Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
|
Rocznik 2017 - zeszyt 11
Wody butelkowane dlaczego rośnie ich spożycie?
The Bottled Water - Why its Consumption is Increasing?
10.15199/65.2017.11.2
Anna Gątarska
Bożena Garbowska
Monika Radzymińska
nr katalogowy: 110543
10.15199/65.2017.11.2
Streszczenie
W artykule przedstawiono zagadnienia dotyczące rynku i konsumpcji wód butelkowanych oraz zachowania konsumentów na rynku wód butelkowanych. W Polsce w ciągu kilku ostatnich lat spożycie wody butelkowanej na osobę wzrosło średnio o 4 l rocznie. Jest to najchętniej kupowany i spożywany napój bezalkoholowy.Mimo poprawy jakości wody wodociągowej w ostatnich dekadach, wciąż odnotowuje się wzrost spożycia wód butelkowanych. Na tak dynamiczny wzrost niewątpliwie ma wpływ coraz większa świadomość konsumentów oraz większa waga przywiązywana do zdrowego i bardziej aktywnego stylu życia.
Abstract
In the paper, the issues related to the market and consumption of bottled water and consumers’ behavior in the bottled water market is presented on the grounds of the literature review. The bottled water consumption in Poland has been increased, in average, by four liters per capita per year over the last few years. This is the most commonly purchased and consumed non-alcoholic drink. Despite better quality of the mu-nicipal water, the increased consumption of the bottled water is still recorded. Such dynamic increase in the bottled water consumption has been undoubtedly affected by the increased consumers’ awareness and a greater emphasis on a healthier and more active lifestyle.
Słowa kluczowe
wody butelkowane
spożycie
zachowania konsumentów
Keywords
bottled waters
consumption
consumers’
behaviour
Bibliografia
[1] Akpinar M.G., M. Gul. 2014. "An assessment of consumer preferences on the drinking water market: Today to the future". Journal of Water Supply: Research and Technology - Aqua 63 (7) : 525-531. [2] Barnett A.M., A. Wutich, B.I. Crona. 2011. "Household bottled water consumption in Phoenix: A lifestyle choice". Water International 36 (6) : 708-718. [3] Botto S., V. Niccolucci, B. Rugani, V. Nicolardi, S. Bastianoni, C. Gaggi. 2011. "Towards lower carbon footprint patterns of consumption: The case of drinking water in Italy". Environmental Science and Policy 14 (4) : 388-395. [4] Burgin S., T. Webb, A. Kasbarian. 2016. "Bottled Water: Why so Popular? A Case Study from a University Campus Community" . The Journal of Record 9 (1) : 25-30. [5] Carlucci D., B. De Gennaro, L. Roselli. 2016. "What is the value of bottled water? Empirical evidence from the Italian retail market". Water Resources and Economics 15 : 57-66. [6] Dias P., A.M. Bernardes. 2016. "Carbon emissions and embodied energy as tools for evaluating environmental aspects of tap water and bottled water in Brazil". Desalination and Water Treatment 57 (28) : 13020-13029. [7] Dobosiewicz J. 2015. "Pij wodę, będziesz zdrowy". Puls Biznesu 16.07.2015. [8] Doria M.F. 2006. "Bottled water versus tap water: Understanding consumer’s preferences". Journal of Water and Health 4 (2) : 271-276. [9] Dziennik Ustaw nr 21, poz. 105 z dnia 8 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw. [10] Dziennik Urzędowy Ministra Zdrowia z dnia 31 sierpnia 2015 r., poz. 46 w sprawie ogłoszenia wykazu wód uznanych jako naturalne wody mineralne. [11] Gątarska Anna, Joanna Wierzchowska. 2016. "Wody butelkowane jako źródło związków mineralnych w diecie uczniów szkół średnich". XVI International Conference of the Polish Society of Magnesium Science of the name of prof. Julian Aleksandrowicz - Apparent and Latent Magnesium Deficiency and XIII Symposium of the series Trace Elements in the Environment - Ecological and Analytical Problems Olsztyn, Poland, 4-6 September 2016. [12] Güngör-Demirci G., J. Lee, M. Mirzaei, T. Younos. 2016. "How do people make a decision on bottled or tap water? Preference elicitation with nonparametric bootstrap simulations". Water and Environment Journal 30 (3-4) : 243-252. [13] Jeżewska-Zychowicz M., E. Babicz-Zielińska, W. Laskowski. 2009. Konsument na rynku nowej żywności. Wybrane uwarunkowania spożycia. Warszawa: SGGW. [14] Kłos L. 2011. "Spożycie wody butelkowanej w Polsce i jej wpływ na środowisko przyrodnicze". Barometr Regionalny 14 (1) : 111-117. [15] Krełowska-Kułas M. 2007. "Preferencje konsumentów związane ze spożywaniem wód butelkowanych". Journal Elementology 12 (1) : 55-62. [16] Massoud, M.A., R. Maroun, H. Abdelnabi, I.I. Jamali, M. El-Fadel. 2013. "Public perception and economic implications of bottled water consumption in underprivileged urban areas". Environmental Monitoring and Assessment 185 (4) : 3093-3102. [17] Natural mineral & spring water. http://www.efbw.org/fileadmin/userupload/images/ Per_capita_consumption (04.09.2017) [18] Platikanov S., A. Hernández, S. González, J. Luis Cortina, R. Tauler, R. Devesa. 2017. "Predicting consumer preferences for mineral composition of bottled and tap water". Talanta 162 (1) : 1-9. [19] Raport projektu "Woda wolna od butelek" Fundacji Sendzimira. 2015. http://wodawol- -naodbutelek.sendzimir.org.pl/watch-full-movie-get-out-2017-online-streaming-anddownload/ 30.03.2017 r. [20] Raport: Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce. 2016. https://home.kpmg.com/pl/ /pl/home/insights/2016/09/raport-rynek-napojow-bezalkoholowych-w-polsce.html (04.09.2017). [21] Santos J.M., S Van Der Linden. 2016. "Changing Norms by Changing Behavior: The Princeton Drink Local Program". Environmental Practice 18 (2) : 116-122. [22] Van der Linden S. 2015. "Exploring Beliefs About Bottled Water and Intentions to Reduce Consumption: The Dual-Effect of Social Norm Activation and Persuasive Information". Environment and Behavior 47 (5) : 526-550. [23] Viscusi W.K., J. Huber, J. Bell. 2015. "The private rationality of bottled water drinking". Contemporary Economic Policy 33 (3, 1) : 450-467. [24] Ward L.A., O.L. Cain, R.A. Mullally, K.S. Holliday, A.G. Wernham, P.D. Baillie, M. Greenfield. 2009. "Health beliefs about bottled water: a qualitative study". BMC Public Health 9, Article number 196. [25] Żelazna K., I. Kowalczuk, B. Mikuta. 2002. Ekonomika konsumpcji. Elementy teorii. Warszawa: SGGW.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 110543 "Wody butelkowane dlaczego..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - e-zeszyt (pdf) 2017-11
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
27.50 zł
Do koszyka
Prenumerata
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
330.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - papierowa prenumerata roczna
432.00 zł brutto
400.00 zł netto
32.00 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - pakowanie i wysyłka
42.00 zł brutto
34.15 zł netto
7.85 zł VAT
(stawka VAT 23%)
474.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
498.00 zł brutto
461.11 zł netto
36.89 zł VAT
(stawka VAT 8%)
498.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2017-11
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH