Aktualności | 2012-02-01
Nauczyciel Obróbki Mięsa w Szkole XXI wieku - praktyki zakończone!

Nauczyciel Obróbki Mięsa w Szkole XXI wieku - praktyki zakończone!

Projekt trwa od stycznia 2011 roku. Obecnie wszyscy uczestnicy projektu zakończyli realizację 10-dniowych praktyk. Zainteresowanie uczestnictwem w projekcie było ogromne a liczba miejsc ograniczona. Dlatego też do udziału w nim zaproszone zostały osoby spełniające kryteria wymienione w regulaminie projektu, np. posiadające niewielki staż pracy. Ostatecznie wybrano 56 pedagogów pochodzących zarówno z terenów wiejskich, jak i miejskich, z dużych i małych szkół.

Podczas pierwszego etapu – „Diagnozy Początkowych Umiejętności” (kwiecień-czerwiec) - zespół projektu odwiedził uczestników w szkołach, podczas prowadzenia zajęć. Lekcje zostały zarejestrowane techniką wideo, a następnie nagrania trafiły do rąk doświadczonych ekspertów, którzy ocenili najczęściej popełniane błędy oraz sposób prowadzenia zajęć przez nauczycieli. W ramach „Diagnoz Początkowych Umiejętności” odbyły się cztery dwudniowe zjazdy, podczas których eksperci ocenili wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne uczestników projektu. Każdy z nauczycieli otrzymał po dwa komplety strojów i profesjonalny nóż kuchenny. Wszelkie koszty dojazdu i wyżywienia zostały pokryte przez organizatorów.

Kolejny etap projektu, najbardziej oczekiwany przez nauczycieli, to właśnie realizacja 10-dniowych praktyk. Praktykanci odbyli je w zakładach mięsnych (5 dni), a następnie w kuchniach restauracyjnych lub hotelowych (5 dni). Zdecydowana większość z niecierpliwością oczekiwała na rozpoczęcie praktyk w zakładach mięsnych. Trudno się dziwić, gdyż dla osób tam niezatrudnionych możliwość przebywania na terenie przedsiębiorstw przetwórstwa mięsnego i przyglądanie się wykonywanej w nich pracy jest najczęściej niemożliwa lub znacznie ograniczona. Dzięki uczestnictwu w projekcie, nauczyciele nie tylko mogli przebywać w zakładzie mięsnym i poznawać procesy obróbki mięsa, ale przede wszystkim czynnie uczestniczyć w pracy. Powierzane obowiązki nie różniły się znacznie od tych przydzielanych pracownikom etatowym, dzięki czemu praktykanci czuli się niemal jak część zatrudnionego personelu. Przydzielony każdemu praktykantowi opiekun starał się precyzyjnie przekazać posiadaną wiedzę i doświadczenie. Opiekunowie dzielili się umiejętnościami, a także udzielali praktycznych wskazówek umożliwiających i ułatwiających szybsze, a zarazem dokładne wykonanie zadania. Praktykantów uczono nazywać i rozróżniać poszczególne elementy tuszy wołowej i wieprzowej, rozbierać elementy zasadnicze na części kulinarne. Ponadto duże zainteresowanie wśród uczestników projektu budziła organizacja pracy zakładów mięsnych, nowoczesna aparatura i urządzenia oraz wdrożone i przestrzegane najnowsze systemy bezpieczeństwa i higieny. Wybrane przedsiębiorstwa to zakłady, które cieszą się dużym uznaniem i popularnością wśród klientów (ZM Morliny, ZM Olewnik, ZM Tarczyński, ZM Warmia, ZM Górny, ZM Herman, ZM Zakrzewscy i ZM Torex), a także opinią firm stawiających na rozwój i innowacyjność. Praktykanci pozytywnie wypowiadali się na temat zrealizowanych praktyk. Zaznaczali również, że poszerzyli wiedzę i umiejętności praktyczne, np. w posługiwaniu się nożem czy piłą. Dokładne poznanie poszczególnych mięśni i ich przeznaczenia handlowego stanowiło nie lada wyzwanie, z czego praktykanci byli naprawdę dumni. Nie każdy z nauczycieli może pochwalić się taką praktyką!

Następnie praktykanci mieli okazję dowiedzieć się, co dzieje się z mięsem w rękach profesjonalnych kucharzy. Zespół projektu nawiązał kontakt z najlepszymi restauracjami w Polsce (Restauracja Marconi w Hotelu Le Meridien Bristol, Restauracja Hotelu SPA Termy Medical Warmia Park w Pluskach, Restauracja Kolumnowa w Hotelu Warszawa w Augustowie, Karczma Jana w Olsztynie, Restauracja Sinnet Tennis Club i Restauracja Moonsfera w Warszawie, Restauracja Hotelu Remes SPORT & SPA w Opalenicy, Restauracja Pani Twardowska w Hotelu Twardowski w Poznaniu, Restauracja Hotelu Crocus w Zakopanem, Restauracja El Greco w Gdyni). Najczęściej opiekunami zostawali szefowie kuchni wraz z najbliższymi współpracownikami, tak aby przekazana wiedza była niebanalna, aktualna i oryginalna. Mimo to, jak podkreślali uczestnicy w ich naukę zaangażował się cały zespół kucharzy. Podczas praktyk mieli okazję pracować na nowoczesnym sprzęcie i urządzeniach, chociażby piecu konwekcyjno-parowym czy coraz popularniejszym w gastronomii urządzeniu do przyrządzania potraw techniką „souse-vide” (obróbka cieplna w niskiej temperaturze). Ponadto wzbogacili umiejętności podawania i dekorowania potraw, tak by nawet tradycyjne danie zyskało na atrakcyjności i nucie orientalizmu. W trakcie praktyk uczestnicy m.in. dowiedzieli się co oznaczają terminy: sferyfikacja (zamiana płynów w kuleczki o twardych otoczkach i płynnym wnętrzu), koagulacja (zamiana w pianę) czy catering oparty o dietę glikemiczną. Opiekunowie starali się otworzyć nauczycieli na nowoczesną kuchnię i próbę potraktowania gotowania jako sztuki. Starając się rozbudzić wyobraźnię naciskali na kreatywność i wyzbycie się strachu przed łączeniem smaków.

Praktykę z pomyślnością zakończyła cała grupa uczestników projektu. Nauczycieli najbardziej ucieszył fakt, że wzbogacą prowadzone lekcje o dodatkową wiedzę podpartą własnymi doświadczeniami. Jak sami twierdzą praktyka jest najlepszą formą nabywania i aktualizacji posiadanej wiedzy. Od tej pory będą szczególnie mocno zachęcać uczniów do wzbogacania swoich umiejętności i rozwijania zainteresowań, gdyż inwestycja w siebie jest najlepszą inwestycją w przyszłość.

Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.