Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2017 - zeszyt 4
Podarunki jako narzędzie budowania wysokiej jakości relacji biznesowych
10.15199/48.2017.4.2
Dawid SZOSTEK
Paweł BRZUSTEWICZ
nr katalogowy: 105070
10.15199/48.2017.4.2
Gifts as a tool to build high quality business relationships Streszczenie Celem artykułu jest opisanie specyfiki wręczania podarunków (prezentów) na rynku B2B w Polsce, a także ocena wpływu takiego działania na kształtowanie relacji w biznesie. W rozważaniach autorzy wykorzystali metodę krytycznej analizy literatury, a także wyniki badania przeprowadzonego w lutym 2016 roku wśród 16 menedżerów z 4 lokalnych przedsiębiorstw. Badanie zrealizowano metodą częściowo standaryzowanych, indywidualnych wywiadów pogłębionych.Summary The aim of this article is to describe the specificity of gift giving on the B2B market in Poland, as well as the assessment of their role in building relationships in business. The authors used a method of critical analysis of the literature and the results of a survey conducted in February 2016 of 16 managers from 4 local companies operating in Poland. The research was carried out in the form of semi-structured interviews.Słowa kluczowe relacje biznesowe, prezenty w biznesie, wręczanie prezentów w biznesie Keywords business relationships, business gifts, giving gifts in business. Wprowadzenie Wysokiej jakości relacje na rynku B2B były i są źródłem trwałej przewagi konkurencyjnej. Relacje te należy zatem nawiązywać, a także umiejętnie nimi zarządzać. Jednym z działań, które sprzyjają nawiązywaniu, podtrzymywaniu i pogłębianiu relacji w biznesie jest wręczanie podarunków (prezentów). Działanie to, w tym rodzaj wręczanego prezentu, zależy m.in. od kultury danej organizacji, etapu rozwoju relacji, a także oczekiwań partnera biznesowego. Celem artykułu jest opisanie znaczenia i specyfiki wręczania prezentów na rynku B2B w Polsce, a także wpływu takiego działania na kształtowanie relacji w biznesie. Należy jednocześnie podkreślić, iż autorzy nie analizują w swych rozważaniach patologicznego i łamiącego prawo wymiaru wręczania podarunków (łapówki/korupcja). Rozważania są o tyle ciekawe, że dotyczą kraju o k[...]
Bibliografia
[1] Belk Russel William. 1977. Gift-Giving Behavior. University of Illinois: Urbana-Champaign. [2] Biggemann Sergio, Francis Buttle. 2005. Conceptualising Business-to-Business Relationship Value, paper presented at the 21st Annual Industrial Marketing and Purchasing Group Conference, 1-3 September, Rotterdam, Netherlands. [3] Camerer Colin. 1988. "Gifts as Economic Signals and Social Symbols". American Journal of Sociology 94: 180-214. [4] Chong Yen Wan, Saari Ahmad. 2015. "Exploring Malaysian Business Undergraduates’ Perceptions on Managing Corporate Corruption". American Journal of Economics 5(2): 95-97. [5] Crosby Lawrence, Kenneth Evans, Deborah Cowles. 1990. "Relationship Quality in Services Selling: An Interpersonal Influence Perspective". Journal of Marketing 54 (July): 68-81. [6] Davies Suzanne. 1996. "The art of corporate gift giving". Incentive 167 (8): 1-27. [7] Duncan Tom, Sandra Moriarty. 1998. "A Communication- Based Marketing Model for Managing Relationships". Journal of Marketing 62 (April): 1-13. [8] Fan Ying. 2006. "Promoting Business with Corporate Gifts - Major Issues and Empirical Evidence". Corporate Communication: An International Journal 11 (1): 43-55. [9] Ferraro Gary, Elizabeth Brody. 2012. Cultural Dimension of Global Business. London & New York: Routlege. [10] Gesteland Richard R. 2000. Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Warszawa: PWN. [11] Gummesson Evert. 1994. "Making Relationship Marketing Operational". International Journal of Service Industry Management 5 (5): 5-20. [12] Gil-Saura Irene, Marta Frasquet-Deltoro, Amparo Cervera- Taulet. 2009. "The value of B2B relationships". Industrial Management & Data Systems 109 (5): 593-609. [13] Håkansson Håkan, Ivan Snehota. 1995. Developing Relationships in Business Networks, Routledge, London & New York. [14] Joy Annamma. 2001. "Gift Giving in Hong Kong and the Continuum of Social Ties". Journal of Consumer Research 28 (September): 239-256. [15] Kanter Rosabeth Moss. 1994. "Collaborative advantage: successful partnerships manage the relationship, not just the deal". Harvard Business Review July-August: 96-108. [16] Katz Dana, Arthur Caplan, Jon Merz. 2003. "All Gifts Large and Small". American Journal of Bioethics 3 (3): 39-46. [17] Mitręga Maciej. 2008. "Determinanty korzystnych relacji z klientami. W poszukiwaniu różnych strategii marketingu relacji na rynku B2B". Marketing i Rynek (3): 13-19. [18] Morgan Robert, Shelby Hunt. 1994. "The Commitment - Trust Theory of Relationship Marketing". Journal of Marketing 58 (July): 20-38. [19] Paris Dubravka. 2015. "Business Gift Giving Etiquette". Journal of Accounting and Management 5(2): 45-52. [20] Parker Barbara. 2005. Introduction to Glabalization and Business. Relationships and Responsibilities. SAGE Publications: Thousand Oaks, CA. [21] Rauyruen Papassapa, Kenneth Miller. 2007. "Relationship Quality as a Predictor of B2B Customer Loyalty". Journal of Business Research 60 (1): 21-31. [22] Shaladi Bassam. 2012. "Business relationship development and the influence of psychic distance", Innovative Marketing 8 (3): 73-80. [23] Sheng Shibin, Kevin Zheng Zhou, Julie Juan Li. 2011. "The Effects of Business and Political Ties on Firm Performance: Evidence from China". Journal of Marketing 75 (January): 1-15. [24] Sherry John. 1983. "Gift Giving in Anthropological Perspective". Journal of Consumer Research 10 (2): 157-168. [25] Smith Brock. 1998. "Buyer-Seller Relationships: Bonds, Relationship Management and Sex-Type". Canadian Journal of Administrative Sciences 15 (1): 76-92. [26] Sudolska Agata. 2011. Uwarunkowania budowania relacji proinnowacyjnych przez przedsiębiorstwa w Polsce. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika: Toruń. [27] Tkaczyk Jolanta. 2007. "Obdarowywanie prezentami jako proces społeczny". Marketing i Rynek 8: 9-14. [28] Trang Nguyen, Nigel Barrett, Nguyen Tho. 2003. Cultural Sensitivity and Its Impact on Business Relationship Quality. The paper was published at the 19th IMP-conference in Lugano, Switzerland. [29] Tuten Tracy, David Urban. 2001. "A Model of Partnership Formation and Success". Industrial Marketing Management 30 (2): 149-164. [30] Williams Kaylene. 2012. "Core Qualities of Successful Marketing Relationships". Journal of Management and Marketing Research 10 (May): 1-29. [31] Katz Lothar. 2008. "Negotiating International Business - Poland". http://www.leadershipcrossroads.com/mat/cou/ Poland.pdf (dostęp: 08.05.2016). [32] Mayet Caroline, Karen Pine. 2010. "The Psychology of Gift Exchange". University of Hertfordshire. Internal Report 2010. http://karenpine.com/wp-content/uploads/2011/07/ The-Psychology-of-Gift-Exchange.pdf (dostęp: 10.05.2016).
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 105070 "Podarunki jako narzędzie ..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI - e-zeszyt (pdf) 2017-4
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
31.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2017-4
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH