Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2018 - zeszyt 4
Aktywność prosumpcyjna nabywców finalnych w kontekście ich postaw życiowych
Prosumeric activity of final purchasers in the context of their life attitudes
10.15199/48.2018.4.2
Agnieszka Izabela BARUK
nr katalogowy: 113217
10.15199/48.2018.4.2
Streszczenie
Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. W części teoretycznej przedstawiono i poddano analizie prezentowane w literaturze przedmiotu poglądy dotyczące zmian zachodzących w roli rynkowej współczesnych nabywców, których aktywność wzrasta, obejmując zachowania prosumpcyjne. Stwierdzono, że w literaturze nie są analizowane zależności między aktywnością prosumpcyjną a postawami życiowymi nabywców odzwierciedlającymi ich potencjał prosumpcyjny. Zidentyfikowanie tych zależności było podstawowym celem artykułu. Sformułowano także 4 hipotezy badawcze odnoszące się do związków między prosumpcyjną aktywnością internetową a otwartą postawą na nawiązywanie kontaktów z innymi osobami przez Internet. W części empirycznej podjęto próbę realizacji wspomnianego celu oraz sprawdzenia hipotez badawczych. Dane pierwotne zebrane za pomocą metody badania ankietowego przeprowadzonego wśród 1200 dorosłych polskich nabywców finalnych na terenie całej Polski poddano analizie, stosując metodę analizy średnich ocen i analizy korelacji Spearmana. Wyniki analizy wskazują, że ankietowani przejawiali zróżnicowane formy aktywności prosumpcyjnej, dysponując widocznym potencjałem w tym zakresie. Silne zależności występowały głównie między formami internetowej aktywności internabywczej a postawami odnoszącymi się do środowiska wirtualnego. W przypadku badanych nie ma podstaw do odrzucenia tylko jednej hipotezy mówiącej, iż istnieje si lny związek między prosumpcyjną aktywnością internabywczą podejmowaną w Internecie a postawą otwartą na nawiązywanie kontaktów z innymi osobami przez Internet.
Abstract
The article has the theoretical-empirical character. The theoretical part analyses approaches presented in the literature on changes of market role of contemporary purchasers. Their activity is growing including prosumeric behaviours. The lack of analysing dependencies between prosumeric activity and life attitudes of purchasers reflecting their prosumeric potential is underlined. Identifying these dependencies is the main aim of this article. Four research hypotheses are formulated too. Each of them connects relations between prosumeric activity in Internet and open attitude towards establishing contacts with other people via Internet. In the empirical part an attempt has been made to realize the above mentioned aim and check research hypotheses. The primary data gathered by using the questionnaire survey conducted among 1200 adult Polish purchasers is analysed by the following methods: analysis of average ratings and analysis of Spearman correlation. The results of this analysis show that respondents undertake different forms of prosumeric activity, having visible potential in this scope. The strong dependencies exist mainly between forms of Internet interpurchasing activity and attitudes referring to the virtual environment. In the case of respondents there is no reason to reject only one hypothesis. This hypothesis says that there is strong relation between prosumeric activity interpurchasing undertaken in Internet and open attitude towards contacts with the other persons in Internet.
Słowa kluczowe
nabywca finalny
aktywność prosumpcyjna
postawa
potencjał prosumpcyjny
Keywords
final purchaser
prosumeric activity
attitude
prosumeric potential
Bibliografia
[1] Baldwin Carliss, Eric von Hippel. 2011. “Modelling a paradigm shift: from producer innovation to user and open collaborative innovation". Organization Science 22 (6): 1399-1417. [2] Chandler Jennifer, Steven Chen. 2015. “Prosumer motivations in service experiences". Journal of Service Theory and Practice 25 (2): 220-239. [3] Chen Yujie. 2014. “Production Cultures and Differentiations of Digital Labour". Triple C: Communication, Capitalism & Critique. Journal for a Global Sustainable Information Society 12 (2): 648-667. [4] Contemporary Consumer Culture Theory. 2017. John F. Sherry, Eileen M. Fischer (red.), London: Routledge. [5] Cova Bernard, Daniele Dalli. 2009. “Working consumers: The next step in marketing theory?". Marketing Theory 9 (3): 315-339. [6] Cova Bernard, Daniele Dalli, Detlev Zwick. 2011. “Critical perspectives on consumers’ role as ‘producers’: Broadening the debate on value co-creation in marketing processes". Marketing Theory. 11 (3): 231-241. [7] Dhir Amandeep, Ståle Pallesen, Torbjørn Tornsheim, Cecilie- Schou Andreassen. 2016. “Do age and gender differences exist in selfie-related behaviours?" Computers in Human Behavior 63: 549-555. [8] Firat Al Fuat, Nikhilesh Dholakia. 2006. “Theoretical and Philosophical Implications of Postmodern Debates: Some Challenges to Modern Marketing". Marketing Theory 6: 123-161. [9] Gabriel Yiannis, Tim Lang. 2006. The Unmanageable Consumer. New York: SAGE Publication. [10] Grubor Aleksandar, Dražen Marić. 2015. Contemporary Consumer in the Global Environment. CBU International Conference on Innovation, Technology Transfer and Education. [11] Ha Louisa, Gi Woong Yun. 2014. “Digital Divide in Social Media Prosumption: Proclivity, Production Intensity, and Prosumer Typology among College Students and General Population". Journal of Communication and Media Research 6 (1): 45-62. [12] Hogg Michael, Graham Vaughan. 2005. Social Psychology (4th edition). London: Prentice-Hall. [13] Maciaszczyk Magdalena. 2017. "Zakres aktywności prosumenckich konsumentów niepełnosprawnych ruchowo i ich wpływ na skłonność do akceptacji innowacji produktowych". "Marketing i Rynek 9: 210-216. [14] Mitręga Maciej. 2015. “Streamlining Prosumption of Users of the So-called New Media in the Context of General European Economic Crisis". Handel Wewnętrzny 61 (1): 172-181. [15] Roberts Deborah, Mathew Hughes, Kia Kertbo. 2014. “Exploring consumers’ motivations to Engage in innovation through co-creation activities". European Journal of Marketing 48 (1): 147-169. [16] Sobczyk Mieczysław. 2007. Statystyka. Warszawa: PWN. [17] Szreder Mirosław. 2010. "Losowe i nielosowe próby w badaniach statystycznych". Przegląd Statystyczny 4: 168-174. [18] Szyszko Monika. 2007. "Otwartość na doświadczenia jako kompetencja poznawcza". Studia Psychologica 7: 211-229. [19] Ziemba Ewa, Monika Eisenbardt. 2014. “Prosumers’ eagerness for knowledge sharing with enterprises - a Polish study". Online Journal of Applied Knowledge Management 2 (1): 40-58. [20] Zwick Detlev, Samuel K. Bonsu, Aron Darmody. 2008. “Putting consumers to work. ‘Co-creation’ and new marketing govern- mentality". Journal of Consumer Culture 8 (2): 163-196. [21] https://sjp.pwn.pl/slowniki/introwertyk.html (dostęp: 21.02.2018).
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 113217 "Aktywność prosumpcyjna na..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI - e-zeszyt (pdf) 2018-4
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
31.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2018-4
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH