Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2018 - zeszyt 1
Zintegrowany system zarządzania a doskonalenie zarządzania w jednostce sektora finansów publicznych
Integrated management system and improvement of management in the unit of public finance sector
10.15199/48.2018.1.3
Elwira GROSS-GOŁACKA
nr katalogowy: 111607
10.15199/48.2018.1.3
Streszczenie
W dobie zwiększających się wymagań klientów i zmiany standardów zarządzania w jednostkach sektora finansów publicznych coraz częściej wykorzystywane są modele i metody doskonalenia jakości usług publicznych, które biorą pod uwagę oczekiwania i potrzeby współczesnego odbiorcy. Funkcjonowanie tych modeli i metod może stanowić dowód na wysoką kulturę organizacyjną danej instytucji. Efektywne zarządzanie administracją publiczną wymaga określenia strategii celów działania urzędu, ukierunkowanego na sprawny system organizacji pracy i kształtowanie pozytywnego wizerunku. Celem artykułu jest prezentacja stanu zarządzania polityką jakości w administracji rządowej z uwzględnieniem oceny poziomu wdrożenia zintegrowanego systemu zarządzania (ZSZ) w organizacji. Cel osiągnięto za pomocą studiów literaturowych, analizy dokumentacji źródłowych oraz badań empirycznych, w których przeanalizowane zostało środowisko funkcjonowania ZSZ w urzędzie, w tym dostęp do zasobów takich, jak wiedza. Ocenione zostały ponadto obszary kompetencji i zaangażowania pracowników oraz kierownictwa urzędu jako szczególnie istotne w budowaniu i doskonaleniu ZSZ. Wnioski z badań wskazują, że wspólne rozumienie problemów jakości, wspólne jej definiowanie i stworzenie środowiska jej przyjaznego – poprzez projakościową kulturę organizacyjną, są kluczowymi elementami, które pozwolą na budowanie projakościowej orientacji pracy.
Abstract
In the era of increasing customer demands and changing management standards in public finance units, models and methods of improving the quality of public services increasingly take into account the expectations and needs of today’s public. Functioning of these models and methods can be evidence of a high organizational culture of the institution. Effective management of public administration requires the definition of a strategy for the goals of the office, aimed at a smooth system of organization of work and shaping a positive image. The aim of this article is to present the state of quality management in government administration, including the assessment of the level of implementation of the integrated management system (IMS) in the organization. The aim was achieved through literature studies, source documentation analysis and empirical research, in which the functioning of the ISMS in the office was analyzed, including access to resources such as knowledge. In addition, the areas of competence and involvement of employees and the management of the office were also assessed, particularly important in the construction and improvement of the IMS. Conclusions from the research indicate that a common understanding of quality problems, common definition and the creation of a friendly environment are crucial – through a pro-quality organizational culture that will allow for a constructive orientation of work.
Słowa kluczowe
zintegrowany system zarządzania
zarządzanie jakością
zarządzanie w administracji
jednostka sektora finansów publicznych
Keywords
integrated management system
quality management
management in administration
public finance sector unit
Bibliografia
[1] Buchacz Tomasz, Sławomir Wysocki. 2016. Zarządzanie jakością w administracji - europejskie wzorce, polskie doświadczenia. W Administracja Publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej. Warszawa: PWN. [2] Bugdol Marek, Tomasz Krawczyk. 2003. "Ocena systemu zarządzania jakością w administracji publicznej". Problemy Jakości 10: 711-721. [3] Bugdol Marek. 2008. Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Warszawa: Wydawnictwo Difin. [4] Frąś Józef (red.). 2008. Zarządzanie jakością usług w instytucjach publicznych. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. [5] Gross-Gołacka Elwira. 2014. Zarządzanie wiedzą w organizacjach administracji rządowej. W Dobre praktyki doskonalenia zarządzania-zarządzanie wiedzą. Warszawa: Ministerstwo Gospodarki: 5-15. [6] Gross-Gołacka Elwira. 2016. Rola koncepcji zarządzanie różnorodnością w doskonaleniu organizacji". Problemy Jakości 4:28-34. [7] Kleniewski Antoni. 2007. "Integracja systemów zarządzania - specyfikacja PAS 99:2006". Problemy Jakości 10: 12-17. [8] Koryś Piotr, Cezary Trutkowski. 2001. Badanie Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym w Ministerstwie Gospodarki. Raport końcowy. Warszawa: Fundacji im. Stefana Batorego. [9] Kozera Ireneusz. 2009. Diagnoza modelu zarządzania jakością w administracji rządowej. Kapitał intelektualny jako determinanta realizacji polityki jakości w urzędach administracji rządowej. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. [10] Księga Zintegrowanego Systemu Zarządzania. Wersja 9 Wydanie 1 z dnia 14 września 2015 r. Warszawa: Ministerstwo Gospodarki. [11] Modzelewski Piotr, Krzysztof Opolski. 2004. Zarządzanie jakością w usługach publicznych, Warszawa: CeDeWu. [12] Opolski Krzysztof, Grażyna Dykowska, Monika Możdżonek. 2009. Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych. Teoria i praktyka. Warszawa: CeDeWu. [13] Opolski Krzysztof, Piotr Modzelewski. 2004. "Zarządzanie jakością w administracji samorządowej - wnioski z doświadczeń międzynarodowych". Samorząd Terytorialny 10: 48-54. [14] Publicly Available Specification. Specification of common management system requirements as a framework for integration. London: PAS 99:2006. [15] Roszak Marek. 2012. Integracja systemów zarządzania - koncepcje i praktyka. W Zintegrowany system zarządzania w usługach. Lublin: Katedra Zarządzania Jakością i Wiedzą UMCS w Lublinie: 181-199. [16] Sagan Sławomir. 2017. Zintegrowany system zarządzania a zwinne przedsiębiorstwo. W Zarządzanie jakością w nowoczesnej organizacji - uwarunkowania i konsekwencje. 75-81. Katedra Zarządzania Jakością i Wiedzą, UMCS w Lublinie. [17] Sejm Rzeczpospolitej Polskiej. Odpowiedź ministra gospodarki na interpelację nr 15542 w sprawie zasadności wprowadzenia zintegrowanego systemu zarządzania ISO oraz systemu przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym w Ministerstwie Gospodarki (pismo z dnia 20 marca 2013 r., znak: SPS-023- 15542/13), http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/InterpelacjaTresc. xsp?key=167CB5D9 (22.04.2015). [18] Skrzypek Elżbieta. 2014. Integracja zarządzania w warunkach nowej gospodarki jako szansa na sukces rynkowy. W Integracja zarządzania w warunkach GOW. 55-63. Katedra Zarządzania Jakością i Wiedzą UMCS w Lublinie. [19] Tkaczyk Stanisław, Ewa Kowalska-Napora. 2012. Strategia zarządzania jakością. Warszawa: Difin. [20] Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, Dziennik Ustaw z 17 listopada 2000 Nr 98 poz. 1071. [21] Walsh Kieron. 1991. “Quality and public services". Public Administration 69: 503-514. [22] Zarządzenie Ministra Gospodarki w prawie podziału pracy w Kierownictwie. [23] Zarządzenie Ministra Gospodarki z dnia 15 kwietnia 2014 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego w Ministerstwie Gospodarki. [24] Zarządzenie nr 48 Dyrektora Generalnego z dnia 18 czerwca 2014 r. w sprawie Zintegrowanego Systemu Zarządzania.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 111607 "Zintegrowany system zarzą..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI - e-zeszyt (pdf) 2018-1
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
31.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - e-zeszyt (pdf) 2018-10
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
31.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - e-zeszyt (pdf) 2018-11
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
31.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - e-zeszyt (pdf) 2018-12
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
31.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2018-1
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH