Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2017 - zeszyt 6
Jakość usług zdrowotnych na przykładzie usług stomatologicznych
Quality of medical services - based on the example of dental services
10.15199/48.2017.6.2
Agnieszka BUKOWSKA-PIESTRZYŃSKA
nr katalogowy: 106568
10.15199/48.2017.6.2
Streszczenie
Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Zawiera przegląd literatury w zakresie cech jakości usług oraz charakterystyki kryteriów stosowanych przez klientów do oceny jakości usług. Celem artykułu jest wskazanie determinant jakości usług zdrowotnych oraz elementów tworzących łańcuch jakości w gabinecie. Przedstawia wyniki badań własnych odnoszące się do oczekiwań pacjentów co do parametrów – szeroko pojętej – jakości usługi stomatologicznej oraz czynników skłaniających pacjentów do powrotu do gabinetu. Wnioski zawierają wskazówki dla lekarzy-usługodawców co do pozamedycznych aktywności sprzyjających zatrzymaniu pacjenta jako nabywcy usługi.
Abstract
The article is of a theoretical and empirical character. It contains a review of literature on the quality traits of services and description of criteria applied by customers to assess the quality of services. It indicates determinants of the quality of medical services and elements forming the quality chain in a dental surgery. It presents results of own research concerning patients’ expectations about parameters of dental service in its broad meaning and factors encouraging patients to return to a surgery. Conclusions encompass recommendations for physicians as service providers as to extra-medical activities creating favourable conditions for retaining patients as service acquirers.
Słowa kluczowe
cechy jakości usług
jakość usług zdrowotnych
oczekiwania pacjentów
Keywords
characteristics of service quality
quality healthcare services
patients’
expectations
Bibliografia
[1] Aldlaigan Abdullah H., Francis A. Buttle. 2002. SYSTRA- -SQ: a New measure of bank service quality, “International Journal of Service Industry Management" nr 4, [2] Björkman Torbjörn, Lars Hansson, Bengt Svensson, I. Berglund, 1995. What is important in psychiatric outpatient care? Quality of care the patient’s perspective, “International Journal for Quality in Health Care" nr 4, [3] Bukowska-Piestrzyńska Agnieszka. 2013. Przedsiębiorczość lekarzy dentystów w kontekście relacji z pacjentami, Wyd. UŁ, Łódź, [4] Cholewicka-Goździk Krystyna. 2008. Istota zarządzania jakością, "Problemy Jakości" nr 6, [5] Fitzimmons James A., Mona J. Fitzsimmons. 2008. Service Management. Operations, Strategy, Information Technology, McGraw-Hill International Edition, Nowy Jork, [6] Furtak Robert. 2003. Marketing partnerski na rynku usług, PWE, [7] Ghobadian Abby. 1994. Service quality concepts and models, “International Journal of Quality & Reliability Management" nr 9, [8] Griffin Jill. 1997. Customer Loyalty. How to Earn It, How to Keep It, Jossey-Bass Publishers, San Francisco, [9] Grönroos Christian. 2000. Creating a relationship dialogue: communication, interaction and value, “The Marketing Review" nr 5, [10] Grönroos Christian. 1988. Service quality: the six criteria of good perceived service, "Review of Business" nr 3, [11] Haywood-Farmer John. 1988. A conceptual model of service quality, "International Journal of Operations and Productions Management" nr 6, [12] Instytute of Medicine Committee on Quality of Health Care in America. 2001. Crossing the Quality Chasm: A new Health System for the 21st Century, DC: National Academies Press, Washington, [13] Johnston Robert. 1995. The determinants of service quality: satisfiers and dissatisfiers, "International Journal of Service Industry Management" nr 5, [14] King Carol. 1997. A framework for a service quality assurance system, “Quality Progress" nr 9, [15] Lawthers Ann G. 1999. Pomiar jakości a menedżer ochrony zdrowia, "Zdrowie i zarządzanie" nr 3, [16] Maxwell Robert S. 1984. Quality Assurance in Health, “British Medical Journal" nr 288, [17] Mersha Tigineh, Veena Adlakha. 1991. Attributes of service quality: the consumers perspective, "International Journal of Service Industry Management" nr 3, [18] Newsome Philip R., Gillian H. Wright. 1999. A review of patient satisfaction, “British Dental Journal" vol. 186, nr 4, za: Rudawska Iga, 2005, Jakość relacji pacjent-profesjonalista w sektorze usług medycznych, "Problemy Jakości" nr 3, [19] Opolski Krzysztof, Grażyna Dykowska, Monika Możdżonek. 2003. Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych. Teoria i praktyka, CeDeWu, Warszawa, [20] Parasuraman Ananthanarayanan A., Valerie Zeithaml, Leonard L. Berry. 1985. A conceptual model of service quality and its implications for future research, “Journal of Marketing" nr 49, [21] Parasuraman Ananthanarayanan, Valerie Zeithaml, Leonard L. Berry. 1994. Reasons of expectations as a comparison standard in measuring service quality: implication for further research, “Journal of Marketing" vol. 58, [22] Payne Adrian. 1993. The Essence of Services Marketing, Prentice Hall, Londyn, [23] Philip George, Shirley-Ann Hazlett. 1997. The measurement of service quality": a New P-C-P attributes model, “International Journal of Quality & Reliability Management" nr 3, [24] Rogoziński Kazimierz (red.). 1999. Marketing usług profesjonalnych, Poznań, Wyd. AE w Poznaniu, [25] Rogoziński Kazimierz. 1999. O marketingu - mimo wszystko inaczej, "Marketing i Rynek" nr 1, [26] Rogoziński Kazimierz. 1998. Nowy marketing usług, Poznań, Wyd. AE w Poznaniu, [27] Rudawska Iga. 2003. Pacjent - klient na rynku usług zdrowotnych, "Marketing i Rynek" nr 1, [28] Scheaff Rod. 1991. Marketing for Health Services, Heinemann, Londyn, [29] Sojkin Bogdan (red.). 2003. Zarządzanie produktem, PWE, Warszawa, [30] Szczepska Marlena. 1996. Standaryzacja jakości opieki pielęgniarskiej, "Pielęgniarstwo" nr 4, [31] Townsend Patrick L., Joan E. Gebhardt. 1992. Quality in Action. 93 Lessons in Leadership, Participation and Measurement, J.Wiley&Sons Inc., section 62, vocabulary, za: Rogoziński K., 1998, Nowy marketing usług, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań, [32] Yang Zhilin, Xiang Fang. 2004. Online service quality dimensions and the relationships with satisfaction. A content analysis of customer reviews of securities brokerage services, "International Journal of Service Industry Management" nr 3, [33] Zeithaml Valerie A., Mary Jo Bitner. 2003. Services Marketing: Integrating Customer Focus across the Firm, McGraw- -Hill, Nowy Jork, [34] Zeithaml Valerie A., Ananthanarayanan Parasuraman, Leonard L. Berry. 1990. Delivering Quality Service - balancing customer perceptions and expectations, "The Free Press", Nowy Jork.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 106568 "Jakość usług zdrowotnych ..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI - e-zeszyt (pdf) 2017-6
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
31.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2017-6
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH