Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
AURA
|
Rocznik 2018 - zeszyt 1
Ochrona drzew w sejmowym tyglu
Mariusz KRYNICKI
nr katalogowy: 111788
Ciągłe zmiany w przepisach, regulujących zasady usuwania drzew i krzewów, w połączeniu z brakiem tekstu jednolitego ustawy o ochronie przyrody [1], nastręczają wiele problemów w zrozumieniu zasad, jakimi obecnie podlegają procedury, dotyczące usuwania drzew i krzewów, co pogłębiają jeszcze planowane kolejne zmiany w przepisach o ochronie przyrody i o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Falę nowelizacji przepisów zapoczątkowała opublikowana 30 grudnia 2016 roku w Dzienniku Ustaw pod pozycją 2249 ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach [2]. Zmiana ta zniweczyła cały dotychczasowy dorobek ochrony drzew i krzewów w Polsce [3], czego głównym powodem było wyłączenie osób fizycznych z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew, w przypadku gdy wycinka ta nie byłaby związana z prowadzeniem przez te osoby działalności gospodarczej [4]. Negatywne efekty wprowadzenia tej regulacji były od razu namacalne - z krajobrazu Polski zniknęły liczne starodrzewy, usuwane nie tylko pod planowane w przyszłości inwestycje budowlane (wykorzystując lukę w nowych przepisach), ale również z prozaicznych powodów - jako opał, co doprowadziło do nieodwracalnego pustoszenia dorobku kulturowego oraz krajobrazu miast i wsi (fot. 1-4). Gdzie tylko po rozległej wzrok rzucisz przestrzeni, Stoją puszcze bez drzewa i lasy bez cieni [5] Na szczęście naciski społeczne spowodowały zahamowanie masowej wycinki drzew, czego zwieńczeniem było wprowadzenie 17 czerwca 20176 roku kolejnych zmian w przepisach, wprowadzonych ustawą o zmianie ustawy o ochronie przyrody [6]. Tym razem w przypadku, gdyby drzewa miały być usuwane z terenu będącego własnością osób fizycznych na cele nie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, mogłoby to nastąpić w uproszczonej procedurze administracyjnej (w trybie milczącego załatwienia sprawy), w oparciu o zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew [7]. Przywrócono również wcześniejszą za[...]
Bibliografia
[1] Art.16 ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (DzU z 2017 r. poz. 1523), [źródło:] Internetowy System Aktów Prawnych ISAP, http://prawo.sejm.gov. pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20000620718 [dostęp:] 28.11.2017r.[2] Ustawa z 16 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach (DzU 2016 poz. 2249), [źródło:] Internetowy System Aktów Prawnych ISAP, http://prawo.sejm.gov.pl/ isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160002249, [dostęp:] 28.11.2017r., weszła w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku. [3] M. Krynicki, Nowelizacja ustawy o ochronie przyrody - za kulisami AURA Ochrona Środowiska, nr 2/2017, s.12-13. [4] M. Krynicki, Nieprzemyślana nowelizacja ustawy o ochronie przyrody? AURA Ochrona Środowiska, nr 1/2017, Kraków 2017, s.6-8. [5] K. Koźmian, Ziemiaństwo polskie. Poema w czterech pieśniach, Wrocław 1839, s. 124. [6] Ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. poz. 1074) [źródło:] Internetowy System Aktów Prawnych ISAP, http:// prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001074, [dostęp:] 28.11.2017r., ukazała się w dzienniku Ustaw w dniu 2 czerwca 2017 roku. [7] Art.83f ust.4 ustawy o ochronie przyrody, Ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody. (Dz. U. poz. 1074). [8] Art.83a ust.2a ustawy o ochronie przyrody, Ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody. (Dz. U. poz. 1074). [9] Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 2134), [źródło:] Internetowy System Aktów Prawnych ISAP, http:// prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20040920880, [dostęp:] 28.11.2017r. [10] Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1446), [źródło:] Internetowy System Aktów Prawnych ISAP http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/ DocDetails.xsp?id=WDU20031621568&type=3, [dostęp:] 28.11.2017r. [11] Druk nr 1403, [źródło:] internetowa strona Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, http://www.sejm. gov.pl/sejm8.nsf/druk.xsp?nr=1403 [dostęp:] 28.11.2017r. [12] Uzasadnienie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego do Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz niektórych innych ustaw [źródło:] http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/48C9E- 244FDBAF36CC12580EB0038E330/%24File/ 1403.pdf [dostęp:] 28.11.2017r. [13] Ustawa z 22 czerwca 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz niektórych innych ustaw (Dz.U poz. 1595), [źródło:] Internetowy System Aktów Prawnych ISAP, http:// prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001595, [dostęp:] 28.11.2018r. [14] Z wyjątkiem możliwości zastosowania przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, zgodnie z art.36 ust..2a oraz art. 36 ust.3 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, zastrzeżenia w pozwoleniu warunku prowadzenia działań, które zapewniają zachowanie zabytku w jak najlepszym stanie, co może wskazywać na możliwość zastosowania nasadzeń zamiennych jako warunku pozwolenia, jednakże w ograniczonym zakresie, gdyż nie wprost z przepisu, jedynie jako domniemanie. [15] Art. 108 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami( Dz U z 2014 r. poz. 1446 z późn. zm.) - "[…] kto niszczy lub uszkadza zabytki podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8 […]", a w przypadku, gdy osoba ta działała nieumyślnie "[…] podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 […]" [16] Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami - druk nr 1977, Strona internetowa Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej [źródło:] http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/B323C5BF5BDCB680C12581D00030ED6E/% 24File/1977. pdf, [dostęp:] 28.11.2017r., projekt wpłynął do Sejmu 31 października 2017 roku, 24 listopada 2017 roku na 52 posiedzeniu Sejmu odbyło się trzecie czytanie projektu, który uchwalono. [17] Po ostatnim czytaniu w Sejmie na 52 posiedzeniu 24 listopada 2017 r., projekt trafił 29 listopada 2017 roku do Senatu (Druk nr 673) w zmienionej nazwie jako ustawa o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz ustawy o ochronie przyrody [źródło:] internetowa strona Senatu Rzeczypospolitej Polskiej https:// www.senat.gov.pl/prace/senat/druki/ [dostęp:] 30.11.2017r. [18] Uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, druk nr 1977, strona internetowa Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej [źródło:] http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka. nsf/0/B323C5BF5BDCB680C12581D00030ED6E/% 24File/1977.pdf [dostęp:] 28.11.2017r. [19] Art.36 ust.1 pkt 1 zmienianej ustawy o ochronie zabytków: - "Pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków wymaga prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru, w tym prac polegających na usunięciu drzewa lub krzewu z nieruchomości lub jej części będącej wpisanym do rejestru parkiem, ogrodem lub inną formą zaprojektowanej zieleni;" [20] Art.36 ust.1 pkt 11 zmienianej ustawy o ochronie zabytków: - " Pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków wymaga podejmowanie innych działań, które mogłyby prowadzić do naruszenia substancji lub zmiany wyglądu zabytku wpisanego do rejestru, z wyłączeniem działań polegających na usuwaniu drzew lub krzewów z terenu nieruchomości lub jej części niebędącej wpisanym do rejestru parkiem, ogrodem albo inna formą zaprojektowanej zieleni. [21] Uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami druk nr 1977, strona internetowa Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej [źródło:] http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka. nsf/0/B323C5BF5BDCB680C12581D00030ED6E/% 24File/1977.pdf [dostęp:] 28.11.2017r. [22] Art.83f ust.14 pkt1 lit.a ustawy o ochronie przyrody: - "Organ, o którym mowa w art. 83a ust. 1, może wnieść sprzeciw w przypadku: lokalizacji drzewa: na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków. [23] Ustawę 28 grudnia 2017 r. podpisał prezydent RP [źródło:] internetowa strona Prezydenta RP, http://www.prezydent.pl/aktualnosci/wydarzenia/ art,844,cztery-ustawy-z-podpisem-prezydenta-rp. html [dostęp:] 02.01.2018 r. Najpóźniejsza data planowanego ogłoszenia została ustalona na dzień 05.01.2018 r. [źródło] strona internetowa Rządowego Centrum Legislacji, http://wykaz.rcl. gov.pl/ [dostęp:] 02.01.2018 r. [24] Skrócona informacja o pracach komisji sejmowych VIII kadencji, 23 listopada 2017 roku nr 99/2017 (237), Strona internetowa Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, [źródło:] http://www.sejm.gov. pl/Sejm8.nsf/prace_komisji_info.xsp?data=2017- -11-23&SessionID=AA5E32B6575F3F11167099AA6AE6388BBAD23933, [dostęp:] 29.11.2017 [25] Za najpóźniejszą datę ogłoszenia wskazano 23.01.2018 r., [źródło] Internetowa strona Rządowego Centrum Legislacji, http://www.rcl.gov.pl/ wykaz/, [dostęp:] 18.12.2017 r.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 111788 "Ochrona drzew w sejmowym ..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
AURA OCHRONA ŚRODOWISKA - e-zeszyt (pdf) 2018-1
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
25.00 zł
Do koszyka
AURA OCHRONA ŚRODOWISKA - e-zeszyt (pdf) 2018-10
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
25.00 zł
Do koszyka
AURA OCHRONA ŚRODOWISKA - e-zeszyt (pdf) 2018-11
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
25.00 zł
Do koszyka
AURA OCHRONA ŚRODOWISKA - e-zeszyt (pdf) 2018-12
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
25.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
AURA OCHRONA ŚRODOWISKA - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
312.00 zł
Do koszyka
AURA OCHRONA ŚRODOWISKA - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
AURA OCHRONA ŚRODOWISKA - papierowa prenumerata roczna
384.00 zł brutto
355.56 zł netto
28.44 zł VAT
(stawka VAT 8%)
AURA OCHRONA ŚRODOWISKA - pakowanie i wysyłka
42.00 zł brutto
34.15 zł netto
7.85 zł VAT
(stawka VAT 23%)
426.00 zł
Do koszyka
AURA OCHRONA ŚRODOWISKA - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
AURA OCHRONA ŚRODOWISKA - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
480.00 zł brutto
444.44 zł netto
35.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
480.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2018-1
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH