold-climate high school garden increased vegetable selection but also waste, Acta Paediatrica, 104, P. 823-826. [19] Williams, D. R., Dixon, P. S., 2013, Impact of garden-based learning on academic outcomes in schools, Review of Educational Research, 83(2), P. 211-235.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 113759 "Nauka szkolna w ogrodzie-..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
AURA OCHRONA ŚRODOWISKA - e-zeszyt (pdf) 2018-5
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
25.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
AURA OCHRONA ŚRODOWISKA - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
312.00 zł
Do koszyka
AURA OCHRONA ŚRODOWISKA - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
AURA OCHRONA ŚRODOWISKA - papierowa prenumerata roczna
384.00 zł brutto
355.56 zł netto
28.44 zł VAT
(stawka VAT 8%)
AURA OCHRONA ŚRODOWISKA - pakowanie i wysyłka
42.00 zł brutto
34.15 zł netto
7.85 zł VAT
(stawka VAT 23%)
426.00 zł
Do koszyka
AURA OCHRONA ŚRODOWISKA - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
AURA OCHRONA ŚRODOWISKA - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
480.00 zł brutto
444.44 zł netto
35.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
480.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2018-5
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH