Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ODZIEŻ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
|
Rocznik 2017 - zeszyt 1
Wymagania wobec opakowań wód butelkowanych przeznaczonych dla starszych konsumentów
10.15199/65.2017.1.8
Jarosław Świda
Ewa Jaracz
nr katalogowy: 103659
10.15199/65.2017.1.8
W artykule podjęto próbę określenia niektórych wymagań wobec opakowań wód butelkowanych przeznaczonych dla starszych konsumentów. Przedstawiono przesłanki określenia szczególnych wymagań wobec opakowań wód butelkowanych wynikające z rozwoju rynku wód oraz procesu starzenia się społeczeństwa. Zaprezentowano także wyniki badań przeprowadzonych metodami: ankietową oraz eye tracking, dotyczące identyfikacji problemów starszych konsumentów z opakowaniami wód butelkowanych. Zakres prowadzonych badań dotyczył problemów starszych konsumentów związanych z bezpieczeństwem produktu i konsumenta oraz ochroną środowiska naturalnego, problemów z użytkowaniem opakowań wód butelkowanych oraz informacjami zamieszczonymi na opakowaniach. Analiza wyników badań pozwoliła na określenie niektórych wymagań wobec opakowań, jakie powinny być spełnione w celu poprawy satysfakcji starszych konsumentów z użytkowania wód butelkowanych. Analiza pozwoliła również wskazać dalsze kierunki badań opakowań wód butelkowanych, w wyniku których będzie możliwe szczegółowe uzupełnianie rekomendowanych wymagań.Od kilku lat w Polsce utrzymuje się trend w spożyciu wody butelkowanej. Woda butelkowana jest najchętniej kupowanym napojem bezalkoholowym, a jej spożycie rośnie średnio o 4 l/osobę/ rok [17]. Jak wynika z najnowszych badań [5], statystyczny Polak wypija rocznie 96 l wody butelkowanej, podczas gdy Francuzi i Hiszpanie ok. 120 l, Belgowie 127 l, Węgrzy 131 l, Niemcy 177 l, a Włosi niemal 190 l/osobę/rok (rysunek 1). Rynek wody mineralnej w Polsce jest zatem bardzo perspektywiczny i w kolejnych latach oczekiwany jest dalszy jego rozwój [10, 11]. STARSZY KONSUMENT na rynku wód butelkowanych Rozwojowi rynku wód butelkowanych sprzyja przede wszystkim prozdrowotny styl życia Polaków, którego odzwierciedleniem są m.in. zmiany w strukturze spożycia napojów, prowadzenie aktywnego trybu życia oraz coraz większa wiedza na ten temat. Jak wynika z badań [17][...]
Bibliografia
[1] Ankiel-Homa Magdalena. 2012. Wartość komunikacyjna opakowań jednostkowych. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. [2] Badowska Sylwia, Anna Rogala. 2015. "Przełamanie stereotypizacji konsumentów- -seniorów a implikacje dla marketingu". Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 1 (41) : 11-23. [3] Duchowski Andrew. 2007. Eye Tracking Methodology. Theory and Practice. London: Springer. [4] Duizer Lisa, Thomas Robertson John Han. 2009. "Requirements for Packaging from an Ageing Consumer’s Perspective". Packaging Technology and Science 22 : 187-197. [5] European Federation of Bottled Water. 2016. [6] Główny Urząd Statystyczny 2016. [7] Hare Caroline, David Kirk, Tim Lang. 1999. "Identifying the expectations of older food consumers". Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science 5 (6/7/8) : 213-232. [8] Jędrusek-Golińska Anna, Danuta Górecka, Krystyna Szymandera-Buszka. 2016. "Produkty funkcjonalne w żywieniu osób starszych". Przemysł Spożywczy 70 (5) : 39-43. [9] Jośko-Ochojska Jadwiga, Leszek Spandel, Ryszard Brus. 2014. "Odwodnienie osób w podeszłym wieku jako problem zdrowia publicznego". Hygeia Public Health 49 (4) : 712-717. [10] Kłos Lidia. 2016. "Spożycie wody butelkowanej w Polsce i jej wpływ na środowisko przyrodnicze". Barometr Regionalny. Analizy i Prognozy 1 (43) : 111-117. [11] KPMG w Polsce 2016. Raport: Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce. [12] Lisińska-Kuśnierz Małgorzata, Marzena Ucherek. 2006. Opakowania w ochronie konsumenta. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. [13] Lisińska-Kuśnierz Małgorzata, Bartłomiej Kabaja. 2015. Information inaccuracies in dietary suplement labeling as assesed by consumers. W Food Product Quality and Packaging. 101-112. Celje. University of Maribor. [14] Lockhart Hugh E. 1997. "A Paradigm for Packaging". Packaging Technology and Science 10 (5) : 237-252. [15] Makara-Studzińska Marta, Karolina Kryś-Noszczyk. 2012. "Oblicza starości - przegląd piśmiennictwa". Psychogeriatria Polska 9 (2) : 77-86. [16] Moschis George. P. 2003. "Marketing to older adults: An updated overview of present knowledge and practice". Journal of Consumer Marketing 20 (6) : 516-525. [17] www.portalspozywczy.pl. [18] Pousette Sandra, Martin Löfgren, Birgitta Nilsson, Anders Gustafsson. 2014. "An Extended Method to Measure Overall Consumer Satisfaction with Packaging". Packaging Technology and Science 27 : 727-738. [19] Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z 25 października 2011 roku w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Dz.Urz. UE nr 304/25. [20] Świda Jarosław. 2013. "Zachowania rynkowe starszych konsumentów z punktu widzenia projektowania warstwy wizualnej opakowań". Zeszyty Naukowe UEK w Krakowie (918) : 105-118. [21] Tomaszewska-Pielacha Marta, Irena Ozimek. 2011. "Czytelność, zrozumiałość i kompletność informacji zamieszczanych na opakowaniach żywności w opinii konsumentów". Problemy Higieny i Epidemiologii 92 (4) : 820-823. [22] Yap Chun Wei, Rashad Yazdanifard. 2014. "How Consumer Decision Making Process Differ From Youngster to Older Consumer Generation". Journal of Research in Marketing 2 (2) :151.
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 103659 "Wymagania wobec opakowań ..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - e-zeszyt (pdf) 2017-1
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
27.50 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - e-zeszyt (pdf) 2017-10
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
27.50 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - e-zeszyt (pdf) 2017-11
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
27.50 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - e-zeszyt (pdf) 2017-12
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
27.50 zł
Do koszyka
Prenumerata
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
330.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - papierowa prenumerata roczna
432.00 zł brutto
400.00 zł netto
32.00 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - pakowanie i wysyłka
42.00 zł brutto
34.15 zł netto
7.85 zł VAT
(stawka VAT 23%)
474.00 zł
Do koszyka
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY - PAKIET prenumerata PLUS (Prenumerata papierowa + dostęp do portalu sigma-not.pl + e-prenumerata)
498.00 zł brutto
461.11 zł netto
36.89 zł VAT
(stawka VAT 8%)
498.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2017-1
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH