Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
|
Rocznik 2018 - zeszyt 3
Corporate social responsibility as an important element of the business model of steel enterprises
Społeczna odpowiedzialność biznesu jako istotny element modelu biznesowego przedsiębiorstw hutniczych
10.15199/24.2018.3.6
Sandra GRABOWSKA
Wioletta OCIECZEK
nr katalogowy: 112925
10.15199/24.2018.3.6
Streszczenie
Dynamically changing environment, progressive globalization, increasing intensity of competition and threats of crisis phenomena require the develop ment, improvement and implementation of innovative management systems. Throughout the world, as well as in Poland, there is an increasing signifi cance of enterprises in the area of social responsibility. Building a business model based on compliance with CSR (Corporate Social Responsibility) rules is becoming the norm. The article uses data from selected metallurgical enterprises and the subject literature in the field of business models and corporate social responsibility, in order to show that the implementation of CSR activities is an important element of the business model and positively affects the company’s social image.
Abstract
Dynamicznie zmieniające się otoczenie, postępująca globalizacja, wzrastające natężenie konkurencji i zagrożenia zjawiskami kryzysowymi wymagają opracowywania, doskonalenia i wdrażania nowatorskich systemów zarządzania. Na całym świcie, jak i również w Polsce obserwuje się wzrost znaczenia działań przedsiębiorstw w obszarze odpowiedzialności społecznej. Budowanie modelu biznesowego opierającego się na przestrzeganiu zasad CSR (Corporate Social Responsibility) staje się normą. W artykule wykorzystano dane wybranych przedsiębiorstw hutniczych oraz literaturę przedmiotu z zakresu modeli biznesowych oraz społecznej odpowiedzialności biznesu, w celu ukazania, że wdrażanie działań z zakresu CSR jest istotnym elementem modelu biznesowego oraz pozytywnie wpływa na wizerunek społeczny firmy.
Słowa kluczowe
social responsibility
business model
business processes
Keywords
społeczna odpowiedzialność biznesu
model biznesowy
procesy biznesowe
Bibliografia
[1] Adamczyk Jadwiga. 2009. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Teoria i praktyka. Warszawa: PWE.
[2] Afuah Allan. 2003. Business models. A Strategic Management approach. McGraw-Hill Irwin.
[3] Basu Kunal., Palazzo Guido. 2008. "Corporate Social Re sponsibility: a process model of sensemaking". Academy of Management Review, 33 (1): 102.
[4] Bąk Mieczysła, Kulawczuk Przemysław (red.). 2008. Społeczna odpowiedzialność biznesu w małych i średnich przedsiębiorstwach. Warszawa.
[5] Brzóska Jan. 2009. "Model biznesowy - współczesna forma organizacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem". Organizacja i Zarządzanie. Kwartalnik Naukowy, 2 (6):17.
[6] Brzóska Jan., Karbownik Andrzej., Kruczek Mariusz., Szmal Arkadiusz., Żebrucki Zbigniew. 2011. Strategiczna karta wyników w teorii i praktyce. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
[7] Chandler David. 2015. Corporate Social Responsibility: A Strategic Perspectiv. New York: BEP.
[8] Chandler David. 2016. Strategic Corporate Social Responsibility: Sustainable Value Creation. London: Sage.
[9] Co to jest CRS?, dostęp http://odpowiedzialnybiznes.pl/pl/ baza-wiedzy/o-csr/co-to-jest-csr.html (20.01.2018).
[10] Gajdzik Bożena, Ocieczek Wioletta. 2008. "Społecznie od powiedzialne zarządzanie w przedsiębiorstwach hutniczych". Hutnik - Wiadomości Hutnicze, 75 (11) : 674-680.
[11] Grabowska Sandra. 2016. Business model metallurgical company built on the competitive advantage. Ostrava: METAL 25th Anniversary International Conference on Metallurgy and Materials, Brno, Czech Republic, May 25th - 27th, 2016. Conference proceedings.
[Dokument elektroniczny]. Ostrava: Tanger, 2016, dysk optyczny (CD -ROM).
[12] Grant Robert M. 2002. Contemporary Strategy Analysis: Concepts Techniques, Aplications. Oxford: Blackwell.
[13] Hałasik Katarzyna, Kabalska Agnieszka. Koncepcja mo delu biznesu a realizacja działań z zakresu CSR na przykładzie przed siębiorstw z branży wydobywczej w Polsce, dostęp: http://Dx.Doi. Org/10.12775/Aunc_Zarz.2016.019
[14] ISO 26000 Guidance on social responsibility, Norma Mię dzynarodowa dotycząca społecznej odpowiedzialności, dostęp: http:// www.pkn.pl/iso-26000
[15] Koneczna Renata. 2014. CSR i jego narzędzia jako element strategii firmy - praktyczny przewodnik. Kraków: Wydawnictwo IG SMiE PAN.
[16] Magretta Joan. 2003. "What Management is? Profile Books". Harvard Business Review: 87-92.
[17] Materiały Huty Pokój, dostęp: http://www.hutapokoj.eu/pl (12.01.2018)
[18] Materiały Metalurgia S.A., dostęp: http://www.metalurgia. pl (12.01.2018)
[19] Moon Jeremy. 2015. Corporate Social Responsibility: A Very Short Introduction (Very Short Introductions). Oxford: Oxford Univer sity Press.
[20] Nogalski Bogdan. 2009. Modele biznesu jako narzędzia reorientacji strategicznej przedsiębiorstw. Referat wygłoszony na posiedzeniu Komitetu Nauk Organizacji i Zarządzania PAN. Warszawa.
[21] Ocieczek Wioletta., Gajdzik Bożena. 2010. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw produkcyjnych. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
[22] Rasche Andreas, Morsing Mette. 2017. Corporate Social Responsibility: Strategy, Communication. Cambridge: Governance, Cam bridge University Press.
[23] Rok Bartosz. 2013. Społeczna odpowiedzialność biznesu.
[w:] Biznes, etyka, odpowiedzialność. Warszawa, PWN.
[24] Rokita Jerzy. 2005. Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej. Warszawa: PWE.
[25] Shpak Nestor, Satalina Liliaya, Sroka Włodzimierz, Hittmar Stefan. 2017. "The social Direktion of enterprises’ innovation activity". Polish Journal of Management Studies, 1 (16): 196.
[26] Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, dostęp: https:// www.mr.gov.pl/strony/zadania/wsparcie-przedsiebiorczosci/spoleczna -odpowiedzialnosc-przedsiebiorstw-csr/.
[27] Sroka Włodzimierz, Jabłoński Adam, Jabłoński Marek. Octo ber 2013. "Cooperative business models in steel enterprises in Poland". Metalurgija, 52 (4): 565.
[28] Stawicka Ewa. 2012. Ekonomiczna efektywność społecznej odpowiedzialności w biznesie
[w:] Wołoszyn J. (red.), Społeczna odpowiedzialność biznesu w obszarze przedsiębiorczości. Warszawa: Wy dawnictwo SGGW.
[29] Sztumski Wiesław. 2006. "Idea zrównoważonego rozwoju a możliwości jej urzeczywistnienia". Problemy Ekorozwoju, (1) 2: 73-76.
[30] Thomson Arthur A., Strickland Arthur J. 2003. Strategic Management Concepts and Cases. New York: McGraw-Hill.
[31] Wołoszyn Jan (red.). 2012. Społeczna odpowiedzialność biznesu w obszarze przedsiębiorczości. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 112925 "Corporate social responsi..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE - e-zeszyt (pdf) 2018-3
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
32.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
400.00 zł
Do koszyka
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
Nazwa
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE - papierowa prenumerata roczna
540.00 zł brutto
500.00 zł netto
40.00 zł VAT
(stawka VAT 8%)
Nazwa
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE - pakowanie i wysyłka
14.00 zł brutto
11.38 zł netto
2.62 zł VAT
(stawka VAT 23%)
554.00 zł
Do koszyka
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
Nazwa
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
600.00 zł brutto
555.56 zł netto
44.44 zł VAT
(stawka VAT 8%)
600.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2018-3
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH